bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با وجود تحریم‌ها؛
بامداد جنوب: میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر)، یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد.

بامداد جنوب: 

میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر)، یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع است. میدان مشترک گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ۱۴/۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا (معادل ۸ درصد کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد ذخائر گاز شناخته شده کشور)، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، 5/7 میلیارد بشکه نفت خام در لایه‌های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظرارزش اقتصادی دارای جایگاه بی‌نظیر و منحصر به‌فردی در اقتصاد ملی کشور است. توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی با هدف تامین گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های تزریق به میادین نفتی، عرضه به واحد‌های صنعتی و نیروگاه‌ها، گازرسانی به واحد‌های خانگی-تجاری، تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات گاز، میعانات گازی، گازمایع و گوگرد در برنامه‌های وزارت نفت قرار دارد.

از زمانی که جمهوری اسلامی ایران با جدیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی را آغاز کرد، یکی از سه استراتژی اصلی آن در منابع هیدروکربن رسیدن به یک میلیارد مترمکعب در روز تولید گاز طبیعی در کنار تولید 7/5 میلیون بشکه در روز نفت و ایجاد یک بخش پتروشیمی بود. ایران در حال حاضر به آرامی به سمت اهداف خود در تولید نفت و بخش پتروشیمی پیش می‌رود وهفته گذشته اعلام کرد بالاخره در سال جاری به هدف تولید گاز خود نیز خواهد رسید. در همین حین، پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم که برای خودکفایی ایران در تولید بنزین ضروری است، ظرفیت پالایشی خود را افزایش می‌دهد.

وسعت حوزه گازی میدان پارس جنوبی ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است و سهم ایران از این میدان مشترک با قطر به ۳۷۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد. این بخش 2/14 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی دارد که معادل هشت درصد کل ذخایر جهان و حدود ۴۰ درصد از 8/33 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی ایران است. این میدان گازی حداقل دو دهه است ۶۰ درصد تولید گاز ایران را تشکیل می‌دهد و برای هدف ایران در تبدیل شدن به یکی از بازیگران جهانی بازار گاز طبیعی مایع بسیار حیاتی است. با توجه به اهمیت جهانی این ذخایر، میدان گازی پارس جنوبیهمواره مورد نزاع اعضای ناتو و روسیه بوده است، چون هر دو طرف تمایل دارند بهترین شرکت‌های خود را در یک یا چند فاز از این میدان گازی مستقر کنند.با خروج شرکت بزرگ نفت و گاز توتال فرانسه از فاز۱۱ این میدان گازی به‌خاطر تحریم‌های جدید امریکا، روسیهنقش تعیین کننده در منطقه دارد و چین هم فعالیت خود را افزایش داده است، ولی فعالیت آنها تنها محدود به مشارکت به‌عنوان پیمانکار عملیات‌هاست.

ایران در حال حاضر سرگرم اهداف تولید نفت و بخش پتروشیمی است و هفته گذشته اعلام کرد که تا پایان سال ۱۳۹۹ به هدف تولید گاز دست خواهد یافت. همزمان اعلام کرد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش خود را افزایش داده است. پارس جنوبی که ایران با قطر مشترک است، 2/14 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی معادل هشت درصد از ذخایر گازی جهان و حدود ۴۰ درصد از مجموع 8/33 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی ایران به‌علاوه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی دارد. این میدان در دو دهه گذشته در حدود ۶۰ درصد از مجموع تولید ایران سهم داشته و در اهداف ایران برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) اساسی به‌شمار می‌رود. با توجه به اهمیت جهانی این منبع، میدان گازی پارس جنوبی تا زمان وضع مجدد تحریم‌های امریکا در سال ۲۰۱۸ به نقطه رقابت میان اعضای ناتو و روسیه تبدیل شده بود و هر دو طرف مشتاق بودند بهترین شرکتهایشان در یک یا چند فاز پارس جنوبی حضور داشته باشند. برای اروپا مشارکت در توسعه پارس جنوبی فرصتی برای کاهش قابل توجه وابستگی به واردات گاز روسیه بود. روسیه هم مشتاق بود که برتری گازی خود روی اروپا را حفظ کند و در عوض جریان گاز ایران را به سمت شرق روانه کند تا مناسبات گازی خود با آسیا و به‌خصوص با چین را تقویت کند. با خروج شرکت فرانسوی توتال از فاز۱۱ پارس جنوبی پس از تحریم‌های جدید امریکا، روسیه به همراه چین موقعیت برتر را در ایران پیدا کرد و این همکاری در قالب کار پیمانکاری در جریان است.

وزیر نفت ایران هفته گذشته بیان کرد که با سرمایه‌گذاری روسیه و چین، تجهیزات، فناوری و تخصص لازم، پارس جنوبی تا پایان امسال از ظرف تولید روزانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب فراتر خواهد رفت و مجموع ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی کشور را به یک میلیارد مترمکعب خواهد رساند. دو مرحله اول توسعه فراساحلی فاز ۱۱ به شکل پتروپارس محول شده و تولید این فاز به پالایشگاه‌های عسلویه و کنگان در استان بوشهر منتقل می‌شود و جکت سکوی این فاز در جزیره قشم آماده نصب است.

طبق طرح‌های پتروپارس، فاز۱۱ در دو مرحله یکپارچه و متوالی توسعه خواهد یافت و هر مرحله ۱۵ چاه دارد و هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز به همراه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی را هدف گرفته است. به‌علاوه به منظور اطمینان از توزیع گاز به پالایشگاه‌های مربوطه، دو خط لوله ۳۲ اینچی به طول بیش از ۲۷۰ کیلومتر احداث و نصب خواهند شد. منابع آگاه ایرانی هفته گذشته در گفت‌وگو با اویل پرایس بیان کردند که حدود ۳۳ میلیارد دلار امریکا تاکنون برای توسعه پارس جنوبی هزینه شده و درصد بسیار بالایی از کار در همه فاز‌ها تقریبا تکمیل شده و تنها شماری از آنها هنوز به نرخ تکمیل ۹۵ درصد نرسیده‌اند.

با کمک پول، تجهیزات، فناوری و تخصص روسیه و چین، ظرفیت تولید گاز طبیعی پارس جنوبی تا بیستم مارس بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعببود و به این ترتیب کل تولید گاز طبیعی ایران به یک میلیارد مترمکعب در روزرسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرد اولین مرحله توسعه دریایی فاز۱۱ این مجموعه به رهبری شرکت پتروپارس ایران طی چند هفته آینده آغاز می‌شود و قرار است تولید این فاز به پالایشگاه‌های عسلویه و کنگان در استان بوشهر فرستاده شود. طبق برنامه‌های پتروپارس، فاز۱۱ قرار است طی دو مرحله متوالی توسعه یابد و هر مرحله شامل ۱۵۴ با هدف تولید ۵۶ مترمکعب در روز گاز طبیعی به‌علاوه ۷۵ هزار بشکه در روز میعانات گازی و سایر محصولات فرعی است. در همین حین، پالایشگاه بندرعباس که پرچمدار بخش با اهمیتبنزین در ایران است، از سوی میعانات گازی تولید شده در پارس جنوبی تغذیه شده و حالا پس از کند شدن تولید به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، دوباره به حداکثر ظرفیت خود بازگشته است.

زیر یک-

نفت، قیمت طلا را افزایش می‌دهد

بامداد جنوب: برخی از تحلیلگران کالا اوضاع بغرنج بازار نفت را طوفان کاملی توصیف کرده‌اند که بر اثر عواملی همچون عرضه فزاینده، محدودیت ظرفیت مخازن نفت و بازار غیرنقد شونده روی داده است. تحلیلگر فنی ارشد کیتکونیوز در گزارشی نوشت: اشباع عرضه نفت در بازار امریکا به‌دلیل بیماری کووید۱۹ و شوک عظیم تقاضا، هیچ جایی برای نفت فیزیکی که در حال حاضر تولید می‌شود، باقی نگذاشته است و در امریکا عملا هیچ فضایی برای نگهداری نفت وجود ندارد.

ورای وضعیت قیمت نفت، تحلیلگران کالا می‌گویند که جهان لبریز از نفت به‌نفع رشد اقتصادی کوتاه‌مدت نیست. بازار نفت منعکس‌کننده اقتصاد جهانی است که به‌دلیل شیوع پاندمی کووید۱۹ فلج شده است. نفت در اینجاست که با طلا ارتباط پیدا می‌کند. بازار نفت سیگنال‌های تورم منفی را نشان می‌دهد به این معنی که بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان همچنان فضا برای ادامه تزریق نقدینگی به بازار‌های مالی دارند. به گفته استراتژیست ارشد بازار در بلومبرگ اینتلیجنس، ریسک تورم وجود ندارد و تا زمانی که چنین است، بانک‌های مرکزی به چاپ پول ادامه می‌دهند.

جالب است که شاهد موج پیش‌بینی‌های مثبت از افزایش قیمت طلا همزمان با فروپاشی قیمت‌های نفت بوده‌ایم. بانک امریکا مریل لینچ با پیش‌بینی تحلیلگرانش از صعود هر اونس طلا به ۳۰۰۰ دلار تا ۱۸ ماه آینده بیشترین توجهات را جلب کرد. پس از آن بانک دانمارکی ساکسو صعود قیمت هر اونس طلا به ۴۰۰۰ دلار را تا چند سال دیگر پیش‌بینی کرد. شرکت تی‌دی سکیوریتیز هفته گذشته به مشتریانش توصیه کرد طلا را در ۱۷۰۰ دلار خریداری کنند و پیش‌بینی کرد که بهای این فلز ارزشمند تا سه ماه آینده به ۱۹۰۰ دلار می‌رسد.

فهرست بلند بالایی از تحلیلگرانی وجود دارد که پیش‌بینی می‌کنند طلا تا پایان امسال یا اوایل سال میلادی آینده به بالاترین اوج قیمتش صعود خواهد کرد. تنها طلا نیست که توجه سرمایه‌گذاران را به خود معطوف کرده و نقره هم از این موج بی نصیب نمانده است. موسسه نقره گزارش «نظرسنجی نقره جهان ۲۰۲۰» را منتشر کرد که بر اساس آن، تقاضای سرمایه‌گذاری برای این فلز ممکن است قیمت هر اونس نقره را به ۱۹ دلار افزایش دهد. بر اساس گزارش کیتکونیوز، بانک امریکا مریل لینچ هم پیش‌بینی جدیدی برای قیمت نقره داشته و انتظار دارد هر اونس این فلز با تجدید فعالیت اقتصادی و اقدامات محرک مالی بانک‌های مرکزی و مداخلات دولتی در ۱۲ ماه آینده به ۲۰ دلار صعود کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: