bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
سرپرست سازمان حمل‌ونقل شهرداری بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: پس از شیوع کرونا، واحدهای خدمات‌دهی عمومی و اجتماعی نیز دچار مشکل شدند. فعالیت آنها در حالی با تعطیلی مواجه شد که نیاز عمومی همچنان وجود داشت. یکی از واحدهایی که با شیوع کرونا در بوشهر تعطیل شد و همچنان نیز راه‌اندازی نشده است. ناوگان اتوبوس‌رانی بوشهر است. تعطیلی طولانی‌مدت اتوبوس‌ها موجب نارضایتی مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد شده است؛ چراکه کرایه تاکسی با توجه به شرایط معیشتی که کرونا بر آن‌ها حاکم کرده است خارج از توان آن‌هاست.

داود علیزاده

پس از شیوع کرونا، واحدهای خدمات‌دهی عمومی و اجتماعی نیز دچار مشکل شدند. فعالیت آنها در حالی با تعطیلی مواجه شد که نیاز عمومی همچنان وجود داشت. یکی از واحدهایی که با شیوع کرونا در بوشهر تعطیل شد و همچنان نیز راه‌اندازی نشده است. ناوگان اتوبوس‌رانی بوشهر است. تعطیلی طولانی‌مدت اتوبوس‌ها موجب نارضایتی مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد شده است؛ چراکه کرایه تاکسی با توجه به شرایط معیشتی که کرونا بر آن‌ها حاکم کرده است خارج از توان آن‌هاست.

رصد بامداد جنوب از فعالیت اتوبوس‌رانی در سراسر کشور، نشان می‌دهد که این فعالیت در نقاط دیگر کشور نیز با مشکل روبه‌روست و همچنان بعد از چهار ماه به طریق قبل برنگشته است. به‌ویژه در شهرهایی که تعداد اتوبوس‌ها به‌اندازه کافی نیست و همین مساله موجب می‌شود تا فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل بهداشتی با دشواری روبه‌رو شود.

به گفته حسن شجاعی‌پور، سرپرست سازمان حمل‌ونقل شهرداری بوشهر، تعطیلی فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری این بندر تا ابلاغ ستاد مبارزه با کرونا این استان همچنان ادامه دارد که این خود برای مردم خبر خوشایندی نیست.

درباره وضعیت حمل‌ونقل شهری بندر بوشهر با سرپرست سازمان حمل‌ونقل شهرداری بوشهر گفت‌وگویی صورت داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آقای شجاعی پور با توجه به اینکه ناوگان اتوبوس‌رانی شهری در برخی از شهرهای کشور فعالیت خود را آغاز کردند، آیا شما هم برنامه‌ای برای آغاز فعالیت این ناوگان دارید؟ و آغاز فعالیت ناوگان اتوبوس‌رانی دقیقاً از چه زمانی خواهد بود؟

در خصوص آغاز به فعالیت ناوگان اتوبوس‌رانی، ما مدام فعالیت واحدهای اتوبوس‌رانی در نقاط دیگر کشور و همچنین مراکز استان‌های دیگر را رصد می‌کنیم. به‌ویژه شخصاً با تماس‌هایی داشتم باید اشاره کنم که همچنان در مراکز استان‌ها فعالیت ناوگان اتوبوس‌رانی به‌صورت کامل انجام نگرفته است. مراکز استان‌هایی همچون زنجان، قزوین و... البته در هفته‌های گذشته قصد راه‌اندازی ناوگان اتوبوس‌رانی بوشهر را داشتیم که با افزایش آمار کرونا در این ایام این تصمیم به تعویق افتاد.

از جهت دیگر فعالیت ناوگان اتوبوس‌رانی منوط به مجوز ستاد مبارزه با کرونای استان به ریاست استاندار است. مکاتباتی صورت گرفته است. در صورت ابلاغ مجوز از سوی نهاد مذکور فعالیت اتوبوس‌رانی در بوشهر نیز با رعایت پروتکل‌های مربوطه انجام خواهد گرفت.

آیا با توجه به گرانی و تورم احتمال افزایش قیمت بلیت‌ها وجود دارد؟

در سال جاری نسبت به سال قبل اکثریت مسیرها تغییری چندانی نداشته و برخی از مسیرها حدود ده‌درصدی افزایش داشته و برای نرخ تاکسی‌ها با شورای شهر مکاتباتی صورت گرفته است و لیست قیمتی با افزایشی حدود 15 تا 20 درصد پیشنهاد شده است؛ اما همچنان از مصوبه‌ای از سوی شورای شهر به ما ابلاغ نشده است.

با توجه به اوج‌گیری کرونا در این روزها در استان آیا تمهیدات خاصی را برای کنترل کرونا در اتوبوس‌های شهری در نظر گرفتید؟

طبیعی است که ناوگان اتوبوس‌رانی نیز همانند واحدهای دیگر در صورت فعالیت ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و ما از شهروندان تقاضا داریم با حفظ رعایت فاصله اجتماعی تمهیداتی همچون استفاده از ماسک و ... را نیز برای استفاده از اتوبوس در نظر بگیرند.

از سوی دیگر پس از راه‌اندازی ناوگان اتوبوس‌رانی برای رعایت مسائل بهداشتی دیگر از بلیت‌های سنتی استفاده نخواهد شد و کارت بلیت جایگزین می‌شود. این کارت‌ها در فروشگاه‌های نزدیک ایستگاه توزیع‌شده است که خواهشمندیم شهروندان نسبت به تهیه این کارت‌ها اقدام کنند؛ چراکه دیگر بلیت‌های گذشته استفاده نخواهد شد.

تعطیلی طولانی‌مدت اتوبوس‌ها موجب نارضایتی مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد شده است؛ چراکه کرایه تاکسی با توجه به شرایط معیشتی که کرونا بر آن‌ها حاکم کرده است خارج از توان آن‌هاست، بنابراین چاره‌ای جز راه‌اندازی مجدد ناوگان اتوبوس‌رانی نیست، نظر شما دراین‌باره چیست؟

ناوگان اتوبوس‌رانی مشکلی برای خدمات‌رسانی به مردم نداشته است. تنها دلیل تعطیلی، شیوع کرونا و توجه به‌سلامتی شهروندان بوده است؛ بنابراین همان‌طور که در سؤال قبل هم ذکر کردم. ناوگان اتوبوس‌رانی آمادگی خدمات‌دهی را دارد و به‌محض ابلاغ مجوز از نهاد مربوطه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. تمامی اتوبوسها سرویس شده و آماده فعالیت هستند تا به‌محض ابلاغ ستاد مبارزه با کرونا فعالیت خود را از سرگیرند.

شرایطی که مردم برای سوارشدن به اتوبوس‌ها در این شرایط باید رعایت کنند، کدام است؟

ما همه موظف به رعایت پروتکل بهداشتی هستیم که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود؛ بنابراین از شهروندان تقاضا داریم در صورت راه‌اندازی مجدد پروتکل مذکور را رعایت کنند.

آیا در سال جاری واحد جدیدی به خطوط اتوبوس‌رانی شهری اضافه کردید یا خواهید کرد؟

یکی دو دستگاه اتوبوس در حال بازسازی است که به ناوگان اضافه خواهد شد؛ اما تغییر آن‌چنانی در کلیت ناوگان نخواهیم داشت.

برنامه‌های حمایتی شما از رانندگان تاکسی و اتوبوس‌ها در دوران کرونا کدام بود؟

ما سعی کردیم تا آنجا که در مقدور باشد از رانندگان اتوبوس و تاکسی حمایت کنیم و در همین راستا حقوق و مزایای رانندگان اتوبوس‌رانی حتی در ایام تعطیلی نیز پرداخت‌شده است. برای رانندگان تاکسی هم اقدامات حمایتی مثل توزیع لاستیک، کارت اعتباری کمک‌معیشت و بسته‌های اقلام کمکی اقدام شده است.

لطفاً در خصوص راه‌اندازی سامانه هوشمند حمل‌ونقل بار و مسافر در بوشهر هم توضیح بفرمایید؟

این سازمان با مشکلاتی ازجمله وصول نشدن درآمدها، نداشتن باربرگ و مشکلات کارت سوخت و از این قبیل مواجه است یکی از راهکارهای لازم در این خصوص را راه‌اندازی سامانه هوشمند حمل‌ونقل بار و مسافر است. با توجه به اهمیت مدیریت زمان و سرعت عمل و کم کردن ترددهای غیرضروری مجهز کردن سیستم به این نرم‌افزار امری ضروری است.

از مزایای راه‌اندازی سامانه: هویت متمایز و ایجاد یک تصویر ملی پویا از شهر و جذب و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی ویژه در شهر با رویکرد شناسایی و ایجاد فرصت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیل گری جهت جذب و مشارکت این بخش در حوزه خدمات اصلی و پیرامونی حمل‌ونقل بار و کالای درون‌شهری و همچنین ارتقای خلاقیت و سرزندگی در فضاهای شهری و افزایش پایداری اکولوژیک با تأکید بر کاهش آلاینده‌ها و رفع ناهنجاری‌های اجتماعی - محیطی با رویکرد کاهش آلاینده‌های هوا و صدا ناشی از حمل‌ونقل بار و کالای درون‌شهری از طریق اعمال مدیریت جابجایی بار و کالا با رویکرد مدیریت حمل‌ونقل سبز تعریف کرد.

احداث این زیرساخت‌ها در راستای ساماندهی خودروهای باری قبل از ورود به معابر درون‌شهری، ایجاد درامد پایدار برای شهرداری و سبب بهبود ترافیک شهری و ایمن‌سازی معابر شهری، تکریم حقوق شهروندی و ایجاد امنیت ناوگان بار شهری، جلوگیری از پارک حاشیه‌ای و بهبود منظر شهری و ارائه امکانات رفاهی ویژه ناوگان باری شهری می‌شود.

.............................................


نام:
ایمیل:
* نظر: