داود علیزاده
با فرارسیدن
آغاز سال تحصیلی و شرایط ویژه کرونا، تردیدهای بسیاری برای حضور دانشآموزان در
مدارس و همچنین تناسب شبکه آموزش شاد برای آنها بهوجود آمده است. بسیاری معتقداند
که در شرایط کنونی حضور دانش آموزان در مدارس میتواند خطرناک باشد بهویژه
کودکانی که هنوز به درستی مراقب بهداشتی از خود را فرا نگرفتهاند.
در مقابل
بسیاری نیز معتقداند که آموزش مجازی نمیتواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری
باشد، این افراد مشکلات شبکههای اینترنت، هزینه، نبود سختافزارهای کافی و همچنین
ارتباط حضوری معلم و دانش آموز را دلیل این امر میدانند.
این نکته نیز
باید یادآوری شود که وزیر ارتباطات در آخرین اظهار نظر خود، از اختصاص بستههای
اینترنت برای معلمان و دانش آموزان خبر داده است که میتوان از حجم هزینه آموزش
مجازی بکاهد؛ اما هنوز این مساله اجرایی نشده است.
با همه این
اوصاف وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که در 15 شهریور در مدارس گشوده خواهد
شد و امیدوار است که این مساله به تقابل اولیا
و مربیان منجر نشود.
اما مساله به
همین موضوعات ختم نمیشود. مدیرکل آموزش و
پرورش استان بوشهر از کاهش متقاضیان مدارس غیر دولتی بوشهر خبر داد و گفت: با توجه
به شرایط کرونایی که آموزشها مجازی شده است، دانش آموزان این استان به مدارس دولتی
روی آوردهاند.
علیمراد کرمی
با بیان اینکه شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا و مجازی شدن آموزشها، دانش آموزان
به سمت مدارس دولتی روی آوردند و مدارس غیردولتی شرایط نگران کنندهای دارند. افزود:
مدارس غیر دولتی میتوانند شهریه ثابت را دریافت کنند، اما برای شهریه متغیر سقفی را
تعیین کردهایم و بیش از این نمیتوانند هزینهای دریافت کنند.
وی از خانوادهها
خواست با این مدارس همراهیهای لازم را داشته باشند و خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم آموزش
را از طریق فضای مجازی و حضوری دنبال کنیم و سعی میکنیم کرونا
به کیفیت آموزش لطمه نزند.
به گفته مدیر کل
آموزش و پرورش استان بوشهر با توجه به شیوع ویروس کرونا مدارس استان امسال شرایط ویژهای
را تجربه خواهند کرد و تلاش میکنیم این موضوع باعث نشود در پایان سال ارزیابیها کمتر
از میانگین سالهای گذشته باشد.
وی با اشاره
به سامانه شاد، خاطرنشان کرد: با وجود همه ظرفیتهای مناسبی که دارد نمیتواند جایگزین
مناسبی برای آموزش حضوری باشد بنابرین نیاز است دانش آموزان در مدارس هم حضور پیدا
کنند و چارهای جز این نداریم.
مدیر کل آموزش
و پرورش استان بوشهر با درخواست از خانوادهها برای همراهی با آموزش و پرورش گفت: دوست
نداریم به دانش آموزان و خانوادهها فشار وارد کنیم، اما اگر خواستیم دانش آموزان در
مدارس حضور پیدا کنند امیدواریم تقابلی با ما نداشته باشند.
کرمی با اشاره
به تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته شده برای بازگشایی مدارس بیان کرد: با توجه به بودجه
محدودی که داریم سعی میکنیم مدارس را به طور منظم ضدعفونی و گندزدایی کنیم، اما خانوادهها
هم باید دانش آموزان را با ایمنی کامل به مدرسه بفرستند.
وی همچنین درباره
دانش آموزانی که بیماری زمینهای دارند و یا شرایط جسمی مناسبی ندارند، گفت: اجباری
برای حضور این دانش آموزان در مدرسه نداریم و میتوانند از خانه درسها را دنبال کنند.
مدیر کل آموزش
و پرورش استان بوشهر با اشاره به فعالیت بیش از ۱۵ هزار فرهنگی در استان بوشهر، افزود:
مشکلی برای تامین کتب درسی وجود ندارد و اگر در زمینه تهیه بعضی کتب مشکلی باشد، بسیار
محدود است.
کرمی در مورد لباس
دانش آموزان هم توضیح داد که، به جز پایههای اول هفتم و دهم که اولین سال حضورشان
در مقطع جدید تحصیلی را تجربه میکنند سایر پایهها ضرورتی برای تهیه لباس ندارند.
به گفته مدیر کل
آموزش و پرورش استان بوشهر هماهنگیهای لازم با صنف خیاطان استان انجام شده و فهرست
مراکز مورد تایید به مناطق و مدارس اعلام شده است
با این حال
چالش حضور دانشآموزان در مدارس به صورت حضوری و بازگشایی مدارس مختص بوشهر نیست و
در سراسر کشور این مشکل مطرح شده است.
در همین رابطه
به نقل از ایلنا، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در واکنش
به مخالفت ستاد مقابله با کرونا تهران با بازگشایی حضوری مدارس گفت: ما اعلام کردیم
در هر صورت سلامت دانشآموزان برای ما اولویت است، طبیعتاً در شرایطی که سلامتی دانشآموزان
مورد تهدید باشد از بستر فضای مجازی و سایر بسترها برای آموزش استفاده میکنیم. طبیعتاً
آموزشهای حضوری تاثیر بیشتری دارد، اما این شرایط یک انتخاب نیست، بلکه شرایط اجباری
است.
وی با بیان
اینکه اگر به دلایلی مثل حفظ سلامتی دانشآموزان ما مجبور باشیم، دانشآموزان را به
صورت حضوری در کلاسهای درس نداشته باشیم، باید از بسترهای مختلف استفاده کنیم،
افزود: البته در کنار آموزشهای مجازی آموزشهای تلویزیونی هم ارائه میشوند، یعنی
تدریس دروس از طریق تلویزیون که امکان دانلود آن و استفاده مکرر از درسها را فراهم
میکند. طبیعتاً با توجه به اینکه زمان و فضا در فضای مجازی متفاوت از کلاس حضوری است
۳۰ تا ۴۵ دقیقه آموزش میتواند زمان مفیدی برای آموزش مجازی باشد.
به گفته معاون
وزیر آموزش و پرورش البته این بدان معنا نیست که ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فقط زمان آموزش صرف
باشد، در عین حال زمانهای دیگری برای ارزیابی یادگیری، ارائه بازخورد و بررسی تکالیف
اختصاص خواهد یافت.
حکیمزاده با
اشاره به آموزش مجازی در سال گذشته تحصیلی، خاطرنشان کرد: در مجموع سال گذشته همکارانی
که در فضای مجازی کار میکردند، جمعبندیشان این بود که میزان ساعتهایی که برای آموزش
مجازی صرف میشود، حتی ممکن است از کلاسهای حضوری نیز بیشتر باشد.
وی در خصوص اظهارنظر
معاون برنامهریزی و نظارت ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اینکه اجرای فاصلهگذاری
اجتماعی در مدارس با جمعیت بیش از ۳۰ نفر دشوار خواهد بود، گفت: ما در دستورالعملهایمان
برای آغاز آموزش در سال تحصیلی، سه منطقه را شناسایی کردهایم. منطقه سفید که مناطق
کمجمعیت مانند روستاها و عشایری هستند که مشکلی برای آموزش حضوری ندارند، از طرفی
مدارس کمجمعیتی داریم که برخی از این مدارس تعداد دانشآموزانشان از ۱۰ نفر کمتر است
و میتوانند آموزش حضوری داشته باشند. مناطقی هم که وضعیت قرمز داشته باشند به طور
کلی آموزش در آنها در بستر مجازی است. زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کنند
که منطقهای و استانی وضعیت قرمز دارد، طبیعتاً ما نیز بازگشایی مدارس را نخواهیم داشت
و تابع پروتکلها هستیم.
معاون آموزش ابتدایی
وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش ترکیبی نیز مربوط به مناطق زرد است که با تقسیمبندی
و فاصلهگذاری انجام میشود و هر تصمیمی که در شورای مدرسه اتخاذ شود با اولویت حفظ
سلامتی دانشآموزان و رعایت پروتکلهای بهداشتی است. در هر حال اگر دانشآموزان در
آموزش ترکیبی قرار است در کلاس درس حضور داشته باشند، ساعتهای حضورشان منعطف خواهد
بود و عین مدل آموزشهای حضوری در شرایط عادی نخواهد بود.
حکیمزاده با
بیان اینکه نهتنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا شرایط کووید-۱۹ قابل پیشبینی نیست،
افزود: یعنی اینگونه نیست که بگوییم چهار ماه مدرسه و آموزش تعطیل شود و سپس کرونا
تمام خواهد شد. کما اینکه در سال گذشته زمانی که مدارس تعطیل شدند، بخشهای مختلف کشور
پیشبینیشان این بود که ما تا شروع فصل گرما درگیر کرونا خواهیم بود، اما شرایط به
گونهای پیش رفت که در تابستان شرایط حادتری نسبت به اسفند و فروردین داشتیم.
وی با اشاره
به به شرایط گذشته، خاطرنشان کرد: امروز نیز در سطح بینالمللی اظهارنظرهایی توسط متخصصان
شده که نشان میدهد، این اندیشه که به زودی ما شرایط فعلی را پشت سر میگذرانیم، یک
مقدار غیرواقعبینانه است. بنابراین چون کرونا قابل پیشبینی نیست، نمیتوان جریان
آموزش، جریان زندگی و تحصیل ۱۵ میلیون دانشآموز را متوقف کرد. قطعاً مدرسه بهترین
جا برای آموزش بوده و ماموریت آموزش و پرورش این است که در هر شرایطی بتوان از هر بستری
برای آموزش استفاده کند.
حکیمزاده درباره
اقدامات سایر کشورها در شرایط شیوع کرونا گفت: تجربه کشورهای مختلف نشان میدهد که
آنها نیز کم و بیش با این چالشها درگیر بودهاند، اما با توجه به اینکه ما در کشورمان
هم از بستر فضای مجازی و آموزشهای تلویزیونی استفاده کردیم و هم توزیع درسنامهها
را داشتیم و از طرفی آموزشها به صورت حضوری در مناطق کمجمعیت هم ارائه شد، یک تجربه
واقعاً ممتاز با دستاوردهای خوب را به دست آوردیم. امیدواریم با ارتقا و تقویت بسترهای
موجود، سال جدید را بدون مشکل شروع کنیم.
به گفته وی در
تصمیمگیریها باید دغدغه و مساله خانوادهها را هم در نظر داشت. بیبرنامه رها کردن
میلیونها کودک و نوجوان نمیتواند راهکار خوب و مناسبی باشد آن هم در شرایطی که هیچ
چشمانداز روشنی در این شرایط وجود ندارد.
معاون آموزش ابتدایی
وزارت آموزشوپرورش در پایان درباره شبکههایی که در سال تحصیلی آینده مسئولیت آموزشهای
تلویزیونی دروس را خواهند داشت، گفت: شبکههای تخصصی قرآن و معارف در درسهایی که متناسب
با این شبکه هست به کمک ما خواهند آمد و از شبکههای رادیویی که قبلاً استفاده میشد
کماکان استفاده میشود. همچنین شبکههای استانی نیز در کنار شبکههای سراسری یا از
طریق بازپخش برنامهها یا از طریق تولید برنامههای استانی در کار آموزش به ما کمک
خواهند کرد.