bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
کاهش حدود 6 میلیون تومانی هزینه وام مسکن زوجین بوشهری؛
جواد شکریان: این روزها بازار بورس ایران بار دیگر روند رو به رشد خود را از سر گرفته و روز گذشته کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی را نیز پشت سر گذاشت. با این حال، قیمت اوراق تسه تسهیلات مسکن نه‌تنها نسبت به فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری افزایش قیمتی نداشته است بلکه هر برگ بهادار اوراق تسه تسهیلات مسکن با کاهش حدود 15 هزار تومانی همراه شده است.

جواد شکریان: 

این روزها بازار بورس ایران بار دیگر روند رو به رشد خود را از سر گرفته و روز گذشته کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی را نیز پشت سر گذاشت. با این حال، قیمت اوراق تسه تسهیلات مسکن نه‌تنها نسبت به فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری افزایش قیمتی نداشته است بلکه هر برگ بهادار اوراق تسه تسهیلات مسکن با کاهش حدود 15 هزار تومانی همراه شده است. در این زمینه، با توجه به اینکه زوجین بوشهری باید برای دریافت تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن و جعاله تعداد 400 برگ اوراق تسه خریداری کنند، خرید این اوراق در حال حاضر برای زوجین بوشهری مبلغ پنج میلیون و 760 هزار تومان ارزان‌تر شده است.

در این رابطه، نگاهی به وضعیت این روزهای بازار بورس نشان می‌دهد در حالی که چراغ قرمز افزایش قیمت اوراق مسکن چندی پیش روشن شد و قیمت آن به ۸۰ هزار تومان رسید، اکنون قیمت‌ها روندی کاهشی به خود گرفته و به محدوده ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان برگشته است. بر همین اساس، قیمت هر برگ تسهیلات مسکن بانک مسکن که فروردین و اردیبهشت سال جاری، ۸۰ هزار تومان بود، اکنون به ۵۷ هزار و ۱۰۰ و ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است.

همچنین، اوراق تسه ۱۲ ماه سال ۱۳۹۸ که تا چندی پیش در محدوده ۷۹ تا کمی بیش از ۸۰ هزار تومان قیمت داشت، به رنج ۵۴ هزار تا ۵۸ هزار تومان بازگشته است؛ به‌طوری که قیمت این اوراق مربوط به فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال گذشته به‌ترتیب ۵۴ هزار و ۴۰۰، ۵۴ هزار و ۲۰۰ و ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان است.

هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن نیز در حال حاضر با قیمت ۵۴ هزار و ۴۰۰، ۵۴ هزار و ۶۰۰ و ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

قیمت اوراق مهر، آبان و آذر نیز ۵۵ هزار و ۳۰۰، ۵۷ هزار و ۶۰۰ و ۵۸ هزار تومان بوده و هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی، بهمن و اسفند سال گذشته نیز با قیمت‌های ۵۶ هزار و ۱۰۰، ۵۵ هزار و ۵۶ هزار و ۷۰۰تومان داد و ستد می‌شود.

بنابراین هزینه وام مسکن زوجین و مجردهای بوشهری در گزارش حاضر، بر اساس آخرین قیمت این اوراق که همان قیمت اردیبهشت امسال (۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان) است، محاسبه می‌شود.

بر این اساس، با توجه به اینکه مجردهای ساکن بوشهر می‌توانند تا 120 میلیون تومان تسهیلات شامل 80 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله دریافت کنند؛ بایستی 160 برگ اوراق برای اصل تسهیلات به مبلغ هشت میلیون و 896 هزار تومان و 80 برگ اوراق برای دریافت 40 میلیون تومان جعاله به مبلغ چهار میلیون و 448 هزار تومان خریداری کنند. بنابراین مجردهای بوشهری برای دریافت 120 میلیون تومان تسهیلات مسکن مبلغ 13 میلیون و 344 هزار تومان نیاز دارند.

زوج‌های بوشهری و سایر زوج‌های مناطق با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف 200 میلیون تومان تسهیلات شامل 80 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر کدام از زوجین و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین بوشهری در کل باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن با هزینه ۲۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان خریداری کنند که مبلغ چهار میلیون و ۴۴۸ هزار تومان آن مربوط به خرید 80 برگ اوراق وام جعاله و مابقی آن مربوط به خرید 320 برگ اوراق تسه تسهیلات مسکن است.

همچنین مجردهای پایتخت‌نشین می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود؛ برای ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومانی، ۱۱ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان می‌شود که با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۴۴۸ هزار تومان خریداری کنند، ۱۵ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان می‌شود.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان است که همراه با چهار میلیون و ۴۴۸ هزار تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۲۶ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

گفتنی است، سقف این تسهیلات برای سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که باید برای آن ۱۲۰ برگه خریداری شود که هزینه آن شش میلیون و ۶۷۲ هزار تومان می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: