bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۹
کریم جعفری: حمله سنگین موشکی و پهپادی یگان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه رژیم سعودی در ریاض از قرار معلوم بسیار تاثیرگذار و کاری بوده است. برخی منابع تاکید دارند در این حمله با وجود آن که در نیمه شب انجام شد ساختمان وزارت دفاع و همچنین ساختمان سازمان اطلاعات رژیم سعودی به‌صورت مستقیم هدف موشک‌ها قرار گرفته است.

کریم جعفری

حمله سنگین موشکی و پهپادی یگان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه رژیم سعودی در ریاض از قرار معلوم بسیار تاثیرگذار و کاری بوده است. برخی منابع تاکید دارند در این حمله با وجود آن که در نیمه شب انجام شد ساختمان وزارت دفاع و همچنین ساختمان سازمان اطلاعات رژیم سعودی به‌صورت مستقیم هدف موشک‌ها قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعاتی که منابع موثق در اختیار کانال اخبار سوریه گذاشته‌اند، در این حمله از تاکتیک جدیدی استفاده شد تا جایی که ارتش یمن برای هدف قرار دادن پایتخت سعودی به‌صورت همزمان ۸ فروند پهپاد و سه فروند موشک بالستیک را در آسمان ریاض به پرواز در می‌آورد و این موشک‌ها و پهپادها باعث می‌شوند تا سامانه‌های پدافندی مستقر در اطراف ریاض آنها را رهگیری کرده، مورد حمله قرار داده و به‌دلیل تعداد زیاد آن‌ها لانچرهای پاتریوت مستقر موشک‌های متعددی به سمت این اهداف شلیک کنند.

گفته می‌شود در حالیکه موشک‌ها و پهپادها همه از مسیر جنوب به شمال در حرکت بودند، در همان زمان چند فروند موشک کروز نیز به سمت پایتخت سعودی پرواز کرده و با توجه به درگیر بودن سامانه‌های باتریوت، این موشک‌های کروز به‌سادگی از کمربند و رینگ دفاعی پایتخت عبور کرده و خود را به اهداف مد نظر برسانند. در اینکه چند فروند موشک به سمت این اهداف شلیک شده، روایت‌های متفاوتی وجود دارد؛ اما منبع مورد اعتماد ما تاکید می‌کند که تعداد موشک‌های کروز دو فروند بوده است.

این دو فروند موشک به ساختمان وزارت دفاع و همچنین استخبارات که از قرار معلوم در یکی از آنها جلسه بسیار مهمی در حال برگزاری در همان ساعت شب بوده اصابت می‌کند. مشخص نیست که آیا ارتش یمن از این جلسه خبر داشت یا نه؛ اما به‌صورت مشخص باید گفت در این حمله تلفات قابل توجهی به سعودی‌ها وارد شده و آنها از این حمله شوکه شده‌اند. این مساله باعث می‌شود تا سعودی‌ها به‌شدت ارتش امریکا که وظیفه دفاع از پایتخت را برعهده داشته‌اند و چند سامانه پاتریوت را در این منطقه مستقر کرده بودند، مورد حمله قرار بدهند.

سعودی ها هرچند به حضور ۸ فروند پهباد و سه موشک بالستیک در آسمان ریاض اعتراف کرده‌اند؛ اما به هیچ عنوان حاضر نشدند در مورد سرنوشت موشک‌های کروز شلیک شده توسط ارتش یمن که سخنگوی نیروهای مسلح این کشور نیز به آن اشاره واضحی داشت، حرفی بزنند. این موشک‌های کروز با رسیدن به اهداف خود نشان دادند که تسلیحات بسیار مورد اعتمادی جهت حمله موشکی دیگر به عمق سعودی به‌شمار می‌رود.

عصبانیت و نگرانی سعودی‌ها از این حملات به همراه کشته شدن افسران ارشد حاضر در جلسه و مهم‌تر از همه مشخص شدن این مساله که ارتش‌ یمن هر وقت بخواهد می‌تواند هر نقطه از ریاض را مورد حمله قرار دهد و باعث زیر سوال رفتن ادعای مقامات رژیم سعودی در مورد توانایی دفاع از پایتخت گردد باعث ش،د تا آنها روز گذشته حملات گسترده و سنگینی به اهداف مختلف در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی یمن داشته باشند. این حملات درست مانند حمله دفعه پیش که ارتش یمن ریاض را هدف قرار داده بود، قابل پیش‌بینی بود.

در حملات اردیبهشت‌ماه نیز سعودی‌ها مدعی شده بودند که زیرساخت‌های موشکی و تونل‌های مربوط به ساخت موشک و انبارهای پهپاد ارتش یمن را هدف قرار داده و عملا توان موشکی و پهپادی یمنی‌ها را نابود کرده‌اند، اما با اصابت ده‌ها فروند موشک و پهپاد در یک شب به مواضع مختلف سعودی‌ها در ریاض، جیزان و نجران مشخص شد که این ادعاها صرفا مبنای تبلیغاتی داشته و هیچ واقعیتی در آن وجود ندارد.

منابع مطلع ما می‌گویند حملات گسترده روز گذشته به پایتخت یمن با این بهانه که زیرساخت‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها را هدف قرار داده و یک دروغ آشکار و محض است و این حملات هیچ آسیبی به این زیرساخت‌ها وارد نکرده است، چراکه ارتش یمن در یک جغرافیای پیچیده و کوهستانی به سادگی می‌تواند تاسیسات خود را مخفی کند و هیچ یک از این تاسیسات در مناطق مشخص‌شده وجود ندارد. حتی در طول روزهای آغازین جنگ نیز بسیاری از تجهیزات کارخانه‌های وزارت دفاع یمن به مناطق امن منتقل شد تا از گزند حملات سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دور بماند.

آنچه که روز گذشته سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گفت‌وگو با شبکه المسیره در مورد حمله به ریاض گفت و آن چیزی که سخنگوی ائتلاف سعودی تجاوز به یمن در مورد حملات هوایی گسترده به مواضع ارتش یمن بر زبان راند، مشخص می‌کند که قاعده بازی بسیار پیچیده بوده و به‌نفع طرف سعودی نیست. سرتیپ یحیی السریع به صراحت تاکید کرد که حملات موشکی به عمق سعودی وقتی متوقف می‌شود که دشمن جنگ را متوقف کرده و محاصره مردم یمن را بردارد، ما اجازه نخواهیم داد که مردم یمن توسط سعودی‌ها گرسنه بمانند.

این نکته را باید مورد تاکید قرار داد که سفر نماینده امریکا در امور ایران به ریاض و دیدار او با مقامات سعودی تنها چند روز بعد از حمله موشکی به ریاض صرفا برای دلداری دادن به سعودی‌ها بود و اینکه شما نگران نباشید ما با تحریم تسلیحاتی ایران کاری می‌کنیم که آنها نتوانند هیچ اسلحه یا موشکی در اختیار یمنی‌ها قرار بدهند که شما را اذیت کنند. موضوعی که از هم‌اکنون مشخص است که هیچ پشتوانه‌ای ندارد و کسی که تا امروز و در طول پنج سال گذشته این همه کمک نظامی به یمن فرستاده از این به بعد نیز می‌تواند آن را انجام دهد.

موضوع دیگری که دردآور بودن حملات موشکی به مواضع سعودی‌ها و اصابت دقیق آن به اهداف از پیش تعیین‌شده را نشان می‌دهد، التماس‌های فرستاده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن به انصارالله برای دیدار با مقامات آن برمی‌گردد. از روز دوشنبه تا این لحظه تمام تماس‌های مارتین گرفیث برای ارتباط با یکی از مسوولان دولت نجات ملی یمن راه به‌جایی نبرده و به همین دلیل راهی مسقط شده تا در دیدار با وزیر خارجه عمان، او را واسطه قرار دهد شاید یکی در صنعا جواب تلفنش را بدهد.

یمنی‌ها پس از اصابت موشک‌ها ریاض به طرف سعودی پیغام می‌دهند که اگر اجازه ورود سوخت به بندر الحدیده را ندهند بدون شک بار دیگر ریاض و هدف قرار می‌دهند و به همین دلیل سعودی‌ها از ترس اینکه مبادا این تهدید عملی شود، ناچار تن به آزادی چهار کشتی حامل بنزین و گازوئیل که در دریای سرخ لنگر انداخته بودند داده و این چهار کشتی خود را به بندر الحدیده می‌رسانند تا اندکی از مشکلات موجود حل شود. با این حال آنها برای آنکه اینگونه وانمود کنند که هیچ نقشی در آزادی این چهار کشتی حامل سوخت نداشته‌اند، سندی را منتشر می‌کند که دولت در تبعید و ناموجود منصور هادی مجوز آزادی این چهار کشتی را داده است!!

با این حال مقامات دولت نجات ملی یمن تهدید کرده‌اند که باید همه کشتی‌هایی که توسط سعودی‌ها ربوده شده و به سواحل جیزان منتقل شده‌اند، آزاد شوند، در غیر این صورت هیچ خبری از توقف شلیک موشک‌ها نخواهد بود. همین مسله را به فرستاده انگلیسی سازمان ملل هم گفتند که خود را چندان به زحمت برای شروع مذاکره یا گفت‌‌وگوهایی که هیچ خروجی ندارد نیندازد، چراکه سعودی‌ها تا این لحظه هیچ یک از بندهای توافق استکهلم را رعایت نکرده و نیازی به مذاکرات بیشتر نیست. این مساله برای مارتین به‌شدت مساله‌ساز شده چراکه او ماموریت دارد به هر شکل ممکن و به هر طریقی که شده توافق آتش‌بس را اعمال کند.

بر اساس اطلاعات موجود سعودی‌ها ناتوان از پرداخت هزینه‌ها در جنگ یمن بر آن هستند تا به‌نوعی این هزینه‌ها را از طریق مالیات و عوارضی که بر بنزین، گازوئیل، مشتقات نفتی و مواد غذایی که به این کشور وارد می‌شود جبران کنند. از آنجایی که ۷۵ درصد از جمعیت یمن در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی زندگی می‌کنند و بسیاری از صنایع این کشور و همچنین مهم‌ترین بندر آن یعنی الحدیده که به پایتخت و شهرهای پرجمعیت نزدیک است در اختیار دولت نجات ملی بوده، واردات نفت و مشتقات آن و همچنین مواد غذایی باعث می‌گردد که این عوارض بیش از همه در اختیار دولت صنعا قرار بگیرد.

سعودی‌ها در تلاش هستند تا همانگونه که در استان مارب اخوانی‌ها با غارت منابع این استان حقوق مزدوران جنگ‌شان را پرداخت می‌کردند، حقوق نیروهای وابسته به منصور هادی را نیز از طریق این راهکار پرداخت کنند. با توجه به فساد بسیار زیاد در نیروهای وابسته به هادی معمولا سعودی‌ها از پرداخت این هزینه‌ها به ستوه آمده‌اند. در یک مورد در منطقه چهارم نظامی یمن شامل استان‌های عدن، ابین، لحج، تعز و بیضاء که تحت کنترل نیروهای وابسته به هادی است سعودی‌ها باید ماهیانه حقوق ۲۵۰ هزار نظامی از جمله ۱۲ هزار سرهنگ را پرداخت کنند که تقریبا ۷۰ درصد آنها خیالی بوده و اصلا وجود خارجی ندارند و صرفاً ناشی از سندسازی فرماندهان حاضر در این منطقه است.

با این حال آنها به‌خوبی می‌دانند که نفت و مشتقات آن و همچنین مواد غذایی و هر کالایی که قرار است به یمن وارد شود نمی‌تواند در مناطق تحت اشغال نیروهای وابسته به هادی یا همان دولتی که سعودی‌ها به رسمیت می‌شناسند تخلیه گردد، چراکه هیچ امنیتی در این مناطق وجود ندارد و هر محله و منطقه دست یک قبیله یا یک گروه وابسته به ریاض یا ابوظبی بوده و هیچ تضمینی وجود ندارد که این مواد در صورت ورود به یمن بتواند به شکل صحیح توزیع و مصرف شود. مقامات دولت صنعا می‌گویند همه پول‌ها باید در بانک مرکزی الحدیده ذخیره شود و آنها حاضرند حقوق کارمندان دولت را بدهند ولی حاضر نیستند از این پول برای شبه نظامیان وابسته به هادی حتی یک ریال هزینه کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: