bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
افزایش 50 درصدی حوزه امتحانات نهایی
داود علیزاده: آموزش ‌و پرورش در حالی دارد به پایان سال تحصیلی خود نزدیک می‌شود که پیچیده‌ترین سال تحصیلی را پشت سر گذاشته است. شیوع ویروس کرونا که موجب تعطیلی مدارس شده بود درنهایت باعث شد تا آموزش غیرحضوری در سطوح مختلف و در بسترهای گوناگون رواج یابد.

داود علیزاده

آموزش ‌و پرورش در حالی دارد به پایان سال تحصیلی خود نزدیک می‌شود که پیچیده‌ترین سال تحصیلی را پشت سر گذاشته است. شیوع ویروس کرونا که موجب تعطیلی مدارس شده بود درنهایت باعث شد تا آموزش غیرحضوری در سطوح مختلف و در بسترهای گوناگون رواج یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره متوسطه ۸۰ درصد از محتوای آموزشی این پایه تحصیلی پیش از شیوع کرونا به روش حضوری و تنها ۲۰ درصد محتوای کتب درسی به صورت مجازی و با استفاده از پیام‌رسان‌های موجود و شبکه شاد تدریس شده است. با وجود این، چالش اصلی این وزارتخانه در گام آخر همچنان پابرجا بود. آن‌ هم برگزاری امتحانات در صورت ادامه‌دار بودن شیوع کرونا و شرایط ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی.

پیش ازاین شایعه تعویق و همچنین برگزاری غیرحضوری امتحانات نهایی به گوش می‌رسید؛ اما در نهایت وزارت آموزش‌وپرورش تصمیم گرفت تا این امتحانات با شرایط ویژه از 17 خرداد برگزار شود. در حال حاضر امتحانات پایان سال مدارس در کشور، با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

در بوشهر نیز همانند تمام کشور این آزمون‌ها به‌صورت حضوری در حال برگزاری است. 9 هزار دانش‌آموز و داوطلب آزاد در 120 حوزه امتحانی در آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم شرکت می‌کنند. فاصله‌گذاری 8/1 تا 2 متر بین صندلی و افزایش 50 درصدی تعداد حوزه‌ها در راستای ایجاد محیطی سالم برای دانش آموزان از تغییرات چشمگیر امتحانات امسال است.

بااین‌حال، برای خانواده‌ها همچنان این سوالاتی درباره نحوه برگزاری امتحانات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حین برگزاری امتحانات وجود دارد. به همین بهانه بامداد جنوب با علیمراد کرمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به نگرانی خانواده‌ها برای شرکت دانش آموزان در جلسه امتحانات نهایی، آموزش‌وپرورش استان بوشهر چه اقداماتی صورت داده است؟

اداره کل آموزش‌وپرورش استان بوشهر برای کاهش و رفع نگرانی‌ خانواده‌ها، دو راهبرد را برای برگزاری آزمون در شرایط اطمینان‌بخش اتخاذ کرده است:

راهبرد اول آگاه‌سازی دانش آموزان و خانواده‌هاست که این کار از طریق اطلاع‌رسانی مستمر و موثر از طریق رسانه‌های جمعی مجازی انجام‌شده است هدف این مرحله آگاه‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از مسوولیت‌ها و وظایف بوده است که باید قبل و حین برگزاری آزمون‌ها موردتوجه قرار گیرند.

راهبرد دوم وظایف و مسوولیت اداره کل بود که می‌بایست تدارکات لازم برای برگزاری آزمون در فضای ایمن انجام می‌گرفت. خوشبختانه ستاد مدیریت کرونای استان مصوب کرده که همه دستگاه‌های اجرائی استان برای ایجاد فضای امن و ایمن یاریگر آموزش‌وپرورش استان در برگزاری آزمون‌ها باشند.به‌دنبال آن جلسه شورای نظارت بر آزمون‌ها در اداره‌کل با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مامور در این کار و همچنین دانشگاه علوم پزشکی برای هماهنگی برگزار شد.

اداره کل، امکانات لازم برای ضدعفونی و گندزدایی حوزه‌های امتحانی قبل و بعد از هر یک از آزمون‌ها را فراهم آورده و به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، صندلی‌ها با فاصله‌گذاری 8/1 تا 2 متر چینش شده‌اند.

تعداد حوزه‌های امتحانی به نسبت سال گذشته 50 درصد افزایش پیداکرده است و برای اولین بار هم حوزه‌های امتحانی یک مراقب سلامت دارند که غربالگری را از طریق تب سنجی قبل از برگزاری آزمون انجام می‌دهند.

چه تعداد دانش‌آموز در بوشهر در چه تعداد حوزه امتحانی شرکت می‌کنند؟ این تعداد حوزه برای برگزاری آزمون با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی کافی است؟

در بوشهر 9 هزار دانش‌آموز و داوطلب آزاد در 120 حوزه امتحانی در سراسر در آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم شرکت می‌کنند.

با توجه به‌ضرورت فاصله 8/1 تا 2 متر بین صندلی، به همین دلیل حوزه‌های امتحانی را تا 50 درصد افزایش داده‌ایم و این تعداد حوزه‌ها در راستای ایجاد محیطی سالم برای دانش آموزان است.

آموزش ‌و پرورش برای برگزاری جلسه امتحانی به دانش آموزان و کارکنان وسایل بهداشتی و ضدعفونی در نظر گرفته است؟ یا والدین می‌بایست از قبل برای این‌گونه اقلام به فکر باشند؟

برای همه کارکنان حاضر در حوزه امتحانی به تعداد کافی ماسک و دستکش تهیه‌شده است. همچنین به تعداد ۱۰ درصد دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحانی وجود دارد؛ اما خانواده‌ها می‌بایست این اقلام بهداشتی را برای فرزندان خود تهیه کنند.

یکی از مسائلی که خانواده‌ها برای دوران امتحان مطرح کردند، فعال نبودن ناوگان اتوبوس‌رانی است و همین‌طور حمل‌ونقل دانش آموزان در این شرایط... دراین‌باره نیز توضیح بفرمایید؟

بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، خود خانواده‌ها برای حفظ سلامتی فرزندانشان باید آنها را به حوزه امتحانی رسانده و برگردانند.

اگر مدرسه‌ای تخلف کرد دقیقا با او چه برخوردی می‌شود و یا نحوه سر زدن به این مدارس در طول برگزاری امتحانات چگونه است؟

همه‌روزه ناظران به حوزه‌های امتحانی در سراسر استان اعزام‌شده تا فرآیند برگزاری امتحانات طور مرتب رصد و گزارش نمایند که خوشبختانه تاکنون مورد خاصی گزارش نشده است؛ اما اگر در صورت مشاهده با رئیس حوزه امتحانی برخورد قانونی می‌شود.

در پروتکل برگزاری امتحانات نهایی چه مواردی قیدشده است؟

بحث تهویه سالن‌های آزمون‌ها مورد تاکید قرارگرفته است، ضدعفونی حوزه‌های امتحانی قبل و بعد از آزمون و حتی کفش‌های دانش‌آموزان باید ضدعفونی می‌شود، در حوزه‌های امتحانی به تعداد کافی ماسک بهداشتی و دستکش در اختیار داشته باشند تا اگر هر دانش‌آموزی به هر دلیلی نتوانسته ابن اقلام را تهیه کند در اختیار آنها قرار گیرد.

برنامه مدون گندزدایی کلیه سطوح دارای امکان تماس زیاد، تأمین صابون مایع و محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست، فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع در ورودی حوزه‌های آزمون، تأمین فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در محل آزمون، تست وضعیت سلامت دانش‌آموزان معلمان و کارکنان با استفاده از سایت «salamat.gov.ir» نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی مبنی بر اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران بر اساس آموزش‌های بهداشتی، همچنین اعلام هشدار در ورودی‌های اصلی، نصب علائمی به‌منظور تعیین فاصله ایمن در محل ورود و خروج دانش‌آموزان و کارکنان، غربالگری بر پایه اندازه‌گیری حرارت بدن از طریق دستگاه‌های الکترونیکی بدون تماس با دانش‌آموز از دیگر موارد قیدشده در پروتکل است.

تکلیف دانش‌آموزانی که به کرونا مشکوک هستند یا مبتلا برای امتحان نهایی به چه صورت خواهد بود؟

از دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای در اتاق جداگانه امتحان گرفته می‌شود؛ ولی از ورود افراد مشکوک به بیماری در جلسه‌های آزمون ممانعت شده و صورت‌جلسه می‌شود. این دانش‌آموزان می‌توانند در امتحانات غایبان موجه که در شهریورماه شرکت کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: