bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۹
کرونا آتش به صنایع دستی استان زده است؛
الهام بهروزی: هنرمندان صنایع دستی جزء آن دسته افرادی هستند که شیوع کرونا کسب و کارشان را به‌شدت از رونق انداخت و آن‌ها را در تامین هزینه‌های ابتدایی زندگی به‌صورت جدی با چالش روبه‌رو ساخت. متاسفانه آغاز پیک دوم این ویروس به کسادی بیشتر این صنعت منجر و موجب ترویج نومیدی و یاس شدیدی در میان فعالان صنایع دستی شد.

الهام بهروزی

هنرمندان صنایع دستی جزء آن دسته افرادی هستند که شیوع کرونا کسب و کارشان را به‌شدت از رونق انداخت و آن‌ها را در تامین هزینه‌های ابتدایی زندگی به‌صورت جدی با چالش روبه‌رو ساخت. متاسفانه آغاز پیک دوم این ویروس به کسادی بیشتر این صنعت منجر و موجب ترویج نومیدی و یاس شدیدی در میان فعالان صنایع دستی شد.

طبق برآوردی که از سوی معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر صورت گرفت، متاسفانه کرونا بیش از شش میلیارد تومان به این صنعت و فعالان این حوزه خسارت وارد کرده است که جبران آن زمان زیادی می‌طلبد. پیش از این، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با دایر کردن یک گالری در معاونت صنایع دستی خود تلاش کرده بود تا صنعتگران استان را در عرضه محصولات خود همراهی کند اما با تعطیلی این گالری در اسفندماه، عملا منبع درآمد تعداد قابل توجهی از صنعتگران به صفر رسید؛ چراکه به‌دلیل نبود بازارچه و مراکز فروش اختصاصی صنایع دستی این گالری توانسته بود در مشتری‌یابی و معرفی دست‌ساخته‌های هنرمندان بوشهری بسیار موثر ظاهر شود اما تعطیلی آن در پی شیوع کرونا تنها نقطه امید صنعتگران را به یاس بدل کرد و آن‌ها از آن پس به بازگشایی مجدد این گالری دل بستند اما به‌دلیل مصوبات ستاد مبارزه با کرونا این گالری همچنان بسته ماند تا اینکه با صدور مجوز فعالیت سایر صنف‌ها، صنعتگران امیداور شدند که گالری دیگر این بار باز می‌شود ولی هر بار بازگشایی آن به تاریخ دیگری موکول شد.

در پی اعتراض برخی از صنعتگران هم‌استانی به بسته بودن این گالری، اوایل خردادماه نگارنده طی تماس تلفنی با لیلا رحیمی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر پیگیر این موضوع شد که او آن زمان پاسخ داد: با توجه به شرایط موجود و اینکه بسیاری از محصولات عرضه‌شده در گالری امکان ضدعفونی ندارند و مواد ضدعفونی به ساختار و فرم آن‌ها آسیب می‌رساند، منتظر هستیم که شرایط مطلوب شود و بعد اقدام به بازگشایی گالری کنیم؛ البته طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها قرار است که ۱۰ خردادماه گالری فعالیت خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: خود ما دغدغه صنعتگران را داریم و می‌دانیم که کرونا از هر نظر آن‌ها را تحت فشار قرار داده است اما در این شرایط تامین سلامت هنرمندان صنعتگر و مردم برای ما در اولویت است. بنابراین در این شرایط بازگشایی گالری بسیار پرریسک است.

بدیهی است این گالری ۱۰ خردادماه باز نشد و بازگشایی آن دوباره به ۱۸ خردادماه موکول شد و این موضوع موجب تقویت شایعاتی شد و صدای اعتراض برخی از هنرمندان را درآورد.

یک هنرمند حوزه صنایع دستی که در زمینه تولید زیورآلات فعالیت می‌کند در این خصوص به بامداد جنوب گفت: متاسفانه کرونا به شدت کسب و کار ما را متوقف کرده است و طبق صحبت‌ها و پیش‌بینی‌هایی که شده بود ما امیدوار بودیم که با آغاز تابستان دیگر از اوج این بحران کاسته می‌‌شود اما همه چیز عکس این انتظار شد و با آغاز گرما پیک دوم نیز با شدت بیشتری در منطقه آغاز شد؛ موضوعی که مدیریتش کار راحتی نبود ولی با وجود این ستاد ملی مبارزه با کرونا از اول خرداد مجوز آغاز فعالیت بسیاری از صنوف را صادر کرد و طبیعتا ما هم انتظار داشتیم که گالری صنایع دستی استان فعالیتش را آغاز کند تا دست‌کم بتوانیم در این ایام که گرانی و تورم نفس مردم را بریده است، درآمدی هرچند اندک داشته باشیم اما طبق پیگیری‌هایی که می‌کردیم متوجه شدیم که معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان ظاهرا تصمیمی دال بر بازگشایی این گالری ندارد و با صراحت هم مطرح می‌کرد که مدیرکل فعلا با آغاز فعالیت مخالفت می‌کند.

فاطمه مظفری در ادامه با اشاره به اینکه این در حالی بود که زمزمه‌هایی در خصوص هیات‌امنایی شدن گالری به گوش ما رسید، افزود: اگر این موضوع واقعیت پیدا کند و گالری به بخش خصوصی سپرده شود عملا بسیاری از ما هنرمندان که با گالری همکاری داریم بیکار می‌شویم که خوشبختانه طبق گفته‌های خانم رحیمی ظاهرا این موضوع حقیقت ندارد و به ما تنها دلیل تعطیلی گالری را همان شیوع کرونا و بعد هم تغییر مدیریت فروش گالری و معرفی فرد جدید معرفی کرد؛ این در حالی است که مدیر قبلی در حوزه کاری خود هم منظم بود و هم وقت‌شناس و مسوول! البته این نکته هم ذکر کردند برای اینکه فروش محصولات گالری در انحصار هنرمند خاصی در نیاید، برای برقراری عدالت میان صنعتگران یک‌سری تصمیم‌گیری‌هایی شده است که اجرای آن‌ها به‌صورت جدی در دستور کارشان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اما طبق صحبت‌هایی که شد به ما گفتند که گالری از دهم خردادماه فعالیت خودش را آغاز می‌کند، تصریح کرد: ولی دهم شد هجدهم که این موضوع به‌شدت ما را شاکی کرد و ما خواهان برگزاری یک جلسه اضطراری با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان شدیم که این نشست با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیرکل و معاونان میراث فرهنگی ۱۷ خردادماه برگزار شد و در آن جلسه مشخص شد که مدیرکل برایش سوال است که چرا گالری تاکنون باز نشده است اما خانم رحیمی باز هم در مقابل بازگشایی گالری مقاومت کرد و در آن جلسه از ما مهلت سه روزه خواستند تا در این باره تصمیم‌گیری کنند که در نهایت این مهلت هم با عتاب معاون صنایع دستی به هیچ جا نرسید!

مظفری در ادامه با اشاره به اینکه از سوی من به همراه برخی از صنعتگران در رشته‌های سفال، ساز بومی، عروسک‌سازی و... تصمیم گرفتیم به‌صورت آزاد نمایشگاهی را در کافه حاج رئیس برگزار کنیم، گفت: اما تا معاونت صنایع دستی از این موضوع باخبر شد گفت نمایشگاه را با مشارکت آن‌ها در عمارت مبارکی که قرار است به سرای صنایع دستی تبدیل شود، برگزار کنیم اما درست دو روز قبل از برپایی آن به‌دلیل آغاز پیک دوم کرونا در استان این نمایشگاه نیز لغو شد و باز هم ما و خانه‌نشینی و رکود به هم رسیدیم. در واقع در این مدت نه تنها کاری برای ما انجام نشد بلکه کاری هم که خودمان می‌خواستیم انجام بدهیم متوقف شد.

این هنرمند که عمده تخصص وی در تولید زیورآلات با المان‌های بومی و طرح‌های سنتی و کهن ایرانی است و تم دریا جزء جدایی‌ناپذیر آثارش است، سخت از وضعیت موجود گلایه‌مند است و در این مدت در پرداخت تسهیلات بانکی و هزینه‌های جاری زندگی تحت فشار است و در این باره می‌گوید: این مشکل من تنها نیست بلکه درد مشترک بسیاری از هنرمندان صنایع دستی استان است که متاسفانه میراث فرهنگی استان در این زمینه تنها با وعده و وعید دادن ما را دست به سر کرده است اما در این میان چه کسی پاسخگوی خسارت سنگین کرونا به کسب و کار ماست. متاسفانه فروش اینترنتی محصولات‌مان چنگی به دل نمی‌زند. من پیش از شیوع کرونا ماهانه ۳ یا ۴ میلیون درآمد داشتم اما الان تقریبا درآمدم صفر است! امیدوارم معاون صنایع دستی شرایط ما را جدی بگیرد و این‌گونه با امروز و فردا کردن به یاس ما نیفزاید.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، طبق پیگیری‌های صورت گرفته تعطیلی گالری صنایع دستی میراث فرهنگی تنها به‌دلیل کنترل مهار کرونا است و ظاهرا قرار است با سفید شدن وضعیت این گالری فعالیت خود را از سر بگیرد اما در این برهه زمان حساس می‌طلبد میراث فرهنگی استان با اختصای بسته‌های حمایتی و تسهیلات کم‌بهره صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع دستی را حمایت کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: