bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه خلیج فارس در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: دانشگاه‌های از زمره مراکزی هستند که نقش شگرفی را در توسعه، آگاهی، دانایی‌افزایی، مهارت‌آموزی، سوادآموزی و پرورش یک جامعه ایفا می‎کنند. بدیهی است این مراکز عالی آموزشی سالانه با برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های مختلف آموزشی، علمی و پژوهشی، مهارتی و فناورانه در تلاش هستند نیروهای متخصص و ماهری را به جامعه تحویل دهند تا از این رهگذر به پویایی و تحرک همه ابعاد آن اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... بیفزایند.

الهام بهروزی

دانشگاه‌های از زمره مراکزی هستند که نقش شگرفی را در توسعه، آگاهی، دانایی‌افزایی، مهارت‌آموزی، سوادآموزی و پرورش یک جامعه ایفا می‎کنند. بدیهی است این مراکز عالی آموزشی سالانه با برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های مختلف آموزشی، علمی و پژوهشی، مهارتی و فناورانه در تلاش هستند نیروهای متخصص و ماهری را به جامعه تحویل دهند تا از این رهگذر به پویایی و تحرک همه ابعاد آن اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... بیفزایند.

دانشگاه خلیج فارس بوشهر یکی از مراکز عالی شاخص کشور است که از بدو تاسیس تا کنون در پرورش و تامین نیروهای انسانی متخصص و ماهر بسیار کارامد ظاهر شده است. فضای آموزشی این دانشگاه خلاصه شده در ۰۴۱/۶۳ متر مربع که روی هم رفته ۹ دانشکده شامل دانشکده معماری و شهرسازی، دانشکده مهندسی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده علوم پایه، دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی، دانشکده فنی و مهندسی جم، دانشکده علوم انسانی و دانشکده علوم و فنون دریایی را در برمی‌گیرد.

طبق آخرین پایش صورت گرفته، دانشگاه خلیج فارس دارای ۹۱ رشته تحصیلی، هشت هزار و ۴۹۶ دانشجو، ۲۵۹ عضو هیات علمی، ۴ مرکز پژوهشی، ۳۵ شرکت فناور است. این دانشگاه در سال ۹۸ از سوی دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌دلیل بهبود شرایط در شاخص‌هایی مانند تعداد دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارمند، دانشکده، رشته گرایش‌ها، گروه‌های آموزشی مستقل و مجلات دارای رتبه علمی سطح ۳ به دانشگاه سطح ۲ ارتقا یافت.

که این ارتقا نشانگر مدیریت صحیح این دانشگاه دارد. دانشگاه خلیج فارس در سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف نظیر محیط زیست، بین‌الملل، کارآفرینی، فناوری، نفت و گاز و... گام‌های استواری برداشته است که در نوع خود قابل درنگ هستند؛ چراکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به پویایی جامعه دانشجویی هم در کشور و هم در استان افزوده است. همچنین این دانشگاه در این بازه زمانی موفق شده است ۱۸ تفاهمنامه با دانشگاه‌‌های معتبر جهان در زمینه‌های مختلف امضا کند تا علاوه بر تبدیل شدن به یکی از کانون‌های نوآوری و کارآفرینی علمی کشور در زمینه بین‌المللی شدن هم پررنگ ظاهر شود و با تعامل با جامعه علمی جهان و تعریف شاخص‌های جدیدی در این حوزه نظیر پذیرش دانشجوی خارجی، هیات علمی مدعو، نگارش مقاله مشترک و تفاهمنامه‌های بینالمللی متعدد، آینده روشنی را پیش روی جامعه هدف خود بگذارد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در خصوص سند راهبردی این دانشگاه و جهت‌گیری‌های آن که در شهریور 1394 به تصویب هیات امنای دنشگاه رسید، به بامداد جنوب گفت: تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه و بین‌المللی‌سازی دانشگاه مهم‌ترین اهداف و برنامه‌ای بوده است که در سال‌های اخیر در دستور کار ما قرار گرفته است. البته به موزات این جهت‌گیری‌های اصلی، فعالیت عمومی و زیرساختی لازم برای تحقق جهت‌گیری‌های مصوب نیز طراحی و طی شش سال گذشته عملیاتی شده است. در این زمینه می توان توسعه فضای کالبدی آموزشی، پژوهشی و فناوری و خواگاهی رفاهی اشاره کرد.

عبدالمجید مصلح در ادامه به برنامه توسعه فضای آموزشی و تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام دانشکده‌ها اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها در اوایل شروع کار، تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام دانشکده‌های دانشگاه یک اولویت مهم بود و سه ساختمان نیمه‌تمام دانشکده داشتیم که باید تکمیل می‌شدند که به ترتیب عبارت بودند از: ۱) دانشکده هنر و معماری: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دانشکده‌ای، تکمیل دانشکده هنر و معماری بود که خوشبختانه با حمایت مسوولان استان فاز یک دانشکده در سال ۹۵ بهره‌برداری رسید. دانشکده هنر و معماری در فضای کالبدی مناسبی و آن هم در جایگاه واقعی خودش در بافت تاریخی شهر مستقر احداث و راه‌اندازی شد. این اتفاق از نظر توسعه شهری و احیای بافت تاریخی بوشهر، اتفاق میمون و مبارکی بود که منجر به اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های متعددی در زمینه بازسازی و فعالیت‌های عمرانی در محدوده بافت تاریخی شد.

۲) طرح توسعه دانشکده مهندسی (دانشکده مهندسی سیستم های هوشمند و علوم داده): این دانشکده با ۱۰ هزار متربع احداث شده و امیدواریم ظرف ترم آتی تکمیل و به بهره‌برداری برسد. این ساختمان برای استقرار دانشکده مهندسی سیستم‌های هوشمند و علوم داده پیش‌بینی شده است.

۳) ساختمان دانشکده کشاورزی دشتستان: این ساختمان با مساحت ۶۱۰۰ متر مربع که در سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید.

به گفته وی، تنظیم سند راهبردی دانشکده‌ها، جهت‌دهی و ماموریت‌گرایی دانشکده‌ها، ارتباط با جامعه و صنعت و به‌طور خاص ورود دانشکده ها به حوزه نوآووری و کارآفرینی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه خلیج فارس بوشهر در شش سال گذشته بوده است. در این راستا متناظر با هر دانشکده (بیشتر دانشکده‌ها) مرکز نوآوری و توسعه فناوری طراحی و راه‌اندازی شده، با این هدف که دانشکده‌ها در فرایندهای ارتباط با صنعت و فعالیت‌های نوآوری مشارکت بیشتری داشته باشند.

مصلح با تاکید بر اینکه همچنین برقراری ارتباط با صنعت نفت برای دانشکده نفت و گاز یکی از محورهای مهم دنشگاه خلیج فارس بوده است، افزود: برای تحقق این مهم سال‌ها تلاش شد که در حال حاضر خوشبختانه واگذاری مطالعات توسعه فناوری میدان نفتی نوروز از سوی شرکت ملی نفت به دانشگاه خلیج فارس در حال نهایی شدن است و به‌زودی مرکز نوآوری نفت و گاز با حمایت وزارت نفت در دانشگاه خلیج فارس و ۵5 دانشگاه دیگر کشور راه‌اندازی خواهد شد. در همین مدت مرکز پژوهشی و فناوری نفت و گاز نیز با مجوز شورای گسترش آموزش عالی کشور صادر شد و این مرکز در حال حاضر در دانشگاه در حال فعالیت است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در ادامه به اقداماتی که در حوزه توسعه فضای پژهشی و فناوری صورت گرفته، اشاره و تصریح کرد: توسعه و تکمیل ساختمان‌ کتابخانه مرکزی دانشگاه با زیربنای ۵۷۰۰ متر مربع، ختمان مجتمع فناوری مروارید با ۳ هزار متر مربع و تعمیر و آماده‌سازی فضاهای کارگاهی با هدف بهره‌برداری و راه‌اندازی مراکز نوآوی و توسعه فناوری از جمله برنامه‌هایی است که در این حوزه در دستور کار ما قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به توسعه فضای سرای دانشجویی و رفاهی این دانشگاه افزود: با احتساب خوابگاه دبیرستان در مجموع ۹ مجتمع خوابگاهی در این مدت احداث شده یا از طریق بهسازی فضاهای موجود، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. البته لازم است که اشاره کنم در کل تاریخ دانشگاه در مجموع ۷ مجتمع خوابگاهی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

مصلح در خصوص توسعه ساختاری و راه‌اندازی دانشکده‌های جدید هم تصریح کرد: به موازات همه این تلاش‌ها توسعه ساختاری و یا بازطراحی ساختاری دانشکده‌ها نیز به‌طور ویژه در دستور بوده و منجر به اقداماتی شده که به‌طور خلاصه به آن اشاره می‌شود. در راه‌اندازی و بازطراحی دانشکده‌های جدید چند رویکرد مطرح بوده است که عبارتند از: رویکرد بین رشته‌ای در توسعه دانشکده‌ها بر اساس روندهای جهانی، رویکرد توسعه فناوری، نوآوری و تحقق دانشگاه کارآفرین و رویکرد مزیتی و منطقه‌ای به گونه‌ای که هر دانشکده بر روی یکی از مزیت‌های اساسی منطقه‌ای دانشگاه تمرکز کند.

وی ادامه داد: در این راستا طراحی و راه‌اندازی سه دانشکده جدید به این شرح در دستور کار قرار گرفت: دانشکده کسب و کار: با هدف ایفای نقش توانمندسازی دنشگاه در حوزه کسب و کار، بازار و ارتباط با صنعت، دانشکده مهندسی سیستم‌های هوشمند و علوم داده: با رویکرد بین رشته‌ای و توجه به یک حوزه در حال ظهور و با نرخ رشد بسیار بالا. این حوزه پایه شکل‌گیری بسیاری از کسب و کارها در آینده خواهد بود. دانشکده علوم و فناوری نانو و زیستی: این دانشکده نیز با هدف فعالیت و تمرکز بر حوزه‌های نوظهور علوم فناوری نانو و زیستی است. با توجه به ظرفیت‌های دریایی حوزه زیستی برای استان بوشهر و کشور یک حوزه بسیار ارزشمند است که با سرمایه‌گذاری بر روی آن می‌تواند دستاوردهای اقتصادی ارزشمندی را به‌دنبال داشته باشد. این سه دانشکده در مهرماه سال گذشته به تصویب هیات امنای دانشگاه رسیده و فرایند راه‌اندازی آن در دانشگاه نیز عملیاتی شده است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس همچنین با اشاره به توسعه کارآفرینی و نوآوری این مرکز علمی خاطرنشان کرد: در این زمینه به‌طور خلاصه می‌توان به راه‌اندازی ۳۵ شرکت فناور، راه‌اندازی مرکز کارافرینی نوآوری دانشگاه، راه‌اندازی مراکز نوآوری تخصصی در دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، توسعه بالغ بر ۱۲۳ محصول فناورانه، راه‌اندازی مجتمع فناوری مروارید و کارخانه نوآوری بوشهر و برگزاری ده‌ها رویداد کارآفرینی و نوآوری اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه یکی از برنامه‌های کلان دانشگاه خلیج فارس توسعه روابط بین‌المللی و تعامل با دانشگاه‌های معتبر جهان بوده است، در این زمینه تاکنون چه توفیقاتی به دست آورده‌اید، تصریح کرد: ضرورت فعالیت بین‌المللی و تعامل با دانشگاه‌های جهان مبتنی بر این پیش‌فرض است که علم در جهان پراکنده و متکثر است. هیچ کشوری نمی‌توامد ادعا کند که بدون استفاده از ظرفیت سایر کشورها و دانشگاه‌ها می‌تواند در حوزه علم و فناوری به دستاورد شایسته‌ای دست یابد. موفقیت در حوزه علم و فناوری منوط به شبکه‌سازی بین‌اامللی و به اشتراک‌گذاری متقابل علم و فناوری با دیگر کشورها و دانشگاه‌هاست. در این زمینه استفاده از ظرفیت همکاری ایرانیان متخصص و شاغل در دانشگاه‌های جهان برای دانشگاه‌های کشور فوق‌العاده ارزشمند و مغتنم است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ذیل پروژه بین‌المللی‌سازی دانشگاه، دستاوردهای کوتاه‌مدت، عواید میان‌مدت و اهداف استراتژیک بلند مدت تعریف شده است که با توجه به پیشرفت‌های پروژه به اهداف میانی زیادی مطابق برنامه زمانی دست یافته‌ایم، گفت: از اهداف به‌دست آمده در بخش همکاری‌های علمی بین‌المللی می‌توان به جذب استادان بین‌المللی مدعو از دانشگاه‌های کشورهای هلند و ایتالیا، برگزاری رویدادهای بین‌المللی مانند کنفرانس بین‌المللی نفت گاز و پتروشیمی با مشارکت ۱۶ کشور، دریافت گرنت (حمایت مالی) بین‌المللی اراسموس پلاس اتحادیه اروپا، فرصت‌های مطالعاتی به/از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، اتریش، آلمان، امریکا، قزاقستان، استرالیا و کره جنوبی در سال ۹۸ اشاره کرد.

همچنین می‌توان به انتقال دانش و فناوری، دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی و مواد، افزایش پایان‌نامه‌های مشترک و رشد مقالات مشترک با دانشگاه‌های خارجی اشاره کرد. برای مثال، درصد مقالات مشترک بین‌المللی که یک شاخص مهم محسوب می‌شود به میزان ۳۱ درصد رسیده که از میانگین کشوری بسیار بالاتر است. ارتباط با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و منطقه‌ای از منظر تبادلات علمی-فرهنگی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که در این بین می‌توان به اطلس فرهنگی خلیج فارس اشاره کرد. بدیهی است حضور پررنگ دانشگاه در محافل علمی با توجه به نام پرآوازه خلیج فارس در جهت صیانت از این نام بسیار پراهمیت است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در ادامه با بیان اینکه بدون شک تعامل با محافل دنیا برای تحقق اهداف استراتژیک دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه نسل سومی کارآفرین بسیار کلیدی است و شکوفایی نوآوری در دانشگاه بدون ارتباطات بین المللی میسر نخواهد بود، تاکید کرد: تفاهمنامه‌های اجرایی شده با دانشگاه‌های خارجی حول محورهایی از جمله تبادل و فرصت مطالعاتی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برنامه‌های مشترک آموزشی، سمینارها و کنفرانس‌های مشترک، پروژه‌های پژوهشی مشترک، انتقال دانش و فناوری، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، بانک‌ها و ذخایر مواد، استفاده از تجهیزات و زیرساخت‌ها، تبادل‌های فرهنگی و راهنمایی مشترک دوره‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های پسادکتری بوده‌اند که منجر به ارتقای سطح آموزش عالی و بهبود زیست بوم کارآفرینی دانش بنیان در استان می‌شود.

از برون‌دادها و نتایج تفاهمنامه‌های اخیر دانشگاه در سال ۹۸ می‌توان به موارد متعددی از جمله توافق با انستیتو پلی‌تکنیک پرتغال در راه‌اندازی دوره پسادکتری مشترک، تبادل ژنوم گونه‌های زیستی از بانک ژنوم زیستی استرالیا، مدرسه زمستانه دانشجویان مونتان اتریش و نظربایف قزاقستان در بوشهر، دوره ایران‌شناسی دانشجویان گرجستانی در بوشهر، اعزام دانشجویان و اعضای هیات علمی به اسپانیا، تبادلات علمی و فناورانه در حوزه فناوری غشایی با مالزی و راه‌اندازی دوره کارآموزی مشترک با دانشگاه مطالعات نفت و انرژی هند و موارد دیگر اشاره کرد.

مصلح در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه یکی از معضلاتی که جامعه دانشگاهی امروز با آن سخت مواجه هست، اشتغال دانش‌آموختگان است، چند درصد از دانش‌آموختگان شما جذب بازار کار شده‌اند و بیشتر در کدام رشته‌ها، بیان کرد: بر اساس پایشی که طی دو سال گذشته از سوی وزارت علوم صورت گرفته در هر دو برنامه پایش و رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه خلیج فارس در رتبه‌های برتر کشوری قرار داشت. بر اساس این برنامه، پایش اشتغال وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان سه سال گذشته دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد که شاخص دانشگاه خلیج فارس حدود ۶۰ درصد بوده که این شاخص دانشگاه خلیج فارس را در جایگاه خوبی در بین دانشگاه‌های کشور قرار داده است. این اتفاق به چند دلیل صورت گرفته که عبارت است از: نخست، بازار کار نیروهای متخصص و باکیفیت در استان بوشهر در مقایسه با کشور وضعیت خوبی دارد. دوم، کیفیت دانش‌آموختگان دانشگاه خلیج فارس به گونه‌ای است که از طرف صنعت از استخدام آنان استقبال می‌شود و عموما از کیفیت دانش‌آموختگان دانشگاه خلیج فارس رضایت دارند. سوم، تنوع و ماهیت رشته‌ای رشته‌های فعال در دانشگاه خلیج فارس به‌گونه‌ای هدفمند و با رویکرد ظرفیت اشتغال راه‌اندازی شده‌اند و بیشتر رشته‌های دانشگاه خلیج فارس از بازار کار خوبی برخوردار هستند. هرچند رشته‌هایی نیز داریم که با مشکل بازار مواجه هستند.

وی همچنین در پاسخ به این پرشس که در این چند ماهی که کشورمان درگیر ویروس کروناست، دستاوردهای این دانشگاه در زمینه مقابله با کرونا کدام بوده است، تصریح کرد: تیم‌های پژوهش و فناوری و شرکت‌های فناور در دانشگاه خلیج فارس از ابتدای بروز بیماری کرونا به‌طور جد برای تامین نیازهای مردم وارد عمل شدند. تعدادی از کارگاه‌های آموزشی به فعالیت‌های تولیدی مرتبط با کرونا از سوی تیم‌های هیات علمی و دانشجویی و شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت. در این زمینه می‌توان به تولید الکل، تولید مواد ضدعفونی دست، تولید مواد ضدعفونی سطوح، تولید مواد ضدعفونی سبزیجات و و میوه اشاره کرد که در حال حاضر نیز به فعالیت‌های تولیدی خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

مصلح به برنامه‌های این دانشگاه در بعد کارآفرینی در سال جاری اشاره و تصریح کرد: برای توسعه کارآفرینی در ادامه فعالیت‌های گذشته راه‌اندازی مراکز نوآوری جدید مثل مرکز نوآوری و توسعه فناوری ساخت و مواد پیشرفته، مرکز نوآوری صنعت نفت با حمایت وزارت نفت و مرکز نوآوری و توسعه فناوری نانو و زیستی، برای امسال در دستور کار هست. به‌طور خاص در ادامه فعالیت‌های و تلاش‌هایی که در راستای شکل‌گیری جرین کارآفرینی در دانشگاه شکل یافته است، تمرکز اصلی امسال روی تجاری‌سازی تعدادی از محصولات در حوزه هوش مصنوعی، سیستم‌های حفاظت و توزیع برق، جلبک و کشاورزی است که امیدواریم هر چه زودتر با این کار طعم فعالیت‌های کارآفرینی دانشگاهی در جامعه چشیده بشود و فعالان حوزه کارآفرینی دانشگاهی به نحو بهتری بتوانند از دستاورد تلاششان بهره‌برداری کنند. از این نظر سال جاری برای دانشگاه خلیج فارس سال ویژه‌ای است. البته بخشی از موفقیت در حوزه تجاری‌سازی حاصل چگونگی همکاری و تعامل دستگاه‌های بخشی و تخصصی است که امیدواریم با همکاری موثر آنان امسال شاهد اتفاقات خوبی دراین زمینه باشیم.

وی به برنامه‌های خود برای بهبود سطح کیفی آموزش در این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: کیفیت آموزش در دانشگاه خلیج فارس یکی از دغدغه‌های اصلی ما بوده است. عمدتا کیفیت آموزش حاصل جذب اعضای هیات علمی با کیفیت و جدیت مقررات آموزشی و از طرفی آموزش‌های فوق برنامه مهارتی است. دانشگاه خلیج فارس در جذب هیات علمی معیارها و تراز ویژه‌ای را هدف قرار داده و به‌دنبال جذب بهترین‌هاست و در این راستا نیز تا حد زیادی خوب عمل کرده است.

از طرفی، اجرای مقررات آموزشی و فرهنگی آموزش در دانشگاه از وضعیت خوبی برخوردار است و در این سال‌ها از این فرهنگ ارزشمند که حاصل زحمات همه پیشینیان دانشگاه هست، صیانت شده است. در زمینه آموزش‌های مهارتی نیز طی سال‌های اخیر برنامه‌هایی طراحی و اجرا شده که استقبال خوبی هم از طرف دانشجویان از آنان صورت گرفته است و با این آموزش‌ها دانشجویان آمادگی بهتری برای ورود به بازار پیدا می‌کنند. در این زمینه مخصوصا آموزش‌های فناورانه بجد مدنظر قرار گرفته که هدف ما توسعه این‌گونه برنامه‌هاست.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی خارج از برنامه درسی چقدر به افزایش سواد و کارایی آموخته‌های دانشجویان این دانشگاه منجر شده است، گفت: بیشتر آموزش‌های فوق برنامه معطوف به آموزش‌های فناورانه و کارآفرینی است. در این زمینه می‌شود به آموزش‌های فوق برنامه در زمینه کامپیوتر و امنیت اطلاعات اشاره کرد که دانشگاه نیروهای ارزشمندی را با درآمد خوب برای بازارهای مختلف تربیت کرده و به خوبی وارد بازار شده‌اند. علاوه بر این، برگزاری دوره‌های مشترک با اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای بوده که بیشتر با هدف بازار صنعت نفت صورت گرفته و عملا دانش‌آموختگان در زمان دانش‍آموختگی علاوه بر مدرک تحصیلی دانشگاهی از یک مدرک فنی و حرفه‌ای تخصصی نیز برخودارند و این به جذب آن‌ها در بازار و به ویژه بازار صنعت نفت کمک می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برخی معتقدند که در این سال‌ها عمده تمرکز دانشگاه خلیج فارس به مباحث علمی و فناوری‌های روز بوده و از توجه به حوزه علوم انسانی بازمانده است، آیا با این عقیده موافق هستید، توضیح داد: با این دیدگاه موافقم. بیشترین تمرکز دانشگاه روی حوزه فناوری، نوآوری و کارآفرینی بوده است ولی از طرفی خود موضوع کارآفرینی و نوآوری یک امر اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی است که متخصصان این حوزه باید بازیگران اصلی آن باشند، متاسفانه شاید تاکنون چنین نبوده و به صورت محدود اتفاق افتاده است. از طرف دیگر، چالش‌های حوزه علوم انسانی در شرایط فعلی کشور یک بحث مستقل را می‌طلبد که نیازمند حوصله و فضای مناسب‌تری است. در مجموع بستر موجود محرک توسعه علوم انسانی نیست. فضا برای اندیشه‌ورزی مساعد نیست، به‌طور کلی مدت‌هاست که علوم انسانی آسیب دیده و منزوی شده است. این حوزه نیازمند چاره‌اندیشی اساسی در لایه‌های مختلف هست و نیازمندیم تا طرحی نو دراندازیم.

وی در بخشی دیگریاز صحبت‌های خود به دلیل پاندمی کرونا در استان به احتمال برگزاری کلاس‌های ترم آینده دانشگاه به صورت مجازی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط جاری در ترم آینده آموزش قطعا به صورت مجازی خواد بود؛ ولی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و استفاده از خدمات آزمایشگاهی و نیز انجام فعالیت‌های نوآورانه و کارآفرینی برای حضور دانشجویان برنامه‌ریزی شده است و برای این‌گونه فعالیت‌های دانشجویان می‌توانند در دانشگاه حضور یابند.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در ادامه با اشاره به اینکه آیا آموزش آنلاین می‌تواند مانند آموزش حضوری موثر ظاهر شود، تصریح کرد: در بسیاری دروس تا حد زیادی آموزش مجازی می‌تواند جاگزین آموزش حضوری باشد و در برخی زمینه برای انتقال علم و دانش شاید حتی نسبت به آموزش حضوری مزیت هم داشته باشد. درعین حال که ارتباطات حضوری و چهره به چهره ارزش‌های ایجاد می‌کند که به هیچ وجه در آموزش مجازی امکان ایجاد آن نیست. بهترین رویکرد استفاده ترکیبی از دو نوع آموزش هست که امیدواریم هرچه زودتر شرایط اجرای آموزش ترکیبی به‌صورت حضوری و مجازی فراهم شود. در عین حال موفقیت و کارایی آموزش مجازی تا حد زیادی به مهارت‌های مرتبط با تولید محتوا و ارائه مجازی دروس هم بستگی دارد که امیدواریم با برگزاری دوره آموزشی بیشتر توانمندی همه همکاران و دانشجویان در این زمینه بیشتر شود.

مصلح همچنین به مهم‌ترین دغدغه‌اش در مدیریت دانشگاه خلیج فارس اشاره کرد و یادآور شد: بیشترین دغدغه من در این سال‌ها پیوند دادن هرچه بیشتر دانشگاه با جامعه از طریق مشارکت در حل مسائل جامعه و کارآفرینی، ایجاد فضای آزاد فکری و اندیشه‌ای برای تحقق ماموریت اصلی دانشگاه و نهایتا ارتقای جایگاه دانشگاه در تراز ملی و بین‌المللی بوده است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در پایان یادآور شد: همچنان برای اینکه دانشگاه بتواند نقش خود را در جامعه ایفا کند، نیازمند تعامل سازنده با همه اقشار جامعه هست. ما نیاز داریم با اقشار و گروه‌های اجتماعی و همه شهروندان ارتباط بیشتری برقرار کنیم. دانشگاه خلیج فارس باید به نحو شایسته‌تری در استان و کشور معرفی و شناخته شود. در این زمینه رسانه نقش محوری دارد. ضمن اینکه از نشریه بامداد جنوب به خاطر این مصاحبه تشکر می‌کنم و همچنان از همه رسانه‌‌ها برای معرفی، نقد و تحلیل فعالیت‌های دانشگاه دعوت می‌کنم و از تلاش همه آنان سپاسگزارم.


نام:
ایمیل:
* نظر: