bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
کریم جعفری: از روزی که نفت‌کش‌های ایران در اسکله نفتی بندر شهید رجایی در بندرعباس پهلو گرفتند تا در یک حرکت تاریخی محموله‌ای مهم و ارزشمند را برای مردم در محاصره ونزوئلا بارگیری کنند، یک نبرد دیپلماتیک، نظامی و امنیتی میان ایران و امریکا در سطح منطقه درگرفت که هنوز ابعاد مختلف آن فاش نشده است. همزمان با بارگیری این نفت‌کش‌ها، نیروی دریایی امریکا اقدام به تحرکات جدید و خطرناکی در خلیج ‌فارس کرد و چند رزمایش هم برگزار نمود.

کریم جعفری

از روزی که نفت‌کش‌های ایران در اسکله نفتی بندر شهید رجایی در بندرعباس پهلو گرفتند تا در یک حرکت تاریخی محموله‌ای مهم و ارزشمند را برای مردم در محاصره ونزوئلا بارگیری کنند، یک نبرد دیپلماتیک، نظامی و امنیتی میان ایران و امریکا در سطح منطقه درگرفت که هنوز ابعاد مختلف آن فاش نشده است. همزمان با بارگیری این نفت‌کش‌ها، نیروی دریایی امریکا اقدام به تحرکات جدید و خطرناکی در خلیج ‌فارس کرد و چند رزمایش هم برگزار نمود.

زحمت برای شناورهای ایرانی، پرواز در خط تماس بین‌المللی، ‌آب‌های اقتصادی و مراکز مهم از جمله سکوهای گازی و میادین نفتی ایران، بازرسی لنج‌های صیادی ایرانی (چراکه در این فاصله به‌دلیل مباحث کرونا و تعطیل شدن دبی، عملا هیچ لنج سفاری در دریا حرکت نمی‌کرد و همه در بندر لنگر انداخته بودند) مزاحمت برای شناورهای نیروی دریایی سپاه، رهگیری بالگردها و جنگنده‌های ایرانی که در منطقه پرواز می‌کردند و ... از جمله اقدامات طرف امریکایی بود.

امریکایی‌ها در تلاش برای مردد کردن و در نهایت منصرف کردن کشورمان از ارسال نفت‌کش‌ها، هر چه در چنته داشت، انجام داد و وقتی دست از تلاش کشید که نفت‌کش‌ها یکی پس از دیگری از تحویل محموله، دریانوردی خود را با فاصله معین و تعیین‌شده، آغاز کردند. در این زمان، کار طرف امریکایی از تهدید به خواهش و گفت‌وگو هم رسیده بود که در صورت انصراف ایران از ارسال این محموله، می‌توان گشایش‌هایی برای ایران در پی داشته باشد! اما در تهران تقریبا هیچکس به این موارد اصلا اهمیتی نمی‌داد.

در مقابل، ایران پس از اقدام نیروی دریایی سپاه در نزدیک شدن به ناوگان امریکا در شمال خلیج فارس با استفاده از آماده‌باش کامل نیروهای مسلح، پیام‌های مختلفی را برای طرف امریکایی ارسال کرد. این پیام‌ها همزمان شد با قدرت‌نمایی ایران در تنگه هرمز و اقدامات سنگین و حساب‌شده علیه نیروی دریایی امریکا که باعث شد تا آنها با جدی گرفتن خطر، به نیمه جنوبی خلیج‌فارس و سواحل کشورهای عربی پناه برده و عملا در لاک دفاعی فرو بروند.

در این میان، یک رسانه انگلیسی مدعی شده ایران و امریکا از طریق دو کشور در منطقه پیام‌هایی درباره نفت‌کش‌های ایرانی عازم ونزوئلا رد و بدل کرده‌اند! که البته یک ادعا نیست، بلکه واقعیتی عینی است. روزنامه فایننشال‌تایمز اقدام جمهوری اسلامی ایران برای ارسال پنج نفت‌کش حامل بنزین به آب‌های ونزوئلا را «ماموریتی آکنده از خطر» توصیف کرده است. به نوشته این روزنامه: «ایران با ارسال این محموله قصد ارسال پیامی روشن را داشت و آن اینکه مصمم است سرسختانه‌تر از قبل سیاست‌های امریکا را به چالش بکشد».

این ماموریت یکشنبه هفته گذشته به پایان رسید و آخرین نفت‌کش به مقصدش در ونزوئلا رسید. واشنگتن به‌‌رغم حضور نظامی گسترده در آب‌های دریای کارائیب دخالتی در ارسال این محموله نکرد و ایران موفق شد سوخت موردنیاز ونزوئلا را به دست این کشور برساند. در اینکه چرا امریکا هیچ دخالتی با وجود تهدیدهای سنگین که توسط طرف‌های معتبر به ایران ارسال می‌شد، نکرد، مساله‌ای که این روزنامه در ادامه مطلب خود به آن اشاره کرده است. این روزنامه به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است: «سیاست ما در برابر امریکا از دفاع به حمله تغییر کرده است. امریکا از طریق دو طرف منطقه‌ای برای ما پیام ارسال کرد که «اگر به ارسال این محموله‌ها ادامه بدهید نفت‌کش‌هایتان را می‌زنیم». پاسخ ما روشن بود: اگر به ما حمله کنید متقابلا حمله می‌کنیم. آنها می‌دانستند که بدون ثانیه‌ای تردید این کار را انجام می‌دادیم».

فایننشال‌تایمز نوشته برای ایران ارسال این محموله‌ها از خلیج فارس به سمت آب‌های دریایی کارائیب توجیهی از لحاظ اقتصادی نداشت. آنها در مجموع حداکثر ۵۰ میلیون دلار از این معامله به دست‌ می‌آورند که آن هم در قالب طلا و نه پول نقد تحویل داده می‌شود. البته این خبر روزنامه انگلیسی کذب محض است، ایران نه طلا گرفت و نه پول نقد، بلکه یک معامله پایاپای بوده و ایران بابت آن، محصولات تولیدی ونزوئلا را وارد می‌کند.

یک تاجر ارشد محصولات نفتی که ارتباط‌هایی با حکومت ایران دارد گفت: «این روش دونالد ترامپ را خلع سلاح کرده چون ما نشان داده‌ایم که باکی از مرگ نداریم. نفت‌کش‌های ما آگاهانه به سمت یک وضعیت مبهم حرکت کردند. اقدام بسیار شجاعانه‌ای بود». یک دیپلمات غربی هم در گفت‌وگو با این روزنامه گفت که ایران به‌‌رغم فشار تحریم‌ها تمایلی به تغییر سیاست‌هایش در خاورمیانه ندارد. این دیپلمات گفت: «امریکا می‌داند که تحریم‌هایش نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد».

نکته‌ای مهمی مقام آگاه ایرانی به فایننشال‌تایمز گفت که این روزنامه آن را منتشر نکرد و مشخص نیست چرا این روزنامه خبر به این مهمی را سانسور کرده است!! البته این روزنامه به خیلی از موارد دیگر هم نپرداخته است!!!


نام:
ایمیل:
* نظر: