bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک عضو جمعیت امام علی (ع) در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: آیین «کوچه‌گردان عاشق» یکی از آیین‌‌‌های حسنه‌‌ای است که هر ساله از سوی جمعیت امام علی (ع) در کشور برگزار می‌شود؛ آیینی که اساس آن بر انسانیت و نوع‌‌دوستی استوار است. این رسم عاشقی در استان بوشهر نیز به همت جمعیت امام علی (ع) هر ساله اجرائی می‌شود و بخشی از نیازهای غذایی حیاتی خانواده‌های محروم در ماه مبارک رمضان را تامین می‌کنند.

الهام بهروزی

آیین «کوچه‌گردان عاشق» یکی از آیین‌‌‌های حسنه‌‌ای است که هر ساله از سوی جمعیت امام علی (ع) در کشور برگزار می‌شود؛ آیینی که اساس آن بر انسانیت و نوع‌‌دوستی استوار است. این رسم عاشقی در استان بوشهر نیز به همت جمعیت امام علی (ع) هر ساله اجرائی می‌شود و بخشی از نیازهای غذایی حیاتی خانواده‌های محروم در ماه مبارک رمضان را تامین می‌کنند. امسال این آیین به‌دلیل شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در حجم وسیع‌تری برگزار می‌شود؛ چراکه بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل شیوع این ویروس منبع درآمدی خود را از دست داده‌اند و اینکه از نظر معیشتی در شرایط سختی به‌سر می‌برند. اعضای جمعیت امام علی (ع) استان بوشهر با تاسی از معرفت و مردم‌داری امیرالمونین درصدد هستند به سهم خود با اجرای آیین «کوچه‌گردان عاشقی» این خانواده‌ها را در روزهای بحرانی کرونا یار و مددکار باشند.

«کوچه‌گردان عاشق» نخستین و قدیمی‌ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجوی مردمی امام علی (ع) است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون در کشور بی‌وقفه برگزار شده و با گذشت بیش از ۲۰ سال، حالا به یک آیین فراگیر تبدیل شده است. آیینی که عبادتی اجتماعی را در کنار عبادات فردی در شب‌های قدر و به‌خصوص ایام شهادت مولا علی(ع) ترویج می‌کند.

در این طرح، کیسه‌های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شب‌های قدر از سوی دانشجویان و مردم، تهیه و به درِ خانه‌های آنها برده می‌شود و این حرکت در واقع به تاسی از کوچه‌گردی‌های عاشقانه مولا علی (ع) و سیره عملی زندگی او در یتیم‌نوازی و مهر به همنوع انجام می‌‌شود. جامعه هدف این طرح را تمامی خانواده‌های نیازمند که به‌دلیل فقر، قادر به تامین نیازهای اولیه زندگی خود از جمله غذا هستند، تشکیل می‌دهند.

این طرح دارای کمیته‌های شناسایی، کمیته تهیه مایحتاج و کمیته اجرای مراسم است. کمیته شناسایی: این کمیته در طول سال با بهره‌گیری از نیروهای آموزش‌دیده، به شناسایی محله‌ها و خانواده‌های فقیر و بررسی نیاز و درجه‌بندی میزان فقر آنها می‌پردازد. خانواده‌هایی که در لیست خانواده‌های درجه یک قرار بگیرند، خانواده‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلف حتی از تامین خوراک و قوت لایموت نیز عاجز هستند و اغلب کودکان آنها دچار سوء‌تغذیه هستند. این خانواده‌ها لیست اصلی خانواده‌‌های تحت پوشش طرح کوچه‌گردان عاشق را تشکیل می‌‌دهند.

کمیته تهیه مایحتاج: با صلاحدید متخصصان تغذیه، اقلام مفید و ضروری سبد تغذیه خانوارها تعیین می‌شود و سپس این کمیته سعی می‌کند با تامین بودجه لازم از طریق کمک‌های مردمی و حامیان مالی شامل بنگاه‌های اقتصادی، به تهیه مایحتاج مورد نیاز و مواد غذایی از محل‌های مناسب با حداقل هزینه کند.

این رسم عاشقی امسال برای پنجمین سال متوالی در جنوب استان بوشهر در شهرهای سیراف، کنگان و پرک به همت جمعیت امام علی (ع) و موسسه سیراف پارس برگزار می‌شود.

یکی از اعضای جمعیت امام علی (ع) شعبه بوشهر در خصوص آیین «کوچه‌گردان عاشق» به بامداد جنوب گفت: اساس این آیین بر عشق و نوع‌دوستی استوار است و برگرفته از منش و حرکت انسانی حضرت علی (ع) پدر همه یتیمان دنیا است. این رسم انسانی حدود ۱۰ سال است که در استان بوشهر به همت جمعیت امام علی (ع) استان بوشهر برگزار می‌شود و پنج سالی هم می‌شود که با حضور اعضای جمعیت در جنوب استان شامل سیراف، کنگان و پرک اجرائی می‌شود. انسانیت و نوع‌دوستی که در این آیین موج می‌‌زند قابل وصف نیست و جامعه امروز ما بسیار به این آیین‌‌های نوع‌دوستانه نیاز دارد.

محمد کنگانی در ادامه با تاکید بر اینکه این آیین در جنوب استان با حضور اعضای جمعیت امام علی (ع) استان بوشهر برگزار می‌شود، افزود: با توجه به اینکه جنوب استان بوشهر در خود صنایع بزرگ نفت و گاز را جای داده است اما خانواده‌های نیازمند و فقیر بسیاری را در خود جای داده است. از همین رو، جمعیت به‌منظور زدودن چهره ‌فقر از این منطقه عمده توجه خود را در حمایت‌های مالی و نوع‌دوستانه به این منطقه معطوف کرده است.

وی در خصوص مراحل برگزاری آیین کوچه‌گردان عاشق توضیح داد: در این آیین در گام نخست خانواده‌های نیازمند، به‌ویژه کودکان بدسرپرست، بی‌سرپرست و کودکان کار از سوی اعضای جمعیت امام علی (ع) با همکاری معتمدین محلی شناسایی می‌شوند. در گام بعدی نیازهای ضروری و حیاتی این خانواده‌ها در قالب بسته‌های غذایی شامل برنج، روغن، مرغ، رب گوجه فرنگی، حبوبات، شکر و... با کمک و همیاری خیران و نهادهای همکار با جمعیت امام علی (ع) تهیه و بسته‌بندی می‌شود سپس اعضای جمعیت با حضور در منطقه تعیین شده پس از قرائت سوگند وفاداری به آرمان‌‌های امام علی (ع) و تلاش در ریشه‌کنی فقر در جامعه به در خانه‌های خانواده‌های محتاج و آبرومند شناسایی‌شده می‌روند و این بسته‌ها را شب بیست و یکم رمضان (شب قدر) میان آن‌ها تقسیم می‌کنند.

به گفته کنگانی، با توجه به شیوع کرونا در کشور بسیاری از نان‌آوران خانواده‌های کارگری و کم‌درآمد شغل خود را از دست داده‌اند و از نظر معیشتی در مضیقه قرار گرفنه‌اند، از این‌رو امسال در این روزهای بحرانی جمعیت امام علی (ع) در کنار توزیع بسته‌های غذایی به این خانواده‌ها کمک نقدی هم می‌کند.

این فعال اجتماعی و مدیرعامل موسسه سیراف پارس در ادامه یادآور شد: همچنین در قالب طرح «یه لقمه بازی» هدایایی شامل اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و ... میان کودکان بدسرپرست، بی‌سرپرست و کودکان کار تقسیم می‌شود.

وی در خصوص ارزش معنوی آیین کوچه‌گردان عاشق گفت: این آیین زنگ نیکوکاری است تا به جامعه یادآوری کند که هنوز عاشقانی هستند که غم جان و نان هم‌نوعان خود را دارند و رسمی است که بر عاشقی گذاشته شده و یادگاری نیک برای آیندگان این سرزمین است. بی‌شک برگزاری این رسم در شرایط بحرانی کرونا در کشور ضرورتی اجتناب‌‌پذیر است؛ چراکه در این روزها بسیاری از افراد آبرومند هستند که به‌دلیل تعطیلی شغل‌شان در اثر کرونا دائم شرمنده فرزندان و خانواده‌های خود هستند با دستگیری از این خانواده‌ها می‌توانیم امید را در دل آن‌ها بارور کنیم و لبخند بر چهره‌شان بنشانیم. بنابراین توصیه می‌کنم شما هم یک کوچه‌گردان عاشق باشید.

کنگانی در پایان یادآور شد: از علی برزگر مدیر جمعیت امام علی (ع) و همه همراهانش در این جمعیت تشکر می‌کنم که عاشقانه با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیران به‌دنبال ریشه‌کنی فقر در بخشی از استان هستند و با موردتوجه قرار دادن و رسیدگی به کودکان کار، بدسرپرست و بی‌سرپرست عزت نفس و حس مفید بودن را در آنها تقویت می‌کند تا به انسان مفید و نوع‌دوستی در آینده تبدیل شوند.

در پایان این گزاری یادآوری می‌شود، آیین کوچه‌گردان عاشق مراسمی است که هر سال در شب شهادت امام علی (ع) از سوی جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) برگزار می‌شود، این مراسم امسال هم به رسم هر سال در شب شهادت مولای متقیان و شب قدر در استان بوشهر برگزار می‌شود و داوطلبان در آن برای مبارزه با فقر و بودن کنار کودکان بی‌پناه سرزمین‌مان پیمان‌نامه‌ای می‌خوانند، بعد از آن به توزیع مواد غذایی و کمک‌های نقدی به میان خانواده‌های نیازمند می‌پردازند. در این رسم هر کسی به اندازه وسع خویش همراه می‌شود؛ یکی با دل و یکی با مال؛ اما آنچه در این میان به دل می‌نشیند این است که هنوز انسانیت زنده است و هنوز کسانی هستند که خانواده‌های نیازمند را درمی‌یابند در شبان تاریک زندگی!


نام:
ایمیل:
* نظر: