bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
قول مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس؛
بامداد جنوب: منطقه پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر قرار گرفته است که بخشی از آن در شهرستان عسلویه و بخشی در شهرستان کنگان قرار دارد. تا پیش از انقلاب اسلامی این مناطق با محرومیت‌های گسترده‌ای روبه‌رو بودند. عسلویه و نخل‌تقی دو روستای کوچک بودند و از نظر برخورداری از امکاناتی نظیر فضا‌های آموزشی مناسب، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، راه، آب و برق و گاز و... به‌شدت عقب‌مانده بودند.

بامداد جنوب:

 منطقه پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر قرار گرفته است که بخشی از آن در شهرستان عسلویه و بخشی در شهرستان کنگان قرار دارد. تا پیش از انقلاب اسلامی این مناطق با محرومیت‌های گسترده‌ای روبه‌رو بودند. عسلویه و نخل‌تقی دو روستای کوچک بودند و از نظر برخورداری از امکاناتی نظیر فضا‌های آموزشی مناسب، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، راه، آب و برق و گاز و... به‌شدت عقب‌مانده بودند.

 هیچ‌گونه بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگترین میدان گازی جهان صورت نگرفته بود و خبری از اکتشافات گاز و لایه‌های نفتی و ایجاد تاسیسات عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در این منطقه نبود. اکنون به لطف انقلاب اسلامی شاهد اقدامات گسترده‌ای در راستای بهره‌برداری از میدان مشترک گازی پارس جنوبی هستیم. میدانی که قطری‌ها زودتر از ما بهره‌برداری از آن را شروع کردند ولی اکنون در برداشت با این کشور برابر هستیم و در حال افزایش نسبی برداشت نسبت به کشور همسایه هستیم.

در سال‌های فعالیت‌ پارس جنوبی مدیران متعددی در این منطقه خدمت کرده‌اند که یکی از آنها سیدپیروز موسوی بود، او از دی‌ماه سال ۸۹ تا دی‌ماه سال ۹۰ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بود و پس از آن، مسعود نصوری جایگزین وی شد و موسوی هم به پایانه‌های نفتی ایران رفت ولی ۴ آبان‌ماه ۹۷موسوی بار دیگر به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگشت. هفته گذشته سیدپیروز موسوی، از سمت مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی خداحافظی کرد و ایرج خرمدل جایگزین وی شد. خرمدل، دانش‌آموخته و از نخبگان دانشگاه صنعت نفت در رشته مهندسی شیمی و فوق لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه شیراز است که سال‌ها سابقه مدیریت در منطقه‌ پارس جنوبی را در کارنامه دارد. او، مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با ۲۶ سال سابقه است که حال به‌عنوان مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منصوب شده است.

خرمدل از سال ۷۹ تاکنون به مدت ۲۱ سال در این منطقه مشغول به فعالیت بوده و کامل بر آن احاطه دارد. مدیر کنونی پالایشگاه پنجم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از مدیران فنی و تخصصی نفت بوده که بار‌ها به‌عنوان مدیر نمونه مطرح شده است. او جانشین مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین از جانبازان دوران دفاع مقدس بوده که در سال ۸۸ به‌عنوان مدیر نمونه سازمان بسیج مهندسین معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت، مدیر راه‌اندازی و مسوول تحویل‌گیری پالایشگاه سوم، مدیر پالایشگاه سوم در دو دوره، مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت پالایش گاز پارسیان، مدیر مهندسی، برنامه‌ریزی و توسعه، مدیر پالایشگاه پنجم، رئیس هیات‌مدیره شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، عضو اصلی هیات مدیره شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و جانیشن مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تنها بخشی از سابقه‌ مدیریتی مدیرعامل جدید منطقه‌ی ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

مدیرعامل جدید سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بعد از معارفه و آغاز به کار، در دو نشست جداگانه با استاندار و فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر اولویت‌های کاری این سازمان را تشریح کرد و گفت: تسهیل سرمایه‌گذاری و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی از اولویت‌های مهم این منطقه خواهد بود. این منطقه در کنار اهداف توسعه‌ای و تولید و صادرات، در قالب مسوولیت‌های اجتماعی، وظایفی را نسبت به منطقه برای خود تعریف کرده است و در قالب شورای راهبردی و کمیته مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه پارس، به‌دنبال استفاده از ظرفیت‌های موجود برای خدمت به مردم استان و به‌خصوص مناطق پیرامونی صنعت نفت در پارس جنوبی هستیم.

ایرج خرمدل در ادامه افزود: کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در پارس جنوبی، تامین و بهبود شاخص‌های سلامت، پیگیری برای ایجاد و تکمیل پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی، ارتقای اشتغال پایدار منطقه با تقویت حوزه‌های خدماتی، فنی مهندسی و استفاده از ظرفیت منطقه در راستای جلب سرمایه و ایجاد کارگاه‌ها و صنایع پایین‌دست و تکمیلی زنجیره تامین و تولید از جمله عواملی است که برای خدمت به مردم منطقه دنبال می‌کنیم. به توانمندی نیرو‌های بومی استان و منطقه اعتقاد داریم و ضمن استفاده از نیرو‌های متخصص با اولویت بومی استان در مشاغل مدیریتی پارس جنوبی، سعی ما بر این است که با استفاده از مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای نیاز‌های آینده صنعت نفت در این منطقه را از بین جوانان همین استان و منطقه تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش‌های زیربنایی، راهسازی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، بهداشت و درمان و آبرسانی فعالیت‌های خوبی انجام شده که متناسب با بودجه، آنها را تقویت خواهیم کرد تا بتوانیم به بخشی از مسوولیت‌های اجتماعی خود در قبال مردم استان عمل کرده باشیم، یادآور شد: برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال پایدار از طریق تسهیل در سرمایه‌گذاری صنایع پایین‌دستی نفت در پارس جنوبی انجام گرفته است. این شرایط سبب می‌شود ضمن تکمیل زنجیره تامین و تولید، به عملیاتی شدن شعار امسال مبنی بر جهش تولید نیز جامه عمل بپوشانیم. هم‌راستا با این فعالیت‌ها، موضوع آموزش تخصصی مشاغل خدماتی و فنی و مهندسی مورد نیاز آینده پارس جنوبی را نیز دنبال می‌کنیم تا زمینه هدفمند و پایدار به‌کارگیری نیرو‌های متخصص بومی در پارس جنوبی محقق شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصای انرژی پارس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین اولویت‌ها در فصل جدید کاری، توجه ویژه به پرداخت به موقع مطالبات شاغلان در پارس جنوبی است که با استفاده از راهکار‌های علمی و به شکل دقیق میدانی برای اجرائی شدن آن تلاش خواهیم کرد. نگاه ما به فضای مناطق پیرامونی پارس جنوبی متاثر از مسوولیت‌های اجتماعی نفت در سطح این مناطق است که سعی می‌کنیم در قالب تقویمی برنامه محور، اقدام‌های اساسی را در حوزه‌های زیرساختی در این مناطق بازتعریف کنیم. افزایش سطح خدمات فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی برای ساکنان مناطق پیرامونی در کنار طرح‌های نخبهپروری و ارتقای میزان دانش محصلان مدارس را در برنامه کاری قرار داده‌ایم.

انتظار می‌رود برنامه کاری و اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت ایشان در دوره جدید مسوولیت در سازمان منطقه ویژه موجب تحولی بزرگ در سازمان منطقه ویژه انرژی پارس شود. در حوزه توسعه اقتصادی جذب سرمایه عملا سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی بسیار ناچیز بوده و سرمایه‌گذاران کماکان با مشکلات عدیده‌ای از جمله سه بحث اصلی مربوط به کریدور تامین خوراک، برق و آب رو‌به‌رو هستند. یکی از دلایل ایجاد منطقه ویژه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صنایع پایین‌دستی بوده است که بیشترین سود و ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنایع پایین‌دستی و کوچک است و مانع از خام‌فروشی مواد‌اولیه می‌شود سرمایه‌گذاران نیز رغبت کمی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع پایین‌دستی و کوچک نشان داده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: