bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
ذخیره صدها میلیون لیتر بنزین و گازوئیل، بمب ساعتی که امکان انفجار دارد؛
بامداد جنوب: انهدام بندر بیروت مسوولان و مقامات بسیاری از کشورها و شهرها را ترساند، کسانی که به‌خوبی از ظرفیت‌های این‌چنینی برای بروز حادثه در کشور و شهر خود آگاه هستند و می‌دانند که اگر جرقه‌ای زده شود، حادثه‌ای روی دهد، مشکلی پیش بیاید پشیمانی فایده‌ای نخواهد داشت.

بامداد جنوب: انهدام بندر بیروت مسوولان و مقامات بسیاری از کشورها و شهرها را ترساند، کسانی که به‌خوبی از ظرفیت‌های این‌چنینی برای بروز حادثه در کشور و شهر خود آگاه هستند و می‌دانند که اگر جرقه‌ای زده شود، حادثه‌ای روی دهد، مشکلی پیش بیاید پشیمانی فایده‌ای نخواهد داشت.

در کشور ما بسیاری از مراکز استان‌ها و همچنین برخی از بنادر و شهرها در داخل خود بمب‌های زمانی دارند که اگر روزی قرار شد حادثه‌ای روی دهد، همه از بار مسوولیت آن فرار می‌کنند، از بندر ماهشهر و امام گرفته تا عسلویه و بندر شهید رجایی در بندرعباس. در پایتخت هم اوضاع بهتر از این نیست، وضعیت چنان نگران‌کننده است که برخی از اعضای شورای شهر تهران هم در مورد آن هشدار داده‌اند.

با این حال، در دهه‌های گذشته و در حالی که هنوز شهرها و مراکز استان‌ها گسترش پیدا نکرده بودند، در حاشیه این شهرها تاسیساتی ساخته شد تا بتوانند خدمات راحت‌تری به مردم ارائه کنند، یکی از این تاسیسات که در بسیاری از شهرهای کشور وجود دارد، ذخیره‌سازی بنزین و گازوئیل است. این تاسیسات در استان بوشهر، در مرکز استان قرار دارد، در محله صلح‌آباد یا همان ظلم‌آباد گذشته. این تاسیسات که چند دهه پیش ساخته شده‌اند امروز هم به نفتکش معروف بوده و در تاسیسات آن صدها میلیون لیتر بنزین ذخیره شده است.

در طول یک سال گذشته و پس از بالا رفتن بهای بنزین و سپس گسترش کروناویروس که مصرف سوخت را در کشور به میزان 35 تا 40 درصد کاهش داد، میزان ذخیره بنزین در این تاسیسات به شکل عجیبی بیشتر شد. صدها نفتکش در طول چند ماه گذشته محموله‌های مختلف بنزین را از بندر عباس و خوزستان به این مرکز آورده و در این اینجا ذخیره کرده‌اند. اما این منطقه که روزگاری در حاشیه شهر قرار داشت، امروز با یک بافت متراکم مسکونی همسایه شده است، از مسکن مهر تا مسکن فرهنگیان و منازل سپاه، دارایی و هزاران واحد مسکونی دیگر.

با توجه به ذخیره صدها میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در این تاسیسات اگر خدایی ناکرده اتفاقی در این تاسیسات روی دهد، تقریبا نیمی از شبه‌جزیره بوشهر منهدم خواهد شد. در حالی که عمده بنزین موجود هم از نوع سوپر است، در صورتی که با گازوئیل که قابلیت سوزندگی بیشتری دارد همراه گردد، با یکی دو انفجار و انتشار موج آن باید گفت که خدایی ناکرده با مرگ هزاران بوشهری همراه می‌شود. در حالی که در بیروت آنچه منفجر شد نیترات آمونیوم بود که هنگام انفجار تبدیل به بخار آب می‌شود، انفجار بنزین و گازوئیل حرارت بسیاری تولید می‌کند که هر چیزی را سر راه خودش می‌سازند و از بین می‌برد.

بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، در حوزه پدافند غیرعامل هم این تاسیسات را یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات برای شهر بوشهر در نظر گرفته‌اند که هر حادثه‌ای برای آن می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد. امروز ما این چند خط را نوشتیم و گفتیم تا در این شهر شاید گوش شنوایی وجود داشته باشد و بفهمند و بدانند که فرداروز پشیمانی فایده‌ای ندارد....


نام:
ایمیل:
* نظر: