bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اعلام قیمت واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر ؛
داود علیزاده: این روزها آشفتگی تصمیم‌گیری بحث کرونا در آموزش‌وپرورش داد مردم را درآورده است و پیش از این نیز مردم در زمینه کنکور شاهد تصمیم‌های مختلف و ناگهانی بودند و اما این آشفتگی‌ها همچنان ادامه دارد.

داود علیزاده

این روزها آشفتگی تصمیم‌گیری بحث کرونا در آموزش‌وپرورش داد مردم را درآورده است و پیش از این نیز مردم در زمینه کنکور شاهد تصمیم‌های مختلف و ناگهانی بودند و اما این آشفتگی‌ها همچنان ادامه دارد.

از افزایش چهار برابری قیمت داروی پلاویکس برای بیماران قلبی عروقی تا آشوب قیمت ماسک و مواد ضدعفونی و اکنون بحث واکسن آنفلوآنزا که در مدت یک هفته بارها اظهارنظرهای متناقضی از سوی مسوولان مربوطه اعلام‌شده است.

درحالی‌که محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، از توزیع رایگان دو و نیم میلیون واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور خبر داده بود و دیگر مسوولان وزارت بهداشت از رایگان بودن این واکسن برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های خاص دارند، کودکان زیر پنج سال و نیرو‌های درمان بیمارستان‌ها خبر داده بودند؛ اما امروز مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو قیمت واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر با ارز دولتی را اعلام کرد.

واکسنی که قرار بود رایگان باشد

از سوی دیگر، پانزدهم شهریور کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در شبکه خبر گفته بود: همکاران ما در شبکه بهداشتی کشور در سال گذشته، ۲۵۰ هزار دوز واکسن دریافت کردند که امسال با افزایش ۱۰ برابری توزیع واکسن در شبکه‌های بهداشت، دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای گروه‌های در معرض خطر و پرخطر یعنی واکسیناسیون مادران باردار و بیماران خاص توزیع خواهد شد و این گروه از جمعیت، رایگان واکسینه خواهند شد بر رایگان بودن این واکسن برای گروه‌های پرخطر تاکید کرده بود.

با همه این اظهارنظرها مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر با ارز دولتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است، تاکید کرده است که قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی به‌زودی اعلام خواهد شد!

اما تناقض در گفته‌ها در همین موضوع ختم نمی‌شود. پیش از این وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رسانه‌ها از جمله شبکه خبر با اشاره به گروه‌های پرخطر نیازمند به واکسن آنفولانزا گفته بود: در این زمینه حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر که در گروه پرخطر هستند، شناسایی‌شده‌اند که باید تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر بگیریم و خطر انتقال ویروس در آن‌ها را به‌شدت کاهش دهیم.

گروه‌های پرخطر در ایران چند نفر است؟

گروهی که از سوی وزارت بهداشت در مقاطع مختلف با تفاوت چندمیلیونی از آن‌ها نام‌برده می‌شود؟ هشت میلیون آقای وزیر یا دو میلیون و نیم روابط عمومی؟ واکسنی که پیش از این قرار بود برای گروه‌های پرخطر تهیه و رایگان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد اینک به تعداد دو میلیون و نیم کاهش‌یافته و خبر از قیمت 40 تا 50 هزارتومانی برای آن می‌شود!

از طرف دیگر، پیش از این دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید دو تا سه‌میلیونی واکسن ایرانی آنفلوانزا خبر داده بود؛ اما منابع متعدد این ادعا را رد می‌کنند و اینک در هفته سوم شهریور همچنان خبری از این واکسن‌ها نیست.

واردات واکسن تمهیداتی از قبیل ارز موردنیاز، توافق با شرکت‌های تولیدکننده نیاز دارد که باید دید طبق گفته‌های وزیر بهداشت این امور انجام‌شده است، آیا در پاییز و زمستان ایرانی‌ها با مشکل تهیه واکسن کرونا روبه‌رو می‌شوند یا خیر؟

واردات واکسن آنفولانزا و تخصیص ارز

اما متاسفانه محمد ضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو، در شانزدهم شهریور در گفت‌وگو با ایسنا از تامین نشدن ارز واکسن خبر داده است و گفت: ان‌شاءالله اگر ارز داده شود واکسن به‌موقع در کشور وارد و توزیع خواهد شد. البته در حال حاضر به میزانی واکسن را وارد کرده‌ایم و در کشور موجود است، اما برای واردات بقیه واکسن‌ها به تخصیص ارز نیاز داریم. در جلسه‌ای که با همکارانمان در بانک مرکزی داشتیم، قول دادند که این ارز تامین می‌شود.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن آنفولانزا و تخصیص ارز آن گفت: مصرف واکسن آنفولانزا در سال گذشته مجموعا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بوده است که ۲۵۰ هزار عدد از آن برای گروه‌های پرخطر بوده است و این تعداد امسال برای گروه‌های پرخطر به دو میلیون و ۵۰۰ هزار یعنی ۱۰ برابر رسیده است و برای سایر گروه‌ها بودجه ۱۰ میلیون عددی در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه ما همچنان مشکل تأمین ارز داریم، افزود: امسال مراقبت مردم در برابر آنفلوانزا بسیار بیشتر شده و ما احساس می‌کنیم نیاز به تزریق این واکسن کمتر شده باشد ولی متأسفانه با اطلاع رسانی‌هایی که با تمرکز بر نیاز همگانی به این واکسن انجام‌شده باعث شده همه مردم فکر کنند باید این واکسن را تزریق کنند که این امر موجب واردات بیشتر و مصرف ارز بالاتر خواهد شد.

قیمت واکسن آنفولانزا برای گروه‌های پرخطر با ارز دولتی

محمدی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری دارو و فراورده‌های بیولوژیک گفت: قیمت‌گذاری در زمینه دارو و فراورده‌های بیولوژیکی با استناد به ماده ۲۰ قانون مصوب ۱۳۳۴ در کمیسیون قیمت‌گذاری وزارت بهداشت انجام می‌گیرد. قیمت واکسن آنفولانزا برای گروه‌های پرخطر با ارز دولتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است اما قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی به‌زودی اعلام خواهد شد.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی امسال اعلام کرده است همه مردم در دنیا باید واکسن آنفولانزا بزنند تا نسبت به این بیماری تا حدی ایمن باشند. سازمان بهداشت جهانی همچنین گفته بود واکسن انواع آنفولانزا موجود است و نسبت به اهمیت استفاده از آن نسبت به سال‌های گذشته هشدار داده بود.

با وجود این، مسوولان وزارت بهداشت ایران بر گروه‌های پرخطر تاکید دارند و همین گروه‌های پرخطر نیز آمار مشخصی از آن وجود ندارد و ارقام شناسایی شده شفاف نیست. به‌هرحال با وضعیتی که ایران امسال با تهیه و توزیع واکسن برای گروه‌های پرخطر نیز با تردید مواجه است دیگر نمی‌توان انتظار داشت واکسن برای همه مردم تهیه‌شده باشد.

مشکل تهیه و توزیع اقلام مربوط به دوران کرونا پیش از این در اقلام بهداشتی و تنظیم و نظارت بر قیمت این اقلام نیز به وجود آمده بود. چنانکه با وجود گذشت ماه‌ها همچنان ماسک و مواد ضدعفونی با قیمت‌ها متغیر به فروش می‌رسد.

ماسک دولتی همچنان نایاب

ل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به قیمت ماسک در داروخانه‌ها به این موضوع هم پرداخته است. به گفته محمدی یکی از مشکلات وزارت صمت در تولید ماسک، تأمین مواد اولیه تولید ماسک بود که به‌تازگی وزارت صمت دستور واردسازی ماده اولیه تولید ماسک را داده است. طی جلسه‌ هفته گذشته رؤسای سازمان حمایت و غذا و دارو، توزیع روزانه دو میلیون ماسک با قیمت هزار و 50 تومان به داروخانه‌ها مصوب شد تا داروخانه‌ها این ماسک را با قیمت حداکثر هزار و 300 تومان به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه تقریبا یک هفته از ابلاغ این مصوبه می‌گذرد، افزود: منتظر دستور تسویه از جانب وزارت صمت هستیم. این ماسک‌ها هنوز توزیع نشده‌اند اما پس از توزیع در صورت مشاهده قیمت‌های غیر مصوب، به‌شدت با متخلفان برخورد خواهیم کرد. امیدواریم این طرح با دستورات وزارت صمت تا پایان شهریورماه اجرایی شود تا مردم برای فصل پاییز کمبودی نداشته باشند.

قیمت چهار برابری داروی پلاویکس برای بیماران قلبی عروقی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در رابطه با قیمت چهار برابری داروی پلاویکس گفت: داروی کلوپیدوگرل که برای بیماران قلبی عروقی مصرف می‌شود به میزان انبوه در کشور تولید شده اما این دارو با برند تجاری پلاویکس نیز در کشور وجود دارد اما سازمان‌های بیمه موظف به پوشش این برند نیستند.

مقایسه دارو با شکر و برنج

محمدی با اشاره به تخصیص ارز بسیاری از کالاها مثل شکر، برنج و برخی کالاهای اساسی به‌دلیل مشکل در تأمین ارز از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل‌شده است گفت: در مورد داروی پلاویکس نیز همین اتفاق رخ داده است، چون تولیدکننده داخلی دارد برای حمایت از تولید داخلی و بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری به‌دلیل ورود مواد اولیه این دارو از خارج از کشور ارز ۴۲۰۰ تومانی به این برند تعلق نمی‌گیرد بنابراین با افزایش قیمت این دارو مواجه شده‌ایم؛ اگرچه دیگر مجوزی برای ورود داروهای خارجی مشابه داخل نداریم.

وی درباره قیمت‌گذاری داروها، افزود: زمانی که ما مقدار کافی ارز داشتیم مشکلی نداشتیم ولی وقتی با کمبود ارز مواجه شدیم این ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تبدیل شد و به‌تبع آن قیمت داروها هم بالا رفت.

اینکه دارو با شکر و برنج مقایسه شود هم از نکات عجیب و قابل توجه اظهارنظرهای مسوولان وزارت بهداشت است. نگاه تجاری به دارو در سال‌های اخیر در سطوح مختلف به‌وضوح دیده می‌شود. مقایسه قیمت دارو با اقلام دیگر از اساس اشتباه است؛ چراکه قیمت دارو را باید با نسبت سلامتی و توان مالی افراد جامعه در نظر گرفت و نه در نرم جهانی و یا مقایسه با کالاهای دیگر...

کاهش ارز دولتی دارو

قدرت خرید مزدبگیران با افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها به‌دلیل شیوع کرونا، بیش از پیش کم شده است؛ با توجه به افزایش ناکافی دستمزدها برای سال ۹۹ که میزانش نصف نرخ رشد تورم ۴۱ درصدی است، معلوم نیست کاهش ارز دولتی دارو به میزان تقریبی ۱۷ درصد چگونه می‌تواند منجر به گرانی دارو نشود؟ که البته شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: