bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
۲۵ میلیون نفر در کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند؛
داود علیزاده: کرونا عادی نمی‌شود؛ اما مردم به یک‌چیز عادت کرده‌اند. آمارهای کم‌وبیش شبیه به هم، هر روزه وزارت بهداشت و درمان درباره کرونا، دیگر فرقی هم ندارد جهانپور بگوید یا سادات لاری. آماری که با نوسانی چند ده نفری هر روز به‌وسیله سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود.

داود علیزاده

کرونا عادی نمی‌شود؛ اما مردم به یک‌چیز عادت کرده‌اند. آمارهای کم‌وبیش شبیه به هم، هر روزه وزارت بهداشت و درمان درباره کرونا، دیگر فرقی هم ندارد جهانپور بگوید یا سادات لاری. آماری که با نوسانی چند ده نفری هر روز به‌وسیله سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود.

بااین‌حال روز شنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهور هفت‌ساله ایران، یکباره با اعلام تعداد آلودگان به ویروس کرونا، آب پاکی را بر دست همگان ریخت. آماری که گویای این مطلب است، یک‌سوم جمعیت ایران کرونا را تجربه کرده‌اند و نیمی دیگر باید منتظر باشند آن را از سر بگذرانند. سرنوشتی محتوم که بدنه نحیف جامعه را بیش‌ازپیش لرزانده است.

در روزهایی که رکود اقتصادی ناشی از کرونا حتی کشورهای صنعتی را نیز دچار بحران کرده است، دولت ایران با اقتصادی تحریم شده، کرونایی شایع شده در تلاطم بازار طلا و ارز، باید امید به زیستن را به مردم تزریق کند؛ اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. حسن روحانی در سه سال اخیر نتوانسته چهره‌ای کاریزماتیک برای جامعه ایران باشد که جمله‌هایش بتواند اثر مثبتی بر جامعه بگذارد. واکنش بازارهای ارز و طلا در پی سخنرانی‌های حسن روحانی گویای این مطلب است؛ اما در نقطه مقابل تیرهای خلاصش آن کورسوهای امید را هم از بین می‌برد.

سیمای آرام حسن روحانی در هفت سال پیش اکنون در اذهان مبدل به سیمای سکان‌دار کشتی طوفان‌زده‌ای شده که فارغ و بی‌خیال فقط منتظر است شیفت شبش تمام شود.

حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته اعلام کرد که بر اساس گزارش معاونت تحقیق وزارت بهداشت تا کنون ۲۵ میلیون نفر در کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

وی که در نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.

رئیس‌جمهور همچنین سرعت انتشار ویروس را نگران‌کننده دانست و گفت که تقریبا دو برابر تعدادی که تا به امروز بیمارستان رفتند در روزهای آینده به بیمارستان نیازمند می‌شوند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تا از زمان انتشار ویروس کرونا تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند. حسن روحانی با بیان اینکه احتمال دارد در هفته‌های آینده ۱۵۰ هزار نفر دیگر به نیاز به بستری‌شده داشته باشند تاکید کرد که کشور باید امکانات بیمارستانی و بهداشتی را برای پذیرش این افراد آماده کند.

به گفته روحانی، نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا هیچ علائمی ندارند و ۳۵ درصد از افراد آلوده علائم خفیف بیماری را نشان می‌دهند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگر از سخنانش گفت که موج اول شیوع بیماری در کشور از استان‌های گیلان و قم شروع شد و دلیل آن افرادی بودند که از شهر ووهان چین، مرکز انتشار ویروس، به این دو استان سفر کرده بودند.

به گفته وی، شیوه موج اول غافلگیرانه بود و از زمان انتشار تا وقتی‌که مقامات بهداشتی متوجه آن شدند دو تا سه هفته طول کشید.

روحانی همچنین گفت که احتمالاً تا پایان سال جاری و احتمالاً اوائل سال آینده ایران درگیر ویروس کرونا خواهد بود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران از زمان انتشار ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

بااین‌حال، اعلام آمار 25 میلیونی مبتلایان به کرونا از سوی حسن روحانی با واکنش‌های متعددی در رسانه‌ها و فضای مجازی شد. مساله‌ای که در نهایت با واکنش دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا مواجه شد تا نسبت به این مساله توضیح دهد.

دکتر مصطفی قانعی در خصوص اعلام آمار ابتلای 25 میلیون ایرانی به کرونا از سوی رئیس‌جمهور گفت: ما کیتی به‌نام کیت الایزا داریم که IGg و ایمونوگلوبولین M را اندازه‌گیری می‌‌کند. تست الایزا نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است؛ اما به‌هیچ‌وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است.

بر اساس اعلام کانال خبری وزارت بهداشت و درمان کشور، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا افزود: زمانی که وزارت بهداشت اعلام می‌‌کند که 25 میلیون نفر یا نزدیک به 20 درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده‌‌اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود. بنابراین این آمار به معنای تعداد بیمار نیست، بلکه تعداد بیماران همان کسانی هستند که یا بستری می‌‌شوند و یا آن‌قدر علائم دارند که تست PCR برایشان انجام‌شده و بیماری‌‌شان تشخیص داده می‌‌شود.

آنچه محرز است اینکه کرونا در ایران همچنان قربانی می‌گیرد و حالا دیگر ظاهر شدن سخنگوی وزارت بهداشت بر قاب تلویزیون برای اعلام جان‌باختگان آمار کرونا عادی شده است. امری که هر روز با آماری در محدوده صد تا دویست نفر را قربانی را اعلام می‌کند.

در آخرین آمار منتشرشده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در ۲۴ ساعت گذشته (28 تیرماه 1399) ۱۸۸ نفر بر اثر کرونا جان باختند.

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در خصوص آمار مبتلایان قطعی این ویروس نیز اعلام کرده است: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 166 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 293 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 271 هزار و 606 نفر رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت مجموع جان‌باختگان این بیماری به 13 هزار و 979 نفر رسید.

وی در خصوص آمار بیماران بهبودیافته نیز آماری کم‌وبیش شبیه روزهای قبل را ارائه داده است: خوشبختانه تاکنون 223 هزار و 300 نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. البته 3529 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند و در استان‌های خوزستان و زنجان با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد روند کاهش در ابتلا و بستری بیماران هستیم.

پیش از این کیانوش جهانپور در خصوص افزایش آمار کرونا در گفت‌وگو با ایران هشدار داده بود: همزمان با بازگشایی‌های صنوف و اماکن تجاری شاهد افزایش رفت و آمدها و مراودات و تماس‌های نزدیک بین فردی بودیم. طبیعی است که دو هفته بعد از بازگشایی‌ها و در میانه خرداد شاهد رشد و افزایش موارد ابتلا بودیم در روزهای بعد از آن یعنی حدود سه تا چهار هفته بعد از نیمه خردادماه مرگ و میر افزایش داشت. این موضوع قابل پیش‌بینی بود. آن زمان بارها از سوی وزارت بهداشت هشدار داده شد که شرایط به هیچ وجه عادی نیست. ما اعلام کردیم که هیچ نقطه بی‌خطر یا سبزی در هیچ کجای کشور نیست. با این حال عادی پنداری موجب کاهش رعایت نکات بهداشتی شد و این نتیجه قطعی بود و به اعتقاد ما پدیده غیر قابل انتظاری رخ نداده است.

با این اوضاع اما معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت امیدوار است که برخی محدودیت‌ها و اجبار ماسک ثمربخش باشد: ما از سه هفته گذشته پیش‌بینی می‌کردیم آمار فوتی‌ها و ابتلا با شدت بیشتری افزایش پیدا کند با این حال قطعاً تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشت برخی محدودیت‌ها و استفاده اجباری از ماسک نتیجه خواهد داد.

دکتر شهنام عرشی درباره اینکه چه اقداماتی باعث شد تا روزهای اوج اپیدمی کرونا آمار فوتی‌ها کمتر از هفته‌های گذشته باشد می‌گوید: آن زمان همه جا باز نبود، هر روز یک دستورالعمل از سوی دولت ابلاغ می‌شد. تمام فعالیت‌های اقتصادی و اداری، مدارس و دانشگاه‌ها و مسافرت‌ها متوقف شده بود و اگر کسی هم پروتکل‌ها را در کوچه و خیابان رعایت نمی‌کرد آنقدر معابر شلوغ نبود که آسیب ویروس جدی باشد. نکته دوم اینکه، آن زمان ویروس تنها در تعداد محدودی از استان‌ها شروع شده بود و هنوز در تمام کشور گسترش پیدا نکرده بود بنابراین جمعیت کمتری در مواجهه با ویروس بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: