bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مناظره جنجالی برای روشن شدن حقایق؛
علی پورتنگستانی : نه اینکه فکر کنید در جدال طولانی محمدحسین میثاقیان مجری برنامه فوتبال برتر با مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال، تاج برنده مناظره شد، نه اصلا چنین نشد اتفاقا در خلال این مصاحبه متوجه شدیم قراردادی که بارها مهدی تاج از آن به‌عنوان یکی از بهترین قراردادهای تاریخ فوتبال ایران نام برد نه تنها بهترین نیست که حتی ظرفیت بدترین بودن را هم ندارد.

علی پورتنگستانی : قرارداد ننگین با ویملوتس بهترین بود!

نه اینکه فکر کنید در جدال طولانی محمدحسین میثاقیان مجری برنامه فوتبال برتر با مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال، تاج برنده مناظره شد، نه اصلا چنین نشد اتفاقا در خلال این مصاحبه متوجه شدیم قراردادی که بارها مهدی تاج از آن به‌عنوان یکی از بهترین قراردادهای تاریخ فوتبال ایران نام برد نه تنها بهترین نیست که حتی ظرفیت بدترین بودن را هم ندارد.

مصاحبه میثاقی و مهدی تاج در برنامه فوبتال برتر از آن گفت‌وگوهایی بود که به ندرت شاهدش هستیم. دیالوگی که بی‌مقدمه شروع شد، سریع ادامه پیدا کرد تا به عصبانیت و خشم رسید و با ناراحتی خاتمه یافت. همانطور که می‌دانید، چند روزی است که مهدی تاج با صحبت‌هایش علیه وزیر ورزش حاشیه‌ساز و خبرساز شده است، شب بسیار سخت و پرتنش و اضطرابی را در برنامه فوتبال برتر پشت سر گذاشت و در مقابل گفت‌وگویی که در برخی لحظاتش بسیار سریع و پینگ پنگی دنبال می‌شد و عرق‌های میهمان برنامه را سرازیر کرده بود، به روش خاص خود مقاومت کرد.

همانطور که از قبل گفته شده بود، موضوع اصلی این برنامه چگونگی انتخاب ویلموتس برای تیم ملی فوتبال کشورمان از میان مربیان مختلفی بود که نامشان از سوی فدراسیون اعلام شده بود و اینکه در نهایت چطور قرارداد این مربی نهایی شد؛ قراردادی که حالا فوتبال ایران را در آستانه ضرری هنگفت قرار داده است. فدراسیون فوتبال تاکنون مبلغ دو میلیون یورو به ویلموتس سرمربی سابق بلژیکیش پرداخت کرده و در صورتی که پرونده‌ای که در فیفا تشکیل شده را ببازد، باید پنج میلیون یوروی دیگر هم به این مربی پرداخت کند؛ آن هم فقط برای چهار بازی رسمی که البته با دو شکست تلخ برای فوتبال ما مقابل بحرین و عراق همراه بود؛ اما آنچه دوشنبه‌شب در برنامه فوتبال رخ داد چیزی فراتر از این مساله مهم و حاشیه‌ساز بود.

قبل از اینکه وارد جزئیات ریز‌تر این مناظره طولانی شویم بهتر است نگاهی هم به صحبت‌های تاج در مورد قرارداد ننگینی که با سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان، یعنی مارک ویلموتس بسته شده بود، داشته باشیم.

مهدی تاج در ابتدا در مورد اینکه چطور با ویلموتس قرارداد بسته شده بود، گفت: کارشناسان، پیشکسوتان و کمیته فنی نفراتی چون برانکو ، لوپتکی، رناند، هیرو و را بررسی کردند. برخی رقم‌های بالا داشتند که از آنها گذشتیم. در این بین اول لوپتکی را مورد بررسی قرار دادیم. با قشقاوی صحبت کردیم. اولین بازی ما بدون سرمربی طی شد و دنبال این بودیم که برای تیم ملی تعیین تکلیف کنیم. زمان داشت می‌گذشت و ما نیاز داشتیم که به مقدماتی جام جهانی برویم. لوپتکی نظرش مثبت بود. سرمربی تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید بود. 20 روز از ما زمان خواست. در سفارت با وی دیدار کردیم و او مخالفت خود را به‌دلیل سرطان پدرش اعلام کرد و گفت باید در کشورش بماند. رنارد نفر بعدی بود. او در تیم مراکش مشغول بود و به ما گفت بعد از جام ملت‌های افریقا جواب خواهد داد؛ اما ما برای این وقت دادن زمان زیادی را از دست می‌دادیم ما از آمدن او مطمئن نبودیم و نتوانستیم ریسک کنیم. سپس سراغ ویلموتس رفتیم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا در سفارت با ویلموتس قرار ملاقات گذاشت‌، تصریح کرد: برای مذاکره این بهترین جای ممکن بود و مذاکرات را انجام دادیم. درباره معرفی‌های مرکز تجاری ایران و هلند باید گفت که این هم یکی از پیشنهادات بود که به وزارت ورزش ایران شده بود. مانند همه پیشنهاداتی که شده بود. این مرکز و هر جای دیگر، تنها پیشنهاد داد؛ اما انتخاب نهایی با کمیته فنی بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هر سه گزینه از سوی همین مرکز معرفی شدند، افزود: اینگونه نیست. برای مثال برانکو را این مرکز معرفی نکرد. وزارت ورزش تنها پیشنهادات را ارجاع می‌دادند. دالیچ و برانکو را هم وزارت ورزش معرفی کرد و ما بررسی‌هایی انجام دادیم؛ اما اینکه بخواهیم بگوییم نهادی یا شخصی ما را مجبور به انتخاب کرده است ، اینگونه نبود. در زمان کیروش برای بازی‌های دوستانه پاداش می‌دادیم؛ اما در قرارداد ویلموتس عنوان کردیم از ابتدا که برای بازی‌های دوستانه پاداشی در کار نیست.

وی درباره ماجرای شکایتی که ویلموتس انجام داده و فسخ قراردادش گفت: قرارداد ویلموتس با ما اینگونه بود که در 22 مه 2019 تا فینال جام جهانی 2022 با وی قرار داد امضا کردیم. در قرارداد وی دو دستیار نیز معرفی شد و دو دستیار داخلی را نیز پذیرفت. در قرارداد کی‌روش اما 10 دستیار قید شده بود. 18 اکتبر 2019 ویلموتس خواستار دریافت مبلغی از قراردادش شد. یک میلیون و 250 هزار یورو برای پنج ماه کاری که کرده بود خواست. در واقع او 5-6 ماه اول هیچ پولی از ما نگرفت.

تاج در مورد فسخ قرارداد از سوی این مربی خاطرنشان کرد: وکیل ویلموتس در ابتدا گفت در این قرارداد فدراسیون فوتبال سر ما کلاه گذاشته است! قراردادی که بند خسارت در آن نبود و در تهران به قرارداد اضافه شده است. این در حالی است ویلموتس قرارداد را همینطور که هست امضا کرده است. و البته همه اعضای هیات‌رئیسه هم این قرارداد را امضا کردند زیرا این مربی در هیات‌رئیسه صحبت کرد و برنامه‌هایی ارائه داد. در آن زمان وزیر ورزش خواستار این شد که ضمانتی از ویلموتس بگیریم که تنها در صورت موجه بتواند قراردادش را فسخ کند. ویلموتس هم دلیل موجه داشت و پنج ماه حقوقش را نگرفته بود و تصمیم گرفت قراردادش را فسخ کند.

این در حالی است که رئیس سابق فدراسیون فوتبال کشورمان در بخشی از صحبت‌های خود معتقد بود قراردادی که با مارک ویلموتس بسته شده است، یکی از بهترین‌ قراردادهایی بود که در زمان ریاست او به ثبت رسیده است. قراردادی که با یک نگاه ساده می‌توان از آن فهمید که به ضرر ما و به‌نفع ویلموتس بوده است. اینکه چطور تاج از این قرارداد دفاع می‌کند، جای تعجب دارد. اگر ویلموتس برنده این قرارداد و دعوا باشد سنگین‌ترین جریمه فوتبالی تاریخ با مبلغی بیش از پنج میلیون یورو را به فدراسیون ورشکسته ما تحمیل می‌کند؛ این یعنی فاجعه. یعنی اوج ندانم کاری.

اما این تمام ماجرا برنامه دوشنبه‌شب فوتبال برتر نبود. مهدی تاج با زیرکی تمام توانست میثاقی را به بالاترین نقطه عصبانیت برساند به نحوی که مجری برنامه فوتبال برتر حتی نخواست هنگام خارج شدن تاج از استودیو برنامه فوتبال برتر با او خداحافظی کند. این البته تنها باخت دیشب میثاقی نبود. او وقتی از حفاظ محکم رسانه‌ای زمان ریاست تاج سخن گفت غیر مستقیم عادل فردوسی‌پور را در دسته متهمان این حفاظ قرار داد تا جایی که تاج به او گفت شما منظورتان عادل فردوسی‌پور است. میثاقی از این جهت هم باخت تا طرفداران بی‌شمار عادل را بیشتر از گذشته رودروی خود قرار دهد. باخت دیگر میثاقی اما نیمه‌تمام رها کردن مصاحبه‌اش با تاج بود آنجا که سوالات مردمی را از رئیس سابق فدراسیون فوتبال نپرسید با این دلیل که تاج گفت ممکن است این سوالات خودتان باشد نه مردم. تاج اینگونه میثاقی را عصبی کرد و بعدش هم زیرکانه به او اصرار کرد سوالات مردم را بپرسد که جناب میثاقی از کوره در رفت با ناراحتی مصاحبه با تاج را تمام کرد.

در هر صورت باید گفت که با مناظره‌ای که میان میثاقی و تاج صورت گرفت، باز هم بسیاری از ابهامات پاسخی داده نشد. این بدین معنی است که ما فوتبالدوستان همچنان از اینکه بفهمیم چطور فدراسیون فوتبال زیر بار چنین قرارداد ننگینی با مارک ویلموتس رفته است محروم باشیم.

شاهرخی: در ورزش ایران دلالی و حقه‌بازی بیداد می‌کند

بامداد جنوب: سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرد که در ورزش ایران به‌خصوص فوتبال، حقه‌بازی و دلالی بیدا می‌کند.

همایون شاهرخی درباره قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس و اینکه مربی بلژیکی پیشین تیم ملی تاکنون دو میلیون یورو از فدراسیون پول دریافت کرده است، گفت: چقدر کم پول گرفته است! اگر بخواهیم در مورد اشتباهات حرف بزنیم باید شاهنامه بنویسیم و متاسفانه ورزش ایران به‌خصوص فوتبال وضعیتی افسار گسیخته دارد. در قراردادی که با ویلموتس منعقد شد، همه آنهایی که بر مسند کار بودند مقصر هستند و بدون شک نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند تا همه چیز در این مورد برای مردم روشن شود. پولی که هزینه می‌شود برای خود مسوولان نیست. آنها می‌آیند و با پخش تصاویرشان در تلویزیون و رسانه‌ها شهرت به دست می‌آورند و وقتی هم مرتکب اشتباهی می‌شوند برخوردی صورت نمی‌گیرد. بدون تعارف باید بگویم که تک تک مسوولان فدراسیون و وزیر ورزش در عقد این نوع قرارداد با ویلموتس مقصر هستند. جالب اینجاست که در ایران وقتی مدیران استعفا می‌دهند یا برکنار می‌شوند، در مورد عملکرد و اتفاق‌هایی که در دوران مدیریتشان رخ داده است، پاسخگو نیستند.

شاهرخی درباره انتخاب دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی که با انتقادهایی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: وقتی کار دست کاردان نباشد مشکل ایجاد می‌شود. وقتی قرار است تصمیمی گرفته شود باید کار به دست چند متخصص سپرده شود و آنها مسوولیت این کار را باید بر عهده بگیرند تا اگر اشتباهی رخ داد، پاسخگو باشند. وقتی یک فرد به تنهایی تصمیم بگیرد، در نهایت ممکن است خودش را به مریضی بزند، استعفا بدهد و هیچ اتفاقی هم نیفتد.


نام:
ایمیل:
* نظر: