bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
کریم جعفری: چند روز پیش یکی از دوستان پرسیده است که آیا در شرایط فعلی تحریم و مشکلات اقتصادی و بی‌پولی، ما باز هم به سراغ خرید جنگنده خواهیم رفت؟ اصلا روس‌ها می‌توانند جنگنده مورد نیاز ما را تامین کنند؟ ما چند فروند جنگنده خواهیم خرید؟ در این مورد فکر کنم قبلا توضیحاتی داده‌ام؛ اما بگذارید به‌صورت خلاصه پاسخ بدهم:

ما و چند نکته در مورد خرید جنگنده...

کریم جعفری

چند روز پیش یکی از دوستان پرسیده است که آیا در شرایط فعلی تحریم و مشکلات اقتصادی و بی‌پولی، ما باز هم به سراغ خرید جنگنده خواهیم رفت؟ اصلا روس‌ها می‌توانند جنگنده مورد نیاز ما را تامین کنند؟ ما چند فروند جنگنده خواهیم خرید؟ در این مورد فکر کنم قبلا توضیحاتی داده‌ام؛ اما بگذارید به‌صورت خلاصه پاسخ بدهم:

ما پول جنگنده‌ها می‌دهیم، حتی اگر بخواهیم 200 فروند جنگنده هم بخریم، باز هم مشکلی نداریم. چه از روسیه و چه از چین. راهکار و راه دارد، شاید کسی این راه و راهکار را نداند. کافی است مطالعه‌ای در مورد شیوه‌های پرداخت سایر کشورها به طرف روس داشته باشید تا به نتیجه برسید. مثلا اندونزی وقتی قرار شد سوخو 30 از روسیه بخرد، پول آن را با محصولات کشاورزی پرداخت کرد، همچنین هند اقدام به صادرات برنج و سایر محصولات کشاورزی و تولیدات محلی به روسیه می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت که ایران هم می‌تواند با صادرات نفت‌خام به روسیه و فروش این نفت و محصولات پتروشیمی عملا هر چیزی که قرار باشد را از روس‌ها خرید کند.

روس‌ها هم هیچ مشکلی در تولید جنگنده ندارند، برای هر کشوری که قرار بوده تولید کنند به روز تولید کرده و تحویل داده‌اند. هر سلاحی که از طرف کشورهای خارجی سفارش داده شده، به موقع تحویل شده است. مانند میگ‌های 29 مصری، اس400 ترکیه، اس400 چین و هند، سوخوهای 30 الجزایری و .... روس‌ها در این زمینه به‌شدت تلاش می‌کنند مشتری‌مدار باشند. علاوه‌بر مثال‌های بالا، همین یکی دو روز پیش هندی‌ها تقاضای خرید فوری 12 فروند جنگنده سنگین سوخو 30 و 12 جنگنده دفاع هوایی نزدیک میگ 29 به روس‌ها کردند که مقامات روس قول ارسال فوری این جنگنده‌ها را دادند. مصری‌ها نیز چندی پیش سفارش خرید سوخو 35 دادند که خیلی زود سفارش آنها آماده شد.

اینکه ما چند فروند نیاز داریم، را فرماندهان می‌دانند. اما به‌خوبی می‌دانم که قرار نیست در خرید جنگنده تنوع داشته باشیم، جنگنده از یک خانواده خریداری می‌شود تا هزینه تعمیر و نگهداری، آموزش، تسلیحات و... پایین بیاید؛ اما آنچه مشخص است این تعداد در صورت خرید، قابل‌توجه خواهد بود. ما از تجربه خرید محدود میگ 29 و سوخو 24 درس گرفته‌ایم، ایجاد زیرساخت برای خرید دو تا سه اسکادران به هیچ عنوان به صرفه نیست. ایران قرارداد خرید سوخو 30 اس‌ام را امضا کرده و طرف روس هم در این مورد تعهداتی دارد. در مورد خرید سوخو 35 نیز چون گفته‌اند حرفی نزنیم، فعلا چیزی نمی‌گویم.

حرف‌های بدون پشتوانه را به هیچ عنوان قبول نکنید، اینکه یکی برود جایی چیزی بخواند و بعد بیاید حرف‌هایی بزند که خودش هم دلیلش را نداند، اصلا اهمیت ندارد. امریکایی‌ها اگر واقعا می‌دانند که ما به لحاظ مالی برای خرید سلاح دچا مضیقه هستیم، چرا خودشان را برای تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان، رسما .... کرده‌اند؟ پیش از این هم عرض کردم و دوباره هم می‌گویم، ما در بالا بردن سطح دفاعی کشورمان و افزایش قدرت بازدارندگی از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. در همه بعد از پیروزی انقلاب به اندازه یک سال سعودی‌ها از خارج سلاح نخریده‌ایم و همواره به داخل متکی بوده‌ایم، اما وقتی هم قرار شد خرید کنیم، از گذشته درس‌های فراوانی گرفته‌ایم، شرایطی را می‌گنجانیم که بعدا در تنگنا قرار نگیریم

ما خریدهای بسیار خوبی کرده‌ایم، تسلیحاتی همین الان هم در دست داریم که بسیار راهبردی است و تولید خودمان نیست، سامانه‌هایی وجود دارد که بنا به ملاحظاتی فعلا صحبتی از آن نمی‌شود. ما کشور ثروتمندی هستیم و این تحریم‌ها فقط ما را مجبور به افزایش تکیه در داخل می‌کند تا با فشار مردم به سمت بهتر شدن پیش برویم، فشار هست، بی‌عدالتی هست، فساد هست، دزدی و ارتشا هست، همه هم می‌دانیم، اما در حوزه دفاع از کشور و امنیت مردم، ایران به هیچ عنوان شوخی ندارد، دستمان به دعای خیر مردم و تلاش جوانان این کشور، پر است.


نام:
ایمیل:
* نظر: