bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
بامداد جنوب: با شروع موج جدید کرونا طبیعی است که بسیاری از اهدای خون امتناع کنند. بااین‌وجود نیاز به خون و فراورده‌های خونی یکی از نیازهای مداوم و همیشگی کادر درمان در کشور محسوب می‌شود. کاهش مراجعه برای اهدای خون می‌تواند ناشی از ذهنیت اشتباه در بین مردم باشد. اینکه اهدای خون کسی که مبتلا به کرونا شده است باعث شده که خون وی دیگر برای اهدا مناسب نباشد و یا اهدای خون باعث تضعیف بدن خواهد شد. حال اینکه این ذهنیت‌ها اساس علمی ندارد.

بامداد جنوب: با شروع موج جدید کرونا طبیعی است که بسیاری از اهدای خون امتناع کنند. بااین‌وجود نیاز به خون و فراورده‌های خونی یکی از نیازهای مداوم و همیشگی کادر درمان در کشور محسوب می‌شود.

کاهش مراجعه برای اهدای خون می‌تواند ناشی از ذهنیت اشتباه در بین مردم باشد. اینکه اهدای خون کسی که مبتلا به کرونا شده است باعث شده که خون وی دیگر برای اهدا مناسب نباشد و یا اهدای خون باعث تضعیف بدن خواهد شد. حال اینکه این ذهنیت‌ها اساس علمی ندارد.

اکنون این پرسش به وجود می‌آید که چه کسانی می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند و آیا همه افرادی که مبتلا شده‌اند شرایط اهدای خون را دارند؟

پلاسمای بهبودیافتگان کرونا با مراجعه به مراکز درمانی و پس از بررسی داده‌های فرد به دست بیماران می‌رسد. کسانی می‌توانند به اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند که از زمان بهبود بیماری کرونای آن‌ها حداقل ۲۵ الی ۳۰ روز گذشته باشد.

متخصصان عقیده دارند که تقویت سیستم ایمنی بدن یا رسیدن ایمنی دفاعی بدن به حد قابل‌قبول یک روش بسیار مهم برای اهدای پلاسما است؛ اما زنان باردار یا مادرانی که در گذشته جنین خود را از دست داده‌اند به‌هیچ‌عنوان نباید برای اهدای پلاسمای خون حاضر شوند و گزینه مناسبی در این خصوص نخواهند بود.

کم‌خونی و ضعف بدنی موضوعی کاملاً بی‌ربط برای اهدای پلاسما است و به‌هیچ‌عنوان حجم قابل‌توجهی از خون در زمان اهدای پلاسما از بدن خارج نخواهد شد در حقیقت متخصصان تمام روند اهدای خون حتی روش جداسازی پلاسمای خون را تحت نظر خود قرار می‌دهند.

افرادی که حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن دارد یا وزن آن‌ها ۵۰ کیلوگرم باشد، می‌توانند به اهدای خون اقدام کنند. در واقع اهدای پلاسما یک روش کاملاً بی‌خطر است که داوطلبان قبل از انجام آن باید به پزشک مراجعه کرده و سلامت خود را کاملاً کنترل کنند.

از شرایط اهدای پلاسمای خون می‌توان به مواردی مانند برخوردار بودن از سلامت جسمانی کافی، نداشتن سابقه بیماری خاص یا زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، دیابت همراه با انسولین درمانی اشاره کرد.

در حال حاضر پلاسما درمانی در بهبود حال بیماران کرونایی اثر مثبتی داشته است. به‌این‌ترتیب افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده و اکنون بهبودیافته‌اند و در بدن خود سطح بسیار بالایی آنتی‌بادی دارند از این روش می‌توانند استفاده کنند، اما این روزها مراجعات برای اهدای پلاسما بسیار کاهش‌یافته است.

مدیرکل انتقال خون بوشهر با اشاره به موج جدید شیوع کرونا گفت: با توجه به موج جدید شیوع کرونا، مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کمتر شده و متعاقب آن با کمبود ذخائر خون روبرو شده‌ایم.

نرگس عبیدی در با بیان اینکه ذخایر خون استان بوشهر روند کاهشی دارد، گفت: در سه ماهه اول سال جاری حدود ۱۰ هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون در سراسر استان بوشهر مراجعه کردند که از این تعداد ۷۷۰۰ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

به گفته مدیرکل انتقال خون بوشهر میزان مصرف با توجه به نیاز بیمارستانی از جمله اعمال جراحی، حوادث و غیره متفاوت است ولی حدود ۵۰۰ نفر از جمله بیماران تالاسمی و سرطان به‌صورت مستمر نیاز به خون‌دارند.

عبیدی با اشاره به وضعیت نیازمندان به خون تاکید کرد: از مردم شریف و نوع‌دوست استان بوشهر تقاضا داریم وضعیت نیازمندان به خون را در نظر داشته باشند و با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون به یاری نیازمندان این نعمت الهی بشتابند. افرادی که امکان اهدای خون برای آن‌ها فراهم نیست نیز در دعوت مردم به این کار خیر همکاری نمایند.

وی در خصوص پلاسما و ذخایر آن تصریح کرد: با توجه به موارد مصرف کم پلاسما ذخایر پلاسما استان بوشهر در شرایط مطلوبی قرار دارد.

اهدای خون نیازمند برخی زیرساخت‌ها است که در استان بوشهر می‌بایست تسهیل شود. این امر در سال‌ اخیر سرعت بیشتری گرفته است.

به گزارش روابط عمومی انتقال خون استان بوشهر در جلسه‌ای که در بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان با حضور فرماندار کنگان، مدیرکل انتقال خون استان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و هیات همراه برگزار شد، با توجه به بعد مسافت جنوب استان از مرکز جهت تسهیل در خدمت‌رسانی در کمتریم زمان به بیماران و نیازمندان خون بیمارستان کنگان به‌عنوان مرکز پخش خون و معین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جنوب استان معرفی شد.

فرماندار کنگان با اشاره به بعد مسافت این بندر تا مرکز استان، خاطرنشان کرد: با توجه به مسافت زیاد کنگان ونیز جنوب استان از مرکز لزوم تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم موردتوجه بود لذا این فرمانداری آمادگی لازم جهت همکاری در تجهیز بانک خون بیمارستان امام خمینی (ره) را دارد تا نگرانی کادر درمان از تامین خون کافی در کمترین زمان رفع گردد.

به گفته سید علی پاک‌نژاد حوزه سلامت در برهه‌ کنونی خط مقدم خدمت به مردم است و درحالی‌که مدافعان سلامت جان خود را در این مسیر فدا می‌کنند وظیفه ماست همواره پشتیبان این عزیزان در این شرایط سخت در همدلی با مردم باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در همین رابطه گفت: با توجه به حضور صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی و نیروهای کار بسیاری که در این منطقه مشغول به کار هستند توجه مدیریت درمان استان به جنوب استان ویژه است.

جعفر زارعی زاده با اشاره به اهتمام به موضوع پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ایجاد مرکز پخش خون به‌عنوان بانک خون معین جنوب استان در بیمارستان کنگان که به ابتکار اداره کل انتقال خون در حال انجام است بسیار مفید و اثربخش خواهد بود.

به گفته وی زیرساخت‌های و امکانات این موضوع فراهم است و با تجهیز بیشتر بانک خون بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.

صادق مختار پور رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان نیز گفت: با توجه به امکان‌سنجی کارشناسان انتقال خون نسبت به تجهیزات، فضا مناسب و آموزش نیروی متخصص، این امکان در بیمارستان فراهم است که امیدواریم با تجهیز بیشتر این امکان به‌زودی در بیمارستان ایجاد شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ضمن تشکر از فرماندار و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در ایجاد مرکز پخش خون بیمارستانی در جنوب استان گفت: با توجه به افزایش جمعیت و ایجاد مراکز درمانی مختلف در منطقه، محقق شده این موضع گامی موثر در جان‌بخشی به نیازمندان این نعمت الهی است.

نرگس عبیدی با اشاره به امکانات اولیه و فضایی مناسب موجود گفت: امیدواریم با تجهیز بیشتر بانک خون بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان به‌زودی محقق شود و در این راستا آموزش لازم جهت نیروی متخصص به عهده این اداره خواهد بود.

این جلسه که در دفتر ریاست بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد رئیس شبکه بهداشت کنگان، معاونت تجهیزات و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، کارشناسان هموویژلانس انتقال خون استان نیز حضور داشتند. در پایان جلسه بازدید از بانک خون بیمارستان و امکانات آن انجام شد.

همچنین در دیدار مدیرکل انتقال خون بوشهر و رئیس شبکه بهداشت شهرستان دیّر مراحل و شرایط راه‌اندازی مرکز ثابت خون‌گیری انتقال خون در شهر دیّر موردبحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر ضمن تشکر از اهتمام مدیرکل انتقال خون استان به ایجاد مرکز ثابت خون‌گیری در این شهرستان گفت: فرهنگ نوع‌دوستی و اهدای خون در این شهرستان جایگاه خاصی دارد و در زمان حضور تیم‌های سیار خون‌گیری این امر به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

احمدی آخوندی با اشاره به اهمیت توسعه سلامت و ایجاد زیرساخت‌ها در همه حوزه‌ها ازجمله اهدای خون، خاطرنشان کرد: امیداواریم این موضوع با حضور مدیرکل انتقال خون و تصمیمات اتخاذشده به‌زودی محقق گردد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در این دیدار گفت: شهرستان دیّر از مناطقی است که فرهنگ اهدای خون در بین آن‌ها بسیار پررنگ است و همواره درخواست‌های مکرر جهت اعزام تیم سیار انتقال خون از این شهرستان دریافت می‌کنیم.

به گفته عبیدی براساس پایش و سنجی که انجام داده‌ایم شهر دیّر این امکان و زیرساخت را دارا است که بتوانیم یک مرکز ثابت خون‌گیری در آنجا داشته باشیم و تیم سیار ما در بازه‌های زمانی مشخص جهت اهدای خون مردمان نوع‌دوست حضور یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر: