bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۹
آثار راه‌یافته به مرحله پایانی سومین دوره جایزه ملی شعر جم معرفی شدند؛
الهام بهروزی: جایزه ملی شعر جم به‌دلیل نظم و استمرار و کیفیت برگزاری امروز به یکی از رویدادهای مهم ادبی جنوب کشور بدل شده است و در سومین دوره خود توانسته است بیش از ۷۰۰ شاعر را به خود جذب کند. بی‌شک برگزاری رویدادهای ادبی در حوزه شعر و داستان می‌تواند نقش شگرفی را در پویایی ادبیات معاصر ایفا کند و استعدادهای ناشناخته و بکری که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، بازشناسی و معرفی کند.

الهام بهروزی

جایزه ملی شعر جم به‌دلیل نظم و استمرار و کیفیت برگزاری امروز به یکی از رویدادهای مهم ادبی جنوب کشور بدل شده است و در سومین دوره خود توانسته است بیش از ۷۰۰ شاعر را به خود جذب کند. بی‌شک برگزاری رویدادهای ادبی در حوزه شعر و داستان می‌تواند نقش شگرفی را در پویایی ادبیات معاصر ایفا کند و استعدادهای ناشناخته و بکری که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، بازشناسی و معرفی کند.

شهر جم از جمله‌ شهرهای ادب‌پرور استان بوشهر به‌شمار می‌رود و در این زمینه از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است. این اقلیم در بطن مشاهیر و بزرگانی چون فاضل جمی، محمدعلی‌خان پریشان جمی، ملا محمدتقی جمی، زکی جمی، یغمای جمی، علی رفیعی، حسین یوسفی، عبدالحسین علی‌بابایی، نوروز فتحی، حاج شیخ اسدالله قائد یوسفی، حاج شیخ محمد شفیع محسنی جمی، زائر ابوالحسن جمی، حاج شیخ محمدتقی معروف به حاج آقا، حاج حسین‌خان جمی، شیخ حسن صافی، علی‌اکبرخان جمی،حاج شیخ محمد تقی راستین و... پرورش داده است که هر کدام به سهم خود نقش شگرفی د در رشد فرهنگ و ادب این دیار داشته‌اند.

در دهه‌های اخیر با استقرار بخشی از صنایع بزرگ گازی کشور در این جم، این شهر به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی شناخته شد اما این موضوع نتوانست بر سیمای ادبی آن خشی ایجاد کند؛ چراکه صاحب‌نظران این شهر درصدد برآمدند با استفاده از ظرفیت‌های ادبی و اقتصادی جم برگزاری یک رویداد بزرگ ملی را با عنوان «جایزه شعر ملی جم» و با هدف معرفی فرهنگ و ادبیات فاخر این منطقه با مشارکت شاعران استانی و ملی ر عملی کنند که این رویداد از همان نخستین سال برگزاری با استقبال طیف وسیعی از شاعران ملی و استانی روبه‌رو شد و آثار باکیفیت ارزشمندی به دبیرخانه این رویداد گسیل شد.

این جایزه اکنون به سومین دوره خود رسیده است و خوشبختانه در این دوره با وجود شیوع کویدد ۱۹ که ویروسی جانکاه و مرگبار است؛ اما استقبال خوبی از آن صورت گرفت ولی روند معرفی راه‌یافتگان به مرحله پایانی این رویداد به‌دلیل همه‌گیری این ویروس در کشور و استان مختل شد و شورای سیاست‌گذاری مترصد فرصتی مناسب برای اعلام آثار راه‌یافته و برگزاری آيین پایانی جایزه ملی شعر جم به‌صورت حضوری است و در این رابطه رایزنی‌هایی هم با متولیان سلامت صورت گرفته است؛ اما با توجه به شرایط موجود و وضعیت فوق‌قرمز بوشهر احتمال برگزاری حضوری آیین پایانی این رویداد بسیار کم است.

در این میان اما روز گذشته آثار راه‌یافته به مرحله پایانی این رویداد از میان سه هزار اثر ارسال شده به دبیرخانه جایزه ملی شعر جم از سوی هیات داوران اعلام شد که به‌زودی برگزیدگان نهایی این رویداد در آیینی معرفی و تجلیل خواهند شد.

دبیر جایزه ملی شعر جم در این خصوص گفت: پس از ارزیابی‌های کمیته علمی و تلاش اعضای دبیرخانه و مسئول کدگذاری آثار، برگزیدگان مرحله اول سومین دوره جایزه ملی شعر جم معرفی شدند.

مجید اجرایی با اشاره به برگزاری جایزه ملی شعر جم در ۴ بخش تصریح کرد: این بخش‌ها شامل شعر موزون (کتاب منتشرشده، کتاب منتشرنشده و شعرهای غیر مجموعه‌ای)، شعر آزاد (کتاب منتشرشده، کتاب منتشرنشده و شعر‌های غیر مجموعه‌ای)، نقد شعر (کتاب منتشرشده و آثار منتشرشده در مطبوعات) و بخش ویژه جم (کتاب شعر منتشرشده، کتاب شعر منتشر شده، شعرهای غیر مجموعه‌ای، کتاب پژوهشی منتشر شده و کتاب پژوهشی منتشر‌نشده) است.

به گفته وی، با پایان یافتن داوری آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جایزه ملی شعر جم، 110 اثر در بخش‌های مختلف که بیشترین امتیاز را کسب کردند، برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه جایزه، نفرات نهایی و برتر هر بخش معرفی می‌شوند.

دبیر جایزه ملی شعر جم با بیان اینکه روند اجرایی این جایزه از20 آذرماه سال 98 آغاز شد که در طی مدت یک ماه و 20 روز مهلت ثبت نام، بیش از سه هزار اثر از 700 شاعر در سراسر کشور به دبیرخانه رسید، تصریح کرد: آثار رسیده، بدون نام و به‌صورت کدگذاری شده تا آخرین مرحله در اختیار داوران جایزه قرار گرفته و نهایت دقت و امانت‍‍‍داری در این راستا لحاظ شده تا داوری آثار بدون توجه به نام و نشان افراد و صرفا از روی کیفیت شعرها انجام شود.

اجرایی در ادامه به معرفی هیات داوران در هر بخش پرداخت و گفت: در بخش شعر موزون: سیامک بهرام‌پرور، مریم جعفری‌آذرمانی، حسن صادقی‌پناه، محمدکاظم کاظمی، محمدسعید میرزایی. در بخش شعر آزاد: موسی بندری، رزا جمالی، بهزاد خواجات، مصطفی علیپور، افسانه نجومی، در بخش نقد ادبی: علی تسلیمی، پوریا سوری و فرشید فرهمندنیا و در بخش ویژه جم: حسین سلیمی، بشیر علوی و علی هوشمند داوری آثار ارسالی به دبیرخانه را بر عهده داشتند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته و تحت‌الشعاع قرار دادن برنامه‌های تنظیم شده جایزه، افزود: اختتامیه جایزه ملی شعر جم طبق برنامه قرار بود طی دو روز در دو بخش کارگاه و آیین پایانی با معرفی برترین‌ها در شهر جم برگزار شود که با وجود تاخیر در برگزاری مراسم پایانی، همچنان در خصوص برگزاری حضوری یا آنلاین مراسم پایانی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

دبیر جایزه ملی شعر جم با بیان اینکه تمام تلاش مجموعه دبیرخانه جایزه ملی شعر جم، برگزاری حضوری این رویداد ملی است، گفت: اما با توجه به شرایط ویژه کشور، برگزاری برنامه منوط به نظر نهایی متولیان سلامت است که در صورت فراهم نشدن شرایط، مراسم پایانی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. البته در این خصوص مکاتبات و رایزنی‌هایی با ستاد مبارزه با کرونا در استان صورت گرفته که به‌زودی نتیجه آن به اطلاع عموم و مخاطبان خواهد رسید.

آثار راه‌یافته به مرحله نهایی سومین دوره جایزه ملی شعر جم به تفکیک هر بخش و به‌ترتیب حروف الفبا به این شرح اعلام شده است:

بخش اشعار غیر‌مجموعه‌ای (تک اثر) موزون: امرالله حاجب، آرزو سبزوار قهفرخی، آرش پورعلی‌زاده، تیام کیانی، حسن بهرامی، ریحانه رسول‌زاده، سامان درویشی، علی بهمنی، فاطمه سوقندی، فاطمه صادقی، محسن نقدی، محمد رهام، مصطفی توفیقی، ناهید داروغه، ندا فرهنگ‌دوست.

بخش مجموعه‌شعر منتشر نشده موزون: اکبر قنبرزاده، حمیدرضا ظرافت، سجاد طهان‌پور، سعید مبشر، سمیه ایمانی، سیدمحمدرضا طباطبایی، صادق فغانی، مهران عزیزی، میتراسادات دهقانی.

بخش مجموعه‌شعر منتشرشده موزون: «این هم از این» سروده امیر علی سلیمانی، «پارانویا» سروده جواد کاظمینی، «تاریخ را قضاوت مردان نوشته است» سروده راضیه موسوی، «زیر انگشت‌های تشریح» سروده رحمت‌الله رسولی‌مقدم، «بدون فلسفه گیسو بباف» سروده رضا علی اکبری، «جزیره لیلی» زینب چوقادی، «اوها بلد بودند» سروده سارا سلماسی، «دریاچه را دریاچه می‌فهمد» سروده محمد رهام، «من آن که دیگران به تو گفتند، نیستم» سروده مسلم محبی، «ایستگاه بعد، میدان آزادی» سروده مهدی محمدتقی.

بخش اشعار غیر مجموعه‌ای (تک اثر)-آزاد: امیر امام‌قلی‌زاده، بابک چترایی، ثریا عبدی، حامد عرب‌زاده، ریحانه رسول‌زاده، سامان فلاحی، سحر السادات حدیقه، مجتبی صفدری، محمدرضا قمی‌اویلی، محمد رهام، مریم چهارمحالی، مریم سیدافقهی، مژده کریمی، ملیحه‌السادات قاضی، میثم متاجی.

بخش مجموعه شعر منتشر‌نشده آزاد: احمد تمیمی، باربد دری، جمشید عباسی، حجت مهرعلی‌زاده، حسین رضایی‌برسری، رسول طاهری، سید یوسف صالحی، علی حسن غلامی، علیرضا بیرانوند، نیلوفر شاطری

بخش مجموعه شعر منتشر شده آزاد: «قسمتی که دیده نمی‌شود» سروده ارسلان جوانبخت، «شکل‌های گور» سروده حمیدرضا شکارسری، «به‌انضمام نادری» سروده سعید سروش‌راد، «دیوارها آوار به دنیا می‌آیند» سروده صابر سعدی‌پور، «یک روز قرن‌ها بعد شد» سروده علیرضا شکرریز، «روان بر ویرانه‌ها» سروده علیرضا قاسمیان خمسه، «برهنه‌تر از بلور آتش‌تر از زن» سروده کوثر شیخ‌نجدی، «زنگار» سروده مریم حسینی‌تکیه‌ای، «با من پرنده باش» سروده مزدک پنجه‌ای، «ای عبارت دیوانه» سروده معصومه داوودآبادی.

بخش نقد ادبی (شعر)- منتشر‌شده در مطبوعات:، «شیدایی» نوشته اسماعیل بختیاری، «از جسم تا روح قالب» نوشته حامد صافی، «نقد بر مثلث احمد (فرو رفتن کلمه در فعلن پهلوها)» نوشته حسین باقری۷ «خرده گریه‌های تیزِ روی فرش» نوشته حسین باقری، «سايه روشن‌هاي «سايه!» نوشته حمیدرضا شکارسری، «بررسی تاثیرات سلیم طهرانی بر صائب تبریزی» نوشته سید مسعود هاشمی‌کاسوایی، «بررسی جلوه‌های مختلف عشق در شعر فارسی نوجوان» نوشته فرزانه میرزاخانی، «انتقام از روزها» نوشته مجید کوهکن، «(دریاها پشت دیوار)-تامل نیلوفر شریفی بر اشعار عبدالهی- صالحی و رخشا» نوشته نیلوفر شریفی، «هنجارگریزی زبانی» نوشته یدالله شهرجو

بخش نقد ادبی (شعر)- کتاب منتشرشده: «سنت و نوآوری در غزل دهه 60» نوشته حسین خلفی، «استمرار تازگی» نوشته حمیدرضا شکارسری، «کالبدشکافی طنز» نوشته فاطمه تسلیمی جهرمی، «دوبیتی‌سروده‌های بومی ایران» نوشته مصطفی مبارکی

بخش ویژه جم- بخش کتاب منتشرشده: سید‌عبدالمناف سجادی‌زاده، عبدالعزیز فاتحی‌مجرد، غلامرضا مظفری، مجد‌الدین عندلیب، ولی وحدان‌منش، فیاض حسینی، کاظم پرهیزکار.

اشعار غیر مجموعه‌ای (تک اثر): باران رضایی، بهمن زاهدی، جمشید صبوری، حسین پروند، رعنا رفیعی، روح‌الله رفیعی‌پور، زهرا ریحانی‌زاده، سید ابوالفضل شهبازی، سیده الهام موسوی، شاهرخ حیدری، علی فاضلی، فاطمه بهزادی، محمدکاظم حسنی‌پور، محمود منصوری، نرگس جم‌رتبه، هادی حیدری، ولی وحدان‌منش.

مجموعه شعر منتشر نشده: حسین پروند

کتاب پژوهشی منتشر نشده: عمران شفیعی، محمدکاظم حسنی پور، وحید فخرالدینی (دو کتاب).

یادآوری می‌شود، زمان برگزاری آیین پایانی سومین دوره جایزه ملی شعر جم به‌زودی اعلام می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: