bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
گفته‌های متناقض درباره مرگ دانش‌آموز دیّری؛
بامداد جنوب: کمتر کسی است که در روز گذشته خبر مرگ «سید محمد موسوی زاده» دانش‌آموز پایه پنجم دبستان شهید باهنر شهر دیر را نشنیده باشد. قتل یا خودکشی؟ برای گوشی یا تبلت یا هر دلیل دیگر! بی‌جان شدن یک کودک 11‌ساله بر اثر خفتگی با طناب به هر دلیلی که باشد دردناک است؛ اما این پرونده هنوز ابهامات بسیاری دارد و زوایای گوناگونی به خود گرفته است که در این گزارش به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

بامداد جنوب: کمتر کسی است که در روز گذشته خبر مرگ «سید محمد موسوی زاده» دانش‌آموز پایه پنجم دبستان شهید باهنر شهر دیر را نشنیده باشد. قتل یا خودکشی؟ برای گوشی یا تبلت یا هر دلیل دیگر! بی‌جان شدن یک کودک 11‌ساله بر اثر خفتگی با طناب به هر دلیلی که باشد دردناک است؛ اما این پرونده هنوز ابهامات بسیاری دارد و زوایای گوناگونی به خود گرفته است که در این گزارش به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

بیستم مهرماه خبری مبنی بر خودکشی دانش‌آموز پسر ۱۱ ساله دیری به دلیل نداشتن تلفن همراه در فضای مجازی استان بوشهر منتشر شد که بین کاربران بازتاب بسیاری داشت.

این خبر به‌سرعت پایش به شبکه‌های ماهواره‌ای هم رسید. خبری که روی دو اصل تاکید شده بود. اول خودکشی یک دانش‌آموز 11 ساله و دوم دلیل خودکشی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت برای حضور در کلاس‌های مجازی مدرسه. بااین‌حال هر دو گزاره خبری که دست‌به‌دست می‌شد مورد تردید است.

در اولین واکنش رسمی مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش بوشهر خبر خودکشی دانش‌آموز دیری برای نداشتن موبایل را تکذیب کرد.

مجید اجرایی در این خصوص گفت: چیزی که در رسانه‌ها انتشاریافته مبنی بر اینکه علت فوت دانش‌آموز نداشتن گوشی تلفن همراه برای آموزش مجازی ذکرشده است این قضیه را ما اکیداً تکذیب می‌کنیم.

به گفته وی دانش‌آموز تلفن همراه هوشمند داشته و تا روز حادثه و دقیقاً تا چند ساعت قبل از حادثه در فضای مجازی و برنامه شاد آموزش‌وپرورش حضورداشته و در حال فعالیت بوده است.

وی با بیان اینکه تمامی مدارک و مستندات در این زمینه موجود است، افزود: صدا‌های ارسالی دانش‌آموز در برنامه شاد و ارتباطی که با معلمش داشته همه موجود است و این نشان می‌دهد که علت حادثه نداشتن گوشی نبوده است.

به گفته مدیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان بوشهر چک لیست‌های هفتگی حضوروغیاب وی و صدا‌ها و تمامی مدارکی که دانش‌آموز را پای کلاس درس و مدرسه نشان می‌دهد همه این‌ها در سامانه شاد موجود است و نشان‌دهنده این است که دانش‌آموز گوشی تلفن همراه داشته است.

وی نیز با اشاره به مبهم بودن ابعاد پنهان این ماجرا مشخص، خاطرنشان کرد: دقیقاً مشخص نیست که این حادثه قتل یا خودکشی بوده است. تحقیقات مراجع انتظامی و پزشکی قانونی هنوز کامل و منتشرنشده و پس از انتشار نتیجه تحقیقات از سوی پزشکی قانونی ابعاد آن مشخص خواهد شد.

به گفته اجرایی این دانش‌آموز مشکلاتی در زمینه مسائل مالی داشته که در این زمینه هم اولیای مدرسه و مدیر مدرسه کاملاً حمایت می‌کردند. گوشی تلفن همراه را مدیر مدرسه قبل از شروع سال تحصیلی برای این دانش‌آموز تهیه‌کرده و در اختیارش قرار داده بود.

باوجود اعلام آموزش‌وپرورش بوشهر مبنی بر دسترسی دانش‌آموز ۱۱ ساله شهرستان دیر به شبکه شاد و البته به‌موازات آن انتشار اسکرین‌شات حضور این دانش‌آموز و فعالیت‌های وی، برخلاف آن خانواده کودک در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف مدعی شدند که هیچ گوشی یا تبلتی برای تحصیل فرزندشان دریافت نکرده‌اند.

از گفته‌های همه‌کسانی که اظهارنظر کرده‌اند از مسوولان آموزش‌وپرورش، معلم و خانواده دانش‌آموز، یک نکته محرز است. اینکه محمد موسوی‌زاده یک گوشی برای حضور در شبکه شاد در اختیار داشته است؛ اما اینکه این گوشی از کجا در اختیار وی قرار گرفته است همچنان در ادعاها دچار تناقض است.

لازم به یادآوری است که گفته‌های این پدر و مادر نیز در ساعات اولیه خالی از تناقض نبوده است و پس از آن نیز از مردم، رسانه‌ها و فضای مجازی خواستند که از بیان هرگونه مطلبی درباره این حادثه خودداری کنند و تاکید کردند: همچون گذشته که پیگیر وضعیت ما نبودند اکنون نیز در این ارتباط، مطالب غیرواقعی منتشر نکنند و انصاف داشته باشند.

مرز انصاف یا واقعیت در چنین ماجرای کجاست؟ البته انتظار نمی‌رود که این پدر و مادر باوجود سطح اجتماعی و البته در ساعات اولیه بعد از فوت فرزندشان در گفتار و اظهارنظر انسجام داشته باشند.

بااین‌حال در این ارتباط مادر مرحوم «سید محمد موسوی زاده» روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: فرزندم هیچ گوشی و تبلتی از آموزش‌وپرورش دریافت نکرده بود و آن‌ها نباید به عموم مردم اعلام کنند که این حادثه به خاطر گوشی نبوده است.

فاطمه نجار تاکید کرده است که فرزند ما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از آموزش‌وپرورش نگرفته‌ است.

آموزش‌وپرورش یا مدیر مدرسه؟ کمک شخصی یا سازمانی، ادعایی که این میان مطرح‌شده است اهدای یک گوشی از سوی مدیر مدرسه به دانش‌آموز دیری است که خانواده آن را نفی می‌کنند.

در این خصوص پدر دانش‌آموز نیز گفته است: فرزندم تنها یک گوشی داشت و این گوشی را خودم برایش خریداری کرده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه‌اش را انجام می‌داد. تا اینکه در روزهای اخیر این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم.

از سوی دیگر مادر دانش‌آموز با تاکید بر مذهبی بودن فرزند و خانواده از حضور هشت‌ماهه فرزندش در آموزش شاد گفته است: فرزندم اهل نماز و مسجد بود و در مراسم دینی همراه خودم می‌آمد و در مدت هشت ماه در فضای مجازی (شاد) مدرسه درس می‌خواند و تکلیف‌های خود را مرتب انجام می‌داد.

بااین‌حال پدر دانش‌آموز دیری با اشاره به مبهم بودن انگیزه خودکشی تاکید کرده است: اگرچه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت اما هنوز برای ما مشخص نیست که محمد برای چه دست به خودکشی زده ‌است‌.

سید عادل موسوی زاده در تشریح وضعیت خود نیز گفته است: من دارای یک همسر و سه فرزند و زیر نظر بهزیستی دیر مستمری‌بگیر هستم و وضع مالی خوبی ندارم؛ اما با این وضع هر چه در توانم بوده برای خانواده‌ام کم نگذاشته‌ام.

حال این پرسش‌ها باقی می‌ماند که مرگ دانش‌آموز دیری بر اثر خودکشی بوده است یا قتل؟ اگر خودکشی است انگیزه نداشتن گوشی بوده است؟ بنابراین ادعای اهدای گوشی از سوی مدیر مدرسه چه خواهد شد؟

نقطه مشترک همه این گفته‌ها در آنجا بهم می‌رسد که گوشی خراب محمد وی را عاصی کرده بود تا مدام تقاضای خرید گوشی نو داشته باشد. همان گوشی که مادر تاکید دارد دلیل خودکشی فرزندش بود و چرا آموزش‌وپرورش به فرزندش نداده است و درعین‌حال آموزش‌وپرورشی که داشتن گوشی را تا روز حادثه مستند می‌داند.

پیرو این تناقض‌ها دادستان این شهر بندر از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت و انگیزه این حادثه خبر داد.

علی یزدانی پور دادستان شهرستان دیر استان بوشهر نیز به ایرنا گفته است: پرونده حادثه مرگ دانش‌آموز مدرسه شهید باهنر این شهر در شعبه بازپرسی دیر تشکیل‌شده و علت و انگیزه این حادثه در دست بررسی است.

به گفته وی هنوز علت مرگ این دانش‌آموز معلوم نیست و پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام نکرده است؛ البته تحقیقات برای مشخص شدن علت و انگیزه این حادثه در دست انجام است و دستور دفن جسد روز گذشته صادر شد.

شبکه آموزشی شاد از اوایل امسال و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور باهدف آموزش مجازی دانش آموزان سراسر کشور راه‌اندازی شد تا به دلیل تبعات ناشی از تعطیلی مدارس، دانش آموزان از تحصیل باز نمانند. بامداد جنوب تاکنون گزارش‌های متعددی از سیر آموزش مجازی در دوران کرونا منتشر کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: