bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
نزدیک شدن روستای کره‌بند به وضعیت سفید با همکاری مرکز بهداشت و درمان شهرستان بوشهر؛
الهام بهروزی: کرونا یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های عصر حاضر است که جهان را درگیر خود کرده است و همچنان می‌تازد. این ویروس به‌شدت مسری در سکوت در بدن انسان جاخوش و بعد کم‌کم با بروز علائمی چون تب، سرفه، عطسه، تنگی نفس، بی‌حالی و... رخ عیان می‌کند. بهبودی از این بیماری به مقاومت و ایمنی بدن بیمار بستگی دارد و معمولا افرادی این بیماری را شکست می‌دهند که بدنی سالم و قوی دارند.

الهام بهروزی

کرونا یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های عصر حاضر است که جهان را درگیر خود کرده است و همچنان می‌تازد. این ویروس به‌شدت مسری در سکوت در بدن انسان جاخوش و بعد کم‌کم با بروز علائمی چون تب، سرفه، عطسه، تنگی نفس، بی‌حالی و... رخ عیان می‌کند. بهبودی از این بیماری به مقاومت و ایمنی بدن بیمار بستگی دارد و معمولا افرادی این بیماری را شکست می‌دهند که بدنی سالم و قوی دارند.

این ویروس در حال حاضر درمانی ندارد و واکسن‌هایی هم که برای درمان آن تاکنون در سراسر جهان تولید شده است هنوز کارایی و تاثیرگذاری‌شان به‌صورت قطعی و رسمی از سوی بهداشت جهانی تائید نشده است. البته در این میان برخی از محققان مدعی شده‌اند: احتمال زیادی وجود دارد که داروی کرونا تا دسامبر تولید و عرضه شود حال باید دید که آیا این احتمال به واقعیت بدل می‌شود یا خیر!

با این اوصاف، در شرایط بحرانی کنونی تنها راه درمان کرونا همان پیشگیری و روی آوردن به خانه‌نشینی است؛ هرچند خانه‌نشینی تبعات روانی و جسمانی متعددی برای مردم به‌دنبال خواهد داشت اما بدون شک با شکست کرونا می‌توان راهکارهای موثری برای درمان تبعات خانه‌نشینی یافت.

بوشهر که آخرین استان کشور در ابتلا به کرونا بود با شیوع این ویروس از همان روزهای آغازین تلاش شد تا از اپیدمی این ویروس در استان جلوگیری شود که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی استان با همکاری تشکل‌های جهادی و مردمی بیشترین نقش را ایفا کردند؛ اما با همه نظارت‌ها و توصیه‌ها، هفته پیش خبری در خبرگزاری‌ها دال بر ابتلای ۲۰ نفر به کرونا در یک روز در روستای کره‌بند از توابع شهرستان بوشهر منتشر شد که موجب نگرانی شدید هم‌استانی‌ها شد و شوکی بود به کادر درمانی!

طبق بررسی‌های نگارنده، ظاهرا عامل انتقال ویروس کرونا در کارگاه ماسک‌سازی این روستا فعالیت می‌کرده است که از این طریق این ویروس در روستا به سرعت شیوع پیدا می‌کند و با وجود منع ستاد مبارزه با کرونا از برگزاری هر گونه جشن یا مراسمی یا دورهمی، در این روستا یک جشن تولد هم برگزار می‌شود که این به تشدید وضعیت می‌افزاید و نتیجه این می‌شود که در یک روز نتیجه تست کرونای ۲۰ نفر از ساکنان این روستا مثبت اعلام می‌‌شود و در روزهای بعد هم موردهای جدیدی به این آمار اضافه می‌شود تا تعداد مبتلایان به بیش از ۳۴ نفر برسد.

اما در این میان دانشگاه علوم پزشکی استان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوشهر که بجد در مهار و کنترل این ویروس به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند، سریع به این قضیه ورود کردند و با انجام اقدامات لازم مانند تست‌های مکرر، غربالگری و آموزش ساکنان روستای کره‌بند خوشبختانه توانستند این روستا را از وضعیت قرمز خارج کنند و به سطح نرمالی برسانند به‌گونه‌ای که در آخرین آزمایش‌های انجام‌شده از میان تست ۵۳ نفر از ساکنان این روستا تنها تست کرونای سه نفر مثبت اعلام شده است.

مرکز بهداشت و درمان شهرستان بوشهر با هدف کنترل این ویروس در این روستا در نخستین حرکت نشستی را با حضور تعدادی از اهالی این روستا با هدف تقویت و تشدید برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه از این ویروس برگزار کرد.

به گفته رئیس بهداشت و درمان شهرستان بوشهر، بعد از این نشست، اولین اقدام مرکز بهداشت شهرستان بوشهر مطابق پروتکل، تشکیل تیم مراقبت، مراجعه به در منزل بیماران شناسایی‌شده، بررسی وضعیت و علائم بیماری و تکمیل فرم‌های اپیدمیولوژیکی بود، به‌نحوی که همه افراد در معرض تماس در ۱۴ روز گذشته بررسی شوند و آموزش‌های لازم در مورد نحوه گندزدایی و همچنین خودمراقبتی به همه اعضای خانواده بیماران ارائه می‌شود.

حسن فخرایی با بیان اینکه در گام بعدی مرحله دوم غربالگری کووید ۱۹ به صورت تلفنی برای همه جمعیت روستای کره بند انجام شد، افزود: در این مرحله با کمک ۱۲ تیم، شامل مراقبان سلامت مرکز خدمات جامع سلامت کره‌بند و کارشناسان ستاد مرکز بهداشت همه جمعیت روستای کره‌بند به طور ضربتی غربالگری تلفنی کووید ۱۹ شدند تا نتایج در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) ثبت شود.

به گفته وی، سایر اقدام‌های پیشگیرانه در این زمینه شامل بررسی اطرافیان و خانواده آن‌ها، تعطیلی مغازه افراد در تماس با بیماران، گروه‌های پرخطر و هماهنگی با آزمایشگاه و اعزام تیم آزمایشگاه به کره بند و نمونه‌برداری از موارد مشکوک، ویزیت بیماران علامت‌دار از سوی پزشک، ضدعفونی کردن روستا، پیگیری روزانه بیماران بهورز، ارسال پیام‌های بهداشتی در گروه‌های مردم روستا و توزیع ماسک است.

خوشبختانه دهیاری روستا هم مسوولانه به مساله ورود کرده و هماهنگ با سرپرست مرکز خدمات جامع سلامت کره‌بند عمل گندزدایی روستا را به‌صورت روزانه انجام می‌دهد و در زمینه تب‌سنجی افراد در تماس با بیماران با مرکز بهداشت فعالانه همکاری می‌کند. این در حالی است که در کنترل کرونا در این روستا مسندنشینان استانداری و فرمانداری بوشهر بنا به گفته اهالی روستا هیچ‌گونه همکاری و واکنشی نداشته‌اند که در این زمینه یکی از ساکنان روستا به‌نام «عبدالناصر غلامی» در یادداشتی به بی‌توجهی مسوولان استانی و شهرستانی معترض شده و نوشته است: «تقریبا پس از ۱۰ روز، به لطف خداوند منان و همت مردمان بزرگ‌منش کره بند و منطقه و همه هم‌ولایتی‌ها و تیم بهداشتی همواره دلسوز و همیاری سمن‌ها و خیّرین سلامت‌اندیش می‌توان گفت راه برای مهار این بیماری منحوس و مرموز، تقریبا هموار شده است‌. الهی شکر.

و اما حال که کمی از این بابت نگرانی‌های‌مان کمتر شده است به‌خود آمده‌ایم که چرا تا امروز هیج کرایه‌نشینی از کاخ فرمانداری، هیچ ویژه سیاست‌زده‌ای از کاخ استانداری، هیچ دکانداری از هیچ اداره یا اداره کلی، هیچ منتخب و داوطلب و یا زبانم لال نماینده‌ای به‌دلیل «تدبیر و امید» حاضر نشده است سری بزند، دیداری و حضوری از کره‌بند داشته باشند.

نگرانیم اگر در پناهگاه هستند به آنها اطلاع دهید وضعیت تقریبا از سرخی خارج شده است، می‌توانند برای لحظاتی در خیابان‌های شهر بوشهر قدم بزنند‌ و هوایی تازه کنند و نفسی چاق. بله، انگار آنجا منطقه پرواز ممنوعه بود است، برای مسوولان و انگار آنجا دانش‌آموز و معلم و مدرسه نداشته، انگار کشاورز و زراعت‌گر نداشته و فصل درو نبوده، انگار خانواده شهید و رزمنده و ایثارگر نداشته، انگار کارمند و کارگر نداشته، انگار دامدار و دامپرور نداشته و...

بله انگار احساس و روح در قالب مردمانش دیگر نبوده است. به قول مادر بزرگ‌های قدیم: «هرکه خوش بخُوسه و خوش راس واوُو» نیاز‌ و اوضاع بسامان می‌شود، ولی می ماند، آنچه که باید بماند. از اینکه بعضی بزرگان مسندنشین تلفنی احوالی پرسیده‌اید، بزرگ منشی فرموده‌اید، از اینکه به خاطر تدبیر برای «تدبیر و امید» سالم هستید جایی تهنیت دارد ، البته باز هم، ملالی صورت‌پذیر نیست به‌جز سوای دوری شما که آن هم امید و تدبیر داریم بخیر و خوشحالی تازه گردد.

و اما صادقانه خالصانه از پرستاران و کادر درمانی و بهداشتی که جهادی و ایثارگرایانه چه برای تست و چه برای آموزش و مساعدت و درمان، قدم منت بر دیدگان ما گذاشتند و با اخلاق و سعه صدر و با ظرفیت و بدون ابراز خستگی به کره بند تشریف آوردند و ایفای ایثار کردند، خود را خاک پای‌شان می‌دانیم و بر دستان شفابخش‌شان و قدوم مبارک‌شان بوسه افتخار می‌زنیم و خود را مدیون این عزیزان و خانواده‌های گرامی‌شان می دانیم.»

بدون شک این یادداشت گویای رشادت‌های کادر درمانی و کارشناسان بهداشت است که در هر شرایطی سلامتی هم‌استانی‌ها را مهم می‌شمارند و در راستای بهبودی و درمان آنها به دل خطر می‌زنند اما متاسفانه مسوولان استانی در این بازه زمانی که این روستا با کرونا درگیر شد اقدام مسوولانه‌ای را از خود بروز ندادند تا سر درددل اهالی روستا باز شود و به تعریض و کنایه کم‌کاری و بی‌توجهی آنها را به رخ بکشند.

خوشبختانه اینک این روستای در وضعیت خوبی قرار دارد. در این باره رئیس شبکه بهداشت و درمان استان بوشهر در این باره گفت: در راستای اجرای فاصله گذاری اجتماعی بازرسان بهداشت محیط ستاد مرکز بهداشت در چندین نوبت از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی روستای کره بند بازدید و آموزش‌های لازم را در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به متصدیان ارائه کردند.

فخرایی با بیان اینکه همچنین پوستر‌های آموزشی در زمینه این ضوابط در اختیار متصدیان صنوف فعال قرار داده است و با هماهنگی دهیاری آن روستا بنر‌های آموزشی در سطح روستا نصب و مطالب و تیزر‌های آموزشی به سفیران سلامت، گروه‌های خودیار و داوطلبین سلامت ارسال‌شده است، افزود: همچنین با محوریت مرکز بهداشت و دهیاری روستا ساماندهی و جمع‌آوری کمک‌های خیرین و نهاد‌های مرتبط برای جلوگیری از انجام فعالیت‌های موازی در حال انجام است.

وی در پایان از مردم روستای کره بند خواست که در خانه بمانند و بدون دلیل از منزل خارج نشوند. همچنین در صورت ضرورت با رعایت فاصله اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک از منزل خارج شوند تا بتوان با مدد الهی کرونا را شکست داد.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود که کرونا ویروسی بدون تعارف و به‌شدت مسری است و کمترین بی‌توجهی به توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به این ویروس کند. بنابراین ضرورت دارد به‌منظور مهار این ویروس مرگبار و جان‌سخت تا جای ممکن از خانه خارج نشوید و از حضور در دورهمی‌ها و مکان‌های عمومی شلوغ خودداری کنید. حتما در هنگام بیرون رفتن از خانه از دستکش، ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. متاسفانه برخی بر این تصور هستند که کرونا در استان بوشهر کم شده است اما این تصور خطرناک است و در این باره رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان روز گذشته تاکید کرد که باید باور داشته باشیم که کرونا و خطر انتقال ‏کرونا هنوز از بین نرفته است و آمارهای چند روز اخیر تائید کننده این موضوع است.‏

امید می‌رود مردم با جدی گرفتن نگرانی کادر درمانی در قطع کردن زنجیره کرونا در استان و کشور همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان سایه منحوس کرونا را از زندگی حذف کرد و زندگی را به روند عادی خود بازگرداند.


نام:
ایمیل:
* نظر: