bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۹
1660 کیلومتر ریل تا پایان سال اجرا می‌شود؛
جواد شکریان: استان بوشهر سال‌های سال است که چشم به دست مسوولان و نمایندگان استان دوخته تا شاید پس از سال‌های مدید و شنیدن وعده‌های رنگارنگ، چشمش به جمال قطار وعده داده شده روشن شود؛ با این حال، هنوز هم پس از حدود 13 سال با شنیدن اخبار ریلی و توسعه خط آهن در کشور، به یاد کلنگ‌زنی خط آهن بوشهر به شیراز می‌افتیم که در نبود مسوولان دلسوز و کاربلد خاک می‌خورد.

جواد شکریان:

استان بوشهر سال‌های سال است که چشم به دست مسوولان و نمایندگان استان دوخته تا شاید پس از سال‌های مدید و شنیدن وعده‌های رنگارنگ، چشمش به جمال قطار وعده داده شده روشن شود؛ با این حال، هنوز هم پس از حدود 13 سال با شنیدن اخبار ریلی و توسعه خط آهن در کشور، به یاد کلنگ‌زنی خط آهن بوشهر به شیراز می‌افتیم که در نبود مسوولان دلسوز و کاربلد خاک می‌خورد.

بر همگان واضح است که بوشهر استانی زرخیز، دارای موقعیت استراتژیک همراه با مرز گسترده آبی با پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به دروازه ورود کالا از کشورهای حوزه خلیج فارس است اما توسعه اقتصاد این استان با نبود راه‌های ارتباطی مناسب از جمله راه‌آهن گره خورده است. در این زمینه، سال‌هاست که وعده‌های رنگارنگ تولید و توسعه خطوط ریلی در کشور به گوش می‌رسد اما هر بار بوشهر سهمی از این اخبار را به خود اختصاص نمی‌دهد. روز گذشته نیز معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل بیش از هزار و ۶۶۰ کیلومتر خط جدید ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد که باز هم خبری از خط آهن بوشهر در آن نبود.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره پروژه‌های ریلی در دست اجرا گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در بخش توسعه ریلی کشور در حال انجام است که ثمره برنامه‌ریزی انجام‌شده در طول چند سال گذشته در این حوزه است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته توانستیم پنج مرکز استان را به شبکه ریلی متصل کنیم، ادامه داد: این میزان احداث خطوط ریلی به نسبت متوسط ساخت مسیرهای ریلی در سال‌های گذشته یک شاخص و پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه توسعه شبکه ریلی تا سال 1400 تصریح کرد: به‌دنبال بحث توسعه شبکه ریلی،حدود سه هزار و 300 کیلومتر راه آهن در دست ساخت است که به نسبت مسیر ریلی 11 هزار و 500 کیلومتری موجود در کشور که با احتساب مسیرهای فرعی و ایستگاهی به 14 هزار کیلومتر می‌رسد، عدد قابل توجهی است. این میزان ساخت راه‌آهن در دست اجرا با احتساب مسیرهای فرعی به حدود چهار هزار کیلومتر می‌رسد.

خادمی با بیان اینکه از سه هزار 300 کیلومتر مسیر در دست اجرا، ساخت هزار و 667 کیلومتر راه‌آهن در اولویت اول قرار دارد که بر اساس آن از نه پروژه منتخب ریلی امسال چهار پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: پروژه‌های در اولویت معمولا از پروژه‌هایی هستند که پیشرفت فیزیکی آنها بالای 60 درصد است که 9 پروژه ریلی با اولویت ساخت انتخاب شده است. اتصال چهار مرکز استان اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کردستان و تبریز از مسیر جدید، اتصال ایران به افغانستان از مسیر ریلی، راه‌آهن چابهار-زاهدان، مسیر ریلی یزد به اقلید، رشت به بندر کاسپین از جمله پروژه‌های در اولویت انتخاب شده‌‌اند که تا پایان سال 1400 این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند.

به‌گفته این مقام مسوول، در سال جاری راه‌آهن تبریز از مسیر جدید به بهره‌برداری می‌رسد. در سال گذشته راه‌آهن میانه-بستان‌آباد به افتتاح رسید که هدف اصلی از اجرای این پروژه اتصال به مرکز استان آذربایجان شرقی بود. امسال نیز با احداث 44 کیلومتر باقیمانده و ساخت پل‌ها و تونل‌های موجود در مسیر، راه‌آهن از مسیر جدید به تبریز می‌رسد که با ساخت این مسیر ریلی جدید، 115 کیلومتراز مسیر موجود کم می‌شود. همچنین سرعت سیر در مسیر جدید بسیار افزایش می‌یابد و در مجموع مسیر جدید پنج ساعت از مسیر تهران تا تبریز را کوتاه می‌کند که این موضوع تحولی در بخش ریلی شمال شرق کشور ایجاد می‌کند.

خادمی با اشاره به پروژه دیگر در اولویت تحویل در سال جاری اظهار داشت: از دیگر مسیرهای ریلی که در سال جاری به بهره برداری می‌رسد، ادامه خط ریلی رشت به بندر کاسپین در انزلی است که با ساخت 40 کیلومتر دیگر به یکی از چشمه‌های بار در استان گیلان متصل می‌شویم و تامین مالی این پروژه به صورت 100 درصد بر عهده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره پروژه راه آهن یزد- اقلید که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: استان یزد و استان فارس دو مسیر شمالی و جنوبی را به هم اتصال می‌کنند. تهران از طریق مسیر ریلی یزد به بندرعباس متصل می‌شود و تهران از طریق اصفهان به شیراز اتصال می‌یابد، حال اینکه این دو مسیر را از خط آهن یزد به اقلید بهم متصل می‌شوند که از این مسیر می‌توان برای تردد ریلی از جنوب غربی کشور به سمت شمال شرق کشور استفاده کرد. طول این مسیر 278 کیلومتر است که تا پایان امسال به افتتاح خواهد رسید. همچنین چهارمین پروژه در اولویت که امسال تحویل می‌شود راه آهن خواف- هرات است که از این طریق ایران از مسیر ریلی به افغانستان متصل خواهد شد که با 137 کیلومتر خط ریلی می‌توان از طریق راه‌آهن وارد خاک افغانستان شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: