bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
رشد افسارگسیخته طلا ادامه‌دار شد؛
جواد شکریان: این روزها بازار طلا و ارز گوی سبقت را از همدیگر ربوده و رکوردهای چندماهه و چندساله را یکی پس از دیگری جابه‌جا می‌کنند. در این میان اما طلا داستان متفاوتی دارد، تا جایی که قیمت این فلز ارزشمند بر بلندترین قله تاریخ خود ایستاده و تمامی رکوردهای پیشین را جابه‌جا کرده است.

جواد شکریان: 

این روزها بازار طلا و ارز گوی سبقت را از همدیگر ربوده و رکوردهای چندماهه و چندساله را یکی پس از دیگری جابه‌جا می‌کنند. در این میان اما طلا داستان متفاوتی دارد، تا جایی که قیمت این فلز ارزشمند بر بلندترین قله تاریخ خود ایستاده و تمامی رکوردهای پیشین را جابه‌جا کرده است.

ماه‌های پایانی سال 97 بود که طلا و سکه بار دیگر بنای افزایش قیمت گذاشت و در عرض کمتر از دو ماه بیش از 500 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساندند تا جایی که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی از چهار میلیون تومان به چهار میلیون و 600 هزار تومان و قیمت هر گرم طلا نیز از 398 هزار تومان به 460 هزار تومان رسید.

بر این اساس، سال 98 در حالی آغاز شد که قیمت سکه چهار میلیون و 600 هزار تومان بود. این نرخ تا پایان اردیبهشت‌ماه به پنج میلیون تومان رسید، اما دوباره افت قیمت آن آغاز شد و در یک روند تدریجی در پایان مهرماه به سه میلیون و 800 هزار تومان نیز کاهش یافت. اما از آبان‌ماه بود که بار دیگر افزایش قیمت سکه و طلا آغاز شد. این افزایش همزمان با افزایش تدریجی قیمت انس جهانی بود که بر قیمت طلای داخلی نیز اثر گذاشت. افزایش قیمت‌ها ادامه یافت تا اسفندماه که قیمت سکه به حدود شش میلیون تومان نیز رسید. قیمت هر انس طلا که اوایل سال 98 حدود هزار و 300 دلاربود، در اسفندماه از هزار و 700 دلار نیز عبور کرد. این قیمت، بالاترین میزان از دسامبر سال 2012 بوده است.

البته تغییرات قیمت جهانی طلا همزمان با شیوع ویروس کرونا بود که اثرات اقتصادی آن باعث شد بازارها دچار نوسان شوند. اما تدابیر مالی بانک‌های مرکزی جهان برای مقابله با اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در برهه‌هایی باعث کاهش قیمت طلای جهانی شد. در ایران نیز در حالی که ازاواسط فصل پاییز، شرایط، اندکی بهبود یافت ونشانه‌های پایان رکود بازار طلا آشکار شده بود وحجم خرید و فروش در این بازار رو به افزایش گذاشت، با شیوع ویروس کرونا، شمار خریداران در این بازار به‌شدت کاهش یافت، طوری که دوباره رکود به این بازار برگشت و عملا در روزهای پایانی سال 98 خرید و فروشی در این بازار انجام نگرفت. در نتیجه در سال 98 بازار طلا علاوه بر نوسانات قیمت انس جهانی و نوسانات بازار ارز، تحت تاثیر عامل سوم یعنی ویروس کرونا نیز قرار گرفت. نوسانات قیمت ارز و انس جهانی که بارها به بالای هزار و 600 دلار صعود کرد و دوباره سقوط کرد، در پایان سال گذشته باعث شد که بازار طلای داخل نیز به‌صورت روزانه نوسانات زیادی را تجربه کند و نتواند در یک دامنه قیمتی، ثابت بماند و در نهایت در بالاترین میزان خود یعنی شش میلیون تومان ثبت شود.

این وضعیت افزایشی در بازار طلا و سکه داخلی هم‌راستا با بازارهای جهانی ادامه یافت تا اینکه روز گذشته قیمت هر انس طلای جهانی قله هزار و 741 واحدی را پشت سر گذاشت و نرخ هر سکه تمام بهار آزادی نیز در بازارهای داخلی به هفت میلیون و 770 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز روز جمعه در بازارهای داخلی به 763 هزار و 420 تومان رسید که بالاترین نرخ در بازارهای داخلی بوده است.

در این زمینه، به‌گفته نائب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در هفته اخیر به‌دنبال روند صعودی قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی و نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا نیز در بالاترین رنج قیمتی خود قرار گرفت که بی‌سابقه بوده است.

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار داخلی سکه و طلا طی یک هفته اخیر، اظهار کرد: تحت تاثیر بازارهای جهانی به‌دلیل حوادث داخلی آمریکا،نرخ اونس جهانی رو به بالا بود. در بازار داخل نیز قیمت ارز در طول هفته روند افزایشی شدیدی را در بازار آزاد تجربه کرد و در کانال ۱۹ هزار تومان قرار گرفت؛ لذا بر اثر این دو عامل در یک هفته اخیر، قیمت سکه و طلا به بالاترین رقم خود رسید و رکورد زد. البته با وجود افزایش قیمت، دادوستدها روالی عادی و کاهشی داشت.

نائب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر حباب سکه زیر ۳۰۰ هزار تومان است، اعلام کرد: در طول هفته اخیر هر قطعه سکه طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید نیز با افزایش ۲۴۰ هزار تومانی، هفت میلیون و ۸۱۰ هزار تومان فروخته شد که این رقم یک رکورد جدید برای قیمت سکه است.

به‌گفته کشتی‌آرای، نیم‌سکه به سه میلیون و ۸۶۰ هزار تومان رسید که افزایش ۸۰ هزار تومانی داشته است. ربع‌سکه و سکه‌های یک گرمی هر کدام با ۵۰ هزار تومان افزایش به‌ترتیب به دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و یک میلیون ۱۲۰ رسیده‌اند. در مجموع قیمت همه سکه‌ها افزایشی بوده و رکورد جدیدی ثبت شده است.

وی در پایان تصریح کرد که هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز برای اولین بار به ۷۶۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا هم به همین ترتیب از سه میلیون و ۱۸۵ هزار تومان در اوایل هفته به سه میلیون و ۳۰۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: