bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۹
حسن هانی‌زاده: نامه اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دارای پیام مهمی برای جامعه جهانی، کشورهای منطقه و محور مقاومت است، به‌نظر می‌رسد محمود عباس می‌خواهد از طریق دمشق به تهران نزدیک شود. این نامه نشانه بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطینی به محور مقاومت است. از اوایل دهه ۹۰ که قرارداد اسلو امضاء شد و متعاقب آن تشکیلات خودگردان در کرانه غربی تشکیل شد در طول این ۲۷ سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای برای اجرا کردن توافق اسلو صورت گرفته است.

حسن هانی‌زاده

نامه اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دارای پیام مهمی برای جامعه جهانی، کشورهای منطقه و محور مقاومت است، به‌نظر می‌رسد محمود عباس می‌خواهد از طریق دمشق به تهران نزدیک شود. این نامه نشانه بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطینی به محور مقاومت است. از اوایل دهه ۹۰ که قرارداد اسلو امضاء شد و متعاقب آن تشکیلات خودگردان در کرانه غربی تشکیل شد در طول این ۲۷ سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای برای اجرا کردن توافق اسلو صورت گرفته است.

در دوران مرحوم عرفات این مذاکرات آغاز شد و پس از مرگش در زمان محمود عباس ادامه پیدا کرد، اما تاکنون این مذاکرات منجر به امتیاز خاصی به‌نفع فلسطینی‌ها نشده است و در همین چارچوب می‌بینیم که صهیونیست‌ها با همکاری امریکا طرح معامله قرن را پیگیری کرده و به‌دنبال الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هستند. در پی تلاش صهیونیست‌ها برای اجرای طرح الحاق، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرده که اگر صهیونیست‌ها بخواهند این کار را انجام دهند تشکیلات خودگردان در کنار گروه‌هایی چون جهاد اسلامی و حماس قرار می‌گیرد.

نامه محمود عباس به بشار اسد دارای پیام مهمی برای جامعه جهانی، کشورهای منطقه و محور مقاومت است، به‌نظر می‌رسد محمود عباس از طریق نامه‌نگاری به دمشق می‌خواهد به سمت تهران متمایل شود، گرچه هنوز محتوای این نامه روشن نشده است ولی این احتمال وجود دارد که محمود عباس در این نامه از بشار اسد خواسته باشد که به‌نوعی واسطه ارتباط بین تشکیلات خودگردان و تهران شده باشد. به‌نظر می‌رسد محمود عباس تصمیم گرفته بر محور مقاومت تکیه کند، باید در انتظار انتشار محتوای این نامه بود، ولی به‌نظر می‌آید که تشکیلات خودگردان در حال حرکت به سمت تقابل مستقیم با صهیونیست‌هاست.

در پاسخ به این سوال که این نامه چه پیامی برای جامعه جهانی دارد، باید گفت: ملت فلسطین در این سال‌ها تلاش کرده که به تمام اصول توافق اسلو تن دهد، ولی جامعه جهانی طرف رژیم صهیونیستی را گرفته، شورای امنیت اقدامی برای تحقق حقوق فلسطینی‌ها انجام نداده و قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد فلسطین در حاشیه قرار گرفته و اجرائی نشده است و اکنون این جمع‌بندی در بین فلسطینی‌ها ایجاد شده که سازش با رژیم صهیونیستی نتیجه‌بخش نیست و تنها راه، ایستادگی و مقاومت است.

آنچه مشخص است برای تشکیلات خودگردان و رهبران آن این موضوع کاملا مشخص شده که در تمام طول سه دهه گذشته بازی خورده‌اند و آنها عملا جز بازی به‌عنوان پلیس و جاسوس برای صهیونیست‌ها چیزی نداشته‌اند. رفتارهای نتانیاهو و تندروهای صهیونیستی عملا برای سران تشکیلات خودگردان آرزوی کشور فلسطینی را به رویا تبدیل کرده است و این تصمیم آنها از سر ناچاری است!

این اتفاق‌ها در حالی است که رئیس کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) از تعویق طرح الحاق به‌دلیل خودداری امریکا از بررسی آن خبر داد. رئیس کنست و نزدیک به نتانیاهو اعلام کرد که در حال حاضر واشنگتن توجه خاصی به طرح الحاق ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری به اراضی اشغالی ندارد.

لوین اذعان کرده است که طرح الحاق موقتا به حالت تعلیق درخواهد آمد، چراکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هیچ گامی را بدون هماهنگی با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا برنمی‌دارد. توجه دولت امریکا بر جای دیگر متمرکز شده است و زمانی که درباره طرح الحاق صحبت می‌شود گوش نمی‌دهد.

در همین حال، روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت که رهبران شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری نسبت به این گزارش رادیو ارتش اسرائیل ابراز خشم کرده و تاکید کرده‌اند که این رژیم برای پیش بردن طرح الحاق نیازی به موافقت امریکا ندارد. طبق این گزارش، شورای شهرکی «یشع» در بیانیه‌ای در اینباره نوشت: نیازی به منتظر ماندن برای کسی نیست و این طرح تنها به ما مربوط می‌شود و زمان آن رسیده است که به وعده‌های داده شده عمل شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: