bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
صادق راستگو :امروز فرمانده هوانیروز و برخی از افسران ارشد این نیرو با فرماندهی نیروی زمینی دیدار و گفت‌وگو کردند. آنچه در این دیدار تیمسار کیومرث حیدری گفت و رسانه‌ای شد، بسیار قابل تامل است! ابتدا دو خط از گفته‌های فرمانده نیروی زمینی ارتش را با هم بخوانیم:


صادق راستگو

امروز فرمانده هوانیروز و برخی از افسران ارشد این نیرو با فرماندهی نیروی زمینی دیدار و گفت‌وگو کردند. آنچه در این دیدار تیمسار کیومرث حیدری گفت و رسانه‌ای شد، بسیار قابل تامل است! ابتدا دو خط از گفته‌های فرمانده نیروی زمینی ارتش را با هم بخوانیم:

«هوانیروز از گذشته تا امروز شرایط متفاوتی را تجربه کرده است، در زمان طاغوت شرایط مطلوبی نداشت اما در زمان دفاع مقدس شهدای عزیزما به این نیرو شرافت و قداست ویژه‌ای بخشیدند و این قداست تا انتهای تاریخ با هوانیروز خواهد ماند. در برهه‌ای زمان عده‌ای تلاش کردند تا قدرت هوانیروز را با کم کردن امکانات و بخشیدن سرمایه‌های آن به سایر نیروها ضعیف کرده که به لطف خدا با همت فرماندهان و کارکنان متخصص هوانیروز، این یکان روز به روز با اقتدارتر از قبل شد.

امروز فرمانده و کارکنان هوانیروز به درجه‌ای از ایمان و تقوا رسیده‌اند که با فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی این یکان را همانند روزهای دفاع مقدس به قداست رسانده‌اند. هوانیروز یکی از یکان‌هایی است که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر حفظ، ارتقای آمادگی و توان دفاعی آن دارند و از آن بعنوان یک مولفه قدرت یاد می‌کنند. در گذشته حجم زیادی از بالگردها زمین‌گیر، بُرد موشک‌ها پایین و حتی امکان پرواز در شب را نداشتند، اما امروز با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و همت فرماندهان، مسئولین و کارکنان؛ تمامی این نقایص برطرف شده است.

امروز، موشک هایی که استفاده می‌کنیم ساخت متخصصان داخلی هوانیروز است که نسبت به گذشته ارتقا بسیار چشمگیری داشته است. تمامی بالگردهای هوانیروز نیز آماده پرواز برای رزمایش‌ها و ماموریت‌های مختلف هستند. خلبانان ما پرواز در شب را به خوبی انجام می‌دهند و تمامی این پیشرفتها به علت وجود وحدت کلمه در بین فرماندهان، کارکنان و مسئولین هوانیروز است.»

این سه خط، دنیایی از حرف را در خود دارد. من یک بار در نوشتم که تجربه جنگ در سوریه باعث تغییر راهبردها و نگاه‌ فرماندهان عالی‌رتبه شد و آنها به سمت توجه به تجهیزات رفتند، به عبارت دیگر، نگاه فرماندهان تجهیزات‌محور شد و آنها با درک درست و صحیح از ارزش تجهیزات و ضرورت ارتقای آنها به این حوزه جان دادند.

به‌عنوان مثال، در حال حاضر بسیاری از هواپیماهای ترابری سی‌130 اورهال شده و این مهم با سفارشات اکید رستم ایرانشهر، سپهپد جاویدان، سردار ایرانی قاسم سلیمانی به دست آمد که عملکرد سی‌130 را در هنگام محاصره نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در دیرالزور و کمک‌رسانی به مردم در محاصره فوعه و کفریا و همچنین نبل و الزهرا در شمال حلب دیده بود.

امروز بحمدالله تعداد قابل توجهی از هرکولس‌های ایرانی به‌روز رسانی شده و قابلیت پرواز مداوم دارند و قطعات حساس و مورد نیاز در داخل کشور ساخته می‌شود. سال 1398 تقریبا 10 فروند هرکولس توسط نیروی هوایی و وزارت دفاع بهینه‌سازی، اورهال کامل و نوسازی شدند و این مساله باعث خوشحالی بسیاری از پرسنل این هواپیماها شده است. امروز تقریبا باید گفت که هیچ پرنده‌ای به دلیل نبود قطعه، زمین‌گیر نیست.

یکی از حوزه‌هایی که با تجربه جنگ در سوریه به آن بها داده شد، همین هوانیروز بود. تا سال 1392 بیشتر ناوگان بالگردی کشور به دلیل مشکلات عدیده زمین‌گیر بودند، اما پس از آن، آرام آرام این روند تغییر کرد و پس از دستور فرماندهی کل قوا به سپاه پاسداران برای تشکیل هوانیروز سپاه، ابلاغیه‌ای هم خطاب به فرماندهی ارتش صادر شد و از آنها خواسته شد تا توان بالگردی کشور را به روزرسانی و ارتقا دهند.

این امریه پس از حضور تیمسار حیدری در راس فرماندهی نیروی زمینی و حضور امیر قربانی در فرماندهی هوانیروز به صورت برق‌آسا شکل گرفت و در طول چهار سال گذشته ما شاهد یک جهش خیره‌کننده و قابل‌توجه در حوزه بالگردی کشور بودیم. این مواردی که امیر حیدری در مورد وضعیت هوانیروز مطرح کردند، عین واقعیت است و دل هر ایرانی دلسوزی را به درد می‌آورد که عده‌ای با چه نگاهی به این نیرو نگاه می‌کردند و در حال بذل و بخشش تجهیزات پروازی آن به مراکز دیگر بودند.

امروز ما شاهد آن هستیم بسیاری از بالگردهای هوانیروز به‌روزرسانی شده‌اند، تجهیزات دید در شب دریافت کرده، تسلیحات جدید برای آنها ساخته شده و در طول سال‌های گذشته در صنایع یاعلی هوانیروز صدها هزار قطعه حساس و پرکاربرد برای ارتقای توان بالگردی کشور ساخته شده است. همانگونه که فرمانده نیروی زمینی گفته است، امروز 82درصد از قدرت بالگردی کشور توانایی پرواز دارد و این عدد بسیار خوشحال‌کننده و قابل قبول است.

همین‌که خلبانان هوانیروز بتوانند با اطمینان و خاطر جمعی پشت طیاره خود نشسته و پرواز کنند، خیالشان راحت باشد که پرنده آنها اشکالی بابت قطعه نمی‌آورد، می‌دانند که برای هر حادثه‌ای حاضر و آماده هستند، یعنی من و شما خیالمان راحت است. باید به هوانیروز بهای بیشتری داده شود و باید برای این نیرو بالگردهای تهاجمی و ترابری جدید ساخت یا سفارش داد تا این عنصر مهم قدرت‌ساز که بدون شک اگر نبود سرنوشت جنگ به گونه دیگری رقم می‌خورد با اقتدا بیشتری در آسمان ایران پرواز کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: