bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ابتلای ۷۹ نفر به کرونا در یک روز در بوشهر؛
الهام بهروزی: اپیدمی کرونا در ایران بیش از سه ماه می‌گذرد و بدون شک این ویروس و ابعاد گسترده و پیچیده آن در جامعه علاوه بر ثبت همه پیامدهای مثبت و منفی متعددش در تاریخ کشور و جهان، در حافظه اجتماعی نیز به روالی مرسوم و مانند ده‌ها رویداد دیگر در ذهن ایرانیان ثبت شده است و در میان آن‌ها در آینده به‌عنوان یک مبدا تاریخی شفاهی استفاده خواهد شد.

الهام بهروزی:

اپیدمی کرونا در ایران بیش از سه ماه می‌گذرد و بدون شک این ویروس و ابعاد گسترده و پیچیده آن در جامعه علاوه بر ثبت همه پیامدهای مثبت و منفی متعددش در تاریخ کشور و جهان، در حافظه اجتماعی نیز به روالی مرسوم و مانند ده‌ها رویداد دیگر در ذهن ایرانیان ثبت شده است و در میان آن‌ها در آینده به‌عنوان یک مبدا تاریخی شفاهی استفاده خواهد شد.

پدیده‌ منحوسی که مانند هر رخداد یا بلای طبیعی چون سیل، زلزله و یا اتفاق فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... در تقویم شفاهی مردم ایران جا خوش کرده و هر روز بیش از قبل در حال جولان دادن و یکه‌تازی است. ویروسی که نه گرما، نه سرما و نه هیچ عامل دیگری بازدارنده رشد و گسترش آن نیست و دوباره در حال اوج گرفتن در کشور است. کویدد ۱۹ در بدو ورودش به ایران بیشتر در شمال کشور رخ عیان کرد و موجب مرگ و میر بسیاری از هموطنانمان در این منطقه شد و حال با گرم شدن هوا این ویروس حاکمیت خود را به جنوب کشور انتقال داده و وضعیت بغرنجی را در خوزستان و به‌دنبال آن در بوشهر ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد و استان بوشهر نیز با افزایش یکباره مبتلایان به کرونا در آستانه قرمز شدن است.

یکی از دلایل همه‌گیری کرونا در جنوب کشور حضور انبود آن‌ها در دورهمی‌ها، مراسم ختم، خاکسپاری، جشن و... بدون رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که متاسفانه در این یکی دو هفته اخیر این مساله بیشتر خودنمایی کرده؛ چراکه بیشتر آن‌‌ها بر این عقیده هستند که گرما کرونا را نابود می‌کند اما آمار مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد که گرما نمی‌تواند تهدیدی برای این ویروس مرموز مسری به‌شمار برود بلکه عاملی موثر در فراگیری آن در سطح جامعه است که باید دید در روزهای آتی ستاد مبارزه با کرونا چه راهکاری برای کنترل این ویروس در مناطق جنوبی می‌یابد.

در این میان غالب‌ترین راهکار کنترل این ویروس همان پیشگیری است که در سایه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است اما متاسفانه مردم بعد از سه ماه قرنطینه خانگی و تحمل تبعات منفی خانه‌نشینی حضور در جامعه را نیاز دارند، این در حالی است که تهدید کرونا همچنان وجود دارد و مردم باید به خانه‌نشینی روی بیاورند؛ هرچند اکثریت مردم همچنان در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و پروتکل‌‌های بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنند اما اقلیتی که هیچ‌گاه این ویروس را جدی نمی‌گیرند ناقل این ویروس هستند و مهم‌ترین عامل اپیدمی آن در جامعه به‌شمار می‌روند که البته این سهل‌انگاری آن‌ها از جهل‌شان سرچشمه می‌گیرد؛ چراکه مردم عالم‌تر با احتیاط بیشتری زندگی را در روزهای کرونایی پشت سر می‌گذارند!

به‌هر حال افزایش مبتلایان در جنوب کشور این روزها خبرساز شده و ستاد مبارزه با کرونا در کشور با چالش جدی روبه‌رو کرده؛ به‌گونه‌ای که این روزها به‌دنبال عوامل فراگیری یکباره این ویروس در نیمه‌جنوبی کشور است. به عقیده سیدرضا غلامی رئیس اداره مواد غذایی و فوکال پوینت برنامه کووید- ۱۹ وزارت بهداشت، احتمالا در مناطق گرمسیر مانند استان‌های جنوب کشور، اتاق‌های در بسته و روشن بودن کولر بدون تهویه طبیعی می‌تواند یکی از عوامل افزایش ابتلا به کرونا باشد. بنابراین باید هنگام روشن بودن کولر، در و پنجره اتاق باز باشد تا ماندگاری هوا در اتاق و سالن‌ها کاهش یابد، زیرا تهویه مناسب، یکی از راه‌های کنترل این بیماری در فضای مسقف است.

بدیهی است در میان استان‌های جنوبی استان بوشهر در کنترل کرونا تا نیمه اردیبهشت‌ماه بسیار موفق ظاهر شده بود اما در چند روز اخیر با اعلام آمار رسمی مبتلایان به کرونا موجی از نگرانی در استان ایجاد شده است که خبر از جدی بودن اپیدمی کرونا در تابستان در این منطقه می‌دهد، بنابراین ضرورت دارد که مردم با ستاد مبارزه با کرونا در استان همکاری کنند و تا جای ممکن از حضور در فضاهای عمومی و برنامه‌‌های تجمعی، دورهمی، خاکسپاری و ختم، جشن و ... پرهیز کنند تا بتوان استان را به وضعیت سفید نزدیک و این ویروس مرگبار را کنترل و مهار کرد!

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر از شناسایی ۷۹ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر تا روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۵۴۳ نفر شامل ۳۱۵ مرد و ۲۲۸ زن است. از ۷۹ مورد مثبت جدید، ۱۹ مورد در بوشهر، ۲۸ مورد در دشتستان، ۱۴ مورد در دشتی، ۶ مورد در کنگان، ۴ مورد در گناوه، ۳ مورد در تنگستان، ۲ مورد در دیر، ۲ مورد در عسلویه و یک مورد در جم شناسایی‌ شده‌اند.

به گفته دکتر سعید کشمیری، ۱۹ بیمار جدید شهرستان بوشهر، آقایانی ۳۱، ۴۳، ۴۴، ۳۶، ۲۷، ۴۶، ۳۱ و ۴۳ ساله و کودکی ۱۰ ساله و خانم‌هایی ۲۷، ۶۱، ۱۸، ۲۱، ۴۰، ۳۸، ۴۵ و ۳۳ ساله که به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده‌اند و در مراقبت خانگی قرار دارند و آقایی ۷۲ ساله و خانمی ۲۶ ساله نیز در حال سپری کردن دوره درمانی خود در بیمارستان هستند.

وی با بیان اینکه از ۲۸ بیمار جدید شهرستان دشتستان، آقایانی ۳۷، ۵۷، ۵۴، ۶۵، ۴۸، ۲۷، ۳۹، ۱۲، ۳۶، ۲۳، ۶۴، ۷۴، ۴۴، ۳۸ ساله و خانم‌هایی ۳۷، ۳۰، ۵۹، ۳۵، ۲۹، ۴۵، ۵۲، ۳۲، ۱۲، ۳۳، ۵۷، ۲۶ و ۲۸ ساله و دختر بچه ۱۰ ساله که همه بیماران سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند، افزود: ۱۴ مورد بیمار جدید شهرستان دشتی، آقایانی ۳۸، ۲۷، ۷۰، ۳۲ ساله و پسربچه‌ای ۴ ساله و خانم‌هایی ۳۵، ۳۰، ۵۵، ۵۲، ۷۰، ۲۷ و ۲۵ و دو دختر بچه ۳ و ۷ ساله هستند که همه بیماران سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه ۶ بیمار جدید شهرستان کنگان، خانم‌های ۳۲، ۳۷ و آقایانی ۱۲ و ۴۵، نوزادی ۸ ماهه، پسربچه‌ای ۶ ساله هستند که همه بیماران سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند، تصریح کرد: چهار بیمار جدید شهرستان گناوه، آقایانی ۴۴، ۴۳، ۴۵ و ۳۲ ساله هستند که همه بیماران سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند.

دکتر کشمیری با بیان اینکه سه بیمار جدید شهرستان تنگستان، دو خانم ۴۳ و ۷۱ ساله و آقایی ۶۶ ساله هستند که در مراقبت خانگی قرار دارند، افزود: دو بیمار جدید شهرستان دیر آقایی ۳۹ ساله و دختر سه‌ساله‌اش هستند که سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند.

به گفته وی، دو بیمار جدید شهرستان عسلویه، آقایی ۳۴ ساله ساکن بندر انزلی و شاغل در عسلویه و آقایی ۳۳ ساله ساکن یاسوج و شاغل در عسلویه که سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه بیمار جدید شهرستان جم آقایی ۶۵ ساله بوده که در حال سپری کردن دوره درمانی خود در بیمارستان است، خاطرنشان کرد: از مجموع بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان (۵۴۳ نفر) تاکنون ۲۷۳ نفر از آنان بهبودیافته و ۲۴۶ نفر نیز در منزل تحت مراقبت هستند و ۱۲ نفر دیگر نیز در حال سپری کردن دوره درمانی خود در بیمارستان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه دلیل اصلی صعودی شدن آمار کرونا در استان بوشهر خصوصا در روز جاری، بالا رفتن تعداد تست‌های کرونا از هم‌استانی‌ها است، گفت: از بازاریان عزیز سراسر استان بوشهر درخواست می‌کنم ایام عید فطر بازار را تعطیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم از ویروس کرونا در امان باشیم و سلامتی ما حفظ شود باید در خانه بمانیم تا سالم بودن ما تضمین شود، تصریح کرد: در حال حاضر تنها راه علمی و سلاح ما در مبارزه با ویروس کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی، نمونه‌گیری، ردیابی و ایزوله افراد کرونا مثبت است.

کشمیری با بیان اینکه رعایت نکردن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی عده‌ای از مردم خطرناک است، گفت: مردم باید از حضور در تجمعات بپرهیزند و فقط برای انجام کارهای ضروری در اجتماعات تردد کنند، برخی از مردم بدون قصد خرید در بازارها رفت‌وآمد می‌کنند که این موضوع موجب ابتلای افراد زیادی به ویروس کرونا خواهد داشت.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با بیان اینکه رعایت نکردن فاصله اجتماعی در هر نوع مراسمی موجب شیوع گسترده کرونا خواهد شد، خاطرنشان کرد: از عموم مردم تقاضا می‌کنم از برگزاری مراسم دورهمی، جشن تولد و عروسی، ختم، خاکسپاری و هرگونه تجمع در این ایام جدا خودداری کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: