bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
صعود دیوانه‌وار بورس و آزادسازی سهام؛
جواد شکریان: حال و روز بازار بورس اوراق بهادار تهران این روزها خوب به‌نظر می‌رسد و روز به روز سرمایه‌های بیشتری جذب تالار شیشه‌ای می‌شوند. تاریخ‌سازی، رکوردشکنی و افزایش بی‌سابقه سرمایه و شاخص، به‌خوبی بیانگر اوضاع این روزهای بورس است تا جایی که کمتر کارشناسانی سقوط شاخص این بازار را حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش‌بینی می‌کند.

جواد شکریان:

 حال و روز بازار بورس اوراق بهادار تهران این روزها خوب به‌نظر می‌رسد و روز به روز سرمایه‌های بیشتری جذب تالار شیشه‌ای می‌شوند. تاریخ‌سازی، رکوردشکنی و افزایش بی‌سابقه سرمایه و شاخص، به‌خوبی بیانگر اوضاع این روزهای بورس است تا جایی که کمتر کارشناسانی سقوط شاخص این بازار را حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش‌بینی می‌کند. در همین حال دولت نیز تمامی امکانات خود را در این مسیر به‌کار گرفته علاوه بر ایجاد محیطی امن برای سرمایه‌های مردم در بورس و فرابورس ایران، به عرضه سهام شرکت‌های دولتی برای جبران کسری بودجه ناشی از شیوع بیماری کرونا اقدام کند. همین عامل در کنار عطش بورس برای پر کردن شکاف تورم، افزایش شدید قیمت و رکود در بازارهای موازی و همچنین ثبات در رشد و سودآوری شاخص بورس و... سبب افرایش سرمایه‌گذاری مردم در این بازار شده است. بر این اساس با وجود ریزش بی‌سابقه بورس‌های جهانی، بورس ایران و چند کشور دیگر در روندی معکوس و با شیب بسیار بالایی در حال افزایش هستند.

از طرف دیگر طی ماه‌های اخیر شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ بیکاری در کنار رکود بسیاری از کسب‌وکارها سبب ایجاد مشکلات معیشتی برای خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر جامعه شده بود. کارشناسان در این زمینه معتقد بودند نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم‌درآمد به‌خصوص در دوران قرنطینه و رکود کسب‌وکارها می‌تواند راهگشا باشد و زمان حاضر بهترین زمان برای آزادسازی سهام عدالت است. همین مساله سبب شده سهام عدالت به‌عنوان دارایی مردم نزد دولت با درخواست رئیس‌جمهور و اجابت مقام معظم رهبری در آستانه آزادسازی قرار گیرد.

با این حال، نکته قابل توجه در خصوص آزادسازی سهام عدالت این است که در شرایط کنونی بازار بورس با شیب تندی در حال صعود است و به تبع آن ارزش سهام عدالت نیز با رشد قابل توجهی طی ماه‌های آینده همراه خواهد شد. بنابراین آزادسازی و فروش سهام عدالت از سوی اقشار نیازمند، از یک طرف می‌تواند برای این اقشار نجات‌دهنده باشد و از سوی دیگر می‌تواند با ضرر و زیان زیادی همراه باشد. همین امر سبب شده برخی از کارشناسان به مردم توصیه کنند از فروش سهام خود دست نگهدارند و تا حد امکان منتظر رشد شاخص بورس باقی بمانند.

در این رابطه، یک کارشناس اقتصادی ضمن برشمردن تاثیرهای مثبت آزادسازی سهام عدالت همچون بخشیدن رونق و عمق بیشتر به بورس، افزایش قدرت خرید و درآمدزایی برای مردم، به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد برای فروش سهام عدالت عجله نکنند، زیرا ممکن است با توجه به شرایط مناسب در بورس ارزش این سهام چندین برابر شود و در آینده بیشتر سود ‌کند.

وحید شقاقی درباره تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر اقتصاد و جیب مردم، تصریح کرد: اکنون بازار سرمایه به سرعت در حال رشد کردن است و قیمت سهام با رشد بالایی مواجه شده است. بر اثر آزادسازی سهام عدالت مردم متوجه خواهند شد که سهامدار کدام بنگاه و شرکت دولتی هستند. قیمت این سهام هم که ۵۰۰ هزار تومان بود، اکنون چندین برابر شده است؛ یعنی زمانی که این سهم به مردم داده شود، آن ۵۰۰ هزار تومان شاید معادل ۱۰ میلیون تومان باشد.

تاثیرات بورسی آزادسازی سهام عدالت

وی با اعتقاد بهاینکه با توجه به وضعیت مناسب کنونی بازار سرمایه، قیمت سهام عدالت رشد خواهد کرد، افزود: آزادسازی سهام عدالت به بازار سرمایه هم عمق خواهد بخشید که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ارزش سهام عدالت است و وقتی وارد بازار سرمایه شود، عمق خوبی را به این بازار می‌دهد. تا حدودی جلوی حبابی شدن بازار سرمایه را خواهد گرفت و شفافیت را بله بورس منتقل خواهد کرد.

افزایش قدرت خرید مردم با آزادسازی سهام عدالت

به گفته این کارشناس اقتصادی، آزادسازی سهام عدالت همچنین موجب افزایش شفافیت در شرکت‌های دولتی خواهد شد و سود خوبی از این امر عاید دارندگان سهام عدالت می‌شودکه قدرت خرید مردم را هم می‌تواند افزایش بدهد.

شقاقی در پایان سخنانش خطاب به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد: مردم به سمت فروش فوری سهام خود نروند، زیرابا توجه به شرایط مناسب بازار سرمایه ممکن است که در ماه‌های آینده ارزش سهام‌شان چندین برابر ارزش کنونی شود. همچنین، در این امر، عجله نکنند، زیرا مردم با آزادسازی سهام عدالت می‌توانند فعالیت در بورس را یاد بگیرند و در آینده در این بازار خرید و فروش کنند تا یک منبع درآمدی هم داشته باشند.

https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1399/2/11/11811537_917.jpg

ستون/ برای حمایت از کارگر، نرخ تورم کاهش یابد

بامداد جنوب: نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است نرخ دو رقمی تورم که در طول سال‌های گذشته، مدام در اقتصاد ایران رخ داده است، یکی از اصلی‌ترین عوامل در ایجاد فشار معیشتی بر کارگران است.

حسین سلاح‌ورزی با بیان اینکه متاسفانه به‌دلیل نبود اطلاعات دقیق و شفاف از ابعاد مختلف اقتصاد ایران، واقعیت دستمزد کارگران ایران در رشته‌های مختلف اقتصادی مانند صنعت و خدمات آمار دقیقی ندارد و از این‌رو برنامه‌ریزی برای اصلاح این شرایط با دشواری روبه‌رو می‌شود، خاطرنشان کرد: در نبود اطلاعات دقیق، تعیین رابطه دقیق نسبت مزد با کل هزینه بنگاه‌ها مشخص نمی‌شود و همین امر برنامه‌ریزی برای بهبود سطح رفاه کارگران را دشوار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای عبور از شرایط فعلی باید دو راهبرد مهم را در دستور کار قرار داد، گفت: به وجود آمدن موج‌های طولانی مدت از تورم دو رقمی در اقتصاد ایران، از سویی بنگاه‌ها را در رساندن نرخ دستمزدها به تورم با مشکل با روبه‌رو کرده و از سوی دیگر فشار معیشت برکارگران را افزایش داده است. تداوم فشار تورمی کارگران را به جایی می‌رساند که مجبور شوند از سبدغذایی خود برخی کالاها را حذف کنند. از این‌رو راهبرد نخست باید پیگیری اصلاحات اقتصادی باشد که سرعت رشد تورم را کاهش داده و آن را در مرز تک‌رقمی نگه‌دارد و شتاب افزایشی تورم را کنترل کند که این امر در قوانین بودجه قابل پیگیری است.

به‌گفته وی، راهبرد دوم، افزایش سطح رفاه کارگران است که این امر نیز زمانی رخ خواهد داد که تولید ملی گسترش یابد و نیاز به در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف دارد تا بنگاه‌ اقتصادی در ارائه مزد به کارگر تغییراتی ایجاد کرده و البته همزمان بر اثر فشارهای بیرونی، خود با مشکل روبه‌رو نشود.


نام:
ایمیل:
* نظر: