bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
دانشگاه علوم پزشکی اهل مخفی‌کاری نیست!
الهام بهروزی: کرونا شاید شایع‌ترین و پراستفاده‌ترین واژه این روزها در اخبار، فضای مجازی و حقیقی زندگی مردمان امروز است که با همه ریز بودنش جان انسان‌ها را بازیچه خود کرده و پیر و جوان را به ترس و واهمه وادشته است؛ ویروسی که تا به امروز درمان قطعی برای آن یافت نشده و تنها درمانی که محققان و متخصصان برای آن یافته‌اند همان خانه‎نشینی و روی آوردن به قرنطینه خانگی است.


الهام بهروزی

کرونا شاید شایع‌ترین و پراستفاده‌ترین واژه این روزها در اخبار، فضای مجازی و حقیقی زندگی مردمان امروز است که با همه ریز بودنش جان انسان‌ها را بازیچه خود کرده و پیر و جوان را به ترس و واهمه وادشته است؛ ویروسی که تا به امروز درمان قطعی برای آن یافت نشده و تنها درمانی که محققان و متخصصان برای آن یافته‌اند همان خانهنشینی و روی آوردن به قرنطینه خانگی است.

متاسفانه در ایران این ویروس همچنان می‌تازد و مردم برخی از شهرها به‌خصوص کلانشهرها هنوز آن را جدی نگرفته‌‌اند و بسیار سهل‌انگارانه با این ویروس به‌شدت مسری و مرگبار روبه‌رو می‌‌شوند که این سهل‌انگاری عمدتا با گرفتن جان خود فرد یا نزدیکان وی برابر می‌شود. از این‌رو، وزارت بهداشت برای مهار و کنترل این ویروس تلاش کرد به طرق مختلفی مردم را تشویق به همکاری کند که البته بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها به‌دلیل سهل‌انگاری اقلیتی که همیشه اکثریت جامعه را به خطر می‌اندازند، تا این لحظه کارامد ظاهر نشده‌اند.

هرچند در این میان، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را می‌توان طرح کارامد و موثر در کنترل کرونا در کشور ارزیابی کرد اما باز هم هستند افرادی که به این طرح به دیده شوخی بنگرند و با جدی نگرفتن توصیه‌های بهداشتی هم سلامت خود را و هم سلامت جامعه را به خطر بیندازند! متاسفانه از ۲۲ فروردین‌ماه جاری که دولت تصمیم به اعلام وضعیت سفید در کشور کرد و برخی از صنوف بازگشایی شد، شاهد یک‌سری رفتارهای پرخطر از سوی مردم هستیم که این می‌تواند آغازگر پیک‌های دیگری در کشور باشد!

هرچند در استان‌های جنوبی به‌‌دلیل گرم شدن سریع هوا پیش‌بینی شده است که این ویروس سریع‌تر مهار می‌شود اما مسافرت مردم دیگر استان‌ها که در وضعیت قرمز قرار دارند به این استان‌ها می‌تواند موجب آلوده شدن این نقاط شود! مساله‌ای که نباید از دیده متولیان سلامت کشور و دولتمردان پوشیده بماند! ‌این در حالی است که در استان بوشهر به استثنای یکی دو شهر مردم خانه‌نشینی و پرهیز از حضور در تجمعات را به‌صورت جدی در این ایام رعایت کرده‌اند و به همین دلیل توانسته‌‌اند تا حدود زیادی رشد این ویروس را در استان کند و گاه متوقف کنند.

البته در این میان نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی را در کنار تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی و شهرداری‌های در مهار این ویروس در قالب آگاهیبخشی و اطلاع‌رسانی دقیق و ضدعفونی شهرها نمی‌توان نادیده گرفت. حال با اعلام وضعیت سفید در استان بوشهر ستاد کرونا در استان به همراه بخش دولتی و تشکل‌های مردمی اقدام به اجرائی کردن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کرده‌اند که این اقدام موجب کاهش چشمگیر کرونا در استان شده است اما این این بیم همچنان می‌رود که کوچک‌ترین سهل‌انگاری می‌تواند موجب شیوع این ویروس در استان شود؛ چراکه هستند افرادی که از روی کوته‌فکری رفتارهای پرخطری را انجام می‌دهند و به شایع شدن این ویروس در استان کمک می‌کنند. از این‌رو، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جمع مدیران دستگاه‌های اجرائی از رفتار این دسته از شهروندانی که نکات بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را نادیده می‌گیرند، ابراز نگرانی کرد و گفت: با وجود همه هشدارهای داده شده در جامعه اما باز هم برخی از افراد ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند و به این توصیه‌ها توجه نمی‌کنند که این وضعیت پذیرفتنی نیست.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در ادامه با بیان اینکه با وجود همه تلاش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در مورد ویروس کرونا اما نگرش و عملکردی که از برخی افراد جامعه می‌بینیم غیر از چیزی است که ما انتظار داریم، افزود: زیرا برخی مردم رعایت نمی‌کنند و آنان را کنار ساحل می‌بینیم که ورزش و تفریح می‌کنند و برخی مغازه‌ها نیز اصول و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر ۴۵ هزار واحد صنفی وجود دارد، تصریح کرد: این درحالی است که بازرسان بهداشتی ۲۰۰ نفر و با احتساب بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت این شمار به ۵۰۰ نفر می‌رسند که توان نظارت بر همه این واحدها وجود ندارد و در کنار این بازرسان باید مردم خود با تغییر رفتار در کنار ما باشند و کمک کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه ما باید بدانیم با ویروس کرونا چگونه برخورد کنیم و رفتار تک تک ما در مواجه و کنترل این ویروس موثر است، گفت: در این شرایط عده‌ای از دوستان با ساختن کلیپ و از طریق کانال‌های اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی در جامعه تردیدها و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کنند.

خواجه‌ئیان با اشاره به اینکه هر طرحی از جمله طرح فاصله‌گذاری هوشمند خوب یا بد قابل نقد است، تصریح کرد: اما برخی‌ها در این شرایط با استفاده از هر راهی تلاش می‌کنند علامت سوال روی همه چیز بگذارند و یکی از این موارد این است که دانشگاه علوم پزشکی دارد مخفی‌کاری می‌کند! ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به دستگاهی که قرار است تغییر رفتار را به مردم آموزش بدهد! درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما حاضر هستیم هر آنچه که می‌دانیم و بلد هستیم، ارائه و به سوال این افراد پاسخ دهیم، گفت: ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به دانشگاه علوم پزشکی و از آن طرف تلقین این مساله به جامعه که نه خبری نیست که شامل عادی‌سازی می‌شود، هر دو صحیح نیست و به ضرر جامعه تمام می‌شود. از مردم می‌خواهم که بیماری کرونا را جدی بگیرند، چون با کسی تعارف ندارد و همه ما سوار بر یک قایق هستیم و در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی همه در معرض خطر قرار داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه طرح فاصله‌گذاری هوشمند تنها با تغییر رفتار به نتیجه می‌رسد، یادآور شد: در این شرایط باید این سختی را تحمل کرد و تنها برای تامین ملزومات ضروری زندگی از خانه خارج شویم و برای خود خط کشی‌هایی را لحاظ کنیم. متاسفانه بیماری کرونا در حال انتقال است. رسانه‌ها شفاف‌سازی و اعتماد مردم را جلب کنند و جامعه را نسبت به تغییر رفتار در مقابل این ویروس خطرناک تشویق کنند.

بدون شک در صورتی کرونا را می‌توان در کشور مهار کرد که مردم با رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی استقبال و توصیه‌های آن را جدی بگیرند؛ زیرا این طرح با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا با رویکرد کاهش تماس‌ها، برگزارر نشدن اجتماعات و حذف تردد‌های غیر ضروری در سطح کشور تصویب شده است.

جزئیات این طرح عبارتند از: صرفا افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود آن شهر بوده و ورود افراد غیرساکن ممنوع است. نحوه شناسایی افراد ساکن و بومی با استفاده از کارت ملی، پلاک خودرو، بیمه نامه خودرو صورت می‌پذیرد.

خروج افراد غیرساکن و مسافر شهر‌های محل حضور فعلی برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع و بلکه تسریع می‌شود. این افراد در طول مسیر اجازه ورود به شهر‌ها را نداشته و از کنار گذر‌ها عبور خواهند کرد. بر مبنای این طرح همچنین مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان زمان طرح تعطیل است و پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، مراکز تفریحی، استخر‌ها و... که محل تجمع افراد هستند، تعطیل خواهند بود.

همچنین اصناف و مشاغل مشمول مقررات این طرح در قالب گروه‌بندی سه‌گانه (گروهی که باید کاملا فعال باشند جدول شماره یک، گروهی که باید تعطیل شوند و گروهی که بر اساس اقتضا و شرایط محلی فعالیت آن‌ها می‌تواند مجاز باشد، جدول شماره دو) به شرح پیوست، فعالیت می‌کنند.

برگزاری هرگونه مراسم که موجب تجمع افراد شود (اعم از رسمی و غیررسمی) ممنوع است. تردد خودرو‌های امدادی و درمانی، پلیس، حمل بار، کالاها، مایحتاج مردم، سوخت مشمول ممنوعیت‌ها نمی‌شود. محدودیت حداکثری در جابجایی مسافر با هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین شهری ضمن اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی، اعمال می‌شود. ممنوعیت‌های تعیین شده شامل کارکنان دستگاه‌های دولتی که محل سکونت آن‌ها با محل کارشان در یک نقطه قرار ندارد نمی‌گردد و تیم‌های تشخیصی مستقر در مبادی کنترلی با احراز موضوع نسبت به صدور تردد این دسته از کارمندان اقدام می‌کنند.

همچنین به منظور تضمین اجرای طرح، خودرو‌های افراد متخلف از این مقررات به مدت یک (۱) ماه با اخذ کلیه هزینه‌های جانبی توقیف می‌شود. همچنین جریمه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و پلمپ واحد‌های صنفی متخلف با هماهنگی سازمان تعزیزات حکومتی به مدت یک ماه، در دستور کار قرار دارد.

در بخش دیگر این طرح آمده است: کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات و نکات مورد تاکید را مستمرا به اطلاع کلیه مردم عزیز ایران می‌رساند و همچنین این کمیته آماده دریافت نظرات پیشنهادات است.

برای اطلاع عموم، کمیته مستقر در وزارت کشور در سطح ملی و ستاد‌های استانی و شهرستانی مدیریت بیماری کرونا مستقر در استانداری‌ها و فرمانداری ها، مسوول پیگیری فرایند اجرای طرح بوده و به صورت روزانه ضمن رصد شرایط، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام خواهد کرد.

در پایان یادآوری می‌شود، کرونا ویروسی مرموز و دیرپاینده است که برای مهار آن نیاز به همت همگانی و رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است. از این رو، می‌طلبد مردم با اتحاد و همدلی در زمینه مهار این ویروس کشنده گام بردارند تا بتوان زندگی را به روزهای عادی پیش از کرونا بازگرداند.


نام:
ایمیل:
* نظر: