bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: در نشستی با حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر و اصحاب رسانه، طرح‌های عمرانی و افق‌های پیش روی جهاد کشاورزی در استان بوشهر تشریح شد.

داود علیزاده

در نشستی با حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر و اصحاب رسانه، طرح‌های عمرانی و افق‌های پیش روی جهاد کشاورزی در استان بوشهر تشریح شد.

رئیس جهاد کشاورزی بوشهر از افتتاح ۵۵ پروژه هم‌زمان با هفته دولت سال جاری خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در حوزه‌های آب، خاک، تولیدات گیاهی، دام و طیور، صنایع تبدیلی، شیلات، منابع طبیعی و عشایر بااعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان و عمدتاً مربوط به بخش خصوصی افتتاح می‌شود که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۷۷۴ شغل مستقیم و ۱۲۶۰ شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

محمدتقی منوچهری در تشریح طرح‌های حوزه آب‌وخاک تصریح کرد: طرحهای افتتاحی حوزه آب‌وخاک 9 طرح و شامل پنج طرح توسعه سامانه‏های نوین آبیاری، یک طرح احیا و مرمت قنوات، دو طرح جاده دسترسی به مزارع و دو طرح بهسازی کانال‌های آبیاری و استخر ذخیره آب در شهرستان‌های دشتستان، دشتی و عسلویه است.

به گفته منوچهری طرح‏های افتتاحی هفته دولت در حوزه تولیدات گیاهی نیز شامل سه طرح پرورش قارچ خوراکی، کشت داربستی، و گلخانه‏ای در شهرستان‏های دشتستان، تنگستان و دشتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص طرح‌های حوزه دام و طیور نیز گفت: در حوزه دام و طیور نیز سه طرح پرواربندی صنعتی گوساله، دو طرح پرورش شترمرغ، دو طرح پرورش مرغ مادر گوشتی، یک واحد جوجه‌کشی مورد در شهرستان‏های بوشهر، دشتستان، تنگستان و گناوه بهرهبرداری قرار میگیرد.

وی از طرحهای افتتاحی هفته دولت استان بوشهر در حوزه شیلات نیز یادکرد و افزود: این طرح‌ها شامل مجتمع پرورش میگوی جزیره شیف، مرکز تکثیر و طرح پرورش ماهی در قفس در شهرستان‏های بوشهر، تنگستان و دیر است و همچنین 25 طرح پرورش میگو نیز در شهرستان‏های ساحلی استان بوشهر مورد افتتاح قرار میگیرد.

به گفته منوچهری در حوزه منابع طبیعی نیز 18 طرح نهال‌کاری، توسعه جنگل (با نهال)، مدیریت روان آب، طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در شهرستانهای دشتی، دشتستان، دیر، کنگان و گناوه، تنگستان و جم افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای پرورش ماهی در قفس در آب‌های خلیج‌فارس در سواحل مختلف استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در این راستا تاکنون 53 فقره جواز تاسیس برای اجرای طرح پرورش ماهی در خلیج‌فارس صادرشده که امسال در سال جهش تولید بخشی از آن‌ها با حمایت مسئولان عملیاتی شده است.

منوچهری از افزایش 70 درصدی سطح زیرکشت میگو در اراضی ساحلی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته از پنج هزار 128 هکتار اراضی ساحلی در پرورش میگو بیش از 21 هزار 767 تن میگو تولید شد که نسبت به سال 1392 که هشت هزار و 494 تن بود رشد 156 درصدی معادل 5/1 برابری دارد.

وی با اشاره به اهمیت آبزی‌پروری افزود: بیش از ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، سال گذشته ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی تولید شد و پیش‌بینی ما این است که در سال جاری به ۲۰ هزار تن برسد.

وی با اشاره به وجود ۱۰ سایت فعال پرورش میگو در استان بوشهر گفت: از شاخصه‌های منحصربه‌فرد پرورش آبزی در استان استقرار پژوهشکده میگو و مرکز تشخیص بیماری‌های میگو، زنجیره کامل تولید و ارزش آبزیان است و تنها در زمینه لارو مقداری وابستگی داریم که لازم است موسسه‌های تحقیقاتی برای رفع این نقیصه تلاش کنند.

وی با اشاره به ایجاد شهرک شیلاتی در رودشور گناوه خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این شهرک که سه هزار و 611 هکتار به اراضی پرورش میگوی استان بوشهر افزوده می‌شود سطح زیرکشت این اراضی از 10 هزار هکتار فراتر می‌رود.

رئیس جهاد کشاورزی بوشهر از آمادگی این سازمان برای مبارزه با ملخ مهاجم خبر داد و گفت: در جریان مبارزه با ملخ صحرایی، خوشبختانه کمترین آسیب به مزارع، باغات، و مراتع استان وارد شد؛ اما در اواخر سال ۹۸ و هم‌زمانی حمله دسته‌جات ملخ با شیوع بیماری کووید ۱۹، کار ما سخت‌تر شد. پیش‌بینی فائو این است که امسال ملخ‌ها زودتر از سال گذشته به کشور ما حمله خواهند کرد.

به گفته منوچهری در جریان مبارزه با ملخ صحرایی، خوشبختانه کمترین آسیب به مزارع، باغات، و مراتع استان وارد شد. عملیات مبارزه در دشت‌ها و مناطق کوهستانی کار بسیار دشواری بود و در بعضی از مناطق مثل کوه احمدسلطان یا درنگ در دشتستان و خائیز در بخش مرکزی شهرستان تنگستان که با همکاری دستگاه‌های اجرایی راه‌های ارتباطی در مناطق مختلف ایجاد و مورداستفاده قرار گرفت.

منوچهری با اشاره به تکمیل چرخه تولید مرغ گوشتی در این استان گفت: تا پیش از سال ۹۸ تنها پرورش مرغ گوشتی را در استان داشتیم، اما خوشبختانه در حال حاضر یک واحد مرغ مادر گوشتی در شهرستان دشتستان و در هفته دولت افتتاح می‌شود، همچنین یک واحد جوجه‌کشی در بندر ریگ شهرستان گناوه، و یک کشتارگاه مدرن نیز در دهه فجر و در شهرستان گناوه به بهره‌برداری می‌رسد که کمک خوبی به بازار تولید گوشت مرغ خواهد کرد.

وی به اشتغال ایجادشده در ظرفیت‌های تبدیلی نیز تاکید کرد و گفت: ظرفیت صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری از سال ۹۲ به ظرفیت ۳۰۳ هزار تن رسیده که زمینه اشتغال ۳۲۲ نفر را به وجود آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از طرح‌ اصلاح شیوه آبیاری نخیلات استان بوشهر خبر داد و افزود: طرح نخلستان در شهرستان دشتستان از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی است که برای اجرا در سطح ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار برنامه‌ریزی‌شده و هدف اصلی آن اصلاح شیوه آبیاری نخیلات سعدآباد است و شبکه‌های آن ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت دارند. امیدواریم در سال ۹۹ قسمت عمده‌ای از نخیلات سعدآباد به سیستم آبیاری نوین متصل شود.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های کشاورزی گفت: تولید محصولات کشاورزی در استان بوشهر از 4/1 میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به 5/1 میلیون تن افزایش‌یافته است. همچنین سطح محصولات گلخانه‌ای از ۸۷ هکتار به ۴۰۱ هکتار افزایش‌یافته و امسال نیز ۱۱۰ هکتار در دست افتتاح داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در پاسخ به خبرنگار بامداد جنوب در خصوص کشت محصولات تراریخته در استان بوشهر گفت: هرچند در کشور محصولات تراریخته کشت و تولید می‌شود و آمار‌های آن در نهادهای مربوطه موجود است؛ اما در استان بوشهر در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات تراریخته وجود ندارد.

همچنین منوچهری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بامداد جنوب درباره حاشیه‌های ایجادشده در مصرف قرص برنج برای کشاورزان و باغداران استان بوشهر خاطرنشان کرد: سال گذشته قرص برنج یا همان آلومینیوم فسفید باعث برخی مشکلات شده بود که تازگی نداشت؛ اما با پیگیری‌های مسوولان و همچنین تاکید نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی می‌بایست از تکرار آن در سال جاری جلوگیری کرد.

وی استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها را در امر کشاورزی لازم دانست و تاکید کرد: باید به مردم در این زمینه آموزش‌های لازم داده شود تا سموم و آفت‌کش‌ها در منزل و محل زندگی خود نگهداری نکنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تولید گیاه سالیکورنیا تصریح کرد: یکی از گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی کشور و استان بوشهر که با آب‌شور دریا آبیاری می‌شود و در حوزه خوراکی، دارویی و صنعتی می‌تواند بازار مناسبی در داخل و خارج کشور داشته باشد.

منوچهری با اشاره به سطح زیر کشت گیاه سالیکورنیا افزود: توجه به اینکه شوری و خشکی آب‌وخاک در برخی از نقاط کشور به‌ویژه در استان ساحلی بوشهر به‌عنوان یک مشکل جدی مطرح است و هر روز بر وسعت و اهمیت آن نیز افزوده می‌شود و ازآنجایی‌که در شرایط سخت محیطی، تعداد نسبتاً محدودی از گیاهان می‌توانند به زندگی ادامه دهند؛ گیاه سالیکورنیا یکی از گیاهانی است که در شرایط اقلیمی استان بوشهر می‌توان با کشت آن در سواحل از آب‌شور دریا استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گیاه سالیکورنیا در حال حاضر در سه هکتار از سواحل بخش دلوار در استان بوشهر کشت‌شده است، تصریح کرد: این گیاه به‌منظور تهیه علوفه به‌طور آزمایشی کشت می‌شود؛ اما در آینده و پس از اتمام این مرحله آزمایشی بیشتر سواحل این استان قابلیت کشت این محصول را خواهد داشت و مانند دیگر کشورها با اصلاح نژاد سالیکورنیا برای تامین خوراک و روغن استفاده خواهد شد.

لازم به ذکر است که خاستگاه این گیاه در اروپا. امریکا و آسیا هست و در کشور ما در کنار سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس به‌صورت خودرو رشد داشته که به علت اهمیت آن کار تحقیقاتی بر روی آن از سال 94 در استان بوشهر شروع‌شده است و درآینده تجاری‌سازی خواهد شد. مزیت این گیاه شور پسند بودن آن و آبیاری آن با آب دریاست.

افزایش ظرفیت سردخانه‌ها از موضوعات مطرح‌شده در این نشست بود.

منو. چهری با ااشاره به تولید سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما در استان بوشهر خاطرنشان کرد: همچنان ظرفیت و جای خالی برای فعالیت در زمینه صنایع تبدیلی در این استان وجود دارد. امسال ۱۰ هزار تن به ظرفیت سردخانه‌های نگهداری خرما در استان بوشهر افزوده می‌شود که در قالب سه سردخانه سه هزار تنی و چند سردخانه با حجم کم خواهد بود.

بااین‌وجود وی از بروز کرونا و نبود تسهیلات لازم برای صادرات این محصول به کشورهای دیگر اظهار نگرانی کرد و گفت: درصورتی‌که تسهیلات لازم برای صادرات خرما در نظر گرفته نشود، امسال با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: