bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
از مهدی طارمی تا مهدی قائدی؛
بامدادجنوب: تا چند سال پیش وقتی نامی از مهدی طارمی می‌آمد، همه پنالتی‌هایی که او در لیگ برتر می‌گرفت را به‌یاد می‌آوردند. حالا به‌نظر می‌رسد که دیگر ستاره بوشهری فوتبال ایران، یعنی مهدی قائدی قرار است میراثی که طارمی در فوتبال ایران به‌جای گذاشت را ادامه دهد تا نشان دهد که بوشهری‌ها تبحر خاصی در گرفتن پنالتی از حریفان دارند.

بامدادجنوب:

تا چند سال پیش وقتی نامی از مهدی طارمی می‌آمد، همه پنالتی‌هایی که او در لیگ برتر می‌گرفت را به‌یاد می‌آوردند. حالا به‌نظر می‌رسد که دیگر ستاره بوشهری فوتبال ایران، یعنی مهدی قائدی قرار است میراثی که طارمی در فوتبال ایران به‌جای گذاشت را ادامه دهد تا نشان دهد که بوشهری‌ها تبحر خاصی در گرفتن پنالتی از حریفان دارند.

این هفته‌ها همه بحث‌های داوری به پنالتی‌هایی که داوران به‌نفع استقلال می‌گیرند معطوف شده است. مسائلی که اتفاقا نقش اصلی آن بر عهده مهدی قائدی، ستاره بوشهری آبی‌های پایتخت است. بازیکنی که این روزها راه دیگر ستاره‌ بوشهری فوتبال کشورمان، یعنی مهدی طارمی را در پیش گرفته و هر بازی برای تیمش پنالتی می‌گیرد. بر هیچکس پوشیده نیست که مهدی طارمی استاد پنالتی گرفتن است و با مهارتی که دارد می‌تواند حتی روی یک صحنه ریز داور را مجاب به پنالتی گرفتن کند. او توانست در فصل نخست حضورش در پرتغال ۱۸ گل به ثمر رساند تا عنوان آقای گلی را به‌صورت مشترک با دو بازیکن دیگر به‌دست آورد. اما مطابق معمول، طارمی در لیگ پرتغال هم لقب آقای پنالتی را به خود اختصاص داد و به راحتی می‌توانست با حرکت‌های هوشمندانه خود مدافعان حریف را وادار به خطا کند و داور را متقاعد به گرفتن ضربه پنالتی کند که البته در بعضی از این پنالتی‌ها هم نوعی تمارض و فریب داور وجود داشت؛ اما به هر حال او استاد گرفتن پنالتی شده است. این در حالی است که این فوتبالیست بوشهری در فقط در یک بازی توانست سه پنالتی بگیرد که در نوع خود جالب و کم‌نظیر، اتفاقی که شاید کم‌تر کسی بتواند موفق به انجام آن شود.

اما طارمی در واکنش به پنالتی‌های زیادی که در لیگ پرتغال گرفت این واکنش جالب را داشته است: پنالتی گرفتن یک مهارت است و من به‌خوبی راه آن را پیدا کرده‌ام. هر چند که با آمدن VAR بازار طارمی کساد خواهد شد اما او نشان داده است که یک استاد در گرفتن پنالتی است و حتی باوجود سختگیری ها داوران می‌تواند مدافعان را وادار به اشتباه کند.

حالا همانطور که گفتیم، در لیگ ایران به‌نظر می‌رسد که مهدی قائدی به استاد پنالتی گرفتن تبدیل شده است. این مهاجم ریز نقش و ضعیف جثه با سرعت بالای خود در محوطه جریمه نفوذ می‌کند و کوچک‌ترین برخوردی کافی است تا او نقش بر زمین شود. قائدی در دیدارهای اخیر ناجی تیمش بوده است و با پنالتی‌های حساسی که گرفته نشان داده است که دسته کمی از طارمی ندارد. این بازیکن سرعتی با کوچک‌ترین برخوردی در محوطه جریمه به زمین می‌افتد و داوران را مجاب به گرفتن پنالتی می‌کند. او در دیدار برابر شهر خودرو و سپاهان پنالتی‌های برای استقلال گرفت که باعث شد تا تیمش نتیجه لازم را کسب کند.

البته چیزی که در مورد طارمی و قائدی متفاوت است، وضعیت جسمانی آنها است. وضعیت جسمانی قائدی نسبت به طارمی بسیار مناسبت تر برای فریب داوران و گرفتن پنالتی است و باتوجه به اینکه به این زودی VAR راهی لیگ ایران نمی‌شود قائدی به راحتی می‌تواند حالا حالاها این نقشه خود را عملی کند و در غیاب طارمی نقش او را به‌خوبی با پیراهن استقلال ایفا کند.

قائدی: پنالتی گرفتن یک هنر در فوتبال است

خود قائدی مثل طارمی معتقد است که پنالتی گرفتن یک هنر در فوتبال است که به‌نظر می‌رسد منطقی هم باشد. این فوتبالیست بوشهری در مورد پنالتی‌هایش گفت: من بیشتر اظهارنظر‌ها را در رسانه‌ها و فضای مجازی دنبال کردم. همه این دیدگاه‌ها برای من قابل احترام است حتی آن‌هایی که می‌گویند من داور را گول می‌زنم. اما من به یک سری از واقعیت‌ها اشاره می‌کنم و قضاوت با مردم. من نیازی به گول زدن داور ندارم چراکه گلزنی بلد هستم. در مورد پنالتی ها؛ توجه داشته باشید یک مدافع با یک درصد فشار روی مهاجم حریف خطا می‌کند و یک مدافع با فشار ۱۰۰ درصد. در هر دو صحنه داور بازی را متوقف و خطا اعلام می‌کند. آیا شما می‌توانید بگویید در صحنه‌ای که مدافع با فشار یا هل کم روی مهاجم حریف خطا کرده خطا نبوده؟ خطاخطا است. چه آهسته رخ دهد و چه با شدت و حدت زیاد. این تقصیر من نیست که جثه من کوچک است و با فشار کمتری به نسبت دیگر مهاجمان سرنگون می‌شوم. من به سرعت در محوطه جریمه حریف به مسیر خود ادامه می‌دهد تا به دروازه‌بان نزدیک شوم و گل بزنم. در این مسیر وقتی متوقف می‌شوم داور چاره‌ای ندارد که پنالتی اعلام کند.

قایدی در خصوص این‌که با مهدی طارمی مقایسه می‌شود؛ گفت: «لابد برخی می‌خواهند بگویند مهدی طارمی تمارض می‌کند! افتخار من است که با مهدی طارمی مقایسه شوم. او جدا از اینکه همشهری من است بازیکن بزرگی است و من سعی می‌کنم از او یاد بگیرم. مهدی طارمی در پرتغال هم پنالتی‌های زیادی گرفته؛ او آقای گل شده. یعنی چی؟ آیا داوران پرتغالی هم فریب مهدی را می‌خوردند؟ اینطور نیست. شاید قبول کنم پنالتی گرفتن یک هنر است، اما اینکه مهدی طارمی یا من بخواهیم داور را فریب دهیم و پنالتی‌هایی که روی ما رخ می‌دهد پنالتی نیست برایم اصلا قابل قبول نیست. اما این را می‌توانم بپذیرم گاهی مدافع حریف مرتکب یک بی‌احتیاطی کوچک می‌شود و میزان فشاری که روی مهاجم حریف می‌آورد کم است، اما به هر صورت خطا است و داور پنالتی می‌گیرد.

مساله‌ای که در اینجا مطرح است، این است که تیم‌های ایرانی همچنان در متوقف کردن چنین بازیکنانی ناتوان هستند. بهتر نگاهی به پنالتی‌هایی که طارمی چند سال پیش در لیگ برتر ایران بیاندازید تا متوجه بشوید که چرا مدافعان همچنان نمی‌تواند در نبرد یک به یک در مقابل چنین بازیکنانی موفق باشند. چیزی که در اینجا مهم است، این است که قائدی قدم در راهی گذشته است که طارمی چند سال پیش در آن قدم گذاشته بود. با این وجود اینکه مهدی قائدی از نظر هنر پنالتی گرفتن مثل طارمی شده است شاید اتفاق خوبی باشد ولی او همچنان فاصله زیادی برای طارمی شدن دارد. اما در پایان امیدوارم که برنامه‌های تلویزیونی بار دیگر با آنالیزهای خود باعث این نشوند که تیم‌ها دست چنین بازیکنانی را بخوانند. در حقیقت باید گفت که این کار بر عهده مربیان تیم‌هاست نه آنالیزورهای برنامه‌های تلویزیونی! اتفاقی که چند سال پیش تا حدودی باعث شد تاکتیک پارس جنوبی جم برای تیم‌های لیگ برتری لو برود!


نام:
ایمیل:
* نظر: