bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
محمدرضا یار در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد:
داود علیزاده: «محمدرضا یار» از ترانه‌سرایان جوان و موفق چند سال اخیر است. بی‌تردید از ترانه‌های یار به خصوص در یکی- دو سال سال اخیر بسیار شنیده‌ایم؛ «عادلانه نیست» با صدای رضا بهرام، قطعه «مادر» با صدای سالارعقیلی و ترانه‌ «ماه من» با صدای سعید شریعت محبوت‌ترین این قطعات بوده است.

داود علیزاده:همکاری یار و سالار عقیلی در آلبوم جدیدش

«محمدرضا یار» از ترانه‌سرایان جوان و موفق چند سال اخیر است. بی‌تردید از ترانه‌های یار به خصوص در یکی- دو سال سال اخیر بسیار شنیده‌ایم؛ «عادلانه نیست» با صدای رضا بهرام، قطعه «مادر» با صدای سالارعقیلی و  ترانه‌ «ماه من» با صدای سعید شریعت محبوت‌ترین این قطعات بوده است.

یار که با نمایشنامه «رقص هانتینگتون» برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» در سال ۱۳۹۵ نیز شده است، در سالی که گذشت در عرصه نویسندگی و پژوهش کتاب‌های «شکل‌های امروز غزل» را با نشر کیان افراز، «ادامه‌های مردن» با نشرسیب سرخ را منتشر کرد و در گفت‌وگو با بامداد جنوب از آثار جدید خودش نام برده است.

وی پیش از این با آلبوم «از تنهایی‌گریه مکن» با صدای سالار عقیلی و آهنگ‌سازی ابوالفضل صادقی‌نژاد، در فهرست‌ نهایی «جشنواره موسیقی فجر» سال 1395 قرار و همچنین آلبوم برگزیده چهارمین جشن سالانه «موسیقی ما» جایگاه خودش را به عنوان یکی از ترانه‌سرایان برجسته مطرح کرده بود.

در ادامه بامداد جنوب با وی گفت‌وگویی داشته است که خواندن آن خالی ازلطف نیست.

تقریباً بیش از یک سال از آخرین مصاحبه‌ای که باهم داشتیم می‌گذرد. این‌یک سال برای شما بسیار پربار بوده است. هم ترانه‌های بسیاری منتشر کردید و هم کتاب...

بله مصاحبه قبلی با شما را دوست داشتم خیلی خوب بود چون باب آشنایی با دوست فرهیخته‌ای مثل شما شد که این برای من بسیار ارزشمند است. در این مدت کارهای زیادی در زمینه موسیقی انجام دادم که تعداد محدودی‌اش منتشر شده و تعدادی هم دردست انتشار است. با استاد ابوالفضل صادقی نژاد و استاد بابک زرین و ایوب صادقی عزیز و بسیاری دوستان دیگر همکاری‌های خیلی خوبی داشتیم. حتی همکاری‌هایی فراتر از مارکت موسیقی داخلی داشتم که خواهید شنید. کتاب‌های آخری هم که از من منتشر شد «شکل‌های امروز غزل» با نشر کیان افراز و «ادامه‌های مردن» با نشرسیب سرخ بود. چندکتاب هم دردست انتشار دارم از جمله رمانی به اسم «تمرین مردن» و دو مجموعه غزل و یک کتاب پژوهشی درزمینه ی ترانه‌نویسی که امیدوارم طی سال جاری منتشر بشوند.

بفرمایید این روزها مشغول چه کاری هستید و کار جدید چه دارید؟

کارهای زیادی دارم. یکی از فعالیت‌هایی که مدتی است شروع کردم ملودی‌سازی است؛ که در حال حاضر در مسیر آموزش هستم. کنارش کارهایی را هم البته ساختم و قرار است خیلی زود با صدای خواننده‌های درجه یک موسیقی بشنوید. علاوه بر این با خواننده‌های خوب و درجه یکی هم کار جدید انجام دادم که متاسفانه تا منتشر نشود نمی‌توانم اطلاعاتی دربارشان بدهم. در حال حاضر می‌توانم درباره آلبوم جدیدی که با سالارعقیلی عزیز و استادصادقی‌نژاد عزیز کارکردیم بگویم که قرار است تا آبان ماه منتشر شود و می‌توانم بگویم که یکی از بهترین آلبوم‌هایی خواهد بود که می‌شنوید.

اکثریت کارهایی که از شما منتشر شده با تم عاشقانه فراقی است. میل دارید در ترانه‌سرایی به سمت ترانه اعتراضی بروید و با خوانندگان این سبک هم کار کنید؟

عموماً کارها به انتخاب آهنگساز یا خواننده تولید می‌شوند. با این حال من سعی کردم در همان کارهای عاشقانه هم رنگ و بویی از اعتراض را وارد کنم؛ مثل ترانه عادلانه نیست که برای رضا بهرام عزیز نوشتم و بابک زرین عزیز آهنگسازی کردند. در بین کارهای دیگری که منتشر می‌شوند این فضا را حفظ کردم و ردپای زبان اعتراضی‌ام را می‌توانید در آنها ببینید؛ مثلاً در کاری که برای سالارعقیلی ساختم یک کار ملی_اعتراضی است که کاملاً می‌توانید واکنش‌های اعتراضی زبان من را در ترانه ببینید؛ البته من کاملاً تمایل دارم کارهای اعتراضی‌تری کار کنم‌؛ اگر خواننده یا آهنگسازی تمایل داشته باشد؛ چون رویکرد اصلی خودم این است در ادبیات؛ اما خب هنوز درخواستی در این باره نداشتم.

مطالعات تخصصی من سال‌هاست که فلسفه‌ سیاسی است؛ پس طبیعی است که ادبیات اعتراضی را به شخصه ترجیح بدهم؛ اما تا حالا تقاضایی بابت این نوع همکاری نداشتم.

در سال گذشته بهترین تجربه ترانه‌سرایی برای کدام کار بود؟

بهترین تجربه‌ من «عادلانه نیست» بود که با صدای رضا بهرام و موسیقی بابک زرین منتشر شد و بعد هم قطعه‌ «مادر» که با صدای سالار عقیلی و موسیقی ابوالفضل صادقی نژاد منتشر شد؛ البته ترانه‌ی «ماه من» هم خیلی دوستش دارم که سعید شریعت خواند و البته بابک زرین موسیقی‌اش را ساخته بود.

این روزها کرونا اقتصادی همه کسب‌وکارها را بهم ریخته است، این مساله در کار شما هم تاثیر گذاشته است؟

به‌طور مسلم تاثیر منفی زیادی داشته است. من ماه‌های پیش از کرونا پروژه‌های بزرگ و خوبی را استارت زدم. با دوستانی که بسیاری از آنها به دلیل شرایط اقتصادی که ناگهان پیش آمد خوابید و برخی هم کاملاً کنسل شد؛ اما درعین‌حال بازهم نسبت به بسیاری از دوستان من پروژه‌های خوبی را انجام دادم و در حال انجام دارم که باعث شد وضعیت اقتصادی‌ام به‌طور کامل مختل نشود.

قصد دارید مجموعه ترانه‌هایتان را چاپ کنید؟

قصد دارم. بهتر است بگویم خیلی دوست دارم مجموعه ترانه‌هایم را منتشر کنم؛ اما باید از طرف ناشر خوبی پیشنهادی برایش داشته باشم.

چقدر به مافیای موسیقی در مطرح‌شدن خوانندگان خاص اعتقاد دارید؟

مافیا وجود دارد؛ و تاثیر بسیاری هم دارد؛ اما این‌طوری هم نیست که اگر شما تلاش کنید و کارتان خوب باشد بخواهند جلوی کارتان را بگیرند. بسیاری از دوستان نباید توقع داشته باشند بدون تلاش و هزینه کردن سریعاً به موفقیت برسند. برای موفقیت باید هزینه کنید هر جای دنیا باشید این قانون وجود دارد. موفقیت بدون هزینه اتفاق نمی‌افتد. هزینه اول شامل زمان زیاد و تلاش و پیگیری و سخت کوشی می‌شود بعد پول.

سخن پایانی؟

این حرفم با شاعرها و ترانه سرا و خواننده‌ها و موزیسین‌هاست: لطفاً به خاطر پول در این سطح آشکار از ریا ‌کاری نباشید. من دوستان شاعری را می‌شناسم که از طرفی مدام دیگران را تخریب می‌کنند و از طرفی برای کارکردن با آنها حاضرند تن به هر ذلّتی بدهند. ظاهراً هنرمندان ما فراموش کردن که وظایفی جز پول درآورن هم دارند. کمی دیدگاه اپیکوری داشتن همه چیز را بهتر می‌کند، فراموش نکنیم که ما فقط بخش کوچیکی از این جهانیم و این جهان برای اینکه ما تصرفش کنیم ساخته نشده و در نهایت همه ما تبدیل به ماده‌ای می‌شویم که در طبیعت حل می‌شود و تمام. پس کمی در مدل زیست و رفتارهایمان تجدید نظرکنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: