bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
شمارس معکوس برای شروع لیگ برتر با اما و اگرهای بسیار؛
بامداد جنوب: لیگ برتر کشورمان ادامه خواهد یافت با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد مشکلاتی که شروع مسابقات می‌تواند به همراه داشته باشد، چیزی فراتر از کرونا، این ویروس کشنده است.

بامداد جنوب:

 لیگ برتر کشورمان ادامه خواهد یافت با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد مشکلاتی که شروع مسابقات می‌تواند به همراه داشته باشد، چیزی فراتر از کرونا، این ویروس کشنده است.

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و با اینکه بسیاری از اهالی فوتبال منتظر بودند در جلسه روز دوشنبه اعضای ستاد مبارزه با کرونا مجوز شروع تمرینات و مسابقات فوتبال در ایران صادر شود، این اتفاق به‌صورت رسمی رخ نداد ولی صحبت‌هایی که منتشر شد نشان می‌داد که ادامه مسابقات لیگ برتر کشورمان حتما برگزار و آنطور که گفته شده از دو خرداد تمرینات تیم‌ها شروع خواهد شد. حال به‌نظر می‌رسد در این راه مشکلات بسیاری وجود داشته باشد؛ از انتخاب شهرهای سفید گرفته تا ناآمادگی ورزشگاه‌های کشور!

کیش، میزبان لیگ برتر خواهد بود؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که یکی از گزینه‌های اصلی برگزاری مسابقات لیگ برتر جزیره کیش است؛ از آنجایی که کیش تقریبا در وضعیت سفید قرار دارد و از لحاظ امکاناتی و هتلینگ نیز شرایط مطلوبی بر آن حکم فرماست، اعضای ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در جلسه دیروز، این جزیره مرجانی را به‌عنوان یکی از گزینه‌ها برای برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال مطرح کردند. البته برگزاری متمرکز بازی‌ها معایب زیادی دارد؛ اولین مورد آن قرنطینه همزمان 16 تیم لیگ برتری که هر کدام حداقل 40 عضو دارند، در یک شهر است. به عبارت دیگر باید هم‌زمان حدود 640 نفر در هتل‌های مختلف اقامت پیدا کنند و از نظر بهداشتی نیز مدام سلامت آنها تست شود.

از سوی دیگر درست است جزیره کیش از نظر بحث هتل و امکانات رفاهی وضعیت خوبی دارد اما اصلی‌ترین مشکل آن نداشتن زمین چمن است. این جزیره فقط یک ورزشگاه المپیک را در خود جای داده که آن هم از نظر وضعیت چمن از شرایط خوبی برخوردار نیست. حال شما فرض کنید 16 تیم لیگ برتری روزانه بخواهند روی چمن این مجموعه تمرین کنند و از طرفی هر هفته حداقل هشت مسابقه هم آنجا برگزار شود که به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر شهرهای بزرگ‌تری که چند ورزشگاه هم دارند، درگیری زیادی با ویروس کرونا دارند و عملا نمی‌شود در کلان‌شهرها تیم‌ها خود را قرنطینه کنند و هیچ تماسی با محیط بیرون نداشته باشند.

لیگ برتر فقط در شهرهای سفید

در حالی که مسوول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد که بازی‌ها را تنها در شهرهای با وضعیت سفید برگزار می‌کنند، سهیل مهدی درباره وضعیت نامشخص تمام لیگ‌های کشوری گفت: بحث اصلی ما به‌طور کلی موضوع سقوط و صعود تیم‌هاست. تنها به لیگ برتر نگاه نمی‌کنیم چون تمام تیم‌ها در همه لیگ‌های کشور منتظر تصمیم‌گیری ما هستند. برنامه ما برای همه لیگ‌های فوتبال در ایران است و این موضوع را که از قول بنده شایعه شده فقط لیگ برتر برگزار می‌شود، تکذیب می‌کنم.

وی در مورد برگزاری دیدار تیم‌های فولاد خوزستان و استقلال و همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شرایط شهرهایی مثل تهران و اهواز از نظر مبتلایان به کرونا تغییر نکرد و همچنان در وضعیت قرمز ماند، به چه شکل بازی‌ها را برگزار می‌کنند، تصریح کرد: اگر وضعیت شهرها تغییری نداشت، قاعدتا مسابقات را در شهرهای بی‌طرف برگزار می‌کنیم.

ورزشگاه‌های فوتبال آماده شروع لیگ هستند؟

اما در اینجا یک نکته بسیار مهم وجود دارد. نزدیک به سه‌ماه از تعطیلی مسابقات لیگ ‌برتر می‌گذرد و بعد از آن تاریخ دیگر هیچ مسابقه یا تمرینی روی چمن استادیوم‌های فوتبال در ایران انجام نشده است. در روزهایی که موضوع از سرگیری لیگ‌ برتر یا تعطیلی آن به سوژه اصلی فوتبال ایران تبدیل شده، شاید کمتر کسی حواسش به کیفیت چمن استادیوم‌ها باشد. به‌نظر می‌رسد هزینه‌های بالای نگهداری از استادیوم‌های فوتبال باعث شده برخی از باشگاه‌ها قید آماده نگه‌داشتن چمن ورزشگاه خود را در دوران کرونایی بزنند، از سوی دیگر برخی استادیوم‌ها استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات در شب و زیر نور را ندارند. وقتی لیگ ‌برتر تعطیل شد، مسابقات هنوز آنقدر دیر انجام نمی‌شد، چون در فصل سرما قرار داشتیم اما در صورتی که لیگ از سرگرفته شود، معضل استاندارد نبودن نور استادیوم‌ها می‌تواند شرایط سختی را برای برگزاری مسابقات زیر نور در فصل گرما به وجود بیاورد. باید دید مسوولان سازمان لیگ چه زمانی برای استانداردشدن استادیوم‌ها برای آغاز دوباره مسابقات سخت‌گیری خود را آغاز می‌کنند و به باشگاه‌ها هشدار خواهند داد. البته قبلا سازمان لیگ تهدید کرده بود که در صورت استاندارد نبودن نور استادیوم‌ها، میزبانی تیم‌ها به شهرهای دیگری منتقل خواهد شد.

خوشحال‌ترین‌ها از برگزاری مجدد مسابقات لیگ برتر

برخی از این بازیکنان و مربیان در باشگاه‌هایی فعالیت می‌کنند که مدیران و مالکان آن، کاملا مخالف برگزاری ادامه رقابت‌های لیگ برتر بودند ولی خبر بازگشت به بازی‌ها، برای آنها یک شیرینی خاص داشت. دلیل این مساله هم رقم بالای قرارداد آنهاست، چون اگر رقابت‌های لیگ برتر تعطیل شود، این مربیان حداقل ۴۰ درصد پول خود را دریافت نمی‌کنند. در روز‌هایی که کانون مربیان بیانیه می‌داد و بعضی از مدیران باشگاه‌ها به‌دلیل مشکلات مالی دوست نداشتند لیگ برتر ادامه پیدا کند، بسیاری از مربیان و بازیکنان برای شروع دوباره بازی‌ها ثانیه‌شماری می‌کنند که یک دلیلش پول و قرارداد‌های سنگین است و دلیل دیگر دلتنگی برای فوتبال.

زیرآبی لیگ‌برتری‌ها و فاصله بزرگ حرف تا عمل

نکته عجیب ماجرای شروع بازی‌های لیگ برتر اما چیز دیگری است. در حالی که بیشتر تیم‌ها و بازیکنان لیگ برتری بر خلاف پرسپولیسی‌ها از آغاز دوباره لیگ نوزدهم شاکی هستند اما بسیاری از آنها تمرینات گروهی خود را بدون مجوز ستاد مقابله با کرونا و فدراسیون فوتبال شروع کرده‌اند. این برخورد دوگانه نشان می‌دهد بسیاری از بازیکنان و تیم‌های لیگ برتری هنوز به تصویر درستی از خطرات این بیماری نرسیده‌اند و باید دید چگونه قرار است به رفتار آنها از سوی نهادهای مربوطه مانند وزارت بهداشت، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نظارت شود.

نقشه فوتبال اروپا بعد از کرونا

بامداد جنوب: بوندسلیگا در حالی از شنبه آغاز می‌شود که سری‌آ ایتالیا از 13 ژوئن و 14 لیگ دیگر در اروپا در تاریخ‌های مشخص از سر گرفته خواهند شد.

نقشه فوتبالی دوران پساکرونا شکل گرفت. تلاش فدراسیون فوتبال ایتالیا برای بازگشت سری‌آ در سیزدهم ژوئن (۲۴ خرداد) یک جهش بزرگ بود. از ۲۰ تیم حاضر در این رقابت‌ها ۱۶ تیم با تاریخ مورد نظر موافق بودند. چهار تیم دیگر خواهان برگزاری بازی‌ها یک هفته دیرتر بودند. بازگشت سری‌آ در این تاریخ بستگی به تصمیم دولت دارد. وینچنزو اسپادافورا، وزیر ورزش ایتالیا در این رابطه گفت: دوست داریم بازی‌ها از سرگرفته شود اما در صورتی که پروتکل‌ها تضمین‌کننده سلامتی همه باشد و دوباره موجب نشود مسابقات متوقف شوند. یک نفر از من پرسید چرا وقتی صندوق‌دار سوپرمارکت به کرونا مبتلا شد آنجا بسته نشد اما اگر یک بازیکن تیم به کووید۱۹ مبتلا شود باید همه به قرنطینه بروند؟ پاسخ ساده است: چون فوتبال یک ورزش گروهی است و نمی‌توان فاصله را حفظ کرد.

اسپادافورا اعلام کرد تمرینات گروهی از هجدهم می (دوشنبه هفته پیش‌رو) آغاز خواهد شد. اکنون در جدول سری‌آ یوونتوس صدرنشین است و یک امتیاز بیشتر از لاتزیو دارد. قرار است هر سه، چهار روز یکبار بازی‌ها برگزار شوند تا ۱۲ هفته باقیمانده در یک ماه و نیم به انجام برسند. همچنین بازی‌های برگشت جام حذفی و فینال برگزار خواهند شد.

بوندسلیگا از شنبه از سرگرفته می‌شود. لیگ‌های دیگر امیدوار هستند که بتوانند مانند بوندسلیگا عمل کنند. سانتیاگو آسکاسیبار، بازیکن هرتابرلین درباره شرایط تیم‌ها خاطرنشان کرد: قوانین جدید در هشت، ۹ صفحه به ما ارائه شده است. با دو اتوبوس به کمپ ورزشی می‌رویم تا فاصله اجتماعی رعایت شود. سپس به هتلی که در آنجا اقامت داریم برمی‌گردیم. تنها هستیم. کادرفنی و بازیکنان در اتاق‌های تک‌نفره حضور دارند. در جلسات خیلی مراقبت انجام می‌شود. همه با ماسک هستند. در ۱۴ لیگ دیگر (آلبانی، اتریش، بلغارستان، کرواسی، دانمارک، فنلاند، مجارستان، مونته نگرو، نروژ، لهستان، پرتغال، چک، صربستان و ترکیه) تاریخ رسمی برای بازگشت اعلام شده است.

فرانسه، هلند و لوکزامبورگ لیگ‌هایشان را مختومه اعلام کردند و بلژیک منتظر پاسخ مثبت مقامات مسوول است. لیگ بلاروس هم هرگز متوقف نشد. در جزایر فارو هم از نهم مه فوتبال پیگیری شد. ابتدا این بازی‌ها بدون تماشاگر بود اما اکنون دولت اجازه داده دیدارها با حضور هواداران برگزار شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: