bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
عملکرد ضعیف بیمه اجتماعی در استان بوشهر؛
بامداد جنوب: درحالی‌که از اول مهرماه بیمه رایگان عشایر و روستاییان در فارس آغازشده است و در استان خوزستان نیز خبر از بیمه اجتماعی (بازنشستگی) دختران مجرد عشایر و روستایی منتشرشده است، در بوشهر به استناد اظهارات مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر، همچنان 70 درصد کشاورزان، روستاییان و عشایر این استان بدون بیمه اجتماعی به سر می‌برند.

بامداد جنوب: درحالی‌که از اول مهرماه بیمه رایگان عشایر و روستاییان در فارس آغازشده است و در استان خوزستان نیز خبر از بیمه اجتماعی (بازنشستگی) دختران مجرد عشایر و روستایی منتشرشده است، در بوشهر به استناد اظهارات مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر، همچنان 70 درصد کشاورزان، روستاییان و عشایر این استان بدون بیمه اجتماعی به سر می‌برند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان بوشهر با اعلام اینکه در زمان حاضر ۱۸ هزار سرپرست خانوار معادل ۳۰ درصد از جمعیت روستایی این استان زیرپوشش بیمه اجتماعی کشاورزی است. افزوده است: بر این اساس بوشهر استان چهاردهم کشور از نظر افراد زیرپوشش بیمه اجتماعی کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

کیانوش کازرونی با اشاره به صنعتی بودن استان بوشهر، خاطرنشان کرد: با توجه به صنعتی بودن استان بوشهر پوشش جمعیت بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به‌ویژه در جنوب استان ضعیف است.

به گفته وی با توجه به اینکه ماهیت بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اختیاری است و ساکنان روستاها، عشایر و کشاورزان نیز کارفرما ندارند و برای خودکار می‌کنند باید تلاش کرد زمینه جذب آنان به این نوع بیمه فراهم شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان بوشهر نیز بر ضعیف بودن فرهنگ جذب بیمه در بین روستاییان و عشایر استان اذعان کرده است: فرهنگ‌سازی لازم برای جذب هر چه بیشتر خانوار‌های روستایی به بیمه اجتماعی کشاورزی ضروری است.

بااین‌حال این گفته‌ها در شرایطی است که در استان‌های هم‌جوار چنین وضعیتی دیده نمی‌شود. تاجایی که سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به افزایش پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با اولویت زنان سرپرست خانوار، گفته است: در این طرح جدید، زنان و دختران مجرد می‌توانند تحت پوشش بیمه اجتماعی عشایر (بازنشستگی) قرار بگیرند.

زینب پارسافخر با اشاره به طرح «افزایش بسترسازی مناسب برای گسترش پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر»، خاطرنشان کرد: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با همکاری صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، طرح «افزایش بسترسازی مناسب برای گسترش پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر» را با اولویت زنان سرپرست خانوار در دست اجرا دارد.

به گفته وی در این طرح جدید، زنان و دختران مجرد می‌توانند تحت پوشش بیمه اجتماعی عشایر (بازنشستگی) قرار بگیرند.

پارسافخر با اشاره به یک سال و نیم بخشودگی حق بیمه برای زنان عشایری، خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که دارای ۱۸ تا ۵۰ سال هستند، از مزایای این طرح است و این افراد می‌توانند خود را بیمه کنند و با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه، از مزایای بیمه بازنشستگی به‌شرط ۶۵ سالگی بهره‌مند شوند.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: به کلیه مناطق عشایری استان خوزستان اطلاع‌رسانی شده است و زنان عشایری با مراجعه به کارگزاری‌های بیمه در شهرستان‌ها می‌توانند خود را بیمه کنند.

پارسافخر با اشاره به وضعیت موجود و شرایط سخت اقتصادی گفت: از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها و متولیان امور روستایی در استان خوزستان و حتی کشور بهره خواهیم جست تا در حمایت از تولیدات زنان روستایی و عشایری و همچنین مسائل اجتماعی و فرهنگی این عزیزان اقدامات موثرتری به عمل آید.

به گفته وی زنان روستایی استان خوزستان در فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در کشاورزی، دامداری، صنایع‌دستی و تبدیلی، تشکیل تعاونی‌ها و صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایری و عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی حضور دارند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، باید توجه بیشتری به نیازهای زنان و خانواده‌های عشایری و روستایی‌مان در سراسر استان داشته باشیم که ارائه آموزش‌های لازم در این خصوص، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حال باید از مسوولان استانداری و متولیان امر در استان بوشهر پرسید که چرا وضعیت بیمه اجتماعی در استان بوشهر چنین ضعیف است؟ چرا باید رتبه بوشهر در بیمه اجتماعی کشور چهاردهم باشد؟ اطلاع‌رسانی در این زمینه و ایجاد فرهنگ پوشش بیمه اجتماعی در بین روستاییان و عشایر را چه نهادی باید برعهده بگیرد.

این درحالی‌است به گفته مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر فارس از ابتدای مهر یک‌میلیون و ۴۰۰ نفر از اقشار روستایی و عشایر که بدون هر نوع بیمه اجتماعی هستند، تحت پوشش خدمات بیمه قرار می‌گیرند.

حسن کمالی با اشاره به قالی‌بافان، زنان سرپرست خانوار و شاغلان در صنایع‌دستی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی می‌توانند با اخذ معرفی‌نامه از اداره‌های مربوطه به صندوق روستایی مراجعه کرده و بیمه شوند.

به گفته وی کلیات طرح به تصویب سازمان برنامه‌وبودجه نهاد ریاست جمهوری و صندوق بیمه روستایی رسیده و اقدامات لازم برای ثبت‌نام اولیه انجام‌شده است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر فارس تاکید کرده است که هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام افراد وجود ندارد.

ضعف اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه در استان بوشهر مشهود است. هرچند به گزارش روابط ‌عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، در جلسه مدیر صندوق استان بوشهر با مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر، مقررشده است که با همکاری امور بانوان استانداری بانوان فاقد بیمه شناسایی‌شده و جهت بیمه شدن به دفتر مدیریت استان ارائه نمایند؛ اما تاکنون چنین مساله‌ای انجام نگرفته است.

گسترش پوشش بیمه اجتماعی به‌ویژه در میان اقشار محروم و کمتر برخوردار در راستای عدالت اجتماعی و تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی مبتنی بر نظام بیمه اجتماعی فراگیر همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی نظام، دولت و همین‌طور حوزه رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی بوده است.

در ایران یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی و عشایری بدون هرگونه بیمه اجتماعی در دسته‌های مختلف قالی‌بافی، صنایع‌دستی، زنان سرپرست خانوار، مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند.

طرح پوشش بیمه اجتماعی رایگان همگانی روستایی و عشایری در سال اول ۱۰۰ درصد رایگان است. برای متقاضیان در صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر کشور ۱۵ درصد حقوق ماهانه‌ای که اعلام می‌کنند و یکی از سطوح هشت‌گانه این صندوق است به‌عنوان حق بیمه منظور می‌شود. طبق قانون از این ۱۵ درصد حق بیمه را ۱۰ درصد دولت و پنج درصد را بیمه‌شده باید پرداخت کند.

گفتنی است سهم بیمه‌شده و دولت در سال دوم به ترتیب ۱ و ۱۴ درصد، سال سوم ۲ و ۱۳ درصد، سال چهارم ۳ و ۱۲ درصد، سال پنجم ۴ و ۱۱ درصد و سال ششم ۵ و ۱۰ درصد خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: