bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کریم جعفری: شهرستان مدغل در شمال صرواح و جنوب رغوان قرار دارد. یکی از شهرستان‌های چهارده گانه استان مأرب است. عشایر ساکن در این شهرستان باید گفت علاوه بر پراکندگی قابل توجهی که در این شهرستان دارند، به شدت هم مسلح هستند. نبردها در این شهرستان چند ماه است که جریان داشته اما کنترل کامل این شهرستان به دلیل برخی مقاومت‌ها و همچنین حضور قبایل تحت حمایت سعودی‌ها با تاخیر صورت گرفت.

کریم جعفری

شهرستان مدغل در شمال صرواح و جنوب رغوان قرار دارد. یکی از شهرستان‌های چهارده گانه استان مأرب است. عشایر ساکن در این شهرستان باید گفت علاوه بر پراکندگی قابل توجهی که در این شهرستان دارند، به شدت هم مسلح هستند. نبردها در این شهرستان چند ماه است که جریان داشته اما کنترل کامل این شهرستان به دلیل برخی مقاومت‌ها و همچنین حضور قبایل تحت حمایت سعودی‌ها با تاخیر صورت گرفت.

در طول هفته‌های گذشته، اتاق عملیات و فرماندهی ارتش یمن طرح‌های چندگانه‌ای برای کنترل مواضع و پیشروی در استان مأرب اجرا کرد که یکی از اولین نتایج آن را باید در پاکسازی کامل شهرستان مدغل دید. در این طرح بیش از پنج محور عملیاتی در شمال، شمال‌غرب، غرب، جنوب و جنوب‌غرب به سمت شهر مارب تعریف شد که هر یک از اینها خود چند محور فرعی داشت که به صورت روزانه در این محورها عملیات صورت می‌گرفت و دشمن نیز نمی توانست همزمان هر پنج محور اصلی را کنترل و مدیریت کند.

همانگونه که گفته شد عملیات در این استان در چند هفته گذشته از چند محور در جریان بوده و هدف آن پاکسازی مناطق پیرامونی شهر مارب و سرکوب دشمن با هدف وارد آمدن کمترین خسارت به مردم عادی و تاسیسات دولتی عمومی و خصوصی بوده است. عملیات چند وجهی و چند محور صورت گرفته توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن باعث شد تا تمرکز دشمن عملاً به هم خورده و آنها می‌توانند به صورت واضح تشخیص دهند که نیروهای یمنی از کدام محور قرار است فشار اصلی را وارد کنند.

به همین دلیل از یک ماه پیش شروع به گسیل نیروهای تازه نفس از سایر مناطق به سمت خطوط نبرد در استان مأرب کردند و تجهیزات و توان نظامی ویژه جهت مقابله با رزمندگان یمنی تدارک دیدند. نیروهای تازه نفس در چند نوبت هدف حملات موشکی دقیق یگان موشکی ارتش یمن قرار گرفته و تلفات قابل توجهی به آنها وارد شد. با این حال حضور ده‌ها هزار نفر از مزدوران داخلی و خارجی وابسته به ریاض و امارات باعث شد تا در حملات صورت گرفته در طول روزهای گذشته هم تلفات سنگینی به مزدوران وارد شود و هم غنائم قابل توجهی به دست ارتش و کمیته‌های مردمی بیفتد.

همانگونه که گفته شد عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این شهرستان از بامداد یک شنبه شروع و صبح روز دوشنبه به پایان رسید و چیزی حدود ۲۴ ساعت ادامه داشت. در ابتدای این عملیات، پس از یک رشته درگیری سنگین و همه جانبه ابتدا منطقه جدعان و کمپ ربیش را پاکسازی کردند و در ادامه شهرستان مدغل به صورت کامل پاکسازی شد. بعد از آن پیشروری‌ها به سمت مناطق أل‌زبع واقع در نزدیکی شهرستان رغوان ادامه پیدا کرد. در حال حاضر شهرستان رغوان از سه جهت در محاصره نیروهای معنی قرار گرفته که به زودی پاکسازی خواهد شد.

در مورد تلفات همانگونه که گفته شد چه به لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ تجهیزات، خسارت سنگینی به مزدوران سعودی وارد شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده برخی از فرماندهان برجسته مزدوران هادی در این عملیات در شهرستان مدغل و در منطقه الضیق در شمال مأرب کشته شدند، از جمله الشيخ درهم ناجي مبخوت كعلان و علي حسن حمد عيظه الشبواني.‌ این در حالی است که منابع میدانی در محورهای درگیری می گویند به لحاظ تجهیزات نیز غنائم قابل توجهی به دست رزمندگان یمنی استاده است، کما اینکه میزان تجهیزات منهدم‌شده مزدوران هم قابل توجه است. در این باره باید منتظر ویدئوهای منتشر شده توسط اعلام الحربی یمن ماند تا به حقیقت تلفات وارد شده به ائتلاف سعودی و مزدوران آنها پی برد.

با این حال موضوع بعد، بمباران و گلوله‌باران دیوانه‌وار منطقه نبرد توسط جنگنده‌ها و توپخانه ارتش سعودی بود. منابع محلی می‌گویند در پی افزایش بمباران‌ها و گلوله‌باران‌ها در طول روزهای گذشته و همزمان با نزدیک شدن نبردها به شهر مأرب بیش از ۱۵۰۰ خانواده از ترس جانشان خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به بیابان فراری شدند. گفته می‌شود بسیاری از اهالی در حملات هوایی خانه‌هایشان ویران شده و جنگنده‌های سعودی به نوعی در حال گرفتن انتقام شکست از مردان محلی هستند.

همزمان با شروع عملیات پاکسازی مارب استاندار این استان که از طرف دولت نجات ملی معرفی شده هفته گذشته بازدیدی از خطوط نبرد در جبهه‌های مختلف داشت. علی محمد الطعیمان در جبهه المأهلیه با تاکید بر این نکته که عملیاتی که از چند محور شروع شده تا پاکسازی مرکز استان ادامه خواهد یافت، به ضرورت همراهی قبایل و عشایر منطقه با ارتش و کمیته‌های مردمی تاکید کرد و از آن دسته از شبه نظامیان قبیله‌ای که با مزدوران هادی همراهی می‌کنند خواست تا از عفو عمومی صادر شده استفاده کرده و به دامان کشور بازگردند. همزمان با این بازدید در محور جنوب غربی اتفاقات مهمی در سطح فرماندهی مزدوران هادی رویداد و باید گفت همه فرماندهان عالی رتبه در این منطقه عوض شدند.

اختلاف نظر میان وزیر دفاع دولت هادی که به امارات نزدیک است و رئیس ستاد مشترک این نیروها که به ریاض وابسته است باعث شده تا هماهنگی لازم برای مقابله با رزمندگان یمنی از بین برود. این مسئله اما یک نکته اضافی هم دارد و آن نیز برکناری و شاید هم کشته شدن فرمانده ائتلاف سعودی متجاوز به یمن است.‌‌... .


نام:
ایمیل:
* نظر: