bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
کریم جعفری: از بعد از ظهر روز گذشته تا این لحظه که از انفجار بندر بیروت می‌گذرد، فعالان همیشه در صحنه و آنهایی که در مورد همه چیز توهم توطئه داشته و بی‌عرضگی، پشت گوش‌اندازی و حماقت مقامات گمرک و بندر بیروت را بی‌خیال شده و دنبال دشمن خیالی در این حادثه می‌گردند چنان داستان‌سرایی‌هایی کرده‌اند که آدم از این همه استعداد برای فیک‌نویسی و کلاه سر مخاطب گذاشتن دهانش باز می‌ماند!

کریم جعفری

از بعد از ظهر روز گذشته تا این لحظه که از انفجار بندر بیروت می‌گذرد، فعالان همیشه در صحنه و آنهایی که در مورد همه چیز توهم توطئه داشته و بی‌عرضگی، پشت گوش‌اندازی و حماقت مقامات گمرک و بندر بیروت را بی‌خیال شده و دنبال دشمن خیالی در این حادثه می‌گردند چنان داستان‌سرایی‌هایی کرده‌اند که آدم از این همه استعداد برای فیک‌نویسی و کلاه سر مخاطب گذاشتن دهانش باز می‌ماند! ما اصل آخرین نامه‌ای که بدری ضاهر مدیر بندر بیروت برای مقامات مسوول در مورد خطرات انبارداری این میزان نیترات را نوشته، منتشر کردیم و اینکه یک بمب ساعتی بوده که برای انفجار نیاز به یک جرقه داشته است....

حتی اگر هر طرفی اقدام به خرابکاری و یا دستکاری برای انفجار بندر کرده باشد، مقصر اصلی و اولیه مقامات مسوول لبنانی هستند که شش سال است این حجم از مواد قابل انفجار را یک‌جا انبار کرده و برای جابه‌جایی یا فروش آن خودشان را به کوچه عامر چپ زده‌اند. یکی می‌نویسد که قبل از انفجار یک شی‌ پرنده به سمت بندر می‌رود و بعدش انفجار صورت می‌گیرد، یکی دیگر می‌نویسید این بندر سال‌هاست در اختیار نزدیکان رفیق حریری بوده و آنها عمدا این کار را کرده‌اند، یکی دیگر نوشته که آل‌سعود لبنان گرفتار را گرفتارتر کردند، یکی دیگر نوشته.... تنها چیزی که نوشته نشده، این است که چرا باید این میزان نیترات یک‌جا انبار باشد؟

شما فکر می‌کنید در همین کشور خودمان ما چنین مکان‌هایی نداریم؟ شما فکر می‌کنید چنین خطراتی بنادر و حتی مناطق انبارداری کشورمان را تهدید نمی‌کند؟ شما فکر می‌کنید اگر در آبان گذشته آتش‌سوزی در بندر ماهشهر روی می‌داد سوله‌ای که در آن صدها تن نیترات نگهداری می‌شود (این مساله‌ای طبیعی است و به‌دلیل کاربرد فراوان نیترات در کود شیمیایی در بنادر بسیاری از کشورها وجود دارد) منفجر می‌شد ما چنین فاجعه‌ای نداشتیم؟ یا فکر می‌کنید دشمن از چنین سوله‌هایی در کشور ما بی‌خبر است! یا نمی‌داند که چه میزان نیترات در انبارهای مختلف ایران نگهداری می‌شود؟

این مسائل را باید مورد دقت و توجه قرار داد. شب گذشته یکی برای من نوشته که می‌گویند سیدحسن نصرالله هم در این حادثه دچار مشکل شده است؟ آخر بندر بیروت چه ربطی به ضاحیه دارد؟ سیدحسن نصرالله یحتمل آنجا بوده تا موشک‌هایی که ایران برای مقاومت ارسال کرده را ترخیص کند! یا اینکه برای رد گم کردن در بندر بیروت دکه فلافل فروشی داشته یا ... این چه مسائلی است که عده‌ای دست می‌گیرند مدام در این گروه و آن گروه می‌چرخانند و به آن پرو‌بال می‌دهند و مخاطب بیچاره را چنان سردرگم می‌کنند که درست و غلط را از هم تشخیص نمی‌دهد! هزار بار گفته‌ام که باید در مورد چنین مسائلی ابتدا فکر کرد و بعد قبول کرد.

باور کنید از شب گذشته تا این لحظه ده‌ها پیام مختلف برای بنده ارسال شده و خواستار تائید یا تکذیب من شده‌اند، مسائلی بسیار ساده و پیش پا افتاده که با کمترین فکر و جست‌وجو می‌شود صحت و سقم آن را پیدا کرد. نه جنگی بوده، نه بمبی و نه چیزی... یکی هم نوشته در دوره نخست‌وزیری سعد الحریری این میزان از نیترات توسط او خریداری شده تا برای تروریست‌ها در سوریه ارسال شود! در حالی که مستندات بندر بیروت تاکید دارد که این محموله برای کشور موزامیک و جهت مصارف کشاورزی خریداری شده بود که با حماقت محض مقامات لبنانی چنین فاجعه بزرگ و غیرقابل جبرانی را شکل داد.

آخر 2750 تن نیترات را اگر می‌خواستند توسط عامل انسانی حمل کنند، و هر فرد می‌توانست یک کیسه 100 کیلویی (نه هم گونی 50 کیلویی یا 40 کیلویی معمول) را پشت خودش حمل کند، باید 27 میلیون نفر جمع می‌شدند... اگر این محموله را با تریلر حمل کنند، نیاز به 137 تریلر است، در صورتی که روی هر تریلر 20 کیسه از نیترات جا شود که معمولا می‌شود! بله، دشمن در کمین است، دشمن فتنه می‌کند، حمله می‌کند، خرابکاری می‌کند، دست به هر اقدام غیرانسانی می‌زند؛ اما باید اینجا هم مستندی وجود داشته باشد تا ما در مورد آن مطلبی بنویسیم یا حرفی بزنیم. نباید هر چیزی را که به ذهنمان رسید به عنوان مطلوب فردی پسندیدیم به خورد مخاطب بدهیم.

از روز گذشته که این اتفاق افتاد، بی‌بی‌سی فارسی که نهایت بی‌شرفی و وقاحت را در اطلاع‌رسانی دارد ننوشته که انفجار در بندر بیروت روی داده، خبر می‌زند که انفجار در نزدیکی ساختمان‌های روزنامه دیلی‌استار روی داده است و بعد هم به‌صورت مستقیم آن را به ترور حریری ربط می‌دهد! انگار آنجا فقط ساختمان روزنامه دیلی‌استار قرار داشته و بقیه مردم بیروت آدم نبوده‌اند!


نام:
ایمیل:
* نظر: