bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴
16 تا 22 مهرماه هر سال، به‌عنوان هفته استاندارد شناخته می‌شود. روز 22 مهرماه نیز به‌عنوان روز جهانی «استاندارد» نامگذاری شده است.
بامدادجنوب-جواد شکریان: 16 تا 22 مهرماه هر سال، به‌عنوان هفته استاندارد شناخته می‌شود. روز 22 مهرماه نیز به‌عنوان روز جهانی «استاندارد» نامگذاری شده است. همه‌ساله سازمان‌های بین‌المللی استاندارد مانند ISO و... شعاری را به‌عنوان شعار استاندارد سال انتخاب می‌کنند. آنها در سال جاری، شعار «استانداردها، زبان مشترک جهان» را برگزیده‌اند.
بر همین اساس، مدیرکل استاندارد بوشهر در نشستی با اصحاب رسانه، اهداف سازمان استاندارد و فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته را تبیین کرد.

محمدرحیم بهره‌مند ‌با بیان این‌که هدف ما در این اداره‌کل، استانداردسازی در عرصه‌های تولید، واردات و صادرات است، گفت: اگر تحریم‌ها تمام شوند، به‌طور قطع باید کیفیت کالاهای خود را ارتقا دهیم و خود را به سطح زبان مشترک جهانی برسانیم.

وی فعالیت اداره‌کل استاندارد بوشهر را قابل قبول دانست و افزود: سال گذشته تعداد پنج هزار و 287 فقره بازرسی از مراکز عرضه سراسر استان انجام شد. بر این اساس، کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری بوده و مهر استاندارد نداشتند، جمع‌آوری و پلمپ شدند.
بهره‌مند با اشاره به این‌که این اداره‌کل، حتی کالاهای دارای علامت استاندارد را که در استان‌های دیگر تولید می‌شد، بازرسی کرده است، تصریح کرد: 761 مورد بازرسی از این‌گونه کالاها به‌عمل آمد که متوجه شدیم برخی از استانداردها جعلی است. بر این اساس، محل تولید این کالاها را در استان‌های دیگر پیگیری کرده و پس از شناسایی پلمپ شدند.

کارگاه تولید کیک خانگی پلمپ شد
مدیرکل استاندارد گفت: روز دوشنبه یک خط تولید کیک خانگی در یکی از منازل شهر سعدآباد دشتستان که بدون مجوز، علامت استاندارد، برند و مشخصات فنی به فعالیت مشغول بود، پلمپ شد. به گفته بهره‌مند، بازرسان اداره‌کل استاندارد از طریق تماس تلفنی و قرار گذاشتن برای خرید کیک، توانستند خانه این تولیدکننده را شناسایی و با حکم قضائی وارد خانه شوند.

وی با بیان این‌که در فاصله یک سال منتهی به روز جهانی استاندارد امسال، سال گذشته در عرصه تولید داخلی، 734 مورد بازرسی و 533 مورد نمونه‌برداری از خطوط تولید داخل صورت گرفته است، افزود: این میزان نمونه‌برداری منجر به صدور پروانه استاندارد برای 73 مورد آنها شد. همچنین تعداد 167 مورد از پروانه‌های استاندارد نیز ابطال و یا تعلیق شدند.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر از پلمپ دفاتر غیرمجاز و بدون پروانه مونتاژ و نصب آسانسور در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته و جاری، آسانسورهای مراکز درمانی و دولتی مورد بازرسی و کنترل قرار گرفتند و آسانسورهای غیرمجاز پلمپ شدند. 
بهره‌مند، بازرسی از شهربازی‌های استان، پیاده‌سازی استاندارد در واحدهای صنعتی تولید سیمان، مراکز عرضه سی‌ان‌جی و مخازن تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی گازسوز را از جمله سایر اقدامات اداره‌کل استاندارد بوشهر برشمرد و مخازن تاکسی بازرسی‌شده در سال جاری را 600 فقره عنوان کرد.

28 هزار و 130 نفر ساعت آموزش استاندارد
مدیرکل استاندارد استان بوشهر با بیان این‌که سال گذشته حدود ۹۰۰ دانش‌آموز از تجهیزات و آزمایشگاه‌های اداره‌کل استاندارد بازدید کردند، ادامه داد: در سال گذشته، تعداد 119 دوره آموزشی برگزار شد که بر اساس آن، 28 هزار و 130 نفر ساعت آموزش ارائه شد. لازم به ذکر است که در هر کدام از این دوره‌ها، حدود 30 تا 40 نفر آموزش دیدند.

بهره‌مند با اشاره به طرح بانوان که برای آموزش آنها در زمینه تولید محصول سالم برگزار شد، بیان کرد: تعداد 60 نفر از بانوان بوشهری در قالب این طرح، برای استفاده از مواد و محصولات سالم آموزش دیدند. همچنین با سازمان جهاد کشاورزی تفاهمنامه‌هایی برقرار کرده‌ایم تا بتوانیم کشاورزان را در تولید محصولات سالم آموزش دهیم.

جایگاه برتر بوشهر در حوزه آزمایشگاهی
به گفته مدیرکل استاندارد بوشهر، یکی از پتانسیل‌های استان، وجود آزمایشگاه‌های همکار و امکانات فنی و آزمایشگاهی مناسب است که مزیت نسبی در بوشهر نسبت به سایر استان‌ها ایجاد کرده است. همچنین از این طریق و استفاده از این پتانسیل، استان بوشهر می‌تواند واردکنندگان زیادی را به بندر بوشهر بکشاند، زیرا با سرعت بیشتری کار آنها انجام می‌گیرد.

بهره‌مند با تاکید بر این‌که در استان بوشهر، تعداد 46 آزمایشگاه همکار با بیش از 140 زمینه کاری داریم، خاطرنشان کرد: استان ما بدون نیاز به همکاری سایر استان‌ها، بیش از ۹۵ درصد از کارهای فنی و مهندسی و آزمایشگاهی خود را انجام می‌دهد و برخی از آزمایشگاه‌های استان از جمله آزمایشگاه نفتی و آزمایشگاه جوش در سطح کشور منحصر‌به‌فرد هستند.

بهره‌مند از اتصال اداره‌کل استاندارد استان بوشهر به شبکه فیبر نوری خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون بستر پیاده‌سازی نرم‌افزارهای لازم، موجود است و به شبکه دولت وصل هستیم. بر این اساس، همه  ارتباطات سازمان با شرکت‌ها و اربابان رجوع، به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود. این کار باعث کاهش مراجعات حضوری مردم و سرعت‌بخشی به انجام امور است.
مدیرکل استاندارد استان بوشهر با بیان این‌که رتبه بوشهر را از نظر تعداد تدوین استاندارد در سال جاری، توانستیم از رده پنجم به چهارم کشور ارتقا دهیم، تاکید کرد: استان بوشهر از این  نظر، با تدوین ۸۰ استاندارد ملی، بعد از استان‌های تهران، خوزستان و آذربایجان شرقی، رتبه چهارم را در کشور کسب کرده است.

همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در سال جاری نیز تعداد 150 استاندارد تدوین کرده‌ایم که دو برابر سال گذشته خواهد بود و امیدواریم رتبه استان را در کشور ارتقا دهیم.
بهره‌مند در پایان از مردم خواست تا درصورت مشاهده کالای بی‌آدرس، کالای بدون استاندارد، کالاهای بی‌کیفیت و...، مراتب را از طریق سامانه 10001517 (با ارسال کد رهگیری درج‌شده در زیر آرم استاندارد به این سامانه)، به این اداره‌کل ارسال کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: