bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بوشهری‌ها، گرما بر کرونا تاثیری ندارد
بامداد جنوب: با وجود اینکه شرایط شهرها از لحاظ تردد و بازگشایی اصناف تقریبا عادی به نظر می‌رسد؛ اما معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت قرمز در ۶۰ شهرستان کشور و هشدارهای تکان‌ دهنده خبر داده است. از جمله شیوع موج دوم کرونا در پاییز، رد شایعه تاثیر گرما بر رفع کرونا و اینکه اکثر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس مرگبار کرونا است.

بامداد جنوب: با وجود اینکه شرایط شهرها از لحاظ تردد و بازگشایی اصناف تقریبا عادی به نظر می‌رسد؛ اما معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت قرمز در ۶۰ شهرستان کشور و هشدارهای تکان‌ دهنده خبر داده است. از جمله شیوع موج دوم کرونا در پاییز، رد شایعه تاثیر گرما بر رفع کرونا و اینکه اکثر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس مرگبار کرونا است.

براساس اعلام ایرنا، علیرضا رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری که به‌صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مناطق قرمز جاهای مختلفی است. ۶۰ شهرستان هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. در ۳۱ استان مراکز استان شامل این رده‌بندی می‌شود. یکسری جاهای دیگر هستند که میزان ابتلا بالاست. چندین جا در لرستان، خوزستان، تهران و اصفهان، شیراز هستند. در اکثر استان‌ها حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان منطقه قرمز است و حدود ۶۰ شهرستان می‌شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت حدود ۱۱۶ شهرستان هم منطقه سفید هستند. ۱۲۷ شهرستان هم هستند که در روزهای گذشته فوتی نداشته‌اند و تعدادی از آنها جزو مناطق سفید هستند. بقیه شهرستان‌ها منطقه زرد است که می‌تواند با بروز کوچک تبدیل به قرمز شود که حدود ۴۰۰ شهرستان هستند.

رئیسی در مورد مناطق سفید، زرد و قرمز گفت: نمی‌توانیم برای کل کشور یا حتی یک استان یک نسخه واحد داشته باشیم. وقتی به آمار نگاه می‌کنیم. می‌بینیم که در یک شهرستان آمار پایین است. آمار تجمعی بیماری در یک استان یک‌میلیون‌نفری ۵۰۰ نفر و دیگری ۳۰۰ نفر است. گاهی در استانی که آمار کمتری دارد، پراکندگی بیماری بیشتر است و در یک استان هر شهرستان هرکدام ۵۰ بیمار دارد و پراکندگی تقریباً یکسان است.

وی با بیان اینکه اگر شهرستانی در دو هفته گذشته کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته است، بیمار بستری‌شده هم زیاد بدحال نبوده است و آن شهرستان خیلی آلوده نیست. این شهرستان اکنون ممکن است سفید باشد؛ اما تضمینی نیست که سفید بماند و ممکن است شرایط یک بیمارستان هفته بعد تغییر کند.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر وضعیت سطوح بیماری در مناطق مختلف گفت: خیلی روی رنگ تاکید نکنید، سفید و زرد و قرمز مهم نیست. سطح پایین، متوسط، بالا تعریف کنیم. بر اساس آخرین آمار موجود ۱۱۶ شهرستان این شرایط را داشت و در دو هفته گذشته کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی جاها صفر برخی جاها سه‌دهم بیمار در روز داشته‌اند، البته ممکن است در روزهای آینده این شرایط عوض شوند.

اکثر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس است

به گفته رئیسی ۶۰ شهرستانی که در وضعیت قرمز هستند، همه مثل هم نیستند، از پنج بیمار به ازای صد هزار نفر تا ۳۵ بیمار به ازای صد هزار نفر هست و طیف وسیعی هستند. بیشتر مراکز استان‌ها هستند، جمعیت کمی نیست. برعکس مناطق سفید حدود ۱۱۶ شهرستان هستند که کل جمعیت آنها حدود ۱۵ میلیون هستند بنابراین اکثر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس است. باید به‌طورجدی مبارزه کنیم و فکر نکنیم وضعیت خوب شده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه هر سه روز یک‌بار جدول شیوع شهرها را به‌روز می‌کنیم، افزود: چون دوره کمون ویروس حدود چهار الی پنج روز است، دو برابر آن را برای بررسی وضعیت مناطق در نظر می‌گیریم به همین علت ۱۴ روز را برای ارزیابی هر منطقه در نظر می‌گیریم.

موج بعدی کرونا در پاییز

رئیسی با اشاره به موج بعدی کرونا خاطرنشان کرد: این بیماری از بین نمی رود و با ما خواهد بود البته به صورت کنترل شده در پاییز باید منتطر موج بعدی باشیم. پاییز بیماری آنفلوانزا هم داریم علایم شبیه هم است. برای گروههای آسیب پذیر باید توصیه کنیم قبل از پاییز در شهریور واکسن آنفلوانزا بزنند تا از این بیماری خیالمان راحت شود. به شرکت های دانش بنیان داخلی درخواست دادیم تست هایی به ما بدهند همزمان انفلوانزا و هم کرونا را بسنجد این بسیار کمک کننده است.

پروتکل بازگشایی مساجد

وی با اشاره به پروتکل بازگشایی مساجد خاطرنشان کرد: برای بازگشایی اصناف، مشاغل با ریسک پایین را باز کردیم. به‌طور مثال یک فروشگاه زنجیره‌ای باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و ترجیحاً ماسک و دستکش استفاده شود. البته در ماه مبارک رمضان بحث مساجد مطرح است ممکن است تعدادی بخواهند نماز جماعت بخوانند، بر اساس پروتکل‌ها اعلام کرده‌ایم که فاصله‌ها رعایت شود، بهتر است از خانه، وضو بگیرد، مهر و جانماز را با خود بیاورید. در این اماکن بحث سخنرانی و محل قران خوانی را اعلام کرده‌ایم فعلا انجام نشود. نیم‌ساعته نماز را بخوانند و برگردند؛ اما در کل فعلاً این تصمیم برای مساجد و اماکن مذهبی گرفته‌شده است اما شرایط عادی تا پایان ماه رمضان برای این اماکن وجود ندارد و با روند فعلی بعید است که شرایط عادی شود.

تجمع در پارک‌ها همچنان ممنوع است

رئیسی در مورد بازگشایی پارک‌ها گفت: سلامت فقط نداشتن بیماری نیست. سلامت یعنی سلامت جسم، روان و سلامت معنوی. در مورد پارکها سفره پهن کردن و غذاخوردن ممنوع است. هیچ غذاخوری و آبخوری در پارک‌ها نباید باز باشد. اگر هم فروش آب هست نباید محلی برای تجمع باشد فقط برای قدم زدن و اینکه مثلا آب بخرند و بروند بنابراین دور هم نشستن در پارک‌ها ممنوع است.

عادی‌سازی بیماری نگران کننده است

رئیسی با ابراز گرانی از عادی سازی بیماری در جامعه، گفت: رنگ سفید، زرد و قرمز یک نوع تقسیم‌بندی از میزان شیوع و بروز بیماری در استان‌ها و شهرستان‌هاست، تا بتوانیم محلی تصمیم بگیریم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که از ویروس و بیماری کمتر از عادی‌سازی بیماری نگرانی داریم زیرا هنوز این ویروس مرموز و ناشناخته است و باید مراقب باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد که نگرانی اصلی وزارت بهداشت عادی شدن اپیدمی کروناست و استراتژی اصلی ما در این مرحله بیماریابی گسترده با انجام جدود ۱.۵ میلیون تست سرپایی از افراد مشکوک و خانواده‌های آن‌هاست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بزرگ‌ترین دغدغه و نگران ما ویروس و عوارض بیماری نیست بلکه عادی شدن این بیماری است اگر مردم به سمت عادی‌سازی بروند و فکر کنند بیماری تمام‌شده و فعالیت ویروس ضعیف شده است و می‌توانیم دیگر اصول پیشگیری را رعایت نکنیم دچار مشکل می‌شویم.

مردم به‌عنوان ناظر عمل کنند

رئیسی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی گفت: درخواست من از مردم این است که فکر نکنند بدون رعایت اصول بهداشتی می‌توانیم بر بیماری غلبه می‌کنیم. در رسانه‌های مجازی و صداوسیما وضعیت کشور را که با کشورهای اروپایی مقایسه می‌کنیم؛ چون در آن کشورها مرگ‌ومیر بالاست فکر نکنیم کار تمام‌شده و بر بیماری غلبه کرده‌ایم این خطرناک‌ترین اتفاقی است که ممکن است به آن فکر کنیم. همچنان فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. مردم به‌عنوان ناظر عمل کنند و اگر دیدند جایی پروتکل رعایت نمی‌شود تذکر دهیم که مصداق امربه‌معروف و نهی از منکر است.

گرم شدن هوا تاثیری ندارد

رئیسی بااشاره به شایعه تاثیر گرمای هوا در رفع ویروس کرونا، گفت: با توجه به شناختی که از اجداد این ویروس داریم مثل سارس و مرس متاسفانه این ویروس خیلی شواهدی مبنی بر اینکه با هوای گرم از بین برود هنوز وجود ندارد. اکنون در خوزستان در برخی شهرها افزایش بیماری می‌بینیم، در هرمزگان و بوشهر هم همین‌طور. شهرهای که سفید اعلام‌شده هم فقط مربوط به مناطق جنوب نیست و مربوط به ۲۴ استان کشور است.

معاون وزیر بهداشت بسیج ملی مقابله با کرونا یک برگ زرین در نظام بهداشتی کشور دانست و افزود: به‌طوری‌که دبیر کل سازمان بهداشت جهانی از این طرح به‌عنوان یک کار بزرگ نام برد. در مرحله اول این طرح به ۷۱ میلیون نفر آموزش و مشاوره دادیم و افرادی که لازم بود برای خدمات بیشتر به مراجع پزشکی ارجاع شدند.

وی با اشاره به استراتژی اصلی الگوی کشوری مبارزه با بیماری کووید- ۱۹خاطرنشان کرد: بحث فعال‌سازی آزمایشگاه‌های سرپایی در مراکز بهداشتی و درمانی است به‌طوری‌که غربالگری افرادی که نیازمند آزمایش هستند برای آنها آزمایش انجام می‌شود و افرادی که مثبت می‌شوند از خانواده آنها هم تست گرفته می‌شود و قرنطینه می‌شوند تا زنجیره بیماری را قطع یا کند کنیم.

معاون وزیر بهداشت ۳۶۹ با اشاره به مراکز نمونه‌برداری در کشور گفت: در حال حاضر 369 مرکز نمونه‌برداری داریم، در این مرحله باید یک میلیون و پانصد هزار تست انجام دهیم. در استان‌هایی که اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. تاثیر مثبتی بر ورودی بیمارستان‌ها داشته است. اگر عادی‌سازی بیماری رخ دهد بیماری برمی‌گردد.

لزوم افزایش خدمات الکترونیک در کشور

رئیسی در پایان یادآورشدن درس‌های دوران کرونا گفت: از کرونا باید درس بگیریم، باید بانکداری الکترونیک و آموزش الکترونیک را خیلی قوی تر داشته باشیم و همین طور خریدهای الکترونیک هم باید توسعه پیدا کند. اگر دستمان برای این کارها باز باشد خیلی از انتشار بیماری جلوگیری می‌شود. مردم خیلی خوب رعایت کردند واقعا ۱۳ به در کسی بیرون نیامد؛ ولی گاهی مجبورند از خانه بیرون بیاند. وقتی می گویید برای وام یک میلیون سیم کارت بخرید مجبورند بیرون بیایند.

از هم‌اکنون برای پاییز ماسک تامین شود

وی بر تامین ماسک مورد نیاز دوره کنونی و همچنین برای موج دوم در پاییز تاکید کرد وگفت: مشکل ماسک تا حدی بر طرف شده اما از حالا باید به فکر پاییز باشیم که ماسک به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد تا پاییز ایمن تری را بگذرانیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: