bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
گلاره جلالی: یکی از اصولی که بعد از بیماری کرونا وارد چرخه زندگی مردم جهان شد، استفاده از ماسک و دستکش در سطح جامعه برای جلوگیری از انتقال این ویروس بود. در حال حاضر تمامی پزشکان و حتی بهداشت جوامع هم بهترین دارو و واکسن برای مقابله با این بیماری را استفاده مداوم ماسک و دستکش می‌دانند.

گلاره جلالی

یکی از اصولی که بعد از بیماری کرونا وارد چرخه زندگی مردم جهان شد، استفاده از ماسک و دستکش در سطح جامعه برای جلوگیری از انتقال این ویروس بود. در حال حاضر تمامی پزشکان و حتی بهداشت جوامع هم بهترین دارو و واکسن برای مقابله با این بیماری را استفاده مداوم ماسک و دستکش می‌دانند. از اوایل بیماری نظریه‌های متفاوتی در مورد کاربرد ماسک و دستکش در معتبرترین ایده‌های جامعه پزشکی تا به اکنون بیان شده است. از این‌رو، در سراسر دنیا در کنار رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و بدون‌شک تاثیر مثبت خودش را هم در جلوگیری از منتقل شدن این بیماری داشته است.

در ایران هم مانند سایر کشورها با استفاده از انواع تبلیغ‌ها‌ی مجازی و حتی تبلیغات خیابانی مردم به استفاده از ماسک و رعایت دیگر اصول بهداشتی توصیه و تشویق می‌شوند اما مشکل اینجاست که تورم در کشور ما فقط مربوط به محصولات وارداتی نیست و محصولات داخلی مورد نیاز مردم را که اکثرا از مواد اولیه داخلی و مستقل از مواد اولیه خارجی تولید می‌شوند، در برمی‌گیرد.

بدیهی است در کنار مواد ضدعفونی کننده و دستکش، ماسک یکی از پرکاربردترین وسیله‌‌ها است که این روزها بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

اگر به تاریخ شیوع کرونا در جهان و سپس ایران نگاهی بیندازیم مدت زمان شیوع این ویروس از مرز شش ماه عبور نمی‌کند اما در طول این مدت به بهانه بیماری کرونا شاهد افزایش بی‌رویه قیمت همه چیز به‌خصوص مواد ضد عفونی‌کننده، دستکش و ماسک بوده‌ایم. از الکل و مواد ضدعفونیکننده و ... گرفته تا ماسک ساده که تا هفته گذشته 2000 تومان قیمت داشت اما امروز فروشندگان به مبلغ 2300 تومان به فروش می‌رسانند و در پاسخ به اعتراض مشتری به گران شدن هفتگی این محصول هم می‌گویند گران‌تر به‌دست خودمان رسیده است.

خوب است در کنار تبلیغات و اجبارهایی که برای استفاده از ماسک در جامعه می‌بینیم شاهد کنترل قیمت‌ها از سوی نهادهای نظاریت باشیم. شاید عده‌ بسیار کمی از مردم به‌عمد و یا به‌خاطر طرز فکر خاصی که نسبت به انتقال این بیماری دارند، در استفاده از ماسک خودداری کنند اما در این میان اغلب مردمی هم هستند که قدرت خرید این محصولات را ندارند و مجبورند یک ماسک یک‌بار مصرف را چندین روز متوالی استفاده کنند و یا عده‌ای دیگر روزانه بدون استفاده از هیچ ماسک و دستکشی از خانه‌های خود خارج ‌شوند؛ این قشر بیشتر از دیگران امکان مبتلا شدن به این بیماری مسری را دارند و اگر آن‌ها بیمار شوند به شکل قابل توجهی خود ناقل‌ بیماری کرونا خواهند بود.

قرنطینه قسمت مهم مقابله با کروناست که در این روزهای نابسامان توجه خاصی به آن نمی‌شود. باید در کنار آن یادآور شویم که به تنهایی دعوت و تشویق یا حتی اجبار مردم به استفاده از ماسک و دستکش فایده آنچنانی ندارد و در کنار این توصیه‌ها باید شرایط استفاده راحت و ارزان از وسایل بهداشتی برای همه قشرهای جامعه فراهم باشد.

از این‌رو توصیه می‌شود که دستگاه‌های نظارتی افراد خاصی را صرفا برای کنترل و نظارت بر قیمت این محصولات ضروری جدای از سایر بخش‌ها و صنف‌های دیگر در نظر بگیرند تا بتوان از روند افزایش غیر‌منطقی قیمت این محصولات جلوگیری شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: