bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
سوختن بیش از ۴۲۰۰ هکتار مراتع و درختان جنگلی در آتش‌سوزی دهرود سفلی؛
داود علیزاده: بیش از چهار روز است که جنگل‌ها و مراتع منطقه دهرود سفلی بخش ارم شهرستان دشتستان در آتش می‌سوزند و به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه مهار این آتش‌سوزی دشوار شده است؛ البته به گفته بومیان منطقه، بیشتر نیروهای امدادی و مردمی با امکانات بسیار کم در حال خاموش کردن آن هستند و متاسفانه در جریان این آتش‌سوزی بیش از ۴۲۰۰ هزار هکتار از طبیعت بکر و زیبای دهرود سفلی و بخش ارم و هزاران پرنده و حیوان تلف شده‌اند.

داود علیزاده: 

بیش از چهار روز است که جنگل‌ها و مراتع منطقه دهرود سفلی بخش ارم شهرستان دشتستان در آتش می‌سوزند و به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه مهار این آتش‌سوزی دشوار شده است؛ البته به گفته بومیان منطقه، بیشتر نیروهای امدادی و مردمی با امکانات بسیار کم در حال خاموش کردن آن هستند و متاسفانه در جریان این آتش‌سوزی بیش از ۴۲۰۰ هزار هکتار از طبیعت بکر و زیبای دهرود سفلی و بخش ارم و هزاران پرنده و حیوان تلف شده‌اند.

بدیهی است هر ساله با گرم شدن یکباره هوا در استان بوشهر و خشک شدن علوفه‌های جنگلی و مراتع، آتش مناطق جنگلی و مراتع را تهدید می‌کند و شوربختانه در سال جاری شاهد چندین آتش‌سوزی در برخی از مراتع استان نظیر چهارروستایی، جم و... بوده‌ایم که هر کدام یا در ساعات اولیه یا پس از یکی دو روز مهار شده است اما آتش‌سوزی دهرود سفلی که اینک بیش از چهار روز از شروع آن می‌گذرد، همچنان می‌سوزاند و می‌تازد و نیروهای امدادی و مردمی هم توان کافی در مهار آن ندارند و هر بار تا مرحله مهار پیش رفته‌اند وزش بادهای موافق آتش، موجب برافروختن آن در منطقه شده است.

متاسفانه هر ساله به‌ویژه در خردادماه شاهد آتش‌سوزی‌های متعددی در استان بوشهر هستیم که بیشتر عوامل انسانی یا طبیعی نظیر رعد و برق در شکل‌گیری آن نقش دارند. در این میان اما شهرستان دشتستان در کنار دشتی همیشه مستعد آتش‌سوزی بوده است؛ چراکه بیشترین پوشش گیاهی استان را در خود جای داده و با کم شدن بارش باران و افزایش شدت گرما و خشک شدن پوشش گیاهی کوچک‌ترین جرقه می‌تواند آتشی خانمان‌سوز به جان مراتع آن بیندازد.

آتش‌سوزی دهرود سفلی بخش ارم بنا به ارزیابی‌های اولیه در اثر عامل انسانی سربرآورده است و متاسفانه تلفات و خسارات بالایی تا این لحظه به همراه داشته است. این آتش‌سوزی متاسفانه به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات استان بوشهر در اطفای حریق همچنان در حال پیشروی است و مشخص نیست که کی و چگونه مهار و کنترل شود!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر در این باره گفت: آتش‌سوزی ارتفاعات مراتع کوهستانی غرب منطقه دهرود سفلی بخش ارم شهرستان دشتستان پس از چهار روز تلاش و کوشش سخت همچنان ادامه دارد. این آتش‌سوزی از عصر جمعه شروع شده است و با وجود تلاش بی‌وقفه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری، مردم، عشایر، بخشداری ارم و دهیاری دهرود ظهر روز بعد مهار شد اما دوباره شعله‌ور و کنترل آن را سخت شده است. با وجود این، تلاش نیروهای یگان حفاظت برای خاموش کردن آتش در منطقه ادامه دارد.

این در حالی است که استان بوشهر با توجه به برخورداری از مراتع و جنگل‌های متعدد در مناطق کوهستانی خود هر ساله شاهد آتش‌سوزی‌های مهیب در استان است اما در این میان از کمترین امکانات نظیر هواپیمای آب‌پاش و... برای مهار آتش‌سوزی برخوردار است و آتش‌سوزی‌های هر ساله هم باعث نشده که تجهیزات خود را در این حوزه تکمیل کند تا کمتر شاهد از بین رفتن مراتع و جانوران در جریان آتش‌سوزی‌ها باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز در این باره گفت: از آتش‌سوزی ارتفاعات مراتع کوهستانی غرب منطقه دهرود بخش ارم شهرستان دشتستان چهار روز می‌گذرد و تلاش برای مهار کردن آن همچنان ادامه دارد. هر چند آتش‌سوزی صبح روز چهارم به صورت کامل مهار شده بود اما با وزش باد دوباره در بخش محدودی آتش شعله گرفته است.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه در زمان حاضر بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مرتعداران، عشایر، بسیج و مردم محلی در منطقه حضور دارند و در تلاش برای مهار آتش هستند، یادآور شد: وزش باد، کوهستانی بودن منطقه و شیب تند انتقال آتش را سریع کرده و باعث شده پس از خاموش کردن شعله‌ها، آتش دوباره شعله ور و در منطقه آتش سوزی رخ دهد.

به گفته وی، در مرحله نخست وقوع آتش که از روز جمعه گذشته شروع شد بخشی از مراتع کوهستانی که بیشتر پوشش گیاهی علوفه‌ای بود در آتش سوخت و همچنین بخشی از درختان بنه، بادام و کنار موجود در منطقه دهرود نیز تحت تاثیر آتش قرار گرفته‌اند اما هنوز برآوردی از میزان خسارت صورت نگرفته و و نیازمند بررسی دقیق است.

منتظری در خصوص علت آتش‌سوزی توضیح داد: احتمال داده می‌شود علت آتش‌سوزی عامل انسانی باشد اما قطعی نیست و پس از مهار آتش علت آن به‌صورت دقیق بررسی می‌شود. با تمام توان خود پیگیر خاموش کردن آتش هستیم اما به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، انتقال وسایل و امکانات تا نقطه‌ای با وسایل نقلیه انجام و پس از آن باید با استفاده از کوله‌پشتی به وسیله افراد پیاده انجام شود که این کار در این شرایط بسیار سخت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه در زمان حاضر آتش در منطقه محدودی قرار دارد و هماهنگی‌های لازم با رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع برای امدادرسانی هوایی انجام شده است، تصریح کرد: از مردم انتظار می‌رود آتش در طبیعت روشن نکنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم؛ چرکه طبیعت متعلق به تمام مردم است و چنین آتش‌سوزی‌هایی همه را متضرر می‌کند.

یادآوری می‌شود، از روز جمعه آتش در ارتفاعات مراتع کوهستانی غرب منطقه دهرود بخش ارم شهرستان دشتستان آغاز و پس از ۱۸ ساعت تلاش نیروهای یگان حفاظت و سایر نیروهای دیگر آتش مهار شد اما با توجه به شرایط جوی و وزش باد آتش برای بار دوم شنبه‌شب دوباره شعله‌ور شد و تا کنون بیش از سه بار آتش مهار شده اما دوباره شعله‌ور می‌شود و نیروهای امدادی و یگان حفاظت همچنان در منطقه حضور دارند.

در این میان اما خونسردی و کوتاهی مسوولان اجرائی استان نارضایتی اهالی تنگ ارم را در پی داشته است و آن‌ها در این خصوص نامه‌ای سرگشاده در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. در این نامه که از سوی برخی از اهالی تنگ ارم تنظیم شده است، آمده است: «آتش‌سوزی جمعه از تنگ جنگه‌ای واقع در کوه‌های غرب دهرود آغاز شد، ظاهرا افرادی که برای بادام کوهی(الوک) رفته بودند، آتشی ایجاد کرده و شعله‌های آن نیز شدت می‌گیرد. متاسفانه روز اول دو تنگه در دهرود سفلی به‌طور کامل سوخت، حال نیز به سمت تنگ ارم و کوهای گیسکان و ارغون حرکت می‌کند.

عرض کوهستان دهرود از ابتدا تا انتهای تنگه که به بخش بوشکان می‌رسد تقریباهفت۷ کیلومتر است، دیروز آتش‌سوزی به نزدیکی ارغون رسید که تمامی ما از بخش ارم بسیج شده و آن را مهار کرده تا به ارغون نرسد. شوربختانه آتش‌سوزی از دهرود سفلی شروع شد و به دهرود علیا رسید، حال نیز در مراتع چهوک است، مراتعی که در حال سوختن بوده پوششی جنگلی داشته و درختان بنک، کلخنگ، کنار، بادام کوهی(الوک) و در حال نابودی هستند، تاکنون فضایی به ابعاد تقریبی ۶ در ۷ کیلومتر به طور کامل سوخته است، فاجعه‌ای بزرگ رخ داده و بیش از ۴۲۰۰هکتار نابود شده است، فاجعه‌ای که در حال بزرگ‌تر شدن بوده و به پایان نرسیده است، منابع طبیعی تمامی نیروهای خود را از سراسر استان آورده اما نه نیروی کافی داشته و نه امکانات کاملی دارد، برای خاموش کردن آتش باید از بالگرد آبپاش استفاده کرده که در استان بوشهر وجود ندارد، گفته شده باید از استان فارس گرفته ولی متاسفانه فقط گفته شده است.

ما برای خاموش کردن آتش مسیرهای کوهستانی دو تا سه ساعته را کوهنوردی کرده تا در کنار منابع طبیعی خاموش کردن آتش را انجام دهیم، چون وسیله‌ای نداشته و راه بسیار صعب‌العبور است، پیش (شاخه درخت نخل) را با خود حمل کرده و در اوج گرما به دل آتش رفته تا با پیش که تنها وسیله خاموش کردن آتش برای ما بوده دست به کار شویم، آن هم بعد از خستگی کوهنوردی و رسیدن به منطقه، برخی اوقات آتش ما را محاصره کرده و یا زخمی شده که با لطف خدا نجات پیدا می‌کنیم، شبانه‌روز در حال تلاش بوده تا شاهد سوختن بیشتر پرندگان و درختان نباشیم.

در چنین گرمایی آن هم در کنار آتش، نمی‌توان انتظار زنده ماندن را داشت و ریسک آن را به جان می‌خریم، برای بردن آب خوردن نیز هیچ کوله‌پشتی در دست نداشته و کیسه‌های برنجی را برای بردن آب و مقداری نان به کمر بسته و با خود در این مسیر کوهستانی با در دست داشتن پیش حمل می‌کنیم، صبح اول وقت به آنجا رفته و شب ساعت ۱۲ بر می‌گردیم.

تاکنون تنها منابع طبیعی و بخشداری که حتی شب‌ها نیز همانجا در چادر خوابیده در کنار ما مردم بوده و تمام توان خود را گذاشته‌اند، اما تلاش ما نیز حدی داشته و هیچ گونه امکاناتی نداریم، تنها وجود امکاناتی چون هلی‌کوپتر ما را از این گرفتاری بزرگ نجات می‌دهد، ما نیز خانواده داریم، کار داریم، زندگی خود را رها کرده و با ترس از مرگ به دلیل تشنگی، گرسنگی، حمله حیوانات و جان خود را به دل آتش می‌بریم. اگر ما آتش گرفتیم چه کسی جوابگوی خانواده‌های ماست؟ گویا استاندار اطلاعی نداشته که اقدامی نمی‌کند، شاید از آتش‌سوزی خبر نداشته و یا هنوز خواب است، ما خیلی تلاش کرده و از جیب خود هزینه می‌کنیم، گاه الاغ‌هایی که داشته را همراه خود کرده تا مقداری از وسایل مورد نیاز را جابه‌جا کرده اما کافی نیست، آنها نیز در طول این راه تلف شده و مشکلی حل نمی‌شود.

شنیدیم که فرماندار دشتستان نیز در روزهای گذشته روی یکی از گردنه‌ها حضور یافته و نیم‌نگاهی کرده است، بعد نیز فرار کرده است، نه در اینجا حضور یافته و نه خبری از تلاشش داریم، آقایان مسوول در استانداری و فرمانداری لطفا ما را دلگرم کنید، ما واقعا گناه داریم، امکانات نداریم وسایل نداریم خودمان با دست خالی آمده‌ایم و انتظار داشته که کاری کنید.»


نام:
ایمیل:
* نظر: