bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۱ تير ۱۳۹۹
مسوولان از افزایش مراجعه‌کنندگان جنوب استان بوشهر به مراکز بیماریابی کرونا خبر دادند؛
الهام بهروزی: کرونا بیماری خطرناک و مرگباری است که برای قربانی کردن کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد نمی‌کند. فقط کافی است کمی سهل‌‌انگارانه با آن روبه‌رو شوید، در کمترین زمان در کالبدتان نفوذ و شما را مبتلا می‌کند و سلامتی و جان شما و نزدیکانتان را به خطر می‌اندازد. متاسفانه برای این ویروس به‌شدت مسری تاکنون درمانی پیدا نشده است و طبق گفته متولیان سلامت کشور کرونا تا مهر ۱۴۰۰ با ماست.

الهام بهروزی

کرونا بیماری خطرناک و مرگباری است که برای قربانی کردن کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد نمی‌کند. فقط کافی است کمی سهل‌‌انگارانه با آن روبه‌رو شوید، در کمترین زمان در کالبدتان نفوذ و شما را مبتلا می‌کند و سلامتی و جان شما و نزدیکانتان را به خطر می‌اندازد. متاسفانه برای این ویروس به‌شدت مسری تاکنون درمانی پیدا نشده است و طبق گفته متولیان سلامت کشور کرونا تا مهر ۱۴۰۰ با ماست.

طبیعتا تا زمانی که داروی این بیماری کشف نشود مردم ناچارند که به توصیه‌های پزشکی که دائما با توجه به علائم جدید این ویروس در حال اصلاح و تغییر است، توجه و آن‌ها را با جدیت رعایت کنند. از بدو شیوع کرونا در استان بوشهر دو نقطه از استان بسیار حساسیت‌برانگیز بود که یکی در شمال استان قرار داشت که بندرگناوه بود و به‌دلیل موقعیت تجاری و بازار آن بیم آن می‌رفت که مرکز شیوع کرونا در استان و کشور شود اما با تعطیلی به‌موقع بازار در حرکتی خودجوش از سوی بازاریان این شهر در ایام نوروز خوشبختانه در پیک اول گناوه در کنترل کرونا کارامد ظاهر شد ولی متاسفانه با بازگشایی بازار پس از تعطیلات نوروز و با آغاز پیک دوم این ویروس خیل عظیمی از اهالی این بندر را آلوده به این ویروس کرده است.

اما نقطه حساس دیگر استان، شهرهای جنوب استان هستند که به‌واسطه استقرار صنایع بزرگ نفتی و گازی در این منطقه، پذیرای کارکنان و کارگرانی از هر نقطه ایران هستند که رفت و آمد آن‌ها به راحتی می‌تواند کرونا را فراگیر کند. طبیعتا کنترل وضعیت در این منطقه کار دشواری است و اینک که در پیک دوم قرار گرفته‌ایم به‌دلیل گرم شدن هوا و استفاده از کولرهای گازی بستر مناسب برای اپیدمی کرونا در شهرهای جنوب استان شامل عسلویه، جم، کنگان و ... فراهم شده است. این در حالی است که تعطیلی در این مناطق میسر نیست چراکه بخش اعظم اقتصاد ایران بر پایه فعالیت شرکت‌ها و پتروشیمی‌‌های بزرگی که در این مناطق مستقر هستند، می‌چرخد ولی می‌توان با اعمال محدودیت‌ها و ضدعفونی مکرر محیط کار و استراحت کارکنان و کارگران، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده اجباری ماسک در محل کار و استراحت و... به شکل موثری از فراگیری این ویروس در مناطق صنعتی کاست.

متاسفانه با سهل‌انگاری برخی از ساکنان و کارکنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی آمار مبتلایان به کرونا در این منطقه روبه‌افزایش است. با افزایش شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز بیماریابی کرونا در جنوب استان رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ به مردم هشدار داد و از آن‌ها خواست که حتما از ماسک استفاده کنند و دست‌های خود را مرتب شست‌وشو دهند.

دکتر وحید مالکی در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت افزایش بیماران کرونایی در استان بوشهر اسفناک است، گفت: اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند، افراد دارای بیماری زمینه‌ای با حال بد به بیمارستان مراجعه می‌کنند و قطعا در این برهه که در اوج این بیماری هستیم، بسیار خطرناک خواهد بود. مبارزه با ویروس کرونا نیازمند همکاری همه مردم است و اگر مردم همکاری نکنند هر چقدر هم برنامه‌ریزی و محدودیت‌ها ایجاد شود، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پزشکان و کادر درمانی در صف اول مبارزه با کرونا هستند، افزود: باید کرونا را جدی گرفت. خوشبختانه در شرایط کنونی با راه‌اندازی نقاهتگاه 75 تخته در منطقه عسلویه تعدادی از مبتلایان به کرونا دوران نقاهت بستری خود را در این نقاهتگاه می‌گذرانند.

دکتر مالکی با تاکید بر اینکه در برهه فعلی ضرورت دارد در جلوگیری از برپایی تجمع‌ها قاطعانه رفتار کنیم و همه ما در این مورد موظف و مسوول هستیم، گفت: تمامی کارکنان شرکت‌ها و پتروشیمی‌ها موظفند از ماسک استفاده کنند. از این‌رو به‌دلیل حفظ سلامت کارکنان به واحد HSEشرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی منطقه توصیه کردیم که برای الزام کارکنان در استفاده از ماسک در سرویس‌های ایاب و ذهاب و محل کار و شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف قطع زنجیره انتقال این ویروس همکاری لازم را به‌عمل آورند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ با اشاره به گرم‌تر شدن هوا در این منطقه و استفاده بیشتر از کولر در فضای سربسته بر تهویه مناسب تاکید کرد و گفت: در این خصوص توصیه می‌شود جریان هوا از طریق سیستم‌های تهویه و با هوای جاری از طریق پنجره‌ها استفاده شود تا احتمال آلودگی به این ویروس کاهش یابد.

وی در ادامه از افزایش آمار مراجعه‌کنندگان به مراکر بیماریابی کرونا در مناطق جم و عسلویه اشاره و تصریح کرد: با همکاری واحدهای EOC (مرکز عملیات اضطراری) و ERT (تیم واکنش سریع) بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ، مبتلایان که اکثرا بی‌علامت و یا گاه با علامت‌های خفیف هستند شناسایی می‌شوند و پایش و پیگیری روزانه آنها انجام می‌گیرد.

دکتر مالکی با اشاره به اینکه طی یک ماه اخیر با مراجعات بسیار گسترده بیماران روبه‌رو شده‌ایم، افزود: از اسفندماه سال گذشته تا کنون 76 هزار مراجعه‌کننده به بیمارستان توحید جم و مراکز درمانی نفت داشته‌ایم که تعداد 83 نفر از آنها در بیمارستان توحید جم بستری شده‌اند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ در پایان با هشدار به مردم در خصوص رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی یادآور شد: تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی نفت در سطح استان در خردادماه سال جاری در مقایسه با اردیبهشت‌ماه 35 درصد افزایش داشته است و تعداد موارد مثبت در شهرستان جم در خرداد ماه در مقایسه با سه ماهه گذشته، نزدیک به 10 برابر بوده که آمار زیادی است.

بدیهی است این افزایش آماری مبتلایان به کرونا در مناطق صنعتی استان زنگ خطری است که باید از سوی متولیان سلامت استان و مسوولان ارشد شنیده شود؛ چراکه با ساده‌انگاشتن مساله به بغرنج‌تر شدن وضعیت دامن زده می‌شود و سلامت بخش وسیع‌تری از جامعه در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. هرچند به گفته دکتر مالکی وضعیت شیوع کرونا در جنوب استان روبه وخامت است اما دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان معتقد است که براساس آمارهای موجود شدت شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های جنوبی از دیگر مناطق استان بیشتر نیست و به نسبت شدت بیماری کمتر از دیگر مناطق استان است.

دکتر سعید کشمیری در این باره به ایرنا گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در بین شهرستان‌های دیر، کنگان، عسلویه و جم که میزبان و همجوار با تاسیسات و کارگاه‌های پارا جنوبی است تنها شهرستان کنگان برای مدت کوتاهی قرمز شد و بعد از آن شرایط بهبود یافت.

وی در خصوص افزایش شمار مراجعان به بیمارستان‌های جنوبی استان بوشهر بیان کرد: همزمان با تبدیل بیماری کرونا به اپیدمی افزایش شمار مراجعان به بیمارستان‌ها در همه مناطق استان افزایش یافت و تنها این مساله مختص جنوب استان نیست.

کشمیری با تاکید بر اینکه مطابق الگوی ایپدمی استان میزان مراجعه‌های بیمارستانی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و تنها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمع‌ها به خصوص در غذاخوری‌ها و محل‌های استراحت کارگران می‌توان این بیماری را کنترل کرد، گفت: تا ۱۵ خردادماه موارد مثبت بیماری کرونا در این استان دو هزار مورد بود؛ اما در زمان حاضر این رقم به بیش از پنج هزار نفر افزایش یافته است. برهمین اساس مراجعه‌ها و همه‌گیری بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا به‌خصوص در جنوب استان شرکت‌های وابسته به منطقه پارس جنوبی، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها برنامه منسجمی برای کنترل بیماری تدوین کردند، تصریح کرد: وزارت نفت نیز در چندین بخشنامه قوانین و مقررات سختی برای کنترل بیماری و شیوع نیافتن آن در منطقه تدوین و از سوی مدیران نظارتی نیز کنترل و تاکنون خوب عمل شده است.

کشمیری با تاکید بر اینکه باتوجه به حساسیت منطقه پارس جنوبی و شرایط بیماری لازم است مسوولان شرکت‌های وابسته به منطقه پارس جنوبی، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها دقت نظر بیشتری در خصوص اجرای قوانین و مقررات داشته باشند، گفت: متاسفانه روند شیوع کرونا در استان افزایشی است که با توجه به کارگری بودن منطقه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از هر گونه تجمع کارگری ضروری است.

به گفته وی، هرچند تاکنون تلاش شده با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از شیوع بیماری به خصوص در مناطق کارگری پیشگیری شود؛ اما همیشه این نگرانی در تجمع‌های کارگری و افرادی که در محیط‌های سربسته کار می‌کنند به خصوص در فصل تابستان و مناطق گرم وجود دارد. داده‌های علمی نشان می‌دهد بیماری‌های زمینه‌ای، افراد را در معرض خطر جدی‌تری نسبت به کرونا قرار می‌دهد. تنها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان بیماری کرونا را شکست داد. استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین اصل برای مقابله با کرونا محسوب می‌شود.

کشمیری در ادامه از فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در استان خبر داد و افزود: شمار قربانیان این بیماری در استان بوشهر به ۸۱ نفر رسید.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۱ مورد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، تصریح کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ مورد از موارد بستری مبتلا به کرونا با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش دو مورد مبتلای جدید بستری در بخش‌های‌ مراقبت ویژه افزود: از ۲۷ مورد بستری بخش‌های‌ مراقبت ویژه در حال حاضر ۲۰ مورد از آن‌ها با کمک دستگاه نفس می‌کشند..


نام:
ایمیل:
* نظر: