bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
بررسی شاهکار مدیریتی فدراسیون فوتبال ایران؛
علی پورتنگستانی: روزهای سخت در ایران مرتبط با ویروس کرونا، رکوردها را جابه‌جا کرده است. آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرده تا نگرانی‌ها بیشتر از قبل شود. آنچه در فوتبال ایران می‌گذرد هم باعث نگرانی بیش از پیش شده است. لغو دو دیدار از هفته بیست‌وسوم که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز با اشاره به آن، فوتبال ایران را تحت تاثیر ویروس کرونا می‌داند.

علی پورتنگستانی: 

روزهای سخت در ایران مرتبط با ویروس کرونا، رکوردها را جابه‌جا کرده است. آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرده تا نگرانی‌ها بیشتر از قبل شود. آنچه در فوتبال ایران می‌گذرد هم باعث نگرانی بیش از پیش شده است. لغو دو دیدار از هفته بیست‌وسوم که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز با اشاره به آن، فوتبال ایران را تحت تاثیر ویروس کرونا می‌داند. مساله‌ای که می‌تواند مورد توجه حریفان فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، انتخابی جام جهانی و همچنین رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا قرار بگیرد و حضور تیم‌های ایرانی در این رقابت‌ها را با چالش روبه‌رو کند.

در شرایطی که مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 در حال نزدیک شدن هستند؛ اما وضعیت بیماری کرونا در کشورمان بدتر از چیزی است که تصورش را می‌کردیم و همین مساله کافی است که مسابقات بین‌المللی ایران با محدودیت‌های زیادی برگزار شود. پس از این که خبر رسید میزبانی لیگ قهرمانان آسیا ابتدا از ایران گرفته شد و از طرفی دیگر با برگزاری متمرکز، امکان برگزاری بازی در ایران به‌طور کامل از بین رفت، حالا وضعیت اسفناک ویروس کرونا در کشورمان این احتمال را پیش آورده که سه میزبانی مرحله مقدماتی جام جهانی هم از ایران سلب شود. اتفاقی که شاید خیلی هم دور از ذهن نباشد ولی به هر حال به ضرر ما خواهد بود.

برگزاری مسابقات فوتبال در شرایط کرونایی در سراسر جهان شکلی خاص و ویژه دارد. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر، اما آنچه فوتبال ایران را نسبت به سایر دنیا متفاوت کرده، جنجال‌های پیرامون آن است. جنجال‌ها پیش از تصمیم‌گیری برای شروع دوباره لیگ آغاز شد، با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا شدت گرفت و پس از آغاز لیگ هم به‌شکل دیگری دنبال می‌شود. این جنجال‌ها به شکلی است که بسیاری کوتاهی‌های خود را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجیه می‌کنند. به‌طور مثال سعید رمضانی، سرپرست تیم فوتبال استقلال در واکنش به اینکه خودش، فرهاد مجیدی و نفراتی از این تیم به رعایت پروتکل‌ها از جمله پوشیدن ماسک عمل نمی‌کنند، رعایت این موارد را نمایش و «شو» دانسته و می‌گوید به همین دلیل علاقه‌ای به رعایت پروتکل‌ها نداشته‌اند. این تازه وضعیت لیگ برترمان است. حالا فرض کنید ما در سطح بین‌المللی اگر بخواهیم اینگونه عمل کنیم چه وضعیتی خواهیم داشت.

در پروتکل بهداشتی فیفا که دو ماه پیش در اختیار فدراسیون های عضو قرار گفت، بندی وجود دارد که به تیم‌های ملی و باشگاهی اجازه می‌دهد که به کشورهای پرخطر در زمینه کرونا سفر نکنند. اکنون در ایران روزانه حدود 200 نفر به‌خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و میزان مبتلایان نیز روزانه اغلب در حول‌و‌حوش 2000 نفر گزارش می‌شود. همچنین چندی پیش رئیس‌جمهور اعلام کرد که 25 میلیون نفر در ایران ویروس کرونا داشته یا دارند و 35 میلیون نفر هم در معرض این ویروس هستند. همین موضوع سبب شده تا کشورهای حریف ایران شانس سلب میزبانی را داشته باشند.

اما این تمام مشکلات فوتبال کشورمان نیست. تصمیماتی که مدیران فدراسیون فوتبال هم در این مدت گرفته‌اند می‌تواند به ما ثابت کند که چرا لیاقت میزبانی را نداریم. مثلا مدل برگزاری لیگ فوتبال در ایران هیچ تفاوتی با زمانی که ویروس کرونا وجود نداشت، ندارد؛ مثل گذشته تیم‌ها راهی شهرهای مختلف شدند، بازی را برگزار کردند و به شهر خود برگشتند و این در حالی است که حتی در کشورهای منطقه نیز به‌خاطر شرایط فوق العاده، فدراسیون‌ها تصمیمات دیگری را گرفتند و اغلب بازی‌ها را متمرکز برگزار کردند؛ مثل قطر که همه تیم‌ها در شهر دوحه بازی‌ها را برگزار می‌کنند. برای ایران شاید مثالی از چین و هندوستان ملموس‌تر باشد؛ دو کشوری که باتوجه به مساحت بالا، تیم‌ها نیاز به مسافرت هوایی برای انجام بازی داشتند اما مسوولان آن‌ها تصمیم به برگزاری متمرکز بازی‌ها گرفتند و به‌طور مثال در چین لیگ این کشور در دو گروه انجام می‌شود. این در حالی است که البته مساله امکانات هم تاثیر به‌سزایی دارند اما همین حالا علاوه بر چهار تیم تهرانی، چند تیم از جمله نساجی در تهران تمرین می‌کنند و شاید با اسکان هر 16 تیم در پایتخت، ایران می‌توانست مدل مطلوبی را برای باز‌ی‌های مقدماتی جام جهانی هم ارائه کند. همین حالا در جنوب آسیا، فدراسیون فوتبال هندوستان هم هفته گذشته اعلام کرد که فصل جدید رقابت‌های داخلی این کشور به‌صورت متمرکز در دو شهر برگزار خواهد شد تا احتمال شیوع بیماری و وقفه افتادن در مسابقاتشان به حداقل برسد.

آنچه مسلم است، برگزاری مسابقات فوتبال پس از کرونا طبق روال گذشته امکان‌پذیر نیست. نه میزبانی‌ها مانند سابق خواهد بود، نه حضور تماشاگران تا زمان استفاده از واکسن صورت می‌گیرد و نه می‌توان مسابقات را به همان شکل سابق برگزار کرد. همان‌طور که بازی‌های برگزار شده لیگ ایران نشان داد، برگزاری بازی‌ها طبق روال سابق (برگزاری بازی در همه شهرها) می‌تواند اعضای تیم‌ها را در معرض بیماری قرار دهد و حتی برنامه‌ریزی مسابقات را به‌هم بزند. پس چه بهتر که در این شرایط بهترین راه حل برای برگزاری بازی‌ها انتخاب شود.

در صورت سلب میزبانی از ایران، فدراسیون باید کشور مدنظر خود را پیشنهاد کند اساسا امکان برگزاری معمول مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 وجود ندارد و حتی ای‌اف‌سی هم در وبسایت خود مکان برگزاری بازی‌ها را اعلام نکرده؛ نکته این است که هر کشور پروتکل و قوانین بهداشتی خاص خود را دارد و مثلا ایران بعد از سفر به کامبوج باید 14 روز در قرنطینه باشد یا یک کشوری اجازه ورود شهروندان هنگ‌کنگی را نمی‌دهد و به همین خاطر شاید بازی‌های هر گروه به میزبانی یکی از کشورهای همان گروه به انجام برسند.

رسول‌پناه: پیشکسوتان کمک‌حال باشگاه باشند

بامداد جنوب: سرپرست باشگاه پرسپولیس می‌گوید که در این وضعیت که بدهی‌های زیادی از گذشته بر سر باشگاه آوار شده است، پیشکسوتان کمک حال باشگاه باشند.

مهدی رسول‌پناه در گفت‌وگو با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، گفت: پس از امضای الحاقیه با شرکت آتیه داده پرداز، این شرکت خوشبختانه به تعهدات خود تا اینجای کار به خوبی عمل کرده است. شرایط بد اقتصادی فعلی، شیوع ویروس کرونا و عدم حضور تماشاگران و نداشتن بلیت‌فروشی، باعث شده که وضعیت واقعا سخت شود؛ اما در همین شرایط باید قدردان مسوولیت‌پذیری و تعهد شرکت کارگزار باشگاه نسبت به قرارداد با پرسپولیس باشیم. آنها به واقع کمک‌حال باشگاه در این شرایط بودند. با این همه برخی از بدهی‌ها برای زمان گذشته و قبل از امضای قرارداد با شرکت آتیه داده‌پرداز است که البته در همین زمینه مذاکرات خوبی با این شرکت انجام شده و امیدوارم با تعامل بیشتر، بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم. پرداخت بدهی‌ها، جلوگیری از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات و احکام انضباطی در فیفا، مشکلات پیش روی ماست و امیدوارم بتوانیم از این مرحله سخت هم عبور کنیم. مذاکراتی با شرکت آتیه داده‌پرداز به‌عنوان کارگزار انجام شده و به روزهای آینده امیدوار هستیم. برخی از پرونده‌های چندین هزار دلاری از قبل وجود داشته است؛ اما کارگزار برند باشگاه متعهدانه در کنار پرسپولیس قرار دارد. خوشبختانه آنها به تعهدات خود تا پایان خردادماه عمل کرده‌اند.

سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات برانکو و بودیمیر یادآور شد: ما در شرایط حساسی قرار داریم. در این شرایط حساس از هواداران، صاحب‌نظران و پیشکسوتان می‌خواهیم تا کمک حال پرسپولیس باشند. در شرایط سخت فعلی اقتصادی و در حالی که بدهی‌های زیادی از گذشته بر سر باشگاه آوار شده، نباید با اظهارات تنش‌زا کار را سخت کرد. از همه پیشکسوتان، هواداران، صاحب‌نظران و ... خواهش می‌کنم منطقی به قضایا نگاه کنند. در وضعیت فعلی آنها می‌توانند با اظهارات کارشناسی‌شده و منطقی کمک‌حال پرسپولیس باشند.

رسول‌پناه همچنین درباره نگرانی هواداران برای تمدید قرارداد چند بازیکن از جمله بشار رسن هم تاکید کرد: اینکه در برخی رسانه‌ها گفته شده ما به بشار پیشنهاد داده‌ایم دستمزدش را کم کند به هیچ وجه صحت ندارد. هنوز هیچ مذاکره‌ای با بشار انجام نشده است، اما هم مدیریت باشگاه و هم کادر فنی نظر مثبتی روی این بازیکن و بحث تمدید قراردادش دارند و به زودی مطالباتش پرداخت می‌شود و وارد مذاکره برای تمدید قراردادش می‌شویم.


نام:
ایمیل:
* نظر: