bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
مرگ ۴۵ بوشهری در اثر ابتلا به کرونا پرده از چهره سیاه این ویروس برداشت؛
الهام بهروزی: کرونا نامی است که این روزها جزء جدایی‌ناپذیر اخبار و زندگی بشر شده است؛ ویروسی که متاسفانه پیک دوم آن با شدت بیشتری به‌ویژه در جنوب کشور آغاز شده است و هر روز تعداد بیشتری از مردم را به دام خود می‌اندازد.

الهام بهروزی

کرونا نامی است که این روزها جزء جدایی‌ناپذیر اخبار و زندگی بشر شده است؛ ویروسی که متاسفانه پیک دوم آن با شدت بیشتری به‌ویژه در جنوب کشور آغاز شده است و هر روز تعداد بیشتری از مردم را به دام خود می‌اندازد. استان بوشهر که در ماه‌های نخستین شیوع این ویروس در مهار آن به خوبی عمل کرد اما با آغاز فصل گرما به یکباره از وضیعت کنترل خارج شده است و در نتیجه افزایش مبتلایان به کرونا در استان اینک در وضعیت فوق قرمز قرار گرفته و متاسفانه در این مدت شاهد مرگ و میر ۴۵ هم‌استانی‌ در اثر ابتلا به این ویروس بوده‌ایم!

بدیهی است کنترل کویدد ۱۹ در استان بوشهر تنها در سایه همکاری مردم ممکن است؛ چراکه استان با توجه به امکانات پزشکی محدودی که در اختیار دارد، تنها می‌تواند پاسخگوی ظرفیت اندکی از بیماران بدحال باشد. بنابراین ضرورت دارد که مردم با جدی گرفتن این ویروس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ویژه تابستان و فاصله‌گذاری اجتماعی با ستاد مبارزه با کرونا همکاری کنند و در ریشه‌کنی این ویروس در استان نقش‌آفرین ظاهر شوند.

طبق آمار ارائه شده، شمار مبتلایان کرونا در استان بوشهر از مرز سه هزار نفر گذشته است و این آمار خبر از آغاز یک بحران می‌دهد؛ اینکه پیک دوم این ویروس در کشور و استان بسیار جدی و بیرحمانه در حال قربانی گرفتن است. بنابراین ضرورت دارد مردم مانند ماه‌های قبل از حضور در جاهای شلوغ مثل بازار، فروشگاه و... دوری کنند و با روی آوردن به خانه‌نشینی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و... به کنترل وضیعت استان و مهار این ویروس مرگبار کمک کنند.

متاسفانه وضعیت روزبه‌روز دارد وخیم‌تر می‌شود و دولت و ستاد مبارزه با کرونا هم تصمیمی بر تعطیلی صنوف و ادارات به‌منظور کنترل این ویروس و مرگ و میرهای ناشی از آن ندارند؛ چراکه تعطیلی درازمدت مردم را از نظر معیشتی در تنگنا قرار خواهد داد. در این میان روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد که این ویروس تا پایان سال جاری با ماست و تعطیلی اماکن و صنوف ضرورتی ندارد! نباید کاری کرد که موجب نگرانی مردم شود!

شاید این ابتدایی‌ترین و سهل‌انگارانه‌ترین تصمیم دولت در ماه‌های اخیر در زمینه مقابله با کرونا باشد؛ چراکه در شش استانی که اکنون در پیک دوم کرونا قرار دارند، وضعیت دارد روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و مراکز درمانی و مراکز تست کرونا به دلیل کمبود امکانات و افزایش چشمگیر مبتلایان دیگر نمی‌توانند پاسخگوی همه موارد مشکوک به این ویروس باشند و در استان بوشهر اعلام شده است تنها کسانی به این مراکز مراجعه کنند که شرایط بغرنج‌تری دارند!

بدیهی است وقتی که دولت تعطیلی ادارات، آموزشگاه‌ها و صنوف را در این برهه بحرانی جایز نمی‌داند دست‌کم در استان‌هایی که پیک دوم کویدد ۱۹ در حال جولان دادن و قربانی گرفتن است، باید با ارائه راهکارهای مناسب و کارامد مردم را به تغییر رفتار، کار و سبک زندگی ترغیب کند. برای مثال در استان بوشهر که عنوان پرطمطراق پایتخت انرژی کشورا را یدک می‌کشد اما از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار است، باید همت به خرج بدهد و با محدود کردن فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی آمار روزانه جدی بودن کرونا را به مردم اعلام کند تا وضعیت قرمز برای مردم باورپذیر شود.

متاسفانه این وضعیت دردناکی که امروز در استان با آن مواجه شده‌ایم، از بی‌توجهی مردم به خطرناک‌بودن کرونا و ضعف مسوولان استانی در کنترل این ویروس نشات می‌گیرد؛ هرچند در این چند ماه دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی سخت تلاش کردند تا مبتلایان به کرونا را با کمترین آمار مرگ و میر در کشور درمان کنند اما همکاری نکردن مردم و سهل‌انگاری و کوتاهی مسوولان ارشد و اجرایی در کنترل این وضعیت موجب شده است که طبق آمار جهانی استان بوشهر امروز در وضعیت فوق قرمز قرار بگیرد! متاسفانه طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته است در صورت ادامه این وضعیت روزهای سیاه کرونا را در استان باید نظاره‌گر باشیم؛ چون امکانات موجود نمی‌تواند پاسخگوی شمار زیادی از بیماران بدحال تنفسی با بیماری قلبی و زمینه‌ای باشد.

از این‌رو ستاد مبارزه با کرونا در استان سخت بر استفاده مردم از ماسک و خودداری از حضور در دورهمی‌ها، مکان‌های سرپوشیده شلوغ، مراسم عروسی و عزا و... تاکید کرده است. بدون شک رعایت این موارد می‌تواند نقش شگرفی را در کنترل کویدد ۱۹ در استان و نقاط قرمز ایفا کند و به کاهش مبتلایان به کرونا منجر شود.

بنابراین همه برای سفیدشدن وضعیت بوشهر باید به سهم خود همت به خرج بدهند و رسانه‌ها نیز با اطلاع‌رسانی و درج واقعیت مردم را در خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی و محیط و ضدعفونی سطوح همراهی کنند. در اینجا ضرورت دارد که مردم سبک زندگی خود تغییر دهند و به شرایط جدید و توصیه‌شده از سوی وزارت بهداشت خود را وفق بدهند تا بتوان کرونا را در کشور کنترل کرد.

بنابراین با زدن ماسک و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و روی آوردن به خانه‌نشینی با ستاد مبارزه با کرونا در زمینه کنترل این ویروس خودداری کنند و از فشار و خستگی شبانه‌روزی کادر درمانی بکاهند. متاسفانه در این میان پرستاران و پزشکان بی‌شماری در استان از بدو شیوع این ویروس آسایش و سلامتی خود را فدا کرده‌اند تا جان هم‌نوعی را نجات بدهند اما در جریان درمان بیماران برخی از آن‌ها نیز به این ویروس مبتلا شدند! اکنون وقت آن رسیده است که این بار مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زحمات کادر درمانی را بی‌ارج نکنند.

طبق تازه‌ترین تحقیقات، سرعت انتقال این ویروس در فضای سربسته و بدون تهویه بسیار بالاست؛ به‌ویژه در شرایطی که افراد از ماسک نیز استفاده نکنند. متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره به ایرنا گفت: طی جدیدترین تحقیقاتی که درباره ویروس کرونا در سطح بین‌المللی صورت گرفته، ثابت‌شده ریسک انتقال کرونا از سطوح بسیار کم است. ریسک انتقال کرونا در فضای باز بسیار کم بوده اما خطر انتقال آن در تجمع و در فضاهای محصور و سربسته مانند دفاتر، اماکن مذهبی، سالن‌های سینما یا تئاترها بسیار زیاد است.

به گفته دکتر فرهاد عباسی، برای آلوده شدن به دوز کافی از ویروس نیاز ۱۰۰۰ Particles یا ذره ویروسی (Vp) است این در حالی است که در تنفس ۲۰ Vp در دقیقه و در صحبت کردن ۲۰۰ Vp در دقیقه بوده و با پنج دقیقه صحبت کردن در محیط بسته و بدون ماسک، هزار ذره ویروس به‌راحتی منتشر می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در سرفه و عطسه ۲۰۰ میلیون Vp وجود داشته و مقدار زیادی از ذره‌های ویروسی منتشرشده با سرفه و عطسه ممکن است ساعت‌ها در یک محیط با تهویه نامناسب در فضا به‌صورت معلق باقی بمانند، افزود: میزان احتمال آلودگی قطعی به مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض ویروس و تعداد ذره‌های ویروس بستگی دارد.

عباسی با اشاره به اینکه قرار گرفتن در مجاورت شخصی با رعایت فاصله ۱۸۰ سانتی‌متر به بالا اگر زیر ۴۵ دقیقه بوده و بدون صحبت، عطسه و سرفه باشد احتمال خطر سرایت کم است، تصریح کرد: درصورتی‌که دو نفر ماسک زده و به‌صورت رودررو در مکان دربسته و محصور و در زمان کمتر از چهار دقیقه با یکدیگر صحبت کنند ریسک انتقال پایین است اگرچه با ماسک هم در مکان محصور و بدون تهویه مناسب بیش از چهار دقیقه صحبت کردن احتمال سرایت وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه اگر شخصی که در حال پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری و ورزش است از کنار شما عبور کند احتمال سرایت کم است، تصریح کرد: ولی نه اینکه شانه‌ به‌ شانه هم راه بروند، ورزش کنند یا در یک خط دوچرخه‌سواری کنند که در این حالت احتمال سرایت بالا می‌رود.

عباسی با اشاره به اینکه در خرید مواد غذایی ریسک انتقال متوسط بوده که می‌توان با محدود و کوتاه کردن زمان خرید و استفاده از ماسک ریسک انتقال را از متوسط به کم تبدیل کرد، گفت: رستوران‌ها، محل کار، مدرسه‌ها، محل تجمع‌ها نظیر همایش‌، عروسی، مهمانی، حمام عمومی، رختکن‌های مشترک و محل استراحت مشترک ریسک بسیار بالایی دارند.

این پزشک بوشهری در پایان یادآور شد: قرار گرفتن در مکان‌های محصور بدون تهویه مناسب و با تراکم و تعداد افراد بالا و نیز حضور در تماس طولانی با افراد پرخطر سرایت ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان نیز در این باره گفت: مردم باید بدانند و یقین داشته باشند که کم‌محلی، بی‌توجهی و نادیده گرفتن ویروس کرونا باعث از بین رفتن آن نمی‌شود. مردم باید بدانند به‌زودی از ویروس کرونا خلاص نمی‌شوند و براساس نظر کارشناسان تا سال آینده درگیر این ویروس خواهیم بود و بهترین راه برای مقابله با آن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

دکتر سعید کشمیری در ادامه با اشاره به اینکه مردم باید بیاموزند در این شرایط کمتر از خانه بیرون بروند و در صورت خروج از خانه باید از ماسک استفاده کنند و فاصله دو متری را در هر شرایطی رعایت کنند، افزود: همچنین شست‌و‌شوی دست را نیز مد نظر داشته باشند و ترک هر یک از این موارد شرایط را برای آحاد جامعه سخت‌تر می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: ممکن است با توجه به روند افزایش شیوع ویروس کرونا با توجه به تفویض اختیاری که به استان‌ها شده، محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود اما راه‌حل این بیماری این نیست؛ چراکه اعمال محدودیت تا ابد امکان‌پذیر نیست و تکرار همان رفتارها بعد از پایان محدودیت‌ها هیچ کمکی به ما نمی‌کند. اصل در اعمال محدودیت‌ها تغییر رفتار و تغییر سبک کار و زندگی است که مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه باید این تغییر را بپذیریند و رعایت کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: