bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بامداد جنوب: دولت دونالد ترامپ که بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان است نگران پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و سعی دارد خود را عضوی از برجام معرفی کند تا به نحوی تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد.


بامداد جنوب: دولت دونالد ترامپ که بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان است نگران پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و سعی دارد خود را عضوی از برجام معرفی کند تا به نحوی تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد.

در حالی که بحران شیوع کرونا دنیا را به خود مشغول کرده است اما مقامات‌ امریکا همچنان سیاست فشار حداکثری علیه تهران را ادامه می‌دهند و از هر ابزاری که به ذهنشان می‌رسد، بهره‌برداری می‌کنند. در آخرین دست از این اقدامات خصمانه رسانه‌ها از طرح این کشور برای استفاده از ظرفیت‌های قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران خبر داده‌اند. قطعنامه‌ای که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر آینده پایان خواهد یافت.

این رویکرد خصمانه در حالی از سوی‌امریکا پیگیری می‌شود که ایران با توجه به تحریم‌های ظالمانه امکان جابه‌جایی پول چنین خریدهایی در سیستم مالی بین‌المللی را ندارد و اگرهم بتواند، با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی تهیه منابع مورد نیاز خریدهای تسلیحاتی از سوی تهران کار آسانی نیست. بنابراین گذشته از استدلال‌های سست و بی‌پایه مقامات‌امریکا در این زمینه هر ناظر بی‌طرفی تائید خواهد کرد که این اقدام‌امریکا هیچ مبنای منطقی هم ندارد.

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۲۷ مهر ۱۳۹۹ و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تائید کرد، برداشته شود. با این حال امریکا از همان ابتدا رویکرد صادقانه‌ای در قبال این توافق در پیش نگرفت. بعد از روی کار آمدن ترامپ وی در مقاطع مختلف تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد و در نهایت در اردیبهشت ۹۷ از این توافق خارج شد و همزمان سایر شرکای برجام را تحت فشار قرارداد تا این توافق را دچار فروپاشی کند.

به گزارش ایرنا، اکنون در شرایطی که چند ماه به پایان تحریم تسلیحاتی ایران باقی‌مانده مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در حال آماده‌سازی یک قطعنامه حقوقی است که اثبات کند امریکا همچنان عضوی از توافق هسته‌ای با ایران است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از آن خارج شد. این کار راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است تا امریکا بتواند تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان پیدا کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه تهران اعمال می‌شود.

به گزارش رویترز قطعنامه پیش‌نویس‌شده توسط واشنگتن در اختیار متحدان اروپایی آن، آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار گرفته ولی در اختیار دیگر اعضای، از جمله چین و روسیه که در شورای امنیت «حق وتو» دارند، قرار نگرفته است. انتظار می‌رود که هرگونه تلاش برای تجدید تحریم‌های تسلیحاتی با مخالفت روسیه و چین مواجه شود، زیرا روس‌ها قبلا به مقامات امریکایی و اروپایی گفته‌اند که مشتاق از سرگیری فروش تسلیحات متعارف به ایران هستند.

دیپلمات‌ها معتقد هستند که احتمالا این اقدام پمپئو به چالش کشیده خواهد شد. یک دیپلمات اروپایی به شرط فاش نشدن نامش گفته است: از دیدگاه شورای امنیت این یک مسئله پر هرج و مرج خواهد بود زیرا فارغ از آنچه که انگلیس، آلمان و فرانسه فکر می‌کنند، روسیه و چین قصد ندارند از تفسیر حقوقی امریکا حمایت کنند.

یکی از دیپلمات‌های مستقر در شورای امنیت می‌گوید این اقدام در بدو ورود محکوم به شکست است. قطعنامه احتمالی امریکا هم باید از اکثریت آرای ۱۵ عضو شورای امنیت به دست آورد و هم با مخالفت اعضای دائم، یعنی امریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا، روبه‌رو نشود. دیپلمات‌ها می‌گویند امریکا برای آن‌که روسیه و چین را همراه کند، راه سخت و پر پیچ و خمی در پیش دارد.

یک دیپلمات اروپایی که نام او نیز فاش نشده به رویترز گفته برای امریکا سخت خواهد بود که خود را به‌عنوان یک ناظر پیرو توافقی که از آن خارج شده، نشان دهد.

ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی و مدیر پیشین دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی در وزارت خارجه در توئیتی با اشاره به اینکه طرح مایک پمپئو برای تحریم تسلیحاتی علیه ایران جواب نخواهد داد، نوشت: دولت ترامپ با خروج یکجانبه از برجام عجولانه عمل کرد. حال با پیشبرد این طرح خودمان را بیشتر از ایران منزوی می‌کنیم آن هم درست در زمانی که باید تمرکزمان را بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بگذاریم.

وندی شرمن، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده امریکا در مذاکرات هسته‌ای با اشاره به اینکه روسیه و چین هیچ‌گاه خواهان تحریم تسلیحاتی ایران نبوده‌اند و تنها برای مدتی محدود با آن موافقت کرده‌اند، درباره تلاش امریکا برای این که نشان دهد هنوز عضوی از توافق است، گفت: من فکر می‌کنم که آنها با مخالفت زیادی روبه‌رو خواهند شد، چراکه دولت ترامپ از توافق خارج شده است.

در واکنش به این تحریکات ‌امریکایی‌ها، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری نوشت: دو سال پیش، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا و رئیس او «توقف مشارکت امریکا» در برجام را اعلام کردند و رویای این را در سر می‌پروراندند که «فشار حداکثری» آنها ایران را به زانو در خواهد آورد. با توجه به شکست حقیرانه آن سیاست، او پمپئو اکنون می‌خواهد عضوی از برجام باشد. رویاپردازی را متوقف کنید. ملت ایران همیشه درباره سرنوشتش تصمیم می‌گیرد.

طرح‌امریکایی‌ها در زمینه تداوم تحریمهای تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ در حالی تلاش می‌کنند که حدود دو سال است به انحای مختلف آن را نقض کرده و بی‌توجه به خواست جامعه جهانی از آن خارج شده‌اند و کمتر کارشناس و دیپلماتی است که منطق امریکایی‌ها را تائید کند. امریکا در صورتی می‌توانست امروز به قطعنامه۲۲۳۱ استناد کند که به توافق برجام که به این قطعنامه منضم شده است پایبند می‌ماند و به تعهدات خود عمل می‌کرد.

با این شرایط و بر اساس اظهارنظرهایی که در همین یکی دو روز اخیر از سوی دیپلمات‌ها و کارشناسان در فضای رسانه‌ای مطرح شده، این طرح هم راه به جایی نخواهد برد و بیش از پیش دانش اندک مایک پمپئو از قواعد و مقررات بین‌المللی را آشکار خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: