bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
روایت سرپرست مرکز بهداشتی‌‌درمانی کره‌بند از ابتلایش به کرونا در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: درست هر جا که پای عشق در میان است همه مفاهیم معنی خود را از دست می‌دهند. نیمه‌های اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که اپیدمی کرونا در روستا کره‌بند به‌یکباره نگرانی را در استان بوشهر تشدید کرد. مسوولان امر از همان روز نخست کوشیدند وضعیت قرمز این روستا را تحت کنترل درآورند؛ چراکه ابتلای یکباره ۳۸ نفر در دو روز در یک روستا نشانه خوبی نبود!

الهام بهروزی

درست هر جا که پای عشق در میان است همه مفاهیم معنی خود را از دست می‌دهند. نیمه‌های اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که اپیدمی کرونا در روستا کره‌بند به‌یکباره نگرانی را در استان بوشهر تشدید کرد. مسوولان امر از همان روز نخست کوشیدند وضعیت قرمز این روستا را تحت کنترل درآورند؛ چراکه ابتلای یکباره ۳۸ نفر در دو روز در یک روستا نشانه خوبی نبود!

اما در این میان، یکی بود که هم از بیماری قلبی رنج می‌برد و هم چند سالی بود که به بیماری آسم دچار بود و به‌طبع این شخص باید خود در فضا و مکان امنی قرار می‌داد؛ زیرا کرونا تهدید جدی برای سلامت او به‌شمار می‌رفت ولی او یاد نگرفته نبود در شرایطی که مردم روستایش به خدمات و وجودش نیاز داشتند، جانش را در دست بگیرد و در گوشه‌ای دنج پناه بگیرد تا مبادا سلامتی‌اش به خطر بیفتد؛ شاید او این رسم جوانمردی را از پدر خویش به ارث برده بود که خیلی سال پیش با از جان‌خودگذشتگی راهی جبه‌های جنگ شده بود تا همچون دیگر مبارزان سلحشور مقابل بعثی‌ها از جان و ناموس و سرزمین خود دفاع کند و در نهایت پس از پایان هشت سال دفاع مقدس با نشان جانبازی به زادگاه خویش بازگردد.

تنتا نوروزیان که سرپرستی مرکز بهداشتی درمانی روستای کره‌بند را عهده‌دار است و دانش‌آموخته رشته مامایی است با وجود بیماری قلبی و تنگی نفس با ایثار به همراه مراقبان سلامت این مرکز و کارشناسان ستاد مرکز بهداشت بجد تلاش کرد تا فضای روستا را به فضای بهداشتی و امن برای اهالی روستا تبدیل کند. متاسفانه او در جریان نخستین مرحله غربالگری از اهالی روستا به کرونا مبتلا شد و روزهای سختی را متحمل شد حتی تا مرز کما پیش رفت و با تلاش کادر درمانی به زندگی بازگشت و اینک در خانه در حال سپهری کردن دوران نقاهت خود است.

سرپرست مرکز بهداشتی درمانی روستای کره‌بند که به سختی صحبت می‌کرد، در این باره به بامداد جنوب گفت: یک روز پدرم (سهراب نوروزیان) جان مردم را بر جان خود مقدم شمرد و عازم جبهه شد تا دست دشمن به خاک‌مان نرسد و از جانش مایه گذاشت و امروز وظیفه من است که در جدال با کرونا به‌عنوان مدافع سلامت جان مردم منطقه‌ را مهم بدانم و در راه خدمات‌رسانی از هیچ کاری دریغ نکنم؛ با توجه به سابقه بیماری قلبی و آسمی که دارم بقیه از من خواستند که در این شرایط نگران سلامتی خودم باشم اما تحت هیچ شرایطی نتوانستم با این موضوع کنار بیایم که درست جایی که اهالی روستا به وجود من نیاز دارند، نباشم و این شد که به همراه تیم‌های مراقبان سلامت و کارشناسان بهداشت از همان نخستین روز اقدامات بهداشتی را بجد آغاز کردیم تا بتوانیم وضعیت روستا را سطح نرمالی برسانیم.

تنتا نوروزیان در ادامه با اشاره به ابتلایش در همان روز نخست غربالگری توضیح داد: با توجه به شرایطی که داشتم مستعد ابتلا به کرونا بودم در نتیجه خیلی سریع با علائم بسیار شدید به کرونا مبتلا و در بیمارستان خلیج فارس بستری شدم؛ در روزهای نخست تنگی نفس، تب، بدن‌درد، سرفه شدید و... داشتم و داروها هم افاقه نمی‌کرد و تنفسم هم فقط به کمک اکسیژن صورت می‌گرفت. شرایط بسیار بغرنجی داشتم تقریبا هفت یا هشت روز از درمانم می‌گذشت که بدنم به داروهای ترزیقی و درمانی واکنش نشان داد و دچار شوک شد و به کما رفتم که با تلاش دلسوزانه و پیگیرانه کادر پزشکی به زندگی برگشتم و تقریبا ۱۶ روز در بیمارستان بستری بودم و الان هم در خانه تحت درمان قرار دارم؛ این در حالی است که افراد عادی در عرض هفت روز درمان می‌شوند من الان قریب به یک ماه است که همچنان درگیر کرونا هستم و برای تنفسم روز دو ساعت از اکسیژن استفاده می‌کنم.

سرپرست مرکز بهداشتی درمانی روستای کره‌بند ادامه داد: در کنار استفاده از داروهای شیمیایی به‌صورت مرتب از غذاها و نوشیدنی‌های گرم مثل شیربادام، عسل، زنجبیل و... استفاده می‌کنم که در درمان کرونا خیلی مفید هستند.

وی با بیان اینکه در این مدت همکاران از مرکز بهداشت بوشهر مدام وضعیت درمانی مرا تلفنی رصد می‌کنند، افزود: علاوه بر آن دکتر فاطمه عباسی (متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان خلیج فارس) روزانه من را ویزیت می‌کند؛ چون وضعیت جسمانی من همچنان نامساعد است و نیاز به درمان و مراقبت دارد.

نوروزیان در ادامه با تاکید بر اینکه غیر از خودم دو تا از همکارهای دیگرم در مرکز بهداشتی درمانی کره‌بند به کرونا مبتلا شدند، گفت: آن‌ها هم دوره درمان خود را دارند طی می‌کنند ولی خوشحالم که تلاش‌های‌مان جواب داده و توانسته‌ایم که وضعیت نرمالی را بر روستا حاکم کنیم. خوشبختانه مردم هم با پیوستن به پویش «در خانه می‌مانیم» به قرنطینه خانگی روی آوردند و توصیه‌های کارشناسان بهداشت را در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نحوه گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح و ... را جدی گرفتند و رعایت کردند.

وی با بیان اینکه با همکاری خوب مردم خوبشختانه در هفته‌ای که گذشت مورد جدید مبتلا به کرونا در کره‌بند ثبت نشد، افزود: بعد از تعطیلات غربالگری سوم را در روستا با همکاری تیم‌های مراقبان سلامت و کارشناسان شبکه بهداشت در روستا آغاز خواهیم کرد تا امینت جانی اهالی روستا را تامین کنیم.

نوروزیان در حین گفت‌وگو به سرفه‌های خشکی می‌افتد اما او همچنان دغدغه سلامتی اهالی روستا و خانواده‌اش را دارد و ادامه می‌دهد: این مدت که در خانه تحت درمان هستم سخت نگران پدرم هستم؛ چراکه او جانباز شیمیایی است و خیلی مراقبم که مبتلا نشوند. او همیشه الگو من در مردمداری و نوع‌دوستی بوده و با تاسی از رفتارهای بزرگ‌منشانه‌اش تلاش کرده‌ام در خدمات‌رسانی به مردم روستا کوتاهی نکنم.

وی که روزهای دشواری را در مبارزه با کرونا طی کرده است، گفت: کرونا بسیار بیماری بی‌رحمی است و اصلا با کسی تعارف ندارد، کوچک‌ترین سهل‌انگاری می‌تواند به ابتلای فرد منجر شود؛ کوچک و بزرگ نمی‌کند هر جا فضا برایش مناسب باشد، عرض اندام می‌کند و با ورودش به بدن ریه‌ها و سلامت فرد را هدف قرار می‌دهد؛ متاسفانه داروی خاصی هم ندارد و اغلب از داروهای مالاریا برای درمانش استفاده می‌شود. بنابراین بهترین راه برای مبتلا نشدن به کرونا، ادامه دادن قرنطینه خانگی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است.

نورزیان با تاکید بر اینکه در راستای کنترل کرونا در کره‌بند تمام مکان‌های آلوده یا مشکوک تعطیل شده است، تصریح کرد: در این راستا بعد از شناسایی یک مورد مثبت کرونا در کارگاه ماسک‌سازی روستا، این کارگاه تعطیل شد. این کارگاه، ماسک‌های مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کرد ولی به‌منظور کنترل کرونا در روستا چاره‌ای جز تعطیلی این کارگاه وجود نداشت همچنین تلاش کردیم تا هر گونه برنامه تجمعی و دورهمی در روستا متوقف شود تا بتوانیم بدین طریق وضعیت سفید را به روستا برگردانیم که خوشبختانه این تلاش‌ها جواب داد و اکنون توانستیم خیلی خوب شیوع کرونا را در کره‌بند کنترل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این میان مرکز بهداشت شهرستان بوشهر همکاری بسیار خوبی با ما در کنترل کرونا در روستا داشت، یادآور شد: اولین اقدام مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در کره‌بند تشکیل جلسه با تعدادی از اهالی روستا برای کنترل وضعیت روستا بود سپس با تشکیل تیم مراقبت و مراجعه به در منزل بیماران شناسایی‌شده، بررسی وضعیت و علائم بیماری و تکمیل فرم‌های اپیدمیولوژیکی، دیگر افراد روستا را به‌ویژه افزاد در معرض تماس بیماران مورد معاینه قرار دادند و آموزش‌های لازم را در مورد نحوه گندزدایی و همچنین خودمراقبتی به همه اعضای خانواده بیماران ارائه دادند.

نوروزیان در پایان یادآور شد: پیام در این روزها این است که «زندگی سالم در گروی شست‌وشوی»؛ زیرا با رعایت بهداشت دست، راه انتقال این ویروس را از بین می‌بریم. امیدوارم خیلی زود با همکاری و همراهی مردم بتوانیم کرونا را شکست بدیهم و آرامش را به زندگی برگردانیم.

در پایان یادآوری میشود، کار راحتی نیست که به‌خاطر یک ویروس اسرارآمیز و بی‌رحم ناچار باشی روزهایی را بر تخت بیمارستان بگذرانی و تنها از پنجره بیمارستان به برش کوچکی از هستی نظر کنی؛ شاید این ویروس تلنگری به بشر بود برای اینکه به او بقبولاند که تنها راه نجات و سعادت همان نوع‌دوستی و همدلی است. در حقیقت، این ویروس روی دیگری از زندگی را به انسان نشان داد تا عجز او را در مقابل طبیعت به رخ بکشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: