bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۳۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
لزوم بازنگری مسوولان در ساختار و بهداشت کوچه‌های بوشهر:
الهام بهروزی: تابستان که می‌رسد معضل همیشگی بوی تعفن و بسیار بدبو جوها و کانال‌های آب در بوشهر خود را بیش از پیش نمایان می‌سازد. معضلی که متاسفانه متولیان شهری همچنان در کنترل آن بازمانده‌اند و شهروندان ناچارند هر روز بوی تعفن‌آمیز گنداب‌های باقیمانده در جوهای آب را تحمل کنند.

الهام بهروزی

تابستان که می‌رسد معضل همیشگی بوی تعفن و بسیار بدبو جوها و کانال‌های آب در بوشهر خود را بیش از پیش نمایان می‌سازد. معضلی که متاسفانه متولیان شهری همچنان در کنترل آن بازمانده‌اند و شهروندان ناچارند هر روز بوی تعفن‌آمیز گنداب‌های باقیمانده در جوهای آب را تحمل کنند.

‌بویی که در اثر ورود پساب‌های خانگی و... به جوها و تبخیر آن در اثر گرما تولید می‌شود گاه چنان متعفن است که به رهگذران و ساکنان کوچه‌ها و معابر حالت تهوع دست می‌دهد. این مساله امروز به یک معضل جدی در بوشهر تبدیل شده است. هرچند پاکبانان زحمتکش هر روز با جمع‌آوری پسماندها و پساب‌ها از سطح معابر و کوچه‌‌ها درصدد هستند تا فضای پاکیزه و مرتبی را برای شهروندان ایجاد کنند اما باقی ماندن پساب‌ها و آب‌های راکد در‌ جوها و کانال‌های آب به‌دلیل سیستم معیوب فاضلاب شهری بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند که تهدید جدی برای شهروندان به‌شمار می‌رود.

افزون بر این معضل لاینحل، به سیما و چهره ‌اغلب کوچه‌های بوشهر که می‌نگرید با پرتره‌ای کج و معوج و ناموزون روبه‌رو می‌شوید که شایسته شهر گرانی مثل بوشهر نیست! کوچه‌هایی که اغلب بخشی از فضای آن‌ها را نخاله‌های ساختمانی با آسفالت‌های تکه تکه شده به جای درختان و گل و گیاه‌های چشم‌نواز در برگرفته است. کوچه‌هایی که همچون برهوتی سوزان در تابستان نتواسته ماوای خوبی برای عابران و ساکنانش باشد. البته در این میان نمی‌توان تنها انگشت اتهام را به سمت مسوولان نشانه گرفت چراکه برخی از مشکلاتی که در ساختار و بافتار کوچه‌ها و وضعیت بصری آن دیده می‌شود متاثر از فعل و انفعالات ساکنان آن است که اگر بتوان در این زمینه بستر مطلوبی را برای پرورش شهروندانی مسوولیت‌پذیر پدید آورد، چه بسا با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌‌بخشی می‌توان از عمق دردهای خاموش کوچه‌ها کاست.

یک شهروند بوشهری در این خصوص به بامداد جنوب گفت: دو سال پیش کوچه ما را بعد از تقاضاهای مکرر اهالی کوچه آسفالت کردند اما چیزی نگذشته بود که یکی از همسایگان به تخریب خانه خود و مجتمع‌سازی اقدام کرد. افزون بر سر و صداهای دلخراش، وجود نخاله‌ها و رها شدن مصالح ساختمانی در قسمتی از کوچه مشکلات عدیده‌ای را برای ما ساکنان به ارمغان آورد و بدتر از آن آسیب جدی که به آسفالت جدید کوچه وارد کرد واقعا من یکی را خیلی را ناراحت کرد؛ آسفالتی که با پول بیت‌المال بر کوچه نشست به خاطر خودخواهی این همسایه از بین رفت.

وی که نخواست نامش ‌فاش شود، افزود: بخشی از سیمای زشت کوچه‌ها حاصل ضعف مدیریت شهری ماست و بخشی دیگر هم نتیجه سهل‌انگاری شهروندان است که خواسته یا ناخواسته با انجام یک‌سری اقدامات اشتباه و خودخواهانه به ظاهر و بافت و بهداشت کوچه آسیب می‌زنند. این در حالی است که نباید چنین باشد چون بوشهر شهری متمول است و دست‌کم باید کوچه‌های شکیل و چشم‌نواز داشته باشد. من واقعا وقتی به شهری مثل شیراز یا تهران سفر می‌کنم با دیدن کوچه‌های مشجر و تمیزشان افسوس می‌خورم که چرا شهر خودم چنین کوچه‌هایی نمی‌تواند داشته باشد؟!

این شهروند در ادامه با اشاره به اینکه به‌نظر من شهرداری بوشهر به‌عنوان متولی شهر در این زمینه بسیار کوتاهی کرده است، گفت: شما ببینید ما در سطح بوشهر کوچه تمیز با آسفالت یکدست به‌ندرت داریم. در برخی از محلات با کوچه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که علاوه بر اینکه سیمای قشنگی ندارند به‌دلیل وجود گنداب‌ها و آب‌های راکد در جوهای آب، بوی بسیار نامطبوعی دارند که واقعا استشمام این بوهای متعفن انسان را مریض می‌کند. متاسفانه در فصل تابستان بیشتر این مشکل دیده می‌شود، شهرداری باید بالاخره راهی پیدا کند. این مشکل در شهرهای شمال کشور هم به دلیل رطوبت بالای هوا وجود دارد اما آنجا با آهک‌پاشی مرتب جوهای آب بوی بد آن را از بین می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه مساله بعدی که بسیار جدی است وجود جانوران موذی مثل موش در جوهای آب لجن‌گرفته در سطح شهر است، تصریح کرد: وجود این جانوران خود به‌تنهایی می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد.

این شهروند در پایان با تشکر از زحمات شبانه‌‌روزی پاکبانان در جمع‌آوری پسماندها و زباله‌ها تاکید کرد: پاکبانان شریف‌ترین افرادی هستند که شب و روز در نظافت و پاکیزگی شهر تلاش می‌کنند؛ افرادی که با حداقل درآمد گرما را به‌خصوص در روزهای بحرانی کرونا به جان می‌خرند تا دست کم کوچه‌ای تمیز به ما تحویل بدهند. ای کاش ما مردم هم هوای آن‌ها را داشتیم و می‌پذیرفیتم که ریختن زباله و دستمال کاغذی آلوده و... در سطح کوچه‌ها و معابر نشان از بی‌مسوولیتی دارد. بنابراین لازم است برای تبدیل شدن به شهروندی بافرهنگ تمرین و اصول شهرنشینی را حتما و حتما مطالعه کنیم. ‌

فاطمه آبادی دیگر شهروند بوشهری نیز در خصوص وضعیت کوچه‌های منطقه بهمنی شهر بوشهر به بامداد جنوب گفت: در این منطقه خوشبختانه کوچه‌‌ها به موقع تمیز می‌شوند و تقریبا در زمینه جمع‌آوری پسماندها و زباله‌ها مشکلی وجود ندارد اما معمولا با آغاز فصل گرما بوی نامطبوع جوی آب‌ها به مشام می‌رسد اما در مقایسه با محلات مرکزی شهر این بوی بد بسیار خفیف است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در این دوران که کرونا دارد روزبه‌روز در شهر بیشتر و بیشتر می‌شود باید با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط از اپیدمی آن در سطح شهر جلوگیری کنیم، افزود: مثلا بارها شاهد انداختن ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده از سوی شهروندان در سطح شهر بوده‌ام که بعدها پاکبانان زحمتکش مجبور به جمع‌آوری این مواد آلوده می‌شوند که این مساله زنگ خطری برای سلامت آن‌هاست!

آبادی در پایان در خصوص سیمای کوچه‌های شهر بوشهر یادآور شد: طبیعتا بسیاری از کوچه‌های بوشهر در ساختار خود معایبی دارند که این معایب بر زیبایی بصری آن تاثیر سوء گذاشته است و پیشنهاد می‌شود که مدیران شهری با تکیه بر سلایق جمعی و دانش روز به بازنگری در بافتار کوچه‌ها مبادرت ورزند.

یک شهروند دیگر که اصالتا اهل شیراز است، در این باره به بامداد جنوب گفت: بوشهر روی‌ هم رفته به‌واسطه همجواری با دریا و برخورداری از سواحل زیبا می‌تواند هر بیننده‌ای را به خود جذب کند اما متاسفانه گشت و گذار در این شهر نمی‌تواند چندان برای ساکنان غیر بومی این شهر پولدار خوشایند باشد؛ چراکه کوچه‌های این شهر از جذابیت و مکانسیم‌های لازم شهری برخوردار نیست. به‌خصوص وضعیت بد فاضلاب و جوهای آب آن به فرصتی برای جولان حیوانات موذی مثل موش فاضلاب بدل شده است. بوی بد و مشمئزکننده این گنداب‌ها بسیار آزاردهنده است به نظرم باید شبکه بهداشت، متولیان شهری را ملزم به رفع این معضل کند.

سیما موافق در ادامه با تاکید بر اینکه در بوشهر خیلی به‌ندرت با کوچه مشجر روبه‌رو شده‌ام، افزود: درست است که این شهر در زمینه تامین آب شرب با چالش روبه‌رو است اما با تصفیه پساب‌ها می‌تواند از این آب برای آبیاری فضای سبز سطح شهر استفاده کند و با درختکاری کوچه‌ها از شدت بی‌روحی آن‌ها بکاهد. باید اعتراف کنم که کوچه‌های این شهر اصلا برازنده یک مرکز استان نمی‌تواند باشد. البته اصلا منکر زیبایی‌های این شهر نیستم ولی کوچه‌های ناموزون و نامرتب آن واقع تاثیر سوئی بر دیگر ابعاد زیباشناختی این شهر گذاشته است.

وی در خصوص وضعیت جمع‌آوری زباله‌ها نیز توضیح داد: کمبود مخازن زباله در سطح بوشهر به شدت احساس می‌شود. با وجود اینکه جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر منظم صورت می‌گیرد اما بی‌مسوولیتی برخی از شهروندان در بیرون گذاشتن به‌‌موقع زباله‌ها موجب پاره شدن کیسه‌های زباله، پخش بوی نامطبوع و جمع شدن حشرات به گرد زباله‌ها یا رهاشدن آن‌ها در کوچه از سوی حیوانات ولگرد مثل سگ و گربه می‌شود. مخصوصا در این شرایط که کرونا بیداد می‌کند رها شدن ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده در محیط می‌تواند به همه‌گیری این ویروس در سطح وسیعی از شهر منجر شود.

موافق در پایان با تاکید بر اینکه مساله دیگری به ذهنم می‌رسد این است که برای رفع بوی بد کانال‌ها و جوهای آب شهرداری می‌تواند با همکاری اداره آب و فاضلاب با شست‌وشوی هفتگی جوهای آب گنداب‌های بدبو را بشورد و ببرد و از انباشت جلبک‌ها و لجن‌ها در آن‌ها بکاهد یا با آهک‌پاشی جوها وضعیت مطلوبی را برای شهروندان ایجاد کند، یادآور شد: متاسفانه در محلات هلالی و عاشوری بوی متعفن جوهای آب به دلیل نداشتن شیب مناسب بسیار آزاردهنده است و استشمام آن به‌شدت آسیب‌زننده است. امیدوار مسوولان شهری در این زمینه جدی‌تر گام بردارند و با آموزش‌های لازم مردم را به مشارکت در پاکیزگی شهر ترغیب کنند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر در این خصوص گفت: با توجه به تاکید شهردار بندر بوشهر در راستای نظافت و پاکیزگی هرچه بهتر سطح شهر با همت حوزه معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر، 120 مخزن جدید جمع‌آوری زباله در خیابان‌های اصلی، معابر و کوچه‌های فرعی محلات و مناطق شهر بوشهر که با کمبود مخزن مواجه بوده‌اند، نصب شد.

عبدالله کردگار اجرای این طرح را در راستای اجرای قانون مدیریت پسماند و به‌منظور بهینه‌سازی برای جمع‌آوری زباله به‌صورت مکانیزه در محلات شهر معرفی کرد و افزود: تعداد زیادی از مخازن زباله در سطح شهر نیاز به ترمیم و جایگزین شدن مخازن جدید دارند. در برخی محلات و خیابان‌ها مخازن جمع‌آوری زباله دچار مشکلاتی نظیر تخریب یا فرسودگی شده که برای جبران این نقیصه، مخازن جدید خریداری شده و توزیع آنها در سطح محلات، خیابان‌ها و کوچه‌های مورد نیاز ادامه دارد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند در پایان یادآور شد: تمام تلاش سازمان مدیریت پسماند و حوزه معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری بوشهر بر این است تا با اقدامات شبانه‌روزی در زمینه پاکسازی، رفت و روب، جمع‌آوری ضایعات، نخاله و زباله و شست‌وشوی معابر، بتوانیم رضایت شهروندان را از بهداشت محیط اطراف و محل زندگی خود جلب کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: