bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
در نشست خبری جهاد دانشگاهی استان بوشهر مطرح شد؛
داود علیزاده: با نزدیک‌شدن به 16 مرداد، سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و پایان چهل‌سالگی این نهاد انقلابی نشست خبری و گفت‌وگو با اصحاب رسانه از سوی جهاد دانشگاهی استان بوشهر برگزار شد.

داود علیزاده

با نزدیک‌شدن به 16 مرداد، سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و پایان چهل‌سالگی این نهاد انقلابی نشست خبری و گفت‌وگو با اصحاب رسانه از سوی جهاد دانشگاهی استان بوشهر برگزار شد.

در این نشست رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به چهل‌سالگی جهاد دانشگاهی، از این نهاد به‌عنوان نهادی برآمده از متن انقلاب اسلامی نام برد و گفت: جهاد دانشگاهی به‌فرمان امام راحل و باهدف برقراری ارتباط جامعه و دانشگاه‌ شکل گرفت؛ اما به‌مرور ماموریت‌های دیگری به این نهاد انقلابی سپرده شد.

علی احمدی‌زاده در این نشست با تبریک سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: ترویج فرهنگ و مدیریت جهادی در رسیدن به فناورهای نوین را از اهداف این نهاد دانست.

وی جهاد دانشگاهی را مولود انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و گفت: نهادهای انقلابی همچون جهاد دانشگاهی ریشه در آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی داشته و به‌واسطه عنایت‌های ویژه مقام معظم رهبری، در طول چهار دهه گذشته مبدا تحولات بنیادی متعددی در بخش‌های مختلف و خصوصاً در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، رسانه‌ای و فرهنگی و...بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر بر اعتماد به جوانان در جهاد دانشگاهی استان بوشهر تاکید کرد و افزود: میانگین سنی نیروهای جهاد دانشگاهی استان بوشهر اکنون زیر ۴۰ سال است که این نشان از وجود مجموعهای جوان در جهاد دانشگاهی این استان است. از مدیران دستگاهها انتظار است که در بحث اعتمادسازی به این مجموعه اهتمام لازم را داشته باشند؛ چراکه تاکنون در ایفای نقش خود در امور محوله کارکرد قابل توجهی به خود اختصاص داده است.

احمدی‌زاده به راه‌اندازی مرکز بانک‌خون ‌بند‌ناف استان بوشهر اشاره کرد و گفت: در راستای درمان بیماری‌ها ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون‌ بندناف اقدامات مهمی انجام و در این راستا بانک خون بند‌ناف استان راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از 1200 سلول بنیادین خون بندناف در بانک خون بوشهر ذخیره‌سازی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خبر داد و خاطرنشان کرد: سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر که جهاد دانشگاهی بوشهر آن را تدوین کرده است با حضور ویدئو کنفرانسی معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهور برگزار شد. این سند که در بررسی وضعیت موجود زنان و خانواده در سطح استان، اولویت‌بندی برنامه‌های زنان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، محیط‌زیست و سلامت تدوین‌شده از آن رونمایی شده است.

احمدی‌زاده با اشاره به تدوین سند توسعه فرهنگی اجتماعی گفت: این سند با برش شهرستانی برای 10 شهرستان استان بوشهر تدوین شد.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در مقابله با کرونا تصریح کرد: با شیوع این بیماری جهاد دانشگاهی بوشهر در راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک اقدامات مهمی انجام داد و 220 هزار ماسک سه لایه تولید و میان مردم به‌صورت رایگان توزیع کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از راه‌اندازی آزمایشگاه کووید 19 خبر داد و خاطرنشان کرد: دومین آزمایشگاه کووید 19 بوشهر با سرمایه‌گذاری 12 میلیارد ریال راه‌اندازی می‌شود. این آزمایشگاه که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با صدور مجوزهای لازم در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

به گفته احمدی‌زاده، ساختمان و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص آن تامین شده که با افتتاح آن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کرونا دارد.

وی انعقاد تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی استان بوشهر با سایر دستگاه‌ها، برگزاری آزمون استخدامی ادارات، امضای تفاهمنامه مشترک توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی را از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس به‌عنوان یکی از طرح‌های فناورانه ملی در دستور کار جهاد دانشگاهی استان بوشهر قرار دارد که هفته دولت امسال کلنگ‌زنی می‌شود.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در مباحثی چون توسعه آموزش، آسیب‌های اجتماعی و تسهیلات و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کار کرده تا نقشه راه و برنامه‌ای برای کارهای پژوهشی و اجرایی آینده با هدف بهبود و ارتقاء وضعیت زنان و خانواده باشد.

وی در خصوص این سند یادآور شد: این سند کار یک‌ساله‌ای بود که توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی در استان و تیم راهبری پروژه اتفاق افتاد، سندی جامع که آمار و اطلاعات ۱۰ شهرستان و شاخص‌های کمی و کیفی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است که در آینده و بر مبنای این سند یک اطلس برای وضعیت زنان در قالب حدود ۲۰ شاخص طراحی و تدوین خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر در این نشست با اشاره به پیشینه و عملکرد این نهاد گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان بازوی دولت توانسته همواره در کنار بخش دولتی در توسعه کشور نقش داشته باشد.

احمدی‌زاده با بیان اینکه با توجه به حضور و استقرار صنایع در استان، اهمیت پدافند بیشتر احساس می‌شود، افزود: با توجه به ارتباط خوب با دانشگاه دفاع ملی آمادگی همکاری در حوزه پدافند را داریم تا بتوانیم خدمتی به استان داشته باشیم.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر، در همین زمینه ارائه خدمات علمی- تخصصی در خصوص آموزش‌های ویژه پدافند غیرعامل، همکاری‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های خبرگزاری ایسنا و مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی برای طرح‌های نظرسنجی (ایسپا)، مشارکت در اجرای پروژه‌های پدافندی (مطالعاتی و تحقیقاتی و فناورانه)، استفاده از ظرفیت‌های انتشاراتی جهاددانشگاهی، تهیه برنامه جامع آموزش همگانی، اطلاع‌رسانی در حوزه پدافند غیرعامل و تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل از دیگر فعالیت‌های مستمر جهاد دانشگاهی بوشهر در سال گذشته بوده است.

احمدی‌زاده با اشاره به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در بوشهر گفت: با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در آب‌های استان بوشهر برای فراهم شدن زمینه‌های تکثیر بچه ماهی، بسترسازی جهت تولید بچه ماهی سی‌باس در جهاد دانشگاهی بوشهر با اعتبار ۱۲۸ میلیارد ریال فراهم می‌شود.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر، از این اعتبار ۸۰ میلیارد ریال به‌صورت ملی به‌وسیله جهاددانشگاهی تخصیص‌یافته و ۴۸ میلیارد ریال نیز تعهد استان در سفر رئیس‌جمهور است که پیگیری‌ها جهت تخصیص آن در سال ۹۹ در حال انجام است و این پروژه مهم استان را به قطب تولید و تکثیر بچه ماهی تبدیل خواهد کرد.

احمدی‌زاده با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای مولد انقلاب است، بیان کرد: این نهاد با برخورداری از ظرفیت‌های مختلف، منشا خدمات ارزنده‌ای در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی، فناوری، آموزش و توانمندسازی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بوده و این طرح‌ نیز در راستای رفع نیازهای فناورانه کشور و خودکفایی تعریف‌شده‌ است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه تولید ۲۰۰ هزار تن آبزی در بحث پرورش ماهی در قفس برنامه‌ریزی‌شده است که در حال حاضر کلیه بچه ماهی موردنیاز از کشورهای تایلند و استرالیا تامین می‌شود و با تحقق این مهم کشور از واردات بچه ماهی بی‌نیاز خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت تکمیل بومی‌سازی صنعت آبزی‌پروری دریایی افزود: برای استفاده از ظرفیت‌های موجود و امکانات در دسترس با هدف خودکفایی در این صنعت و تکمیل چرخه تکثیر و پرورش آبزیان نیازمند بومی‌سازی فرایند تولید بچه ماهی سی‌باس هستیم که با تحقق این اهداف استان بوشهر موفق خواهد شد که تا پنج میلیون قطعه بچه‌ماهی تولید کند که دو میلیون از نیاز استان فراتر است. این طرح در شهرک زیست فناورانه دلوار شهرستان تنگستان با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت اجرایی می‏‌شود که با بهره‏‌برداری از آن در سال آینده کشور از واردات قطعه بچه ماهی سی باس از استرالیا و تایلند بی‌نیاز شود.

احمدی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه ارز واردات بچهماهی برداشته شده اجرا این طرح فناورانه رونقی به حوزه تولید آبزیان در کشور خواهد بود. عملیات اجرایی مرکز پایلوت کسب دانش فنی برای تولید بچه ماهی نیز در هفته دولت با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در محدوده پارک شغاب شهر بوشهر آغاز می‏‌شود.

آموزش‌های کوتاه‌مدت به فراگیران در قالب دپارتمان‌های نفت، گاز و پتروشیمی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

به گفته احمدی‌زاده، آموزش‌های کوتاه‌مدت به فراگیران در قالب دپارتمان‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایمنی، بهداشت و سلامت شغلی، علوم پزشکی، زبان‌های خارجی، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری و کارآفرینی و تجاری‌سازی ارائه می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از آموزش ‌هزار سرباز در بوشهر در قالب طرح «سرباز ماهر» نیز خبر داد و گفت: تعداد ‌هزار سرباز در استان بوشهر در مرحله اول طرح «سرباز مهارت» در مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی بوشهر تحت آموزش قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های این طرح افزود: در طرح سرباز مهارت یا سرباز ماهر تعداد یک هزار سرباز نیروهای مسلح استان شامل نیروهای سپاه، نیروی انتظامی، ارتش و دریابانی دوره‌های مهارت‌های عمومی حوزه کارآفرینی، اشتغال و مهارت‌های عمومی زندگی را فرا گرفتند.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر با اشاره به آموزش مهارت‌های کاربردی و اساسی به سربازان در این دوره‌ها، تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم آموزش کاربردی سربازان به‌منظور یادگیری مهارت‌های مرتبط با اشتغال، کارآفرینی و مهارت‌های زندگی در ایجاد شرایط مناسب زندگی برای جوانان شرکت‌کننده در این دوره تاثیرگذار باشد.

احمدی‌زاده در خصوص مهارت‌آموزی سربازان افزود: در قالب این طرح دوره‌های آموزشی مهارت‌های عمومی اشتغال و مهارت‌های عمومی زندگی به هزار نفر از سربازان وظیفه نیروهای مسلح در محل مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی بوشهر ارائه شد.

در پایان یادآوری می‌شود که در چهلمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی شعار «چهل سال خودباوری با جهاددانشگاهی» برای امسال انتخاب شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: