bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
بررسی امکانات پزشکی استان بوشهر در بامداد جنوب؛
بامداد جنوب: تا پیش از شیوع کرونا همه مردم از وضعیت درمانی و بهداشتی در استان بوشهر ناخرسند و ناراضی بودند. نبودن برخی امکانات، نبود پزشکان حاذق در برخی رشته‌ها و درنهایت مراکز محدود خدماتی و درمانی ازجمله مشکلاتی بود که در این استان به چشم می‌آمد.

بامداد جنوب: تا پیش از شیوع کرونا همه مردم از وضعیت درمانی و بهداشتی در استان بوشهر ناخرسند و ناراضی بودند. نبودن برخی امکانات، نبود پزشکان حاذق در برخی رشته‌ها و درنهایت مراکز محدود خدماتی و درمانی ازجمله مشکلاتی بود که در این استان به چشم می‌آمد.

با شیوع کرونا همه این موارد تحت شعاع قرار گرفت و زیر سایه کرونا رفت. محدودیت‌هایی که پیش از بیش نیز برای مردم قابل‌درک بود. بااین‌حال از مواردی که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها بر آن اذعان کرده است، نیاز بیمارستان امام هادی (ع) دیر به یک دستگاه اکو، نیاز بیمارستان دیر به یک دستگاه سی‌تی‌اسکن است. این موارد تجهیزاتی را می‌توان در نبود بیمارستان سوانح و سوختگی در جنوب استان، نبود بیمارستان تخصصی حوادث به ویژه تروما، نبود بیمارستان و مرکز پیوند اعضا، نبود مراکز دیالیز در تمام استان و... مشهود است که در موارد ضروری نیاز بوشهر را به استان‌های همجوار نشان می‌دهد.

لازم به یادآوری است که کمبود تخت بیمارستانی، کمبود امکانات آی سی یو و تخت مراقبت‌های ویژه نیز تا جایی پیش رفت که بسیاری از بیماران کرونایی پس از مراجعه به مراکز درمانی مجبور شدند دوران درمان خود را در خانه سپری کنند و همین مساله باعث شد تا کرونای خانگی شیوع یابد و به اعضای خانواده نیز سرایت کند.

با وجود این موارد، یکی از مواردی که در استان بوشهر وجود ندارد، مرکز اکو قلب جنین است. در ادامه مطلب باید درباره اهمیت این موضوع که اکو قلب جنین چیست و چه ضرورتی دارد که در استان بوشهر وجود داشته باشد توضیح دهم.

ازآنجایی‌که قلب ارگان کاملاً پیچیده‌ای است، در هفته‌های اولیه بارداری امکان بروز اختلالاتی در شکل‌گیری آن وجود دارد. بیماری‌های قلبی شایع‌ترین اختلال مادرزادی جنینی است و تقریباً از هر صد نوزاد یک نوزاد به بیماری مادرزادی قلبی مبتلا می‌‌شود، پس مهم است بتوان قلب نوزاد را قبل از تولد بررسی کرد.

بررسی ساختمان قلب جنین از طریق اکوکاردیوگرافی راهی برای تشخیص بیماری‌های مادرزادی قلب‌، قبل از تولد است و به‌وسیله آن می‌توان راهی برای جنین یافت.

بیماری قلبی جزو شایع‌ترین بیماری‌های آنومالی جنین است که برخی از آن‌ها توسط سونوگرافی قابل‌تشخیص است اما برای تشخیص بهتر انجام اکوکاردیوگرافی توصیه می‌شود.

خــانم‌های باردار درصورتی‌که در غربالگری سه‌ماهه اول یا سه‌ماهه دوم که انجام می‌دهند مشکلی مشاهده شود انجام اکوی قلب جنین توسط پزشک توصیه خواهد شد.

تشخیص به‌موقع یک نقص یا بیماری در مراحل اولیه پیشرفت بیماری بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در این‌گونه موارد روش‌های درمانی به‌خوبی جواب داده می‌شود. با گسترش یک بیماری راه‌های درمان و حتی پیشگیری از پیشرفت بیماری دشوار می‌شود.

تشخیص نقص قلب پیامدهای قابل‌توجهی در سلامت کلی جنین دارد؛ لذا در مواردی که به‌سلامت قلب مشکوک باشد مانند بیماری‌های کروموزومی‌جنین، ناهنجاری‌های غیر قلبی جنین در سونوگرافی، نامنظمی‌های قلبی جنین، جفت منو کوریونیک، افزایش ضخامت NT در سونوگرافی، شک به ناهنجاری‌های قلبی در سونوگرافی معمولی انجام اکوی قلب جنین توصیه می‌شود.

در صورت انجام اکوی قلب جنین اگر مشکلی مشاهده شود با توجه به اینکه اکثر بیماری‌های مادرزادی قلب قابل‌درمان خواهد بود.

در صورت ابتلای جنین به بیماری مادرزادی قلب برنامه‌ریزی لازم برای انجام زایمان در بیمارستانی که امکانات لازم برای مراقبت و جراحی چنین نوزادانی دارند، به عمل می‌آید و با پیشرفت علم اکثر بیماری‌های قلبی مشاهده‌شده در جنین قابل‌درمان و پیشگیری هستند و اصلاً جای نگرانی نیست.

مناسب‌ترین زمان برای انجام اکو قبل از پایان یافتن هفته ۱۸ حاملگی است؛ زیرا تا این زمان، در صورت تشخیص بیماری لاعلاج قلبی امکان ختم حاملگی وجود دارد؛ ولی پس‌ازآن براساس مسائل فقهی سقط جنین غیرمجاز خواهد بود.

با توجه به اینکه در موارد معدودی بعضی از بیماری‌های پیچیده مادرزادی قلب که از نظر درمان مشکل بوده و برای خانواده‌ها بسیار هزینه‌بر خواهد بود، با تشخیص اکوکاردیوگرافی و از طریق مراجع قانونی نسبت به ختم حاملگی اقدام کرد.

باید در نظر داشت که برخی از مادران امکان اینکه با بارداری‌شان، قلب جنینشان دچار مشکل شود وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از مادرانی که در حاملگی قلبی‌شان، فرزندی با مشکل قلبی متولد شد و یا اینکه در خود والدین سابقه ابتلا به بیماری مادرزادی قلبی مشاهده شود، مادرانی که از برخی داروها مانند داروی فشارخون، دیابت و لوپوس مصرف می‌کنند و یا مادرانی که به‌وسیله روش‌های کمک باروری مانند آی وی اف و... باردار شده‌اند و یا مادرانی که دوقلو و یا چند قلو حامله هستند حتی اگر در غربالگری سه‌ماهه اول و دوم مشکلی مشاهده نشد، اکوی قلب جنین را جهت اطمینان از سلامت قلب جنین باید انجام دهند.

اینک می‌توان در نظر گرفت که اکو قلب جنین در استان بوشهر یک ضرورت است، به‌خصوص با توجه بعد مسافت مرکز این استان تا شیراز به‌عنوان اولین مرکز در دسترس برای چنین امری. غیر از بعد مسافت نبود خط ریلی امن، نبود خط پروازهای پیوسته و مطمئن، وجود جاده‌های پرپیچ‌وخم این استان، همه این موارد را دشوارتر می‌کند. بااین‌حال تاکنون برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده نشده ‌است.

با همه این احوال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از جذب ۶۵ پزشک متخصص در بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داده است.

جعفر زارعی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیگیری‌های این دانشگاه، خاطرنشان کرد: ۶۵ پزشک متخصص جذب و بر اساس نیاز و اولویت بیمارستان‌های استان توزیع شده‌اند.

وی با اشاره به لزوم تأمین امکانات رفاهی و ارتقای انگیزش این پزشکان ابراز امیدواری کرد: با ورود پزشکان یادشده شاهد تحول در زمینه ارائه مراقبت مطلوب به بیماران هم استانی و پیشبرد اهداف نظام سلامت باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه اولویت نخست دانشگاه در شرایط کنونی افزایش تخت مراقبت‌های ویژه است گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۴۵ تخت در بیمارستان‌های استان افزایش داده‌شده است.

وی با اشاره به‌ضرورت مشارکت و حمایت خیران در تأمین تجهیزات و امکانات درمانی و پزشکی گفت: عملکرد خوب خیران منجر به دستاورد‌های مهمی در زمینه سلامت شده و با توجه به نیاز در این حوزه مشارکت بیشتر خیران ضروری است.

به گفته زارعی زاده بیمارستان امام هادی (ع) دیر به یک دستگاه اکو نیاز دارد که انتظار داریم با کمک افراد نیکوکار این دستگاه خریداری شود و دانشگاه نیز زمینه حضور پزشک متخصص قلب و عروق به‌صورت پاره‌وقت برای درمانگاه بیمارستان را پیگیری می‌کند.

وی درباره نبود دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان دیر افزود: خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن هزینه بالایی دارد و امکان خرید آن وجود ندارد و تلاش می‌شود از ظرفیت نیکوکاران و شرکت‌های پیرامونی برای تأمین این دستگاه استفاده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در خصوص بیمارستان دیلم گفت: به‌زودی دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان دیلم افتتاح می‌شود و پیگیری لازم برای تأمین دو دستگاه ام آر آی برای بیمارستان‌های بوشهر و برازجان در دست اقدام است.


نام:
ایمیل:
* نظر: