bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد:
الهام بهروزی: همزمان با شیوع کرونا در ایران، وزارت بهداشت با تعطیل کردن اجباری بسیاری از صنوف و متوقف کردن تمام فعالیت‌های تجمعی فرهنگی هنری مردم را به خانه‌نشینی ترغیب و تشویق کرد؛ طبیعی است که خانه‌نشینی برای مردم آن هم در آستانه فرارسیدن سال نو کار دشواری بود اما کرونا هم تهدیدی جدی برای سلامت آن‌ها به‌شمار می‌رفت و نمی‌شد که مرگباری آن را نادیده گرفت.

الهام بهروزی

همزمان با شیوع کرونا در ایران، وزارت بهداشت با تعطیل کردن اجباری بسیاری از صنوف و متوقف کردن تمام فعالیت‌های تجمعی فرهنگی هنری مردم را به خانه‌نشینی ترغیب و تشویق کرد؛ طبیعی است که خانه‌نشینی برای مردم آن هم در آستانه فرارسیدن سال نو کار دشواری بود اما کرونا هم تهدیدی جدی برای سلامت آن‌ها به‌شمار می‌رفت و نمی‌شد که مرگباری آن را نادیده گرفت.

از این رو مردم با روی آوردن به قرنطینه خانگی سبک تازه‌ای از زندگی را تجربه کردند که در عین تازگی داشتن تبعات مثبت و منفی متعددی برای آن‌ها به همراه داشت. آن‌ها باید راهی را برای بهبود زندگی در بحران خفقان‌آور کرونا می‌یافتند تا بتوانند به کمک آن روزهای پر از ترس و رعب کرونایی را تحمل و روحیه و امیدشان را تقویت کنند. بنابراین هر کدام انتخاب‌هایی را داشتند اما در این میان خانواده‌هایی توانستند از افسردگی روزهای قرنطینه بکاهند که کتاب را انیس و مونس خود و فرزندانشان کردند.

کتاب شاید بهترین انتخاب برای گذر از این شرایط سخت بود و در این میان کودکان و نوجوانان با دوستی با یار مهربان می‌توانستند دنیای تصورشده در آن را وسیله‌ای برای گذران لحظات خموده کرونایی قرار بدهند. از این رو، متولیان فرهنگی کشور با مهتوجه به روحیه حساس کودکان و نوجوانان که سرمایه‌های آینده کشور به‌شمار می‌روند، با تعریف کردن طرح‌ها و پویش‌های ملی و بومی با محوریت کتاب درصدد برآمدند تا شور زندگی و نور امید را در دل آن‌ها و خانواده‌هایشان پرفروغ کنند و با راه‌اندازی پویش «با کتاب در خانه» توانستند کودکان و جوانان کتاب‌دوست و کتابخوان را با خود همراه سازند.

در این پویش، کودکان و نوجوانان سراسر ایران، در کلیپ‌های کوتاه دو دقیقه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند، به معرفی کتابی می‌پرداختند که در فضاهای قرنطینه خانوادگی مطالعه کرده بودند. اغلب کودکان و نوجوانان در این کلیپ‌ها از معرفی ساده کتاب فراتر رفته بودن و وارد گفت‌وگو با نویسنده، شخصیت‌ها و دوستانشان شده و نظرشان را درباره کتاب اعلام می‌کردند.

در این پویش بیشتر مناطق جغرافیایی کشور در شرکت کردند اما مشارکت استان‌های جنوبی، به‌خصوص استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان در این پویش پررنگ‌تر از بقیه استان‌ها بود. در این پویش از استان بوشهر ۹۰ اثر در اینستاگرام از سوی کودکان و نوجوانان ارسال شد که در نهایت با انتخاب هیات داوران ۲۰ اثر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص این پویش به بامداد جنوب گفت: پویش «با کتاب در خانه» یک پویش سراسری و آزاد کتابخوانی بود که محدود به کتاب‌های خاصی نبود و در این مدت که ناشران الکترونیک کتاب‌ها را با تخفیف‌ عرضه می‌کردند فرصت مناسبی برای کودکان و نوجوانان فراهم شد تا کتاب‌ها و آثار جدیدی را مطالعه کنند. همچنین در این بازه زمانی کتاب‌هایی با موضوع ویروس کرونا به رایگان در دسترس عموم قرار گرفت.

فاطمه کرمپور در ادامه با اشاره به اینکه در پویش سراسری «با کتاب در خانه» ۱۰۳۸ اثر از ٢٣ استان کشور تاز سوی کودکان و نوجوانان تهیه و تدوین و به دبیرخانه مرکزی ارسال شد، افزود: در این میان استان‌های مازندران با ۲۶۹ اثر، گلستان با ۱۴۷، بوشهر با ۹۰ اثر، هرمزگان با ۸۱ و اصفهان با ۸۲ اثر بیشترین مشارکت را در این پویش داشتند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری موسسه خانه کتاب به مناسبت آخرین نوروز قرن و بنا به شرایط پیش‌آمده در اثر شیوع ویروس کووید_۱۹، پویش ملی #با_کتاب_در_خانه ویژه کودکان و نوجوانان را برگزار کرد، یادآور شد: هدف این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها و استفاده از امکانات موجود در فضاهای مجازی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سراسر ایران و تشویق کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو پیرامون کتاب‌هایی بود که خوانده‌اند. این پوشش همچنین به دنبال ترویج توجه به امور بهداشتی در فضاهای فردی و اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت به وجود آمد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه در این پویش از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود کتاب‌هایی را که خوانده‌اند، در یک کلیپ ویدئویی کوتاه معرفی کنند یا نظرشان را درباره آن بگویند، تاکید کرد: این پویش در ادامه برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان برگزار شد؛ اما محدود به شرکت‌کنندگان جام باشگاه‌ها نبود و همه کودکان و نوجوانان ساکن در شهرها و روستاهای ایران می‌توانستند در آن شرکت کنند.

به گفته کرمپور، هیات داوران پس از بررسی ۱۰۳۸ اثر راه‌یافته به دبیرخانه این جشنواره بر اساس شاخص‌هایی همچون زمان‌بندی مناسب، خلاقیت و نوآوری در اجرا، ارائه الگوهای مناسب ترویج کتابخوانی، ۲۰۰ اثر را به عنوان آثار راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب و به دبیرخانه مرکزی اعلام کردند ه از استان بوشهر ۹۰ کلیپ با هشتک این پویش در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته شده بود که از اين میان ۲۰ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافتند.

وی با بیان اینکه از گناوه ۵ اثر، دشتستان ۴ اثر، تنگستان و کنگان ۳ اثر، دشتی ۲ اثر، بوشهر، دیلم و جم یک اثر به مرحله نهایی پویش «با کتاب در خانه» راه یافتند، افزود: مهدیه ليراوي، فاطمه ليراوي، الهه حیاتی، نسترن خدري، دانیال خدري، زهرا اسماعیلی فرد، نازنین رجبی، آلما مزارعي‌زاده، فریبا نگهبان، امیرمحمد زحمتکش، زرافشان ملکی، نرگس قايدي، پردیس حسن‌زاده، رضا کشاورز، شایان جلوه‌نیا، پرهام زارعی، مهرسا راستيان، علی ابراهیم‌زاده، مریم اکرمی و سروش دیلمی افرادی هستند که آثارشان به این مرحله راه یافته است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه کودکان ما بایستی فارغ از جنبه‌های آموزشی مطالعه، لذت خواندن را بچشند این مهم‌ترین اصل در ترغیب کودکان به مطالعه است، یادآور شد: دوشنبه‌های قصه و تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از طرح‌های شاخص حوزه ترویج کتابخوانی در استان بوده است که با هدف ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان به مطالعه و ترغیب آن‌ها به خواندن کتاب‌های مفید برنامه‌ریزی و اجرا شده‌اند که خوشبختانه استان بوشهر در این زمینه از نظر میزان مشارکت و نتايج جزء استان‌های پیشتاز به شمار می‌رود.

کرمپور با تاکید بر اینکه مطالعه کتاب علاوه بر افزودن اطلاعات فرد، موجب شکل‌گیری شخصیت و کمال فرد می‌شود، تصریح کرد: کرونا مردم جامعه را با شرایطی روبه‌رو کرد که تا به حال تجربه نکرده بودند بنابراین افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان برای بهبود کیفیت زندگی و پر کردن اوقات فراغت خود با روی آوردن به کتاب لحظات خوشی را برای خودشان و اطرافیانشان رقم زدند که خوشبختانه کودکان و نوجوانان بوشهری با اقبال خوبی که به کتابخوانی در دوران بحران نشان دادند، ثابت کردند که کتاب و کتابخوانی برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان برای کودکان و نوجوانانی که به مرحله نیمه‌نهایی پویش «با کتاب در خانه» راه‌ یافته‌اند آرزوی موفقیت کرد و یادآور شد: امیدوارم با همکاری و همدلی خانواده‌ها بتوانیم در مانوس کردن کودکان و نوجوانان با کتاب بیش از قبل موثر ظاهر شویم و کتاب را جزء جدایی‌ناپذیر زندگی آن‌ها کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: