bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ویلاهای بدقواره در طبیعت بکر و منحصربه‌فرد خاییز رو به افزایش است؛
رها صداقت: کرونا آنقدر ذهن‌ها را به خود درگیر کرده است که خیلی از سوءاستفاده‌ها و ویرانی‌ها در عرصه طبیعت و جاذبه‌های طبیعی نادیده گرفته شده است. این در حالی است که این ویروس کوچک به همه ثابت کرد که خشم طبیعت می‌تواند کیان زندگی بشر را در هم بپیچد و سلاله انسان را به ورطه نیستی بکشاند؛ اما ظاهرا هنوز کسانی هستند

رها صداقت

کرونا آن‌قدر ذهن‌ها را به خود درگیر کرده است که خیلی از سوءاستفاده‌ها و ویرانی‌ها در عرصه طبیعت و جاذبه‌های طبیعی نادیده گرفته شده است. این در حالی است که این ویروس کوچک به همه ثابت کرد که خشم طبیعت می‌تواند کیان زندگی بشر را در هم بپیچد و سلاله انسان را به ورطه نیستی بکشاند؛ اما ظاهرا هنوز کسانی هستند که از این تهدید (کرونا) نهایت استفاده را ببرند و با تخریب و دخل و تصرف در طبیعت برای خود اسباب آرامش را فراهم آورند؛ آرامشی به قیمت از بین بردن حیات جانوری و گیاهی در مناطق بکر و دست‌نخورده...

بامداد جنوب چند ماه پیش در پی تماس‌های مکرر تلفنی برخی از اهالی خاییز در جریان دخالت افراد شهری در تغییر کاربری باغات و مراتع طبیعی آن منطقه قرار گرفت. در این راستا گزارشی را تنظیم و منتشر کرد که بازخوردهای متفاوتی داشت و موجب شد مسوولان تصمیم‌بگیر شهرستان تنگستان راهی این منطقه کوهستانی زیبا و منحصربه‌فرد شوند و از چند و چون ماجرا بیشتر آگاه شوند.

خوشبختانه با حضور این مسوولان در خاییز پرده از ساخت‌وسازهای بی‌رویه ویلا در آن منطقه که اغلب در باغ مرکبات صورت گرفته بود، برداشته و موضوع وارد مسیر تازه‌‌ای شد؛ چراکه اغلب این ویلاها تنها مجوز ساخت اتاق نگهبانی را از جهاد کشاورزی شهرستان اخذ کرده‌ اما در نهایت به ساخت خانه‌های بزرگ‌تر از اتاقک نگهبانی روی آورده‌اند که این بیانگر نبود نظارت صحیح بر روند کار صاحبان این باغ‌ها که اغلب شهرنشین هستند، است و در اینجا آنچه که موجب حیرت و تعجب می‌شود، سکوت مسوولان و متولیان امر در این زمینه و صدور مجوزهای دیگر برای ساخت ویلاها یا به‌‌زعم خودشان اتاقک نگهبانی برای باغ‌ها در این منطقه است!

به‌‌هر حال با ورود دادستانی به این موضوع امید در دل اهالی خاییز به‌ویژه ساکنان گشی و بنیون جوانه زد؛ چراکه دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم این اختیار را دارد که مقابل تمام این دخل و تصرف‌های غیرقانونی که خود را در لفافه قانون پیچیده است، بایستد؛ البته در این میان، فرماندار جوان تنگستان نیز سریع به این اقدام غیرقانونی واکنش نشان داد و خواهان برخورد جدی با متخلفان شد و هر گونه خدمت‌رسانی به این ویلاها را ممنوع اعلام کرد؛ اما با وجود همه این‌ها ویلا‌ها همچنان به روال قبل پابرجا هستند و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آن‌هاست! اینکه با صاحبان این ویلاها طبق قانون برخورد می‌شود یا قانون مطابق میل آن‌ها می‌شود!

بدیهی است امروز بسیاری از شهرنشینان که خسته از هیاهو و دود و دم شهر شده‌اند، اقدام به خریداری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در مناطق کوهستانی یا روستایی می‌کنند و با ساخت و سازهایی که اغلب غیرقانونی و مغایر با بافت روستایی هستند، فضایی را برای استراحت خود در این منطقه ایجاد می‌‌کنند که در بسیاری از مواقع این فضاها آسایش و آرامش روستاییان و ساکنان منطقه را سلب می‌کند و مشکلات عدیده‌ای را برای آن‌ها به‌وجود می‌آورد مانند اتفاقاتی که در چند سال اخر در منطقه خاییز افتاده است و بسیاری از زمین‌ها و باغ‌های روستاهای این منطقه از سوی شهرنشینان خریداری و به خانه‌باغ بدل شده‌اند و سیمای روستایی و جاذبه‌های طبیعی خاییز را دستخوش تحولات و تغییراتی کرده‌اند که موجب نارضایتی بومیان منطقه شده است!

یکی از اهالی روستای گشی در این باره به بامداد جنوب گفت: متاسفانه جهاد کشاورزی شهرستان با دادن مجوزهای بدون نظارت به افراد متفرقه دارد روستاهای خاییز را به نابودی می‌کشاند. بارها اهالی به این تصمیم‌گیری‌ها معترض شده‌اند اما ظاهرا مسوولان دغدغه ما را جدی نمی‌گیرند! و نمی‌دانم ندیده‌اند که چه بلایی سر خاییز آمده است یا به نفع‌شان نیست که ببینند و با زیاده‌خواهی‌ برخورد کنند؟!

وی که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: متاسفانه دهیار روستا هم به‌دلایلی با صاحبان این ویلاها همراه است و تمام کوشش خود را به کار بسته تا این ساخت‌وسازها را در قالب طرح هادی روستا تعریف کند اما این کجای قانون نوشته شده است که تبدیل باغ‌ها به ویلا میشود طرح هادی؟! جای بسی تاسف دارد که یک‌سری افراد با سوءاستفاده از مجاری قانونی دارند تیشه به ریشه روستاها می‌زنند و روز به روز به کوچک و کوچک‌تر کردن روستاها در مناطق دیدنی و غالب کردن چهره شهری بر این مناطق می‌‌افزایند!

این کشاورز و باغدار در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه رقم این ویلاها در منطقه به بیش از ۷۰ ویلا رسیده است، افزود: این ویلاها طبق کاربری خود از حقابه آب آشامیدنی برخوردار نمی‌شوند و تنها دارای حقابه کشاورزی هستند اما متاسفانه در سایه استمدادهای مسوولان اکنون از حقابه آشامیدنی هم برخوردارند هر چند در دوره مسوولیت مهندس پوررضا این حقابه خیلی محدود شده و تنها یک روز در هفته می‌توانند از آب شرب روستا برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه اهالی روستا سال‌هاست که برای تامین برق خود به ترانس برق نیاز دارند اما متاسفانه این ترانس را برای ویلاها جانمایی کرده‌‌اند، گفت: این مساله موجب تنش در روستا شده است و دهیار هم در این میان به جای اینکه صدای ما باشد، هوادار ویلاداران است. شاید می‌ترسد که ویلای محل سکونت خودش نیز بدون برق شود! البته این را بگویم ما مخالف توسعه روستا نیستیم اما توسعه قاعده و قوانین خاص خودش را دارد. طرح هادی یکی از طرح‌هایی است که برای بازسازی و مرمت روستاها اجرا می‌شود اما کارشناسان این طرح بیایند و ساخت‌وسازهایی که در روستا اتفاق افتاده کارشناسی کنند ببینند آنچه در اینجا اتفاق افتاده طرح هادی است؟!

این کشاورز با تاکید بر اینکه با آمدن دادستان به خاییز و بازدید از ساخت‌وسازهای بی‌رویه در باغ‌ها امیدوار شدیم که با مالکان آن برخورد جدی می‌شود، گفت: اما تا این لحظه شاهد اقدامی جدی در این زمینه نبوده‌ایم و هر بار که اهالی هم پیگیر موضوع شده‌اند، شنیده‌اند که این موضوع در حال بررسی است! امیدوارم این بررسی به جای خوبی منتج شود!

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از این ویلاها تنها مجوز ساخت اتاق نگهبانی را دارند، افزود: طبق قوانین و دستورالعمل‌های امور اراضی‌ ساخت و ساز در باغ‌‌های زیر ۱۵۰۰ متر ممنوع است و باغ‌های با مساحت ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر تنها مجاز به ساخت اتاق نگهبانی کمتر از ۳۰ متر است که متاسفانه این قانون اصلا در ویلاهای موجود در خاییز رعایت نشده است و مساحت بیشتر این ویلاباغ‌ها کمتر از یک هکتار است!

این کشاورز با بیان اینکه همچنین طبق قوانین و دستورالعمل‌های امور اراضی دیوارکشی این باغ‌ها باید با ارتفاع یک متر باشد، تصریح کرد: طبق این قانون دیوارکشی باید با مجوز جهادکشاورزی شامل هشتاد سانتی‌متر دیوار با استفاده از مصالح ساختمانی و ارتفاع یک متر روی آن به‌صورت فنس یا نرده باشد. در حالی که شما اغلب با دیوارهای بلند این ویلاهای غیرقانونی در خاییز روبه‌رو می‌شوید که دسترسی کشاورزان و باغداران را به نهرها و کانال‌های آب مشکل کرده است. آن‌ها در حال حاضر برای دسترسی به حقابه خود با محدودیت و مشکلاتی عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند.

وی در خصوص عملکرد فرماندار تنگستان در خصوص ویلاهای غیرمجاز در این منطقه توضیح داد: عملا فرماندار نشان می‌دهد که با این ساخت‌وسازهای بدون نظارت در باغ‌‌های خاییز مخالف است اما تاکنون اقدام جدی از سوی وی برای محدود کردن ساخت‌وسازها یا تخریب ویلاها در این منطقه ندیده‌ایم! افزون بر این دادستانی هم که مدعیالعموم است هنوز اقدام قاطعی در این زمینه انجام نداده است!

این باغدار با تاکید بر اینکه افزون بر تملک باغ‌‌های خاییز از سوی شهرنشینان و تبدیل آن‌ها به خانه‌باغ، متاسفانه در این منطقه با دره‌خواری و کوه‌خواری هم روبه‌رو هستیم، افزود: یک سرمایه‌گذار در بخشی از منطقه خاییز اقدام به ویلاسازی کرده است که با دست‌درازی به بستر رودخانه هم مجاری آب رودخانه را تنگ‌تر کرده است و هم با تصاحب بخشی از آن به مساحت ملک خود افزوده است. در اینجا واقعا مانده‌ام چه بگویم چون این فرد بدون توجه به قانون حریم و بستر رودخانه اقدام به سنگ‌چینی در بستر رودخانه کرده است و در برخی از جاها با دستکاری سازه‌های آبخیزداری مشکلاتی را برای اهالی منطقه در تامین آب کشاورزی ایجاد کرده است! در حقیقت تجاوز این سرمایه‌گذار به بستر رودخانه بر همگان آشکار و عیان است اما اینکه مسوولان در این باره هیچ اقدامی نمی‌کنند جای تعجب بسیار دارد! و بدتر از آن اینکه این فرد همچنان بدون هیچ مزاحمتی دارد به ساخت و ساز و قلع و قمع منابع طبیعی صرفا و صرفا برای آسایش خود ادامه می‌دهد!

وی با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا این تخریب‌ها نمی‌تواند به معنای آبادانی روستاها باشد، افزود: جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان اگر به بهانه آبادانی و حفظ باغ‌های مرکبات خاییز دارد مجوز ساخت و ساز به سرمایه‌گذاران و صاحبان باغ‌ها می‌دهد آیا پس از صدور مجوز اتاقک‌های به‌ظاهر نگهبانی از مساحت این اتاقک‌ها هم نظارتی دارد؟! آیا دیوارکشی این باغ‌ها طبق قانون و دستورالعمل‌های امور اراضی در خاییز صورت گرفته است؟ عملکرد ضعیف این اداره در شهرستان، کشاورزان و باغداران خاییزی را نومید کرده است؛ زیرا نه تنها با افراد سودجو و متخلف برخورد نکرده است؛ بلکه زمینه را برای قانونی جلوه دادن این ساخت‌وسازها در منطقه با سکوتش هموار کرده است، بنابراین چرا ساخت‌وسازها در این منطقه افزایش پیدا نکند! وقتی که مسوولان خود بدون توجه به دستورالعمل‌های قانونی در تغییر کاربری باغ‌ها از کشاورزی به مسکونی و تفریحی اهتمام ویژه‌ای دارند!

این کشاورز در پایان یادآور شد: امیدوارم مسوولان و تصمیم‌بگیران با گماشتن نمایندگانی قانون‌مدار و دغدغه‌مند به‌عنوان دهیار در روستا به آبادانی و پیشرفت روستاها و حفظ باغ‌های مرکبات روستا فقط با کاربری کشاورزی نه مسکونی همت بورزند و از تبدیل کردن روستاها به شهرهای کوچک و بی‌قواره در مناطق بکر طبیعی جلوگیری کنند. طبیعت خاییز بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد است در استان بوشهر اما این طبیعت امروز با هجوم یک‌سری افراد زیاده‌خواه و ساخت‌وسازهای بدون سنخیت با بافت روستا در حال ویرانی است. امیدوارم دادستان و فرماندار و جهاد کشاورزی تنگستان با مهم شمردن موضوع جلوی نابودی صنعت کشاورزی و بافت واقعی روستا را در منطقه بگیرند و طبیعت بکر آن را از دست‌درازی‌‌ها مصون نگه دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: