bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
وزارت راه و شهرسازی منتظر وزارت ارشاد برای انعقاد قرارداد مسکن خبرنگاران است؛
الهام بهروزی: خبرنگاران قشری هستند که پیوسته از مشکلات و نیازهای مردم نوشته‌اند و با تعیین مساله و نگارش گزارش‌‌های متعدد درصدد برآمدند تا مشکلات موجود مرتفع شوند اما در این میان همیشه کمتر کسی بوده که بخواهد مشکلی از مشکلات جامعه رسانه را حل کند!

الهام بهروزی

خبرنگاران قشری هستند که پیوسته از مشکلات و نیازهای مردم نوشته‌اند و با تعیین مساله و نگارش گزارش‌‌های متعدد درصدد برآمدند تا مشکلات موجود مرتفع شوند اما در این میان همیشه کمتر کسی بوده که بخواهد مشکلی از مشکلات جامعه رسانه را حل کند! حتی روز خبرنگار هم هیچ‌گاه این فرصت را فراهم نشد که در نشست‌های رنگارنگی که از سوی ادارات مختلف برگزار می‌شود، مسوولی در میان تشریح عملکرد اداره متبوع خود جایی برای شنیدن خبرنگاران یا صحبت کردن در خصوص مصائب و مشکلات آن‌ها بگذارد! این در حالی است که این قشر در تامین ضروری‌ترین نیازهای خود عاجز مانده‌اند اما با وجود آن سال‌های سال جوانی، عمر و داشته‌های خود را در راه تفکر و قلمشان هزینه می‌کنند تا به‌عنوان رابطی میان مردم و مسوولان در رفع مشکلات و شناسایی آسیب‌های اجتماعی و ترویج امید و نشاط در جامعه مفید واقع شوند.

آیا وقت آن نرسیده است که مسوولان شوهای خبری خود را در روز خبرنگار به نشست‌های آسیب‌شناسانه فعالان خبری و معیشت آن‌ها اختصاص بدهند! چراکه اغلب فعالان رسانه افرادی نجیب و متین هستند که همیشه آسایش دیگران را بر آسایش خود ترجیح داده‌‌اند و صحبت کردن در مورد مسائل و مشکلات خود را همیشه به آینده موکول کرده اما این آینده به‌دلیل بحران‌های پی‌درپی که ‌در جامعه سر بر می‌آورد ظاهرا رسیدنی نیست!

بدیهی است مسکن یکی از نیازهای ضروری بشر است که متاسفانه این نیاز در سایه گرانی‌ها و تورم به رویای دست‌نیافتنی برای اغلب قشرهای جامعه بدل شده است در این میان خبرنگاران نیز به‌دلیل درآمد پایین و حمایت نشدن کافی از سوی متولیان امر از زمره افرادی هستند که در تحقق این رویا بازمانده‌اند و اغلب مستاجر هستند و همین مساله بر دشواری‌های زندگی‌شان افزوده است.

با توجه به اینکه خبرنگاران حرفه‌ای که بخش اعظمی از روز خود را صرف تهیه خبر و تحلیل رویدادها و پدیده‌های مختلف می‌کنند، دیگر مجالی برای یافتن شغل دیگری نمی‌یابند از این رو، با درآمد بسیار پایین خود تنها می‌توانند بخش جزئی نیازهای خود را تامین کنند. بنابراین مسکن یکی از دغدغه‌های جدی جامعه خبرنگاری بوده و هست و تاکنون راه چاره‌ای برای صاحبخانه شدن این قشر اندیشیده نشده است و هر بار هم صحبتی در این باره به میان می‌آيد، مسوولان در باغ سبزی را به خبرنگاران نشان میدهند این مشخص نیست در این باغ کی به روی خبرنگاران گشوده شود.

هرچند برای نخستین بار شش ماه پیش بود که صحبت جدی در زمینه ساخت مسکن خبرنگاران بین وازرتخانه‌های راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد اما هنوز حتی قراردادی در این زمینه امضا نشده است.

بدیهی است، موضوع ساخت مسکن برای اهالی رسانه در قالب طرح اقدام ملی از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ مطرح شد اما تا این تاریخ در این زمینه تفاهمنامه‌ای میان وزارتخانه‌های مذکور‌ به امضا نرسیده است. البته در این میان وزیر راه و شهرسازی به‌تازگی گفته است که بی‌تردید ساخت مسکن خبرنگاران حتمی است اما منوط به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد؛ چراکه در شرایط کنونی ما به‌دنبال آنها هستیم که توافقنامه را با این وزارتخانه برای اجرای این پروژه امضا کنیم.

محمد اسلامی روز گذشته در پاسخ به این پرسش که هر سال مصادف با روز خبرنگار از سوی دولت وعده‌ای در خصوص تامین مسکن خبرنگاران داده می‌شود اما تاکنون این وعده محقق نشده است، امسال چه اقدام عملیاتی در این زمینه انجام خواهد شد، به ایسنا گفت: ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی ارائه دادیم و آنها هم نماینده خود را برای همکاری در این زمینه معرفی کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال مذاکره با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و ان‌شاءالله بتوانیم در این خصوص به توافق برسیم و در پی آن برنامه‌هایی را براساس جغرافیایی که تعیین می‌کنند، برای اجرای پروژه ساخت مسکن خبرنگاران پیش‌بینی کنیم، تاکید کرد: ساخت مسکن خبرنگاران حتمی است، این امر منوط بر این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

همین دو سه جمله کوتاه نشان می دهد که وزارت ارشاد به‌عنوان متولی بالادستی اصحاب رسانه باید تحرک بیشتری برای تامین مسکن خبرنگاران از خود نشان دهد. البته بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده خود را برای همکاری در این زمینه معرفی کرده است. این در حالی است که در همین قالب، قراردادهایی‌ بین وزارت راه و شهرسازی با سه وزارتخانه دفاع، کار و آموزش و پرورش به امضا رسیده و در بخش‌هایی‌ پروژه‌ها آغاز شده است.

تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه مسکن خبرنگاران در حالی به کندی پیش می‌رود که کمبود زمین یا منابع نمی‌تواند بهانه‌ای برای تحقق نیافتن این موضوع باشد؛ چراکه به‌تازگی وزارت کشاورزی ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی خود را در حاشیه شهرها برای تامین مسکن اختصاص داده و قرار است این میزان به یک میلیون هکتار برسد. در خصوص منابع هم وام ۱۸ درصد به پروژه‌های اقدام ملی اختصاص می‌یابد و آورده متقاضیان نیز خواهد بود.

پیش از این نیز معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت مسکن خبرنگاران به ایسنا گفته بود: پیگیری و امکانات دستگاه‌های دولتی در اجرای قراردادهای مشترک مهم است.

محمود محمودزاده یادآور شده بود: در بهمن سال گذشته پیش‌نویسی را به‌منظور ساخت مسکن برای اصحاب رسانه و فرهنگ به وزارت ارشاد دادیم که هنوز تفاهمنامه وارد مرحله اجرا نشده است؛ تفاهمنامه‌ای که البته هنوز هم با گذشتن از روز خبرنگار به مرحله انعقاد نرسیده است.

یادآوری می‌شود، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی حوزه رسانه انتظار می‌رود که در این زمینه با دغدغه بیشتری ظاهر شود و با انعقاد تفاهمنامه‌ای بستر صاحب‌خانه شدن اهالی رسانه را در شرایط سخت اقتصادی جامعه امروز فراهم و تسهیل کند. حال باید دید که آیا وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی این بار دغدغه خبرنگاران را جدی می‌گیرد و تفاهمنامه‌ای را که از شش ماه پیش وعده داده شده، امضا می‌کند یا خیر!


نام:
ایمیل:
* نظر: