bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدیر کل بهزیستی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: از بدو تأسیس سازمان بهزیستی ۵۲ وظیفه بر عهده‌ آن گذاشته شد که رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، مسئولیت سلامت روان جامعه، امور مربوط مهدهای کودک، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسکن، آموزش‌های پیش از ازدواج و ... بخشی از آن است.

داود علیزاده

از بدو تأسیس سازمان بهزیستی ۵۲ وظیفه بر عهده‌ آن گذاشته شد که رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، مسئولیت سلامت روان جامعه، امور مربوط مهدهای کودک، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسکن، آموزش‌های پیش از ازدواج و ... بخشی از آن است.

تلاش برای حفظ کیان خانواده‌‏های آسیب دیده و آسیب‏ پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه از عمده‌ترین وظایف و مسؤولیت‌‏های سازمان بهزیستی ذکر شده است.

با شروع بحران کرونا در کشور این سازمان نیز اقدامات متعددی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس، کمک به وضعیت توانیاب‌ها در شرایط پیش آمده و حتی مردم عادی و ... انجام داده است. برای آگاهی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی در استان بوشهر، بامداد جنوب گفت‌وگویی با دکتر «علیرضا حاجیونی» مدیر کل بهزیستی استان بوشهر داشته است.که در ادامه خواندن آن خالی از لطف نیست.

در شروع گفت‌وگو بفرمایید که بهزیستی بوشهر در حال حاضر چند کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در مراکز خود دارد؟

در حال حاضر در مراکز شبانه‌روزی دفتر شبه خانواده، ۶۲ کودک و نوجوان و در مراکز نگهداری توان‌بخشی 22 کودک معلول بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت سرپرستی بهزیستی حضور دارند.

از افراد تحت پوشش بهزیستی هم کسانی بوده‌اند که به کرونا مبتلا شده باشند؟ درصورتی‌که موردی بوده، بهزیستی برای حمایت چه اقداماتی صورت داده است؟

افراد تحت پوشش بهزیستی استان در دو گروه افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی و افراد مقیم در منزل از بهزیستی استان خدمات و حمایت دریافت می‌کنند. بهزیستی استان از ابتدای شیوع کرونا در کشور به دنبال تشکیل ستاد مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا و با ابلاغ ریاست سازمان اقدام به تشکیل ستاد مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا در استان نمود و از همان زمان مطابق با دستورالعمل و پروتکل‌های کشوری اقدام و عمل می‌کند.

در بخش افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی هم همه‌روزه در دو نوبت انجام تب‌سنجی و بررسی وضعیت سلامت افراد مقیم صورت می‌گیرد.

در این مدت مواردی مشکوک در مراکز کاهش آسیب اعتیاد تحت نظارت شناسایی که با هماهنگی و ارجاع به‌موقع و انجام تست بحمدالله نتایج آنان منفی اعلام گردید. لذا با انجام فعالیت‌های دلسوزانه مددکاران و مراقبان در مراکز، تاکنون هیچ مورد مثبت و یا مشکوکی در مراکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان، نوجوانان، سالمندان و معلولین دیده نشده است.

افراد مقیم در منزل یعنی کسانی که در خانه و خانواده زندگی می‌کنند و از خدمات و حمایت‌های بهزیستی برخوردار هستند: در راستای پیشگیری از آلودگی به کرونا به این گروه از طریق مددکاران، NGO های فعال درگروهای اجتماع‌محور و همیاران سلامت روان، پایگاه‌های سلامت روانی اجتماعی تحت نظارت، روانشناسان و مددکاران طرح محب و تسهیلگران برنامه CBR در سراسر استان به مددجویان و خانواده آنان در گروه وسیع معلولین (نابینایان، ناشنوایان، افراد جسمی حرکتی و سالمندان...)، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و. از طریق شبکه‌های مجازی و حتی چهره به چهره با رعایت فاصله‌گذاری و اصول بهداشتی آموزش‌های لازم همراه با توزیع پمفلت انجام گردید. در همین راستا بسته‌های غذایی و بهداشتی و فرهنگی تا دورترین نقاط استان توزیع شد.

بهزیستی بوشهر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی داشته است؟

از ابتدای شیوع کووید ۱۹ اقدامات انجام‌گرفته در بهزیستی استان در حوزه‌های تخصصی معاونت‌های، پیشگیری، اجتماعی و توان‌بخشی و مشارکت‌های مردمی به شرح ذیل انجام گردیده است: تشکیل کمیته پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در ستاد استان و مراکز اداره بهزیستی شهرستان‌ها، اطلاع‌رسانی سریع و به‌موقع در خصوص دستورالعمل و بخشنامه‌ها به مراکز نگهداری شبانه‌روزی، لغو پذیرش موارد جدید در مراکز نگهداری شبانه‌روزی تحت نظارت، تلاش در جهت ترخیص فرزندان و سالمندان و بیماران روان واجدالشرایط که امکان نگهداری در منزل و خانواده برایشان وجود داشت.

همچنین لغو کلیه جلسات و تجمعات فرهنگی و آموزشی و اخذ گزارش روزانه از سلامت افراد مقیم مراکز و کارکنان آن مراکز، تعطیلی مهدهای کودک تحت نظارت با هماهنگی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان صورت گرفته است.

در ضمن بازدید از مراکز تحت نظارت با رعایت پروتکل‌ها به‌منظور بررسی وضعیت بهداشتی و رعایت موازین بهداشتی در مراکز، ضدعفونی و گندزدایی فضاهای درونی و حیاط مراکز، آموزش چهره به چهره به فرزندان و دیگر ساکنان مراکز و کارکنان در زمینه کنترل و پیشگیری به‌ویژه شستشوی صحیح و به‌موقع دست‌ها، بهینه‌سازی اوقات فراغت فرزندان در مراکز باهدف بهره‌وری در زمان #در خانه می‌مانیم.

در راستای اقدامات ذکر شده بررسی وضعیت فرزندان تحت مراقبت در خانواده توسط کلینیک‌های مددکاری و ارائه اقلام بهداشتی به خانواده‌های کم‌بضاعت، معرفی رابط ناشنوایان به دانشگاه علوم پزشکی جهت کمک به افراد دارای معلولیت ناشنوایی در بیمارستان در صورت نیاز، رصد روزانه از وضعیت افراد مقیم مراکز نگهداری توان‌بخشی (پرسنل و توان‌خواهان) انجام گرفته است.

بررسی سلامت روزانه وضعیت توان‌خواهان در مراکز نگهداری تحت نظارت شامل: گندزدایی لباس‌ها و وسایل شخصی آنها به‌صورت روزانه، ممنوعیت ملاقات‌های حضوری از ساکنان مراکز، عدم پذیرش افراد جدید در مراکز نگهداری باهدف پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا، هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت جهت بازدید از وضعیت مراکز نگهداری توان‌بخشی، چکاپ افراد مقیم این مراکز و ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل بوده است.

طرح حمایت از معیشت برای افراد تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته‌شده است؟

پرداخت کمک‌هزینه معیشتی 360 تا 480 هزارتومانی به معلولین شدید و خیلی شدید که جزء سه دهک پایین جامعه بوده‌اند و پرداخت مبلغ 250 هزارتومانی به معلولین ضایعه نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید وابسته به بستر (بسترگرا) که در منزل نگهداری می‌شوند.

همچنین پرداخت کمک‌های بهزیستی استان با همکاری و حمایت خیرین، مؤسسات مردم‌نهاد و انجمن‌های معلولین به‌عنوان بسته‌های غذایی و خواربار و... در جهت حمایت از خانواده‌ها و معلولین در نظر گرفته شده است .

در ضمن بیش از 51 هزار بسته بهداشتی شامل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی، ژل شستشوی دست، با همکاری گروه‌های همیار سلامت روان و پایگاه‌های سلامت روانی اجتماعی معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی جهت محله‌های آسیب خیز تهیه و توزیع شده است.

معاونت امور توسعه و پیشگیری نیز بسته‌های غذایی در بین بیش از 1295 خانوار نیازمند ساکن محله‌های آسیب خیز تحت پوشش کرده است.

همچنین در مراکز کاهش آسیب اعتیاد و مراکز درمان بازتوانی اعتیاد.توزیع صددرصدی دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی، گان، تب‌سنج و ژل شستشوی دست توزیع شده است.

بهزیستی بوشهر در تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی برای توان‌یابان برنامه‌ای داشته است؟

پرداخت کمک‌هزینه معیشتی 360 تا 480 هزارتومانی به معلولین شدید و خیلی شدید که جزء سه دهک پایین جامعه بوده‌اند. پرداخت مبلغ 250 هزارتومان به معلولین ضایعه نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید وابسته به بستر (بسترگرا) که در منزل نگهداری می‌شوند جهت تهیه ماسک و وسایل ضدعفونی‌کننده، پرداخت سرانه 30 هزارتومانی به افراد مقیم در مراکز نگهداری توان‌بخشی جهت تهیه ماسک و پرداخت سرانه 500 هزارتومانی جهت استاندارد نگه‌داشتن وضعیت بهداشتی، به تعداد پرسنل مراکز و تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی، پرداخت سرانه ۵ میلیون تومانی به مراکز درمان اعتیاد باهدف تأمین استانداردهای بهداشتی و پیشگیرانه و مقابله با کرونا

در همین راستا علاوه برمشارکت اجتماعی مردم، بیش از 26 موسسه و مراکز همکار و تحت نظارت بهزیستی با هماهنگی معاونت مشارکت‌ها در سطح استان و باهدف پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اقدام به تهیه، تولید و توزیع لوازم بهداشتی و ضدعفونی ازجمله ماسک، گان، مواد ضدعفونی و ... نموده‌اند؛ و هم‌اکنون نیز این فعالیت‌ها ادامه دارد.

وضعیت کمک خیرین و نیکوکاران در سالی که گذشت به مراکز بهزیستی چگونه بوده است؟

خوشبختانه طی سال ۹۸ مجموع کمک‌های مردمی به‌صورت نقدی، غیر نقدی و خدماتی به میزان ۴۲ میلیارد ریال بوده است.

ضمن قدردانی از خیرین و نیکوکارانی که در راستای مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی هدایای نقدی و غیر نقدی خود را با هماهنگی با ادارات بهزیستی در سراسر استان تقدیم جامعه هدف در مراکز تحت پوشش و خانوارهای تحت پوشش کردند، به اطلاع می‌رساند خیرین و نیکوکاران می‌توانند کمک‌های نقدی خود را از طریق شماره‌حساب شماره ۴۱۸۴۰۳۴۶ یا شماره شبای ۹۴۰۱۰۰۰۰۴۱۷۳۰۳۴۵۴۱۸۴۰۳۴۶ بنام مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان بوشهر نزد بانک ملی و یا شماره‌حساب رسمی مراکز واریز نمایند. همچنین کمک‌های غیر نقدی شامل مواد غذایی و لوازم پزشکی و ضروری را به ادارات بهزیستی جهت استفاده مددجویان تحویل فرمایند.

راه‌های کمک به‌صورت مالی و غیرمالی به مراکز بهزیستی چگونه است؟ آیا مراکز هر نوع کمکی را قبول می‌کنند؟

در وهله اول؛ با توجه به شیوع کووید ۱۹ دریافت هرگونه کمک، امکان‌پذیر نیست. به‌عنوان‌مثال بر طبق پروتکل‌های پیشگیری از شیوع بیماری کرونا «تحویل هرگونه غذاهای پخته‌شده برای مراکز اکیداً ممنوع است».

در حال حاضر بهترین نوع کمک از نوع مالی است که برحسب نیاز هر مرکز موارد لازم را تهیه نماید. مراکز شماره‌حساب اختصاصی خود را دارند.

در مرتبه دوم؛ به اقلام بهداشتی به‌ویژه مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدا و مواد خشکبار جهت توزیع در میان افراد کم‌بضاعت موردنیاز است.


نام:
ایمیل:
* نظر: